Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Blini skrev (38 minutter siden):

Det er veldig spesielt. Helt til Japan, og så kutte 1 dag? Det er ikke lenge siden han sa at det går fint at han reiser bort på jobbturer, for hun klarer seg fint alene. Det må jo være noe spesielt som har skjedd?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reverend skrev (15 minutter siden):

Mulig ny informasjon om sykdommen og hvor langt den har kommet. Når hun ikke kan bære bunad på 17. mai og avbryter offentlig plikt to ganger på samme dag, vil jeg tro det er blitt alvorlig nok.

Han sa jo egentlig det på tirsdag - at han synes hun har blitt endel dårligere og at han er bekymret. Men det var litt vanskelig å forstå hvilken periode han snakket om  - altså om hun har blitt dårligere siden sist sommer, eller siden 17. mai liksom.

• Liker 3
Skrevet
Nyherinne skrev (5 minutter siden):

Da får vi tro at reisen til fotball-vm ryker for HM og SM. Når et så viktig besøk som ifølge Kongehuset skal "bidra til å styrke samarbeidet mellom Norge og Japan" kortes ned fra allerede veldig kort, vil det ta seg dårlig ut å prioritere fotball-moro allerede om få uker. 

Kanskje Sverre Magnus kan dra alene. Alene er han jo ikke uansett, med sikkerhetsvakter og helt sikkert representanter fra fotballforbundet.

• Liker 7
Skrevet
Blini skrev (32 minutter siden):

Men han har jo ikke reist enda? Jeg skjønner ikke helt at en dag fra eller til og skulle utgjøre noen forskjell for henne?

Trenger du å vite grunnen til at han skal hjem en dag før?

Helsen til de kongelige er privat. Og noe de har valgt å holde privat. De har også valgt å informere folket der helsen er av relevans for folket og jobben sin. 

Så akkuarat hvorfor han har valgt å dra hjem en dag før, er nok utenfor der vi har behov for å vite og innenfor det som er privat for dem. Jeg har iallefall ikke behov for å vite hver minste lille helseoppluøysning til de kongelige.

• Liker 3
Skrevet

Litt problemer med å forstå at sykdom i familien gjør at man kan reise til Japan og være i to dager, men ikke tre. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Han sa jo egentlig det på tirsdag - at han synes hun har blitt endel dårligere og at han er bekymret. Men det var litt vanskelig å forstå hvilken periode han snakket om  - altså om hun har blitt dårligere siden sist sommer, eller siden 17. mai liksom.

Siden han velger å dra på reisen, men kutte èn dag, som allerede er bestemt, tolker jeg det sånn at det kan handle om behandling eller noe i den duren. Vi får vel vite mer. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Kanskje Sverre Magnus kan dra alene. Alene er han jo ikke uansett, med sikkerhetsvakter og helt sikkert representanter fra fotballforbundet.

Dette syns jeg faktisk at er en glimrende idé.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Litt problemer med å forstå at sykdom i familien gjør at man kan reise til Japan og være i to dager, men ikke tre. 

Og derfor tenker jeg, som nevnt over, at det kan handle om en avtalt behandling/undersøkelse. Hadde hun vært så dårlig nå at hun ikke kunne klart seg uten ham i nærheten, hadde han nok ikke dratt i utgangspunktet, kanskje?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Siden han velger å dra på reisen, men kutte èn dag, som allerede er bestemt, tolker jeg det sånn at det kan handle om behandling eller noe i den duren. Vi får vel vite mer. 

ja, jeg tenker og at det virker som noe helt konkret, som er planlagt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

ja, jeg tenker og at det virker som noe helt konkret, som er planlagt. 

Ja. Hadde det handlet om plutselig forverring eller noe annet uplanlagt, hadde han muligens latt være å dratt i det hele tatt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Og derfor tenker jeg, som nevnt over, at det kan handle om en avtalt behandling/undersøkelse. Hadde hun vært så dårlig nå at hun ikke kunne klart seg uten ham i nærheten, hadde han nok ikke dratt i utgangspunktet, kanskje?

Enig. For en timing, hvis det er transplantasjonen som nærmer seg, samtidig som det bare er et par uker før MBH får dommen.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Trenger du å vite grunnen til at han skal hjem en dag før?

Helsen til de kongelige er privat. Og noe de har valgt å holde privat. De har også valgt å informere folket der helsen er av relevans for folket og jobben sin. 

Så akkuarat hvorfor han har valgt å dra hjem en dag før, er nok utenfor der vi har behov for å vite og innenfor det som er privat for dem. Jeg har iallefall ikke behov for å vite hver minste lille helseoppluøysning til de kongelige.

Er det ikke jobb han skal på? Og er det ikke relevant for folket når han ikke gjør den jobben som planlagt? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Ja, litt vanskelig å forstå hvorfor han reiser i det hele tatt da, men det er kanskje det som er meningen.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Blir spennende å se om man plutselig får tid til en lang reise til gøy i USA on under en måned da, mens man kutter faktisk jobb.

Jeg har ikke tiltro til noe før det kommer konkrete ting. Jobb har blitt kuttet for å geleide MBH til London før, og MM har jo som kjent skulket jobb for å dra til USA. 

Endret av Ellie42
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Enig. For en timing, hvis det er transplantasjonen som nærmer seg, samtidig som det bare er et par uker før MBH får dommen.

