Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
LullaSkrulla skrev (9 minutter siden):

Det må ha vært veldig spesielt! Som barn fikk jeg nok ikke med meg krigen, som jeg kan huske nå hvertfall. Virkelig et vendepunkt, som noen over her sa. Jeg husker også at klassen senere lagde kort som vi sendte til slottet. De må ha fått bra mange!

Ja, dagsrevyen viste fram mange barneteikningar blant dei tende ljosa på slottsplassen.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (44 minutter siden):

Deltagelsen på sportsarrangement (USA) settes opp mot viktig representasjon i Japan. 

I disse dager må det prioriteres hardt, og da er det selvfølgelig viktig at HM bidrar det LANDET trenger det mest. 

Her kan du lese mer om hvor viktig Japan er for sjømatnæringen i Norge?

https://www.seafood.no/landsider/Japan/

Så kan du komme med argumenter for hvorfor fotballtur til USA er viktigere

Jeg kommer med argument for at Japan-turen er viktigere; på en slik tur ser det ut til at den framskyndete hjemreisen førte til at vertskapet måtte avlyse deler av programmet. Det blir ikke det samme med VM, det spolerer ikke andres planer om noen trekker seg. Kronprinsen er ikke hovedpersonen under VM. Og det virket det som han skulle være i Japan, jf den seremonien noen refererte til.

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (57 minutter siden):

Hvilken nyhetssending ? 
jeg husker at kongen hadde fått oppdatering om Gulfkrigen , og at Harald mente utviklingen der kunne være en grunn til hjerteinfarktet, men fikk folk flest samme info, og hvor så dere nyheter? 
jeg var 14 år og sov på natten, men det var jo ingen nyhetssending ellers? Tekst tv ? 

Jeg var hos en slektning på besøk, husker vi så nyhetsoppleseren på nrk fortelle at kong Olav var død. Husker ikke om det var "vanlig" kveldsnytt eller ekstra nyhetssending.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (1 time siden):

Hvilken nyhetssending ? 
jeg husker at kongen hadde fått oppdatering om Gulfkrigen , og at Harald mente utviklingen der kunne være en grunn til hjerteinfarktet, men fikk folk flest samme info, og hvor så dere nyheter? 
jeg var 14 år og sov på natten, men det var jo ingen nyhetssending ellers? Tekst tv ? 

Kong Olav fulgte nyhetene på CNN som sendte 24 timer i døgnet. De hadde journalister på bakken i Irak.

Tror noe som er relevant er at kong Olav fryktet at Golfkrigen skulle eskalere til Tredje verdenskrig. Han var mye mer opptatt av å holde seg oppdatert og tok disse tingene langt mer seriøst enn de fleste.   Kong Olav hadde opplevd både Første og Andre verdenskrig så han så ting gjennom andre øyne enn deg som 14 åring. 

Kong Olav døde samtidig som krigen startet.  Så han fikk ikke med seg krigen. Det var hvordan han fryktet krigen ville bli han ville tenkt på. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/gulfkrigen-forte-kongen-i-doden/65682186

Endret av SVK
  • Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Når poenget er å bevise hvor ubetydelig og stakkarslig gallionsfigur kronprinsen er, er hans deltakelse på den offisielle turen til Japan komplett uviktig, og han er å betrakte nærmest som bare en klamp om foten for norsk næringsliv.

Når poenget er å vise hvor skandaløst ødeleggende det er av ham å forkorte det offisielle besøket i Japan med én dag er hans deltakelse på turen plutselig helt avgjørende, og tydeligvis et slags være eller ikke være for norsk næringslivs mulighet for å lykkes på det japanske markedet.

Det er notert.

Endret av Aricia
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Han er bare 20 år, det ansvaret der burde han få slippe å forholde seg til. Tenker at det heller avkrefter spekulasjonene om hvor dårlig kronprinsessen er, man kan anta det ville utgå å stille opp på fotballkamp hvis mor er nyoperert eller tilsvarende. 

