Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Er det smart for Kongen å kommentere ting som etterforskes? Det samme gjaldt for øvrig MBH i saken jeg linket til. Det var før rettssaken begynte.

Sikkert ikke, vil noen si, men det han sa er kjent fakta, ikke akkurat en statshemmelighet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (8 timer siden):

Det er jo helt absurd at kongen påstår at «kronprinsessen ikke har gjort noe ulovlig» når han i samme åndedrag forteller at han ikke ante noe om hennes forbindelse med Epstein. Så HVORDAN KAN HAN VITE hva hun har gjort og ikke? Nei, det tør jo ingen å spørre ham om.

Nå er det vel sånn at ingenting er ulovlig for en kongelig her i landet, så lenge Kongen bestemmer at det ikke er det. Så vilt det enn kan høres ut. Habilitet gjelder ikke her!

Enig. Absurd. 

Han ante ingenting, men mener hun ikke gjorde noe ulovlig. Det er vel ikke derfor pressen og folket fortsatt snakker om dette.

Har det ikke handlet om dømmekraft og moral og en "ok, jeg ser hva du liker og gjør, men jeg bryr meg ikke så mye om det" - virker det som. Det er verre med utpressing f eks?? Samme som snowboarderen, men hun var mer ærlig.

Ingen bryr seg nevneverdig om alle de unge, fattige jentene som ble lovet gull og grønne skoger, i mansions i US og papirer som skulle fikses for de slik at de kunne fortsette å være en asset til Eps og elitenettverket. 

Opplevde at han misbrukte hennes navn. Vel, dèt har de fått med seg, men ikke så mye annet. Det var fælt da, men allikevel møtte hun han igjen og igjen. Hun har ikke gjort noe ulovlig, sier kongen og mener kronprinsessen skal ha creds for å ha avsluttet forholdet tidlig, i forhold til andre. Igjen viser han at de følger med på hva som skjer og har skjedd. Hvem er "de andre"? Er de også kongelige? 

Eller er han over til UK nå og snakker om Andrew? Sammenligner han MM og Andrews forhold til Epstein eller sammenligner han MM og Epsteins forhold med RL, Brende, Jag og Juul? Her ble det enda flere spørsmål.  

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Sikkert ikke, vil noen si, men det han sa er kjent fakta, ikke akkurat en statshemmelighet. 

💯%

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (8 timer siden):

Og uansett: det er ikke ulovlig å være nær venn med en ( man vet er) dømt voldtekstfobryter og overgiper,  og det er ikke ulovlig å lyve, men likevel ikke greit for en kronprinsesse å gjøre synes jeg. 

Nettopp 🎯

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Hvis det kommer noen rettssaker, så kommer de uansett ikke til å handle om hvor lenge de holdt kontakten. Det er jo ikke kontakten i seg selv som er straffbar.

Nettopp. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tenker på Taalesen og hennes viktige spørsmål om dommere som lunsjer på slottet, og har kronprinsparet som vertskap midt i en anke av MBH sin klage. Historikken viser at  kongen og regjeringen kan benåde i kongen i statsråd. Hva når Haakon blir konge og det potensielt kan komme en søknad om benådning  fra MBH? 

https://sol.no/nyheter/historisk-hoiby-dilemma-helt-absurd/84647246

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Nettopp. 

Ikke sant🎯

• Liker 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Tenker på Taalesen og hennes viktige spørsmål om dommere som lunsjer på slottet, og har kronprinsparet som vertskap midt i en anke av MBH sin klage. Historikken viser at  kongen og regjeringen kan benåde i kongen i statsråd. Hva når Haakon blir konge og det potensielt kan komme en søknad om dette fra MBH? 

Hva snakker du om? 🧐

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kongen har vel snakket med Mette-Marit da, og blitt fortalt hva hun har gjort og ikke? :vetikke: 

Han kjenner henne vel ganske godt etter hvert, og har erfart at hun snakker sant og oppriktig til ham? Hvis man lurer på noe er det enkle ofte det beste: Gå til kilden og spør.

Den andre gangen Kong Harald møtte Mette-Marit satte hun seg tross alt uoppfordret ned foran ham og Sonja og fortalte alt om fortiden sin, noe som gjorde dypt inntrykk på ham: https://www.nrk.no/norge/_-utrolig-toft-gjort-av-mette-marit-1.7878651

– Hun var utrolig ærlig, hun kjente oss ikke i det hele tatt, så det var tøft gjort altså, sitte der med kongen og dronningen av Norge og brette seg ut på den måten.

– Var det kronprinsessen som tok initiativet?

– Helt, helt på egen hånd, ja.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (8 timer siden):

Det er trist at den inngifte kvinnen som har fått tittel som kronprinsesse av Norge bringer kongehuset inn i en gigantisk skandale. 
Kongen vår forsøker nå å gi henne såkalt cred for at hun ikke har gjort noe ulovlig, og at MM etter hans mening trakk seg ut av relasjonen tidlig.