Egentlig imponerende at han drar så langt vekk i utgangspunktet, midt opp i alt som kommer samtidig. 

keops skrev (1 minutt siden):

Ja, litt vanskelig å forstå hvorfor han reiser i det hele tatt da, men det er kanskje det som er meningen.

Jeg tror ikke jeg hadde klart å reise i det hele tatt. Men han tar vel jobben sin på alvor, det skal han i så fall ha.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Egentlig imponerende at han drar så langt vekk i utgangspunktet, midt opp i alt som kommer samtidig. 

Jeg tror ikke jeg hadde klart å reise i det hele tatt. Men han tar vel jobben sin på alvor, det skal han i så fall ha.

Jeg tviler på at det er hensynet til jobb som kommer i første rekke der i gården. Har friskt i minne at kronprinsen selv uttalte at nå handlet det om å ta vare på flokken.

Jeg tror at flokken nå er best tjent med at kronprinsen dropper siste dag av Japan besøket, der det er lagt inn rom for å møte pressen. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Nei, vi er ikke der. Ingen er under etterforskning for hvor lenge de har kjent Epstein. Han burde nok ikke kommentert i det hele tatt, men den sammenligningen er ikke der.

Aricia skrev (2 timer siden):

Helt enig i begge poenger her. Det har ikke på noen måte vært på trappene at Mette-Marits kontakt med Epstein har en karakter som gjør noen form for etterforskning aktuell. Det er bare det kongen kommenterte slik jeg oppfatter det - det er en kjensgjerning.

Så kan jo alltids alle som håper på nye opplysninger i upubliserte dokumenter satse på at dette endrer seg - det er von i hangande snøre, som kjent.

Samtidig tenker jeg også at han kunne latt være å si noe substansielt, særlig formuleringen om "andre i Norge", jf denne kommentaren i VG i går: https://www.vg.no/nyheter/i/Bxyd1v/kongens-epstein-svar-en-setning-kongen-ikke-burde-ha-sagt

Han mener dette er et uttrykk for en svigerfar som vil forsvare svigerdatter.

– Han står opp som en ridder for sin svigerdatter. For å oppsummere: Han ville vel, gjorde feil.

Jeg ser ingen motsetning her. Om kongen faktisk har snakket med MM eller ikke er ikke poenget. Men hvis vi forutsetter at hun har sagt alt det relevante det er å si til offentligheten vil jo ikke kongen vite mer enn det heller enten de har snakket sammen spesifikt eller ikke. Det vesentlige er at han tar henne på ordet når hun forklarer hva hun har gjort og ikke, fordi han stoler på henne. Det er på den bakgrunnen han slår fast at hun ikke har gjort noe ulovlig, og det var det jeg kommenterte i innlegget du siterer. Det vanlige blant mennesker som stoler på hverandre er å ta hverandre på ordet. 

Helt enig i at det var klønete formulert av kongen, og i etterpåklokskap burde han formulert seg bedre sånn på stående fot, det er det minste vi kan forvente fra folk på 90.

Men som flere har  påpekt så er det ingen som er under etterforskning eller i rettssak om det at de hadde kontakt med Epstein, så det er faktisk ikke noe mer enn et uheldig retorisk sleivspark.

Det er tydelig at det han prøver på her er å vise at kongehuset står samlet bak kronprinsessen, og det er jo det han  gjøre for å beskytte institusjonen. 

Uansett, jeg tenker at den mest interessant reaksjonen kommer fra en av dem dette faktisk gjelder, og viser at det går an å vise storsinn, og tolke folk i beste mening istedet for å føle seg krenket. Advokat Elden som representerer Terje Rød Larsen uttalte i går:

– Jeg har stor respekt for Kongen og velger ikke å tolke hans utsagn som et sidespark til min klient.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan du si, men samtidig så er slike turer viktige for norsk næringsliv, så det sitter nok langt inne å kansellere, og de har jo ikke noen å sende istedet. Jeg ser noen peker på prinsen og prinsessen, men jeg tenker at de har kanskje ikke den nødvendige "tyngde" til å ta denne type oppdrag ennå. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Ja, det kan du si, men samtidig så er slike turer viktige for norsk næringsliv, så det sitter nok langt inne å kansellere, og de har jo ikke noen å sende istedet. Jeg ser noen peker på prinsen og prinsessen, men jeg tenker at de har kanskje ikke den nødvendige "tyngde" til å ta denne type oppdrag ennå. 

De to er jo enda i "opplæringsfasen", så tror det da i så fall hadde vært bedre å kansellere det hele hvis ingen, inkludert HM, kunne dra. Ellers er det nok som du sier, at det sitter langt inne å kansellere uansett. Derfor tror jeg at denne dagen som kuttes, er pga noe som allerede er planlagt ifht MMs behandlingsplan, og ikke noe som er uventet eller plutselig. 

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

De to er jo enda i "opplæringsfasen", så tror det da i så fall hadde vært bedre å kansellere det hele hvis ingen, inkludert HM, kunne dra. Ellers er det nok som du sier, at det sitter langt inne å kansellere uansett. Derfor tror jeg at denne dagen som kuttes, er pga noe som allerede er planlagt ifht MMs behandlingsplan, og ikke noe som er uventet eller plutselig. 

Jeg tenker at det er begge deler - dvs noe som er planlagt, men som ikke har vært planlagt lenge.

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...