Ok, så fotball kan både den ene og andre ha lov til å prioritere, men studier og jobboppdrag kan avkortes/avlyses? Jøss! Du mener vel fotball VM tur også er viktigere enn studier og representasjon for både far, søster og bror? Nei, alvorlig talt, krompen og familiens prioritering av flokken og helsen, og da altså fotballkamper før representasjonsjobb, studier og det vi som nasjon faktisk betaler dem for å gjøre bør være pri 1. Hvis de bare vil prioritere fornøyelser og det de liker å gjøre, så får de bli en privat, normal familie med et kriminelt familiemedlem i fengsel. Dette behøver vi ikke å betale på!

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Han er bare 20 år, det ansvaret der burde han få slippe å forholde seg til. Tenker at det heller avkrefter spekulasjonene om hvor dårlig kronprinsessen er, man kan anta det ville utgå å stille opp på fotballkamp hvis mor er nyoperert eller tilsvarende. 

Momma skrev (1 time siden):

Enig med deg. Fint at han gleder seg med alle oss andre som synes det er stas med fotballandslaget. 🥳

Enig med dere. Det er oppløftende å se en i den familien som jeg ikke vemmes av. Jeg er 100% for å vurdere folk ut fra det de har kontroll over, og han har null kontroll over galskapen de andre driver med. Hvis kronprinsparet har noe som helst gangsyn, holder de en lav profil nå og lar oss få mulighet til å glemme at de eksisterer en stund og så kan SM kruse rundt og hilse på folk. Jeg tror Norge er overmodent for en kongelig person som det ikke hefter noe med, men som bare er hyggelig og grei.

Jeg håper de lar han dra på en sommertur med kongeskipet alene, eller kanskje med en av kusinene. Jeg hadde i hvert fall gjerne sett på reportasjer hvor de dro innom "Der ingen skulle tru"-plasser og hilset på originaler og sett på stavkirker.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Nå er det vel ikke gitt at hverken en evt donor vil befinne seg i Norge eller at en evt operasjon vil foregå der.

Men uansett er det betenkelig om man i det hele tatt er i stand til å oppgi en dato på forhånd. Vanligvis er det hastesaker med kort tid mellom donorens død og organets utløpstidspunkt. Donoren må være en tilstrekkelig match og man bør vel helst ikke vite når en slik person kommer til å dø.
Med mindre man har en levende donor som gir fra seg den ene lungen.
Vanskelig å se for seg noen som går med på noe sånt, men, men. Tviler på at Marius stiller, iallfall.

Jeg googlet litt. De skandinaviske landene samarbeider om organtransplantasjon, og hvis det ikke er noe passende her får de fra Sverige, Danmark, Finland eller Island. Ved årsskiftet var det 5 i lungetransplantasjonskø her i landet. Det er gode prognoser om man får lunger som «passer». Det står litt forskjellig men ca 85% lever etter 5 år og ca 75% lever etter 10.

Endret av Justlooking
Det kom lungeklinikk i stedet for lungetransplantasjonskø 😅
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Når poenget er å bevise hvor ubetydelig og stakkarslig gallionsfigur kronprinsen er, er hans deltakelse på den offisielle turen til Japan komplett uviktig, og han er å betrakte nærmest som bare en klamp om foten for norsk næringsliv.

Når poenget er å vise hvor skandaløst ødeleggende det er av ham å forkorte det offisielle besøket i Japan med én dag er hans deltakelse på turen plutselig helt avgjørende, og tydeligvis et slags være eller ikke være for norsk næringslivs mulighet for å lykkes på den japanske markedet.

Det er notert.

Man må jo ikke ha samme mening om absolutt alt selv om man generelt ikke er begeistret for det som foregår med kongefamilien.

Det skjønner vel du også?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Når poenget er å vise hvor skandaløst ødeleggende det er av ham å forkorte det offisielle besøket i Japan med én dag er hans deltakelse på turen plutselig helt avgjørende, og tydeligvis et slags være eller ikke være for norsk næringslivs mulighet for å lykkes på det japanske markedet.

Det er notert.

Det er jo ulike meninger blant ulike folk om dette da.

Når det er sagt, så er det jo fullt mulig å både mene at HM er en klamp om foten på næringslivet, samtidig som man også erkjenner muligheten for at hans forkortelse av besøket greier å fornærme det japanske vertskapet kraftig.

