Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var et svært selektivt utvalg av sitater fra artikkelen på TV2.no. 

https://www.tv2.no/underholdning/om-internasjonal-omdommeknekk-gir-en-mulighet/18876395/

«Jeg tror det er viktig at de viser ydmykhet overfor de feilene som er begått, og balanserer det med å stå støtt, uten å avfeie bekymringen, irritasjonen og skuffelsen som både Høiby-saken og Epstein-filene har medført, sier eksperten og fortsetter:

– De fikk veldig mye negativ respons på å ikke anerkjenne hvor alvorlig folk synes dette var, og at kronprinsessen aldri la seg helt flat. Det kom aldri en uforbeholden unnskyldning eller innrømmelse. Det tror jeg gjør at vi fortsatt ikke klarer å la dette ligge. 

– Jeg vil advare mot å ikke avfeie spørsmålene, og anerkjenne at det er ting som han og kongehuset skjønner at folk ønsker svar på.»

Dette er jo spot on kritikk av håndteringen. Fra den trådbejublede omdømmeeksperten. 

Han henviser til at vi har verdier som tradisjon, renhet og kvalitet, hvorpå han påpeker at akkurat det med kvalitet nå kan stilles spørsmål ved. 

Så han sier HM har mulighet fremover om han unngår å gjøre de feil som er gjort hittil. Og hvordan dette skal brukes som mulighet til å promotere «historien om Norge», det sier han ikke noe om. Tar gjerne en brainstorming på det, for det fremstår som en utopi. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Jeg er ikke enig i at alt det ligger mellom linjene. Ja, han sier at han bør anerkjenne at det fremdeles er ting lurer på om epsteinsaken, men alt det andre du kommer med, ser jeg virkelig ikke at teksten gir grunnlag for å tillegge denne personen.

Hovedbudskapet er at det er mye fokuset på kongehuset nå, som det går an å utnytte på en positiv måte, og som har milliardverdi for næringslivet.

Javel, ja. Neste mediaoppslag, innen kort tid, og som vil gå verden rundt blir domsavsigelsen i MBH saken. Den vil ryste kongehusets legitimitet og landet vårt. En dom vil ryste opp alt av tidligere publiserte fakta som er kommet frem - i all sin gru.

Det er altså slettes ikke positivt. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Denne turen til Japan har egentlig ikke bidratt til noe annet enn å få enda mer oppmerksomhet rundt kongefamilien og MM sin sykdom. Hvis man googler «Crown Prince Haakon Japan» så er alle overskrifter at «Crown Prince Haakon Cuts Japan Trip Short».  
Og så masse om hvor syk MM er. Snakk om å skru opp spekulasjonene over hele verden uten å komme med noe konkret. 

Ikke et pip om norsk sjømat i noen av de artiklene jeg har lest.

Var det hjelp for norsk næringsliv noen sa? 

https://www.nettavisen.no/kjendis/sporsmalene-om-kronprinsesse-mette-marit-florerer-verden-rundt-hvor-syk-er-hun/s/5-95-3069591

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Det var et svært selektivt utvalg av sitater fra artikkelen på TV2.no. 

https://www.tv2.no/underholdning/om-internasjonal-omdommeknekk-gir-en-mulighet/18876395/

«Jeg tror det er viktig at de viser ydmykhet overfor de feilene som er begått, og balanserer det med å stå støtt, uten å avfeie bekymringen, irritasjonen og skuffelsen som både Høiby-saken og Epstein-filene har medført, sier eksperten og fortsetter:

– De fikk veldig mye negativ respons på å ikke anerkjenne hvor alvorlig folk synes dette var, og at kronprinsessen aldri la seg helt flat. Det kom aldri en uforbeholden unnskyldning eller innrømmelse. Det tror jeg gjør at vi fortsatt ikke klarer å la dette ligge. 

– Jeg vil advare mot å ikke avfeie spørsmålene, og anerkjenne at det er ting som han og kongehuset skjønner at folk ønsker svar på.»

Dette er jo spot on kritikk av håndteringen. Fra den trådbejublede omdømmeeksperten. 

Han henviser til at vi har verdier som tradisjon, renhet og kvalitet, hvorpå han påpeker at akkurat det med kvalitet nå kan stilles spørsmål ved. 

Så han sier HM har mulighet fremover om han unngår å gjøre de feil som er gjort hittil. Og hvordan dette skal brukes som mulighet til å promotere «historien om Norge», det sier han ikke noe om. Tar gjerne en brainstorming på det, for det fremstår som en utopi. 

Sitater begrenser seg fordi det ikke er tillatt med lengre sitater. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (2 timer siden):

Selvsagt - tiden jobber for Kongehuset. Prins Charles var veldig upopulær - særlig etter skandalene med Camilla, og det skjule opptaket med sexprat. Noen tiår senere ser vi hvordan han valser opp med Trump og får honnør og anerkjennelse overalt. 

