Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke bonusbarnebarnet fikk kreds for å ikke voldta enda flere heller.

Som i at Julio Kopseng var verre. Satt på spissen, selvsagt, men det er likevel så ille at jeg faktisk synes kongen bør komme med en uttalelse etter dette.

(Og der kom du meg i forkjøpet med Kopseng, Ellie.)

Endret av Momma
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (1 minutt siden):

Har han etterforsket Mette Marit selv, og er han jurist så han kan vurdere om det hun har drevet med er korrupsjon? Vet han hva hun har gitt tilgang til av informasjon? Og hva vet han egentlig om de andres rettssaker og etterforskningen rundt dem siden han kan være så bastant på at de er idioter med MM ikke har gjort noe galt?

Huff, nå krakelerer det også rundt kongen. Har egentlig syntes litt synd på ham frem til nå, men begynner å ane at han nok er samme ulla som alle de andre i kongehuset. Vi kan ikke avskaffe det fort nok.

Enig. Nå er jeg lei de alle.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (15 minutter siden):

Ja, kjempeleit. Han har det jo så vanskelig stakkers, og har "rotet seg borti narkotika".

Trekk linjene til det han sa idag om andres saker, så sier han vel snart noe sånn som "Julio Kopseng var mye verre!". Eller "Marius stoppet jo på 4 voldtekter, mye fortere enn Frosta-legen!"

Whataboutisme er noe jeg aldri trodde Harald skulle gripe etter istedenfor å rydde i eget hus. Men vi er altså her.

Nei, vi er ikke der. Ingen er under etterforskning for hvor lenge de har kjent Epstein. Han burde nok ikke kommentert i det hele tatt, men den sammenligningen er ikke der.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg undres om Håkon Magnus noen gang angre på det fatale valget han tok for noen -og -20 år siden ? 
Litt vanskelig å angre, kanskje, da han jo selvsagt er glad i begge barna sine, men sånn i det  store og hele.. ?

Og hva med ordentlige og pertentlige dronning Sonja? 
Kan ikke tro annet enn at hun i sitt stille sinn er « meget misfornøyd», for å si det pent….

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (9 timer siden):

Kongen har vel snakket med Mette-Marit da, og blitt fortalt hva hun har gjort og ikke? :vetikke: 

Han kjenner henne vel ganske godt etter hvert, og har erfart at hun snakker sant og oppriktig til ham? Hvis man lurer på noe er det enkle ofte det beste: Gå til kilden og spør.

Den andre gangen Kong Harald møtte Mette-Marit satte hun seg tross alt uoppfordret ned foran ham og Sonja og fortalte alt om fortiden sin, noe som gjorde dypt inntrykk på ham: https://www.nrk.no/norge/_-utrolig-toft-gjort-av-mette-marit-1.7878651

– Hun var utrolig ærlig, hun kjente oss ikke i det hele tatt, så det var tøft gjort altså, sitte der med kongen og dronningen av Norge og brette seg ut på den måten.

– Var det kronprinsessen som tok initiativet?

– Helt, helt på egen hånd, ja.

Dette henger ikke sammen med at kongen uttaler til pressen at han ikke "vet mer enn dere".

Gått litt i ball for kongen tydeligvis med alle små og store skandaler. Han kan ikke rose sin vidløftige svigerdatter for hennes åpenhet samtidig som han ønsker å bli sett på som uvitende, nærmest en av folket, når det kommer til hva hun har for seg på "privaten".

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (9 timer siden):

Takk for et godt oppsummert innlegg! 🎯

Nettopp - rolleforståelse, tillit, dømmekraft og moral. 

Men de er da i det minste ikke kriminelle, det burde vi være takknemlig for. Lista ligger altså ekstremt lavt for å være kongelig i Norge. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Ny måling, der folket har satt karakter. 
https://www.nrk.no/norge/helt-konge-1.17900596

Kong Harald: 9,2

Dronning Sonja: 8,7

Haakon Magnus: 8,1

Mette Marit: 4,4

Ingrid Alexandra: 7,5

Jeg tror Harald burde være forsiktig med å rote seg inn i svigerdatteren sin sak. Da kan fort hennes 4,4 (!!) få konsekvenser for hans popularitet.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Hekken skrev (9 minutter siden):

Jeg undres om Håkon Magnus noen gang angre på det fatale valget han tok for noen -og -20 år siden ? 
Litt vanskelig å angre, kanskje, da han jo selvsagt er glad i begge barna sine, men sånn i det  store og hele.. ?

Og hva med ordentlige og pertentlige dronning Sonja? 
Kan ikke tro annet enn at hun i sitt stille sinn er « meget misfornøyd», for å si det pent….

Jeg synes det ser ut som at HM er storfornøyd med valget av sin ustabile og uforutsigbare kone. Forstår det den som kan.