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Hm.

Japanarane er formalistar, dvs. at innpakninga er minst like viktig som innhaldet, så at besøket til kronprinsen har ein viktig symbolverdi i eit land som sjølv held keisarfamilien sin høgt, er eg ikkje ein augneblink i tvil om. Dei er ekstremt opptekne av høfligheit og er alt anna enn pragmatiske; altså den rake motsetninga til amerikanarar som helst vil komma til saka med ein gong og gjera forretningar.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Japanarane er formalistar, dvs. at innpakninga er minst like viktig som innhaldet, så at besøket til kronprinsen har ein viktig symbolverdi i eit land som sjølv held keisarfamilien sin høgt, er eg ikkje ein augneblink i tvil om. Dei er ekstremt opptekne av høfligheit og er alt anna enn pragmatiske; altså den rake motsetninga til amerikanarar som helst vil komma til saka med ein gong og gjera forretningar.

Og derfor bør man absolutt ikke se bort fra at en forkortelse av besøket har betydning.

Men jeg regner selvsagt med at kronprinsen har klart å formidle en dugelig unnskyldning, og at vi snart får servert en forklaring på hva som var så fryktelig viktig og nytt med tanke på fruens heksetilstand.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Enig i alt du sier her, bortsett fra at jeg ikke synes hun så bra ut på 17. mai. Selv om hadde oksygen, så hadde hun uttrykket til en som nettopp har spurtet etter bussen på bildene, og hun måtte ta to timers pause etter å ha sittet 15 minutter på en krakk. Både kongen og kronprinsen poengterte at hun har blitt merkbart dårligere i begynnelsen/midten av forrige uke. Dette, i tillegg til det å kutte så lite av en så grundig forberedt og viktig tur, samtidig som at IA er på vei hjem, indikerer vel ganske tydelig at det er en svært alvorlig situasjon. Jeg kan ikke forstå at det er noe å lure på for å være ærlig.

Ja, ingen tvil om at hun må være svært nedsatt når det ikke engang går an å sitte i 15 min pga lungene med pustehjelp.

Med «så bra ut» mente jeg utseendemessig og smil/vinking. Ligger man for døden på lindrende er man ikke der.

Men man kan helt klart ha skummel utvikling som tilsier at de ønsker kirurgi/venteliste. 

IA hadde nok ikke vurdert hjemreise nå rett før eksamen om MM var dårlig men stabil. 

Mye for Haakon nå 🥵

• Liker 9
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (1 time siden):

Hvilken nyhetssending ? 

Eva-Lena skrev (27 minutter siden):

Det kom frem i ettertid at Kong Olav fulgte svært nøye med på uroligheten i Midtøsten. Han fulgte nyhetene og at krigsutbruddet antakelig var mer enn han tålte. Jeg husker jeg lå i senga og hørte på radio da nyheten om hans død ble annonsert. 

Skulle akkurat til å si at jeg mente at her i huset hørte vi også nyhetene på radio. Jeg konsulterte, og det menes at vi først hørte nyheten på radio, og så slo vi på TV-en. Jeg mener derfor at det var litt usikkerhet den morgenen om hvorvidt jeg skulle på skolen eller ei, men siden det ikke kom noen beskjed, var det enighet om at jeg skulle gå.

Endret av Huldra27
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

Ja, det var jo ikke så vanlig å sitte og se på TV ved midnatt i 1991. Det var heller ikke vanlig å slå på TV på morgenen.

I tillegg hadde ikke alle lokalaviser blitt morgenavis ennå heller.

Jeg gikk på VGS da, og kan huske at flere i klassen ikke hadde fått det med seg når de kom på morgenen.

Eg hadde fått med meg at kongen var død på nyheitssendinga kvelden før, men ikkje at universitet og skular skulle vera stengde pga. dette, så møtte opp til stengd dør på universitetet neste morgon.

• Liker 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Ja, ingen tvil om at hun må være svært nedsatt når det ikke engang går an å sitte i 15 min pga lungene med pustehjelp.

Med «så bra ut» mente jeg utseendemessig og smil/vinking. Ligger man for døden på lindrende er man ikke der.