Jeg vil på ingen måte omtale årene relasjonen ble dyrket som småtteri. Fortsatt er Boris Nikolic et sted i kulissene deres, og de nekter å utdype noe omkring ham. Dette på tross av at han var Epsteins nære venn og medarbeider. 
Nikolic er også kronprinsen venn, noe som etterhvert har kommet frem gjennom bilder og filer. Hvor lenge hadde kronprinsparet kontakt med ham? Hvorfor vil de ikke svare på spørsmål vedrørende Boris Nikolic? 

Vel, slik kan det sies, men det er jo hva det er. Det går ikke å «vaske» omgangen med den sexdømte, pedofile overgrepsmannen, Jeffrey Epstein til å bli noe landets befolkning godtar fordi svigerfar, kongen, sier at det ikke er foregått noe av kriminell karakter. 
Som konge forsøker han sitt beste ved å bruke krefter og sin stemme til å støtte MM. 

Noe for noe, er det noe som heter. Hva i det hele tatt var det MM søkte, og fikk, i sin relasjon med Epstein? Vi kan med sikkerhet slå fast at han fikk sole seg i en slags kongelig glans den gangen, mens det ennå hadde noe over seg. Hva mente hun selv at balanserte relasjonen? Var det hennes imaginære bestevenn som støttet og trøstet henne i livets motbakker? 

Uansett hva MM har forsøkt å forklare og bortforklare, det lille innspillet som kronprinsen har forsøkt å legge til i gårsdagens lille tv-opptreden, og nå kongens ord om at hun ikke har gjort noe ulovlig - Det vekter ikke realitetenes historie. 

Dette handler om manglende dømmekraft, et helt utrolig og hodeløst valg av omgangsvenn. Det er dette som gjør at folk ikke legger skandalen bak seg. Innholdet i hele saken har en slik kraft at det utfordrer de grunnleggende verdiene som representantene for et kongehus skal bære på en ideell, god og troverdig måte. Når det er slik at både MM og HM, vårt kronprinspar, har gjort noen så hinsides valg som er kommet opp i dagen, så er det der for evig. En institusjon hvor personene skal fremme rollene sine forbilledlig krakelerer og gruses når det avdekkes omgang med et menneske som Jeffrey Epstein. 
De googler visst ikke, undersøker ikke, og det huskes ei heller noe særlig omkring all støyen som heftet ved den gang prins Andrew. Hvor hinsides utrolig er ikke en slik påstand! 

Neida, MM har ikke gjort noe ulovlig, men hun står igjen helt ribbet for troverdighet og opphøydhet som kongelig. 
Det er meget alvorlig.

Takk for et godt oppsummert innlegg! 🎯

Nettopp - rolleforståelse, tillit, dømmekraft og moral. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Kongen har vel snakket med Mette-Marit da, og blitt fortalt hva hun har gjort og ikke? :vetikke: 

Han kjenner henne vel ganske godt etter hvert, og har erfart at hun snakker sant og oppriktig til ham? Hvis man lurer på noe er det enkle ofte det beste: Gå til kilden og spør.

Den andre gangen Kong Harald møtte Mette-Marit satte hun seg tross alt uoppfordret ned foran ham og Sonja og fortalte alt om fortiden sin, noe som gjorde dypt inntrykk på ham: https://www.nrk.no/norge/_-utrolig-toft-gjort-av-mette-marit-1.7878651

– Hun var utrolig ærlig, hun kjente oss ikke i det hele tatt, så det var tøft gjort altså, sitte der med kongen og dronningen av Norge og brette seg ut på den måten.

Han vet ikke hver fall ikke noe mer enn hva "vi" vet, så i det kan ikke akkurat ha vært så dype og detaljerte samtaler i hvert fall 

Sitat

– Kronprinsen sa tirsdag mer om hva han visste om kontakten mellom kronprinsessen og Jeffrey Epstein. Når ble kongen informert om kontakten mellom dem, og hva har kongen visst om kontakten?

– Jeg fikk vite om det da dere fikk vite om det. Og jeg vet ikke noe mer enn dere vet, faktisk.

https://www.vg.no/rampelys/i/rrzRka/kongen-veldig-synd-at-dronning-ikke-er-her

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Jeg er mest forundret over at kongen tilsynelatende ikke er smart nok til å vite at disse siste uttalelsene er fullstendig malplassert og skadelige både for kongehuset og de stakkarene han kaster under bussen, siden jeg til har nå tenkt at han er en nokså oppegående mann. Men det er kanskje noe av problemet. Verken han eller hans sønn sitter på sine troner fordi de er særlig begavet eller har andre kvalifikasjoner som gjør at de er spesielt godt egnet til å ha den posisjonen de har. De sitter der kun fordi de er født til det. Dette viser igjen hvor vanvittig utdatert monarkiet er, og det er bare så trist og pinlig det vi ser nå.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
Momma skrev (9 minutter siden):