Har tidligere tenkt at dette er mangel på rolleforståelse, men nå ser det ut som at det mangler på forståelse i alle ledd.

Og dette sirkuset skal altså fremme norske forhold i utlandet. Norsk lakseeksport til Japan som står for tur, må bare trene litt på å holde pressen i sjakk angående mulige spørsmål rundt konas utroskap og involvering med en pedofil traficking-boss først.

Ufattelig.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

Nei, vi er ikke der. Ingen er under etterforskning for hvor lenge de har kjent Epstein. Han burde nok ikke kommentert i det hele tatt, men den sammenligningen er ikke der.

Helt enig i begge poenger her. Det har ikke på noen måte vært på trappene at Mette-Marits kontakt med Epstein har en karakter som gjør noen form for etterforskning aktuell. Det er bare det kongen kommenterte slik jeg oppfatter det - det er en kjensgjerning.

Så kan jo alltids alle som håper på nye opplysninger i upubliserte dokumenter satse på at dette endrer seg - det er von i hangande snøre, som kjent.

Samtidig tenker jeg også at han kunne latt være å si noe substansielt, særlig formuleringen om "andre i Norge", jf denne kommentaren i VG i går: https://www.vg.no/nyheter/i/Bxyd1v/kongens-epstein-svar-en-setning-kongen-ikke-burde-ha-sagt

Han mener dette er et uttrykk for en svigerfar som vil forsvare svigerdatter.

– Han står opp som en ridder for sin svigerdatter. For å oppsummere: Han ville vel, gjorde feil.

keops skrev (8 minutter siden):

Dette henger ikke sammen med at kongen uttaler til pressen at han ikke "vet mer enn dere".

Gått litt i ball for kongen tydeligvis med alle små og store skandaler. Han kan ikke rose sin vidløftige svigerdatter for hennes åpenhet samtidig som han ønsker å bli sett på som uvitende, nærmest en av folket, når det kommer til hva hun har for seg på "privaten".

Jeg ser ingen motsetning her. Om kongen faktisk har snakket med MM eller ikke er ikke poenget. Men hvis vi forutsetter at hun har sagt alt det relevante det er å si til offentligheten vil jo ikke kongen vite mer enn det heller enten de har snakket sammen spesifikt eller ikke. Det vesentlige er at han tar henne på ordet når hun forklarer hva hun har gjort og ikke, fordi han stoler på henne. Det er på den bakgrunnen han slår fast at hun ikke har gjort noe ulovlig, og det var det jeg kommenterte i innlegget du siterer. Det vanlige blant mennesker som stoler på hverandre er å ta hverandre på ordet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det ser ut som at HM er storfornøyd med valget av sin ustabile og uforutsigbare kone. Forstår det den som kan.

Har tidligere tenkt at dette er mangel på rolleforståelse, men nå ser det ut som at det mangler på forståelse i alle ledd.

Og dette sirkuset skal altså fremme norske forhold i utlandet. Norsk lakseeksport til Japan som står for tur, må bare trene litt på å holde pressen i sjakk angående mulige spørsmål rundt konas utroskap og involvering med en pedofil traficking-boss først.

Ufattelig.

En mulig tolkning kan kanskje være at det meste av det ufordelaktige man forestiller seg om MM i denne tråden rett og slett bare en ren fiksjon?

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Ellie42 skrev (47 minutter siden):

Sånn helt ærlig, er det passende at kongen av et land sier at andre som er i rettssak er lang verre enn sin egen svigerdatter, når man vet hvilken makt han har i vårt samfunn? Er dette noe kongen egentlig skal ytre om andre folks saker?

Folk reagerer ikke på at han snakket om Mette Marit, folk reagerer på sleivsparket mot de andre involverte. Ikke at de er noe offer, men rettsstaten skal være uavhengig, og kongen skal ikke mene noe om slike ting.

Men, jeg forstår jo at etikette og moral er kastet ut av vinduet de siste par år. Alt for flokken, ikke Norge.

Det blir jo klarere hvordan HM og ML har blitt som de har blitt, hvis det har vært oppdragelsen. «Prøv i det minste å unngå noe ulovlig, lille venn!»

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

En mulig tolkning kan kanskje være at det meste av det ufordelaktige man forestiller seg om MM i denne tråden rett og slett bare en ren fiksjon?

Eller, som det er mest grunn til å anta, virkeligheten er mye verre enn det som har kommet frem.

Den personen vi ser i mailene med Epstein, DET er den ekte MM som tror seg unntatt fra kritiske blikk. Den personen hun ifølge seg selv ikke ønsker å være.

Bare å holde på hatten i påvente av flere filer.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (46 minutter siden):

Passer det seg, sånn helt ærlig, at kongen med all sin makt kommenterer folks etterforskning for å komme med et utrolig dårlig poeng om sin svigerdatter?