Litt forskjell på å bli avslørt i prat med sin livslange kjærlighet da, kontra å forsøke å være bestis med Epstein -nettverket.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Eufemia- skrev (33 minutter siden):

Jeg las artikkelen tidlig i dag uten at den ga meg noe overbevisende. 
Det økte fokuset på det norske kongehuset gjennom de siste par år er i hovedsak basert på negativitet. Det er ikke behøvelig å gjenta dette vil jeg anta. 

Så, nei, kongehuset vårt bærer ikke lenger med seg verken opphøydhet, troverdighet og positivitet, slik det en gang var. 
Det blir kun som å lese et panisk, ønsket narrativ hvor virkeligheten forsøkes å viskes bort. 

Men nå sier altså denne omdømmeeksperten at dette økte fokuset kan utnyttes på en positiv måte.

Jeg lese mye synsing fra diverse debattanter her som kan oppsummeres til en tese om at det negative bare er negativt, men jeg har så langt ikke sett noen underbygge dette synet med noe annet enn en sang og et munnhell.

Personlig velger jeg å stole på denne fagpersonen som også forklarer hvordan han resonnerer.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (36 minutter siden):

Du sier hva? 

Kongehuset har mye fokus nå (pga kontakt med den største pedoringen i verden) så la oss bruke det fokuset til å skaffe næringslivet enda flere milliarder? 

Hinsides all fornuftig tankegang. 

Jeg har egentlig ikke ord for hva som blir sagt (referert til) her inne. 

Velger du bevisst å se bort fra alle ofrene, både i saken her hjemme og ellers i verden? 

Dette er veldig skremmende. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Sitater begrenser seg fordi det ikke er tillatt med lengre sitater. 

Nettopp. Regelverket krever at man begrenser seg til noen smakebiter, og så må folk faktisk lese artikkelen selv.

Det trodde jeg var kjent.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (21 minutter siden):

Javel, ja. Neste mediaoppslag, innen kort tid, og som vil gå verden rundt blir domsavsigelsen i MBH saken. Den vil ryste kongehusets legitimitet og landet vårt. En dom vil ryste opp alt av tidligere publiserte fakta som er kommet frem - i all sin gru.

Det er altså slettes ikke positivt. 

Jeg ser absolutt ingen fornuftig grunn til at en dom som gjelder en person som ikke tilhører kongehuset skal ryste kongehusets legitimitet, som bygger på grunnloven og våre demokratiske valg.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Jeg ser absolutt ingen fornuftig grunn til at en dom som gjelder en person som ikke tilhører kongehuset skal ryste kongehusets legitimitet, som bygger på grunnloven og våre demokratiske valg.

Nei, du tenker på Stein Lier Hansen? Helt enig. Ingen tilknytning til kongehuset. 

(For du kan ikke mene Marius Borg Høiby vel? Sønnen til vår kommende dronning, med vår kommende konge som aktiv og engasjert stefar? Som har endt opp som en av landets mest notoriske seksualforbrytere? Etter at moren hans pleide tett kontakt med Epstein?)

Nei, absolutt ingen grunn.

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (19 timer siden):

Eg tenkte som så om den korte framsyninga av kronprinsessa på Skaugum på 17. mai før ho måtte ha ein lang pause at det vel så mykje handla om at ho ville spara på kreftene til slottsbalkongen seinare på dagen, som sikkert blei prioritert.

Vedr. at IA tilsynelatande droppar eksamen, er eg ikkje så veldig overraska heilt uavhengig av kva elles som gjer at ho dreg heim akkurat nå, for me er mange som lenge har lurt på når ho eigentleg har hatt tid til å lesa pensum der nede.

Ja, det kan nok være, men her var vi visst litt upresise begge to.

Hun hilste barnetoget fra en stol på Skaugum i et kvarter, fra 8.15 til 8.30-ish.

Så dro de til Oslo, og der sto (eller satt) hun på slottsbalkongen fra 10.30 til 11.30, og så tok hun to timers pause, før hun kom tilbake den siste halvtimen.

Kronprinsfamilien hilste barnetoget på Skaugum – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (17 minutter siden):

Men nå sier altså denne omdømmeeksperten at dette økte fokuset kan utnyttes på en positiv måte.

Jeg lese mye synsing fra diverse debattanter her som kan oppsummeres til en tese om at det negative bare er negativt, men jeg har så langt ikke sett noen underbygge dette synet med noe annet enn en sang og et munnhell.

Personlig velger jeg å stole på denne fagpersonen som også forklarer hvordan han resonnerer.

Men han sier nada om hvordan denne (negative) oppmerksomheten skal profitteres på. Hva slags historie skal fortelles? 

Det som var en eventyrhistorie om alenemoren som vant prinsen og hele kongeriket er pr nå ikke annet enn en beskrivelse av hvor dårlig det kan gå. Rusmisbruk, vold og dårlig dømmekraft. Vi hadde et gullkantet utgangspunkt med Norge som et land der vi ikke gjør forskjell. Nå ligger den fortellingen i ruiner. 