Jeg er mest forundret over at kongen tilsynelatende ikke er smart nok til å vite at disse siste uttalelsene er fullstendig malplassert og skadelige både for kongehuset og de stakkarene han kaster under bussen, siden jeg til har nå tenkt at han er en nokså oppegående mann. Men det er kanskje noe av problemet. Verken han eller hans sønn sitter på sine troner fordi de er særlig begavet eller har andre kvalifikasjoner som gjør at de er spesielt godt egnet til å ha den posisjonen de har. De sitter der kun fordi de er født til det. Dette viser igjen hvor vanvittig utdatert monarkiet er, og det er bare så trist og pinlig det vi ser nå.

Han skriver vell ikke sine egne taler mens dette skisserte han nok sammen med Guei Varpe… 

Synes vi kan slå fast at vi ikke kjenner noen av de jeg, det er kun fasade og den er ikke særlig pen lengre. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Momma skrev (25 minutter siden):

Jeg også ble overrasket over kongens uttalelser. Han har alltid latt barna få gjøre som de vil, men han har aldri gitt Martha kreds for at hun ikke misbruker prinsessetittelen mer enn hun faktisk gjør. 

Endret av SVK
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Jeg også ble overrasket over kongens uttalelser. Han har alltid latt barna få gjøre som de vil, men han har aldri gitt Martha kreds for at hun ikke misbrukte prinsessetittelen mer enn hun faktisk gjør. 

Jeg tror ikke bonusbarnebarnet fikk kreds for å ikke voldta enda flere heller.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (8 timer siden):

Sånn helt ærlig, er det passende at kongen av et land sier at andre som er i rettssak er lang verre enn sin egen svigerdatter, når man vet hvilken makt han har i vårt samfunn? Er dette noe kongen egentlig skal ytre om andre folks saker?

Folk reagerer ikke på at han snakket om Mette Marit, folk reagerer på sleivsparket mot de andre involverte. Ikke at de er noe offer, men rettsstaten skal være uavhengig, og kongen skal ikke mene noe om slike ting.

Men, jeg forstår jo at etikette og moral er kastet ut av vinduet de siste par år. Alt for flokken, ikke Norge.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Kollontaj skrev (8 timer siden):

Ok, så da er det bare rett fram for kongen og ytre seg om pågående etterforskninger i hytt og pine?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

Hvis det kommer noen rettssaker, så kommer de uansett ikke til å handle om hvor lenge de holdt kontakten. Det er jo ikke kontakten i seg selv som er straffbar.

Åja, så da kan jo kongen og kronprinsen snakke generelt om vold og voldtekt mot kvinner også da, i og med at generelle avveininger i samfunnsdebatten ikke er straffbar.

Nå vet vel både du som jeg at man bruker en annen unnskyldning da. Vikarierende moraler er ukledelig for gallionsfigurer.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (9 timer siden):

Nei, nå surrer du. Kongen har uttalt at saken rundt Marius Borg Høiby er leit, og her kommenterer han varigheten på kontakten med Epstein. Ingen av tilfellene handler om strafferettslige skyldspørsmål.

Ja, kjempeleit. Han har det jo så vanskelig stakkers, og har "rotet seg borti narkotika".

Trekk linjene til det han sa idag om andres saker, så sier han vel snart noe sånn som "Julio Kopseng var mye verre!". Eller "Marius stoppet jo på 4 voldtekter, mye fortere enn Frosta-legen!"

Whataboutisme er noe jeg aldri trodde Harald skulle gripe etter istedenfor å rydde i eget hus. Men vi er altså her.

Endret av Ellie42
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Sånn helt ærlig, er det passende at kongen av et land sier at andre som er i rettssak er lang verre enn sin egen svigerdatter, når man vet hvilken makt han har i vårt samfunn? Er dette noe kongen egentlig skal ytre om andre folks saker?

Folk reagerer ikke på at han snakket om Mette Marit, folk reagerer på sleivsparket mot de andre involverte. Ikke at de er noe offer, men rettsstaten skal være uavhengig, og kongen skal ikke mene noe om slike ting.

Men, jeg forstår jo at etikette og moral er kastet ut av vinduet de siste par år. Alt for flokken, ikke Norge.

Har han etterforsket Mette Marit selv, og er han jurist så han kan vurdere om det hun har drevet med er korrupsjon? Vet han hva hun har gitt tilgang til av informasjon? Og hva vet han egentlig om de andres rettssaker og etterforskningen rundt dem siden han kan være så bastant på at de er idioter med MM ikke har gjort noe galt?

Huff, nå krakelerer det også rundt kongen. Har egentlig syntes litt synd på ham frem til nå, men begynner å ane at han nok er samme ulla som alle de andre i kongehuset. Vi kan ikke avskaffe det fort nok.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...