Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Siterer meg selv for å legge til denne interessante kommentaren fra lederen av Innovasjon Norge, som har noen konkrete innspill til hvordan man kunne regnet ut hva landet tjener på kongehuset, under henvisning til at like utregninger er gjort f.eks for fotballen, og på kongehus i andre land:

Verdien av et kongehus

Skrevet i 2023. 

Jeg skulle gjerne ha sett en oppdatert versjon av denne "Verdien av et kongehus" i Norge, anno 2026.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv foretrekker jeg å lese det som står på linjene når jeg leser sakprosa som avisartikler.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Skrevet i 2023. 

Jeg skulle gjerne ha sett en oppdatert versjon av denne "Verdien av et kongehus" i Norge, anno 2026.

Ja, det bør absolutt oppdateres. Mye har skjedd fra 2023 og frem til nå. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Jeg leste mellom linjene at dette var et "råd" til kronprinsen fra omdømmeeksperten jeg...at han er veldig forsiktig i sin uttale og påpeker egentlig viktigheten av at HM er der og aller helst burde ha vært der alle 4 dagene. 

Kudos til deg for å ta uttalelsen i absolutt aller beste mening. Jeg blir bare irritert når folk lovpriser kronprinsen. Jeg tror han er en sleip *****. Og det sier jeg aldri om noen.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Kudos til deg for å ta uttalelsen i absolutt aller beste mening. Jeg blir bare irritert når folk lovpriser kronprinsen. Jeg tror han er en sleip *****. Og det sier jeg aldri om noen.

Tror ikke omdømmeeksperten tar sjansen på direkte kritikk nå, nettopp pga sykdommen til MM og at ingen vet situasjonen der helt ennå. Derfor er det et lite varsko til kronprinsen at "nå har du alle muligheter til å rette opp et dårlig inntrykk internasjonalt"

Han sier ogå dette:

"– Så kan man stille seg spørsmålet om kvaliteten på kongehuset den siste tiden, hvis man tenker på kvalitet som etikk og moral. Det har fått seg en omdømmeknekk, som det kan være fint for kronprinsen å bøte på." 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (8 minutter siden):

Ja, men samtidig, uten å kritisere åpenlyst, leser man mellom linjene at her har også kongehuset, eller kronprinsen, en gylden mulighet til å rette opp det inntrykket folk sitter igjen med, en noe ullen kommunikasjon fra kronprinsparet om hennes sykdom, at han må endre programmet og reise hjem, hvor viktig denne avtalen er for norsk og japansk samarbeid og næringsliv og at kronprinsen egentlig balanserer på et knivsegg her. Han må være tydelig, og at japanerne sannsynligvis har fått med seg alt som har skjedd i det norske kongehuset den siste tiden, om de ikke har finlest tiltalene til stesønnen/sønnen til kona. Det er ikke "bare bare" å reise hjem en dag tidligere, fordi "jeg har lyst til å være med Mette da jeg synes hun virker sykere". 

Jeg er ikke enig i at alt det ligger mellom linjene. Ja, han sier at han bør anerkjenne at det fremdeles er ting lurer på om epsteinsaken, men alt det andre du kommer med, ser jeg virkelig ikke at teksten gir grunnlag for å tillegge denne personen.

Hovedbudskapet er at det er mye fokuset på kongehuset nå, som det går an å utnytte på en positiv måte, og som har milliardverdi for næringslivet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Sa ikke kronprinsen at han kun "hadde møtt Epstein tilfeldigvis på gaten på St.Barths da vi var der på ferie en gang"? slik at det fremsto som om det kun var en gang? Mener han uttalte dette til pressen, men kan hende jeg tar feil? 

Guri Varpe bekrefter at kronprins Haakon hilste på Jeffrey Epstein på gaten i St. Barths da familien ferierte der. 

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein-kontakt_-_-rett-og-slett-flaut-1.17750329

Fra filene er det dokumentert at MM hadde dialog med Epstein om oppholdet på øyen, og hvor hun skrev at hun håpet at de kunne møtes - hvilket de altså gjorde. Dette var tilbake i 2012. 

Kronprins Haakon har selv snakket seg inn i skandalen, og hvor han forteller at han har kjent til MM sin relasjon til den pedofile sexovergriperen hele tiden. Jeg vil påstå at det er utfordrende å tenke at ikke han var kjent med at de ville møte på Epstein under oppholdet på den eksklusive øyen - om han skal fremstå troverdig. Vet han om relasjonen, så hvorfor skal ikke MM fortelle sin mann at Epstein vil kunne treffes på? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (8 minutter siden):

Skrevet i 2023. 

