Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Momma skrev (19 minutter siden):

Med tanke på hvor mye uønsket materiale som er fjernet om Mette, under kongehusets oppsyn og pådrift, pålegger du oss ganske tungt arbeid når du ber om dokumentasjon på en del av hendelsene fra hine hårde dager. 🕵️

Det er derfor jeg spør etter kilder og bekreftelser på om MM virkelig var gravid under innspillingen av Lysthuset. For min del er disse stadige påstandene udokumenterte, og derfor helt irrelevant, og bør ikke være et gjentatt tema i tråden.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (24 minutter siden):

At noen er gravid er en privat helseopplysning og har ingenting i en avisartikkel å gjøre, særlig ikke dersom formålet er ryktespredning og moralsk fordømmelse.

🎯 Enig.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Aricia skrev (18 minutter siden):

At noen er gravid er en privat helseopplysning og har ingenting i en avisartikkel å gjøre, særlig ikke dersom formålet er ryktespredning og moralsk fordømmelse.

Ja, forsåvidt enig at dette er en privat greie som ikke har så mye nyhetsverdi.

Men så blir det jo helt annerledes når man stiller opp som tv-sjekker da. Da har man jo forlatt den private sfære og tatt steget ut i offentligheten. Og det er vel de færreste som ville ha gjort det, meg tanke på MM sin situasjon på denne tiden

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Så kronprinsesse Mette -Marit var 6-7 måneder gravid med Marius Borg Høiby når hun ble «sjekket» opp på TV? Og dette har ikke pressen gått ut med offentlig? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Reverend skrev (18 minutter siden):

Det er derfor jeg spør etter kilder og bekreftelser på om MM virkelig var gravid under innspillingen av Lysthuset. For min del er disse stadige påstandene udokumenterte, og derfor helt irrelevant, og bør ikke være et gjentatt tema i tråden.

Det er langt vanskeligere å finne dokumentasjon på dette nå enn før, så kongehusets sletting og hvitvasking fungerer jo, men med litt iherdig googling finner man det.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Reverend skrev (19 minutter siden):

I boken "Mette-Marit : prinsesse mot alle odds : en uautorisert biografi" står det på side 128 at at Mette-Marit sin mage ble stadig større høsten 1996, men det hindret henne ikke å delta i et sjekkeprogram. Langt over halveis i svangerskapet var hun sjekkedronning i programmet Lysthuset, jf. https://www.nb.no/maken/item/URN:NBN:no-nb_digibok_2014061848070/open

I boken "Mette-Marit : i gode og onde dager" står det på side 46 står der at med voksende mage stillte Mette-Marit opp på sjekkeprogrammet høsten 1996, jf. https://www.nb.no/maken/item/URN:NBN:no-nb_digibok_2019080807141/open

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Reverend skrev (19 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke relevansen av dette gravidgnålet. Mener man at gravide ikke kan være på tv? Konkurrere om konsertbilletter? Være åpen for en partner?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Så kronprinsesse Mette -Marit var 6-7 måneder gravid med Marius Borg Høiby når hun ble «sjekket» opp på TV? Og dette har ikke pressen gått ut med offentlig? 

Jo det har pressen skrevet om for 20+ år siden.

• Liker 4
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Det er langt vanskeligere å finne dokumentasjon på dette nå enn før, så kongehusets sletting og hvitvasking fungerer jo, men med litt iherdig googling finner man det.

Det er dokumentert i boken «Mette-Marit, prinsesse mot alle odds». 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Glrmn skrev (2 minutter siden):

I boken "Mette-Marit : prinsesse mot alle odds : en uautorisert biografi" står det på side 128 at at Mette-Marit sin mage ble stadig større høsten 1996, men det hindret henne ikke å delta i et sjekkeprogram. Langt over halveis i svangerskapet var hun sjekkedronning i programmet Lysthuset, jf. https://www.nb.no/maken/item/URN:NBN:no-nb_digibok_2014061848070/open

I boken "Mette-Marit : i gode og onde dager" står det på side 46 står der at med voksende mage stillte Mette-Marit opp på sjekkeprogrammet høsten 1996, jf. https://www.nb.no/maken/item/URN:NBN:no-nb_digibok_2019080807141/open

"Voksende mage" er jo bare en eufemisme for graviditet. Det sier jo ingenting om hvor synlig den var på et tidspunkt som ikke er gitt. Det eneste relevante svaret her er datoen for innspillingen, så er jo matematikken nokså enkel.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår heller ikke relevansen av dette gravidgnålet. Mener man at gravide ikke kan være på tv? Konkurrere om konsertbilletter? Være åpen for en partner?

Ja, strålende måte å finne en stefar til barnet på.

Nei, gravide KAN både feste hardt, ligge rundt, være på sjekkeprogram osv. Men er det noe å være stolt av? I så fall, hvorfor ble det lagt lokk på?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Nei da, alt dette er lov. Og vår egen kronprinsesse kan jo krones med å være den eneste, i hvert fall det jeg har registrert, som har deltatt godt gravid i et sjekkeprogram her til lands. 👑

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet
MissLucy skrev (42 minutter siden):

Det står at de har den på Nasjonalbiblioteket. Hva er det du ikke forstår med det?

"Det har tidligere vært vanlig praksis at TV-kanaler sender innhold til arkivering til Nasjonalbiblioteket. Dagbladet tok derfor turen dit."

Jeg finner ikke i denne spesifikke artikkelen jeg linket til at det står at Rubicon har oversendt kopi til Nasjonalbiblioteket, men mulig det ble gjort siden det ble sendt av TVNorge, da de er underlagt avleveringsplikten. Hvorfor ikke bare si at det ligger en kopi på Nasjonalbibl og at det kan søkes om å se den, men uttaler at den er tapt og borte. (Kan søkes om å se den på grunnlag av forsknings- eller utdanningsformål. Da er det mange som kan få tilgang). 

(Praksisen endres med år og TV3/MTG/NENT/Viaplay Group hadde i visse tilfeller andre regler for (bl a Ofcom) og overlevering av kopi til Nasjonalbiblioteket enn de andre norske kanalene, siden de sendte fra London. Nå sender de fra Stockholm, men de er fortsatt ikke underlagt avleveringsplikten - NKom). 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Nei da, alt dette er lov. Og vår egen kronprinsesse kan jo krones med å være den eneste, i hvert fall det jeg har registrert, som har deltatt godt gravid i et sjekkeprogram her til lands. 👑

Sjekkeprogram og sjekkeprogram. Når man leser beskrivelsen av det programmet så er det vel omtrent null prosent av innholdet som minner om sjekking. Det er jo bare underholdning og vas, og som beskrivelsen viser så er det ikke hun selv som sjekker, eller, velger noen. Det er en som vinner fordi han gjettet rett på noen tøvete spørsmål. Tviler meget sterkt på at noen deltok i det programmet fordi de trodde de skulle finne noen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Og den eneste kongelige i de skandinaviske kongehusene som har en tv fortid med å sjekkes opp av 100 menn som gravid og med termin noen måneder etterpå. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Sjekkeprogram og sjekkeprogram. Når man leser beskrivelsen av det programmet så er det vel omtrent null prosent av innholdet som minner om sjekking. Det er jo bare underholdning og vas, og som beskrivelsen viser så er det ikke hun selv som sjekker, eller, velger noen. Det er en som vinner fordi han gjettet rett på noen tøvete spørsmål. Tviler meget sterkt på at noen deltok i det programmet fordi de trodde de skulle finne noen.