Men man kan helt klart ha skummel utvikling som tilsier at de ønsker kirurgi/venteliste. 

IA hadde nok ikke vurdert hjemreise nå rett før eksamen om MM var dårlig men stabil. 

Mye for Haakon nå 🥵

Eg tenkte som så om den korte framsyninga av kronprinsessa på Skaugum på 17. mai før ho måtte ha ein lang pause at det vel så mykje handla om at ho ville spara på kreftene til slottsbalkongen seinare på dagen, som sikkert blei prioritert.

Vedr. at IA tilsynelatande droppar eksamen, er eg ikkje så veldig overraska heilt uavhengig av kva elles som gjer at ho dreg heim akkurat nå, for me er mange som lenge har lurt på når ho eigentleg har hatt tid til å lesa pensum der nede.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Kratos skrev (2 timer siden):

Hvordan er det en selvfølge? I innlegget jeg siterer, blir det presentert som dypt problematisk at HM drar hjem et døgn tidligere.

Begge deler kan godt vera sant på ein gong. At Japan blei informert, er ikkje det same som at dei har likt det.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (12 minutter siden):

Eg hadde fått med meg at kongen var død på nyheitssendinga kvelden før, men ikkje at universitet og skular skulle vera stengde pga. dette, så møtte opp til stengd dør på universitetet neste morgon.

Og skolene/kommuner/fylket hadde jo ingen mulighet til å kommunisere om de stengte eller ikke. Det var kun lokalradio i så fall, så lærere måtte jo bare møte på skolen og ta imot og så sende hjem igjen hvis det var det som var bestemt. Det er lett å glemme hvordan verden fungerte den gangen, hvilke muligheter vi hadde vs i dag. Jeg gikk i 3.klasse. Husker at mamma fortalte at kong Olav var død da jeg våknet, og er ganske sikker på at vi dro på skolen. Det var jo ikke bare å sende hjem unger den gangen heller, mange mødre var i jobb den gangen, og man kunne jo ikke bare sende 7-8åringer hjem til tomt hus. Det var ikke mulig å varsle med en sms eller via en app, foreldrene kunne ikke enkelt be andre foreldre om hjelp heller. Det er helt vilt å tenke på nå hvor utilgjengelig og tungvint ting faktisk var.

• Liker 9
Skrevet
Kollontaj skrev (På 29.5.2026 den 21.05):

Er noen syke, spiller det liten rolle for pårørende om de er kongelige eller ikke, omsorgen blir ikke mindre eller større. 

Japanarar har tradisjonelt ein arbeidsmoral som ikkje tek slike familiære og menneskelege omsyn. Eg veit personleg om ein tilsett i ei japansk bedrift som ikkje fekk fri frå kontoret då kona fødde begge borna deira, og det er ikkje så frykteleg lenge sidan heller. Det japanske hoffet er i tillegg sterkt prega av konservative verdiar, så MM bør vera skikkeleg mykje sjukare enn då besøket blei planlagt for at dei skal godta avlysinga som gyldig grunn.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (37 minutter siden):

Det er notert.

Er det så veldig vanskelig å forstå at folk kan ha ulike meninger altså?

Det jeg svarte på var en påstand om at kronprinsens innsats var så viktig for norsk næringsliv og eksport. Det er han selvsagt ikke. Vi er en råvareeksportør, og det er ingen som kjøper norsk olje eller fisk på grunn av de kongelige. Næringslivet klarer seg glimrende uten kongelig støtte.

Det går likevel an å mene at når han først er med, så er det litt dårlig stil å avbryte før tiden. Det ble veldig mye oppmerksomhet rundt ham, MM og familien - ikke noe av det tjener næringslivet. Her er artikkelen fra NRK; bare fokus på HM som person og kongefamilien, kun nederst kom det litt om sjømaten. Det høres til og med ut som han beklager seg litt over å «måtte» være med: «Jeg synes det er langt hjemmefra». Javel, så bli hjemme da.

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-i-tokyo_-_-viktig-a-komme-hjem-og-vaere-sammen-med-mette-1.17903713

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...