Det fremgår vel ganske klart av tv2-artikkelen du selv delte at det ikke er noe som er endret, annet enn at interessen rundt kongehuset er mye større nå enn i 2023, hvilket er en mulighet som kan utnyttes positivt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har alltid vært for ett kongehus. 

Men med Epstein og voldtektsaker så kan jeg ikke se for meg at det vil være noe positivt med kongehuset etter nåværende konge går bort.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
mammamia1 skrev (31 minutter siden):

Feil igjen, det var lenge før midnatt og jeg var på kveldsvakr som var ferdig kl.21 da meldingen kom: Her er fasit: Kong Olav V ble meldt død om kvelden 17. januar 1991. Han sovnet inn på Kongsseteren i Oslo etter å ha blitt rammet av et hjerteinfarkt.

Han døde kl.22.20, så du kan umulig ha hørt det kl.21.00.

Det var meldt at tilstanden hans var forverret i nyhetssendingene tidligere, men ikke at han var død. Det ble meldt i kveldsnytt/ ekstrasendinger etter kl.23.00 og utover natten.

• Liker 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Tror ikke omdømmeeksperten tar sjansen på direkte kritikk nå, nettopp pga sykdommen til MM og at ingen vet situasjonen der helt ennå. Derfor er det et lite varsko til kronprinsen at "nå har du alle muligheter til å rette opp et dårlig inntrykk internasjonalt"

Han sier ogå dette:

"– Så kan man stille seg spørsmålet om kvaliteten på kongehuset den siste tiden, hvis man tenker på kvalitet som etikk og moral. Det har fått seg en omdømmeknekk, som det kan være fint for kronprinsen å bøte på." 

Jeg så den. Det var uttrykket "stødig" som fikk meg til å reagere. På samme måte som at Se og hør hadde en overskrift hvor han ble omtalt som en bauta. Jeg lukter en PR-strategi hvor han skal pushes som en sterk mann, fordi de er redde for at han skal bli sett på som en geleklump som har tolerert konens utflukter.

Nå har ikke jeg anklaget han for å være en dott, jeg tror ikke han er en dott, jeg tror han er en person med dårlige verdier som ikke ser problemet i det konen og den ekle bonussønnen driver med.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (19 minutter siden):

Dessverre for IA tror jeg det blir vanskelig nå mor absolutt måtte velge Epstein av alle menn å skrive sleske eposter med. Stakkars menneske, dette tror jeg ikke hun slipper unna samme hvor hun reiser.

Absolutt. Mulig hun burde studert  på et lite universitet hvor kun eliten har råd til å studere.  Om  du studerer med barna til verdens diktatorer så får du nok mye mer forståelse for dette med Epstein.  I tillegg så vil mange av studentene ha foreldre som var venner med Epstein. 

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det fremgår vel ganske klart av tv2-artikkelen du selv delte at det ikke er noe som er endret, annet enn at interessen rundt kongehuset er mye større nå enn i 2023, hvilket er en mulighet som kan utnyttes positivt.

Hva mener du kan utnyttes positivt? Hva legger du i din referanse om at interessen for kongehuset er mye større nå enn i 2023? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (23 minutter siden):

Meget uheldig formulering der altså. Stor forskjell på «har lyst» og «må». 

Ja, det er nettopp det. 

"Jeg synes" og "jeg har lyst til/vil". Så burde de kanskje tenkte på en eventuell 100% permittering/sykmelding, slik som i dronning Kates tilfelle i Storbritannia da hun gjennomgikk kreftbehandling. Da var det ikke noe jobb litt her og litt der, stille opp en time her og ikke der. Hun var 100% borte, frem til hun viste en video og forklarte om sykdommen, så var hun helt borte frem til hun var tilbake. 

Det er jo en del man må ta hensyn til ifm en transplantasjon. (Og ja, jeg kjenner en i dag som har vært gjennom samme operasjon, lungetransplantasjon på begge sider. Han lever veldig godt, reiser mye er aktiv og har det veldig bra. Det er mange, mange år siden transplantasjonen). 

"For å bli vurdert for lungetransplantasjon må pasienten ha en forventet levetid på bare ett til to år uten transplantasjon."

https://www.vg.no/rampelys/i/JOlG1j/kronprinsesse-mette-marit-lungetransplantasjon-kan-bli-neste-steg

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Jeg så den. Det var uttrykket "stødig" som fikk meg til å reagere. På samme måte som at Se og hør hadde en overskrift hvor han ble omtalt som en bauta. Jeg lukter en PR-strategi hvor han skal pushes som en sterk mann, fordi de er redde for at han skal bli sett på som en geleklump som har tolerert konens utflukter.