Men kom gjerne med dine tanker om hvordan dette skal bli en fortelling med lykkelig slutt. Omdømmeeksperten sier det ikke. Tvert i mot sier han at hittil har håndteringen vært alt annet enn forbilledlig. 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg er ingen fan av MM, men kan vi kanskje tenke på én liten ting her nå..?

Kanskje HM og IA vil bruke mest mulig tid med henne fordi det går til helvete hvis hun ikke får transplantasjon?

Just sayin’. Fordi, dere vet… Hun dør faktisk uten. 

• Liker 6
  • Hjerte 12
Skrevet
Fiskeburger skrev (1 minutt siden):

Kanskje HM og IA vil bruke mest mulig tid med henne fordi det går til helvete hvis hun ikke får transplantasjon?

Ja, det bør vi alle ha langt framme i bevisstheten før vi kaster oss over tastaturet.

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Fiskeburger skrev (3 minutter siden):

Hun kommer garantert til å få transplantasjon. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Era Vulgaris skrev (Akkurat nå):

Hun kommer garantert til å få transplantasjon. 

Ikke hvis det ikke dør en som matcher. Man kan faktisk ikke bare ta første og beste som dauer.😳

Det er lett å tenke at kongelige går først i køen overalt, men sånn fungerer ikke organdonasjoner.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (22 minutter siden):

Du må gjerne forsøke å minimere rollen stesønnen/sønnen har. Historie forteller at han er tett på, har bodd på Skaugum og er tett på både mor MM og stefar HM. Osv. 
Les mediene, her til lands og i utlandet om du ikke har gjort det. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne forsøke å minimere rollen stesønnen/sønnen har. Historie forteller at han er tett på, har bodd på Skaugum og er tett på både mor MM og stefar HM. Osv. 
Les mediene, her til lands og i utlandet om du ikke har gjort det. 

Antyder du at jeg ikke leser norske og utenlandske media?

Forøvrig er det ikke "minimering" å påpeke enkle fakta som at MBH ikke er del av kognehuset, og at kongehusets legitimitet ikke bygge på ham, men på grunnloven og demokratiet.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Fiskeburger skrev (2 minutter siden):

Hun er ikke engang på noen liste:

Sitat

Du må være syk nok til å trenge nye lunger, men samtidig frisk nok til å tåle den store operasjonen og oppfølgingen etterpå.

Etter det VG kjenner til, er kronprinsessen ennå ikke satt på liste for lungetransplantasjon.

https://www.vg.no/rampelys/i/JOlG1j/kronprinsesse-mette-marit-lungetransplantasjon-kan-bli-neste-steg

Det ser ikke ut til at hun er syk nok til det. Og hadde hun vært for syk til det er det underlig at vi ikke har fått beskjed om det, all den tid de faktisk uttaler seg om mindre ting.

Sitat

For å bli vurdert for lungetransplantasjon må pasienten ha en forventet levetid på bare ett til to år uten transplantasjon.

Så ut fra det vi vet er hun ikke syk nok til å komme på en liste.

Helsesituasjonen er absolutt alvorlige greier uansett, men det forklarer ikke at HM forkorter et utenlandsbesøk med en dag, en uke i forveien. Eller at IA lar være å ta eksamen hvis det er tilfelle. Vi har ingen informasjon om at MM holder på å stryke med, å skrive om det er spekulativt.

Hun er syk, det har hun vært lenge, det er tungt for henne og andre. Men hadde det vært noe akutt så hadde ikke HM dratt i det hele tatt. Og selvfølgelig vil ingen mor at datteren avlyser eksamen for noe som kanskje skjer om et par år. Da lyver man heller og later som man er friskere enn man er.

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (20 minutter siden):

Men han sier nada om hvordan denne (negative) oppmerksomheten skal profitteres på. Hva slags historie skal fortelles? 

Det som var en eventyrhistorie om alenemoren som vant prinsen og hele kongeriket er pr nå ikke annet enn en beskrivelse av hvor dårlig det kan gå. Rusmisbruk, vold og dårlig dømmekraft. Vi hadde et gullkantet utgangspunkt med Norge som et land der vi ikke gjør forskjell. Nå ligger den fortellingen i ruiner. 

Men kom gjerne med dine tanker om hvordan dette skal bli en fortelling med lykkelig slutt. Omdømmeeksperten sier det ikke. Tvert i mot sier han at hittil har håndteringen vært alt annet enn forbilledlig. 

Hovedfokuset er hvordan snu noe vanskelig til noe bedre, og hvilke kvaliteter kronprinsen besitter som bør benyttes for det: At han fortsetter som før (stødig bauta), og fokuserer på balansert ydmykhet, standhaftighet samt "å kjøre på" i fortsettelsen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...