Han sier først at han ikke vet noe mer enn alle andre, og så at han vet at hun ikke har gjort noe ulovlig.

Et kappløp til bunnen som jo relasjonen med Epstein er for alle 5 involverte nordmenn er virkelig ikke det poenget Harald tror han lager med denne retorikken.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Aricia skrev (17 minutter siden):

Den mest realistiske tolkningen er nok at MM ligger et sted i mellom. Hun er nok langt mer det menneske man ser i filene enn det hun lovprises for å være av visse, med salmesang, kammersmusikk og vev. Altså litt mer pedo og voldtektslitteratur, og litt mindre "veldig, veldig trivelig".

Endret av Ellie42
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
CeXNS skrev (20 minutter siden):

Ny måling, der folket har satt karakter. 
https://www.nrk.no/norge/helt-konge-1.17900596

Kong Harald: 9,2

Dronning Sonja: 8,7

Haakon Magnus: 8,1

Mette Marit: 4,4

Ingrid Alexandra: 7,5

Jeg tror Harald burde være forsiktig med å rote seg inn i svigerdatteren sin sak. Da kan fort hennes 4,4 (!!) få konsekvenser for hans popularitet.

Det er det jeg synes er det mest spesielle.  Kongen har alltid tidligere prøvd å ha et image hvor han distanserer seg fra kontroversene til sine barn.  Han har hatt et image hvor han er et slags offer for sine barn. Barna utnytter det at han er en for snill og naiv far.

Synes det er spesielt at han nå helt unødvendig kobler seg inn i Epstein-saken.    Mulig rådgiverne hans leste rommet helt feil.  

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (26 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Jeg tror den støtten er spill for galleriet. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (20 minutter siden):

Helt enig i begge poenger her. Det har ikke på noen måte vært på trappene at Mette-Marits kontakt med Epstein har en karakter som gjør noen form for etterforskning aktuell. Det er bare det kongen kommenterte slik jeg oppfatter det - det er en kjensgjerning.

Så kan jo alltids alle som håper på nye opplysninger i upubliserte dokumenter satse på at dette endrer seg - det er von i hangande snøre, som kjent.

Samtidig tenker jeg også at han kunne latt være å si noe substansielt, særlig formuleringen om "andre i Norge", jf denne kommentaren i VG i går: https://www.vg.no/nyheter/i/Bxyd1v/kongens-epstein-svar-en-setning-kongen-ikke-burde-ha-sagt

Han mener dette er et uttrykk for en svigerfar som vil forsvare svigerdatter.

– Han står opp som en ridder for sin svigerdatter. For å oppsummere: Han ville vel, gjorde feil.

Jeg ser ingen motsetning her. Om kongen faktisk har snakket med MM eller ikke er ikke poenget. Men hvis vi forutsetter at hun har sagt alt det relevante det er å si til offentligheten vil jo ikke kongen vite mer enn det heller enten de har snakket sammen spesifikt eller ikke. Det vesentlige er at han tar henne på ordet når hun forklarer hva hun har gjort og ikke, fordi han stoler på henne. Det er på den bakgrunnen han slår fast at hun ikke har gjort noe ulovlig, og det var det jeg kommenterte i innlegget du siterer. Det vanlige blant mennesker som stoler på hverandre er å ta hverandre på ordet. 

Så er det vel heller ikke poenget om hun har gjort noe straffbart eller ikke. Kongens og Kongehusets rolle er å representere Norge i inn- og utland, samle folket og være en god ambassadør. 

Nå starter hver eneste pressekonferanse med kriminalsaker, stebarnebarn i fengsel, svigerdatter henger ut med folk hun vet er pedofile og Haakon visste alt om det. Nåja, så vris det mot sykdom så klart nå (man kan jo lure på om det er noe strategisk i det). Men når kommer de til saken om det de egentlig skal gjøre på jobb? 

Er det god representasjon når oppmerksomheten trekkes mot representantenes privatliv og ugjerninger i den grad det gjør nå? Er det god representasjon når kronprinsessen er «syk» fra kongelige oppdrag men viser seg å sprade rundt i New York selv om hun har «flyskrekk»? Er det god representasjon å sende Persona non grata som fornærmer og baksnakker andre kongelige til representasjonoppdrag? 

Enhver næringslivsleder ville ha trukket seg for lenge siden. Kanskje vi må gi kongehuset sparken - de tilfører ingenting positivt lengre. Dessverre - men det er jo ikke slik at det er andre som har tvunget dem ut i der de er nå. Det har de klart helt selv.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
Blini skrev (4 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Jeg tror den støtten er spill for galleriet. 

Trodde også det tidligere, man kan jo håpe.

• Liker 12
  • Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...