Nå har ikke jeg anklaget han for å være en dott, jeg tror ikke han er en dott, jeg tror han er en person med dårlige verdier som ikke ser problemet i det konen og den ekle bonussønnen driver med.

Jeg synes "stødig" og "bauta" er spot on som beskrivelse av kronprinsen, ikke minst av hvordan han har taklet stormene som har rast de siste par årene rundt kongehuset. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (14 minutter siden):

Det fremkommer veldig klart at kongehuset har fått en gedigen ripe i lakken. Og at dette omdømmeknekken internasjonalt visstnok er en gylden mulighet til å skinne for kronprinsen  på vegne av Norge. Det er da synd at det eneste alle er opptatt av er at kronprinsen avlyste en dag av representasjonen og all fokus er på kronprinsessen sin helsesituasjon. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/sporsmalene-om-kronprinsesse-mette-marit-florerer-verden-rundt-hvor-syk-er-hun/s/5-95-3069591

https://www.tv2.no/underholdning/om-internasjonal-omdommeknekk-gir-en-mulighet/18876395/

,» Johansen forklarer at et kongehus i seg selv er et symbol på tradisjon og kvalitet, men:

– Så kan man stille seg spørsmålet om kvaliteten på kongehuset den siste tiden, hvis man tenker på kvalitet som etikk og moral. Det har fått seg en omdømmeknekk, som det kan være fint for kronprinsen å bøte på.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (25 minutter siden):

Ha ha ha. Jasså, så all den negative PR det norske kongehuset har fått internasjonalt «representerer en gylden mulighet». Hva det går an å lire av seg…. 

Dette burde noen nevne for britene! For hvis dette er sant så burde jo Andrew kjøres hardt frem!  Du snakker om gylden mulighet!

Dessverre er det nok mer sant i sangen : Evig eies kun et dårlig rykte..

He, he nei, det er selvfølgelig helt tullete å sammenligne de grove anklagene mot tidligere price Andrew med kritikken av Mette-Marit. Eneste aktuelle å sammenligne, er at i begge tilfellene vil kongehusene dra nytte av å fokusere på positiv representasjon. Ikke fra Andrew selv (som nå uansett ikke er aktuelt), men fra representanter i deres kongehus og gjerne fra medlemmer det er størst tillit til. Det er såklart strategisk lurt etter kontroverser.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Hva mener du kan utnyttes positivt? Hva legger du i din referanse om at interessen for kongehuset er mye større nå enn i 2023? 

Glad du spør! Det kan du lese mer om i denne interessante artikkelen som @Fantorangen-Oslodelte, som vi har diskutert på de siste par sidene.

https://www.tv2.no/underholdning/om-internasjonal-omdommeknekk-gir-en-mulighet/18876395/

Som du vil se er omdømmeeksperten veldig tydelig på at den økede omtalen av kongehuset i internasjonale medier, er oppmerksomhet som har stor verdi som skaper en gylden mulighet som kongehuset kan bruke når de er på jobb om døråpner for norsk næringslive i utlandet. Han trekker frem fordelene og mulighetene som kongehusets problemer skaper, samtidig som han bekrefter at kronprinsens representasjonsjobb er verd milliarder for norsk næringsliv, og at kronprinsen fremstår som en stødig representant.

Noen sitater:

"(...) kongehuset får mer omtale i internasjonal presse enn noen gang .(...) Samtidig som det norske kongehuset har fått en ripe i omdømmet internasjonalt, har overskriftene også kommet med en gylden mulighet som kongehuset kan utnytte, mener eksperten.

– Det har gitt en kjempeoppmerksomhet i hele verden, og den oppmerksomheten er en mulighet. Anledningen er ikke dårlig for å promotere Norge nå, hvis kronprinsen klarer å snu det til en god historie om Norge og bruke interessen som er der.– Det norske omdømmet er verdt milliarder i Japan. 

(...)

Han mener kronprins Haakon har vist seg godt egnet til å takle kriser. – Jeg mener Haakons rolle i hele denne dramatikken har vært å stå støtt sammen med og foran familien sin og folket sitt. Han lever ut de verdiene vi ønsker at verden forbinder med Norge, og det er viktig. 

– Han må bare kjøre på. Det er verdt milliarder for norsk næringsliv at han representerer Norge og forteller den historien på en god måte. Det mener jeg han er god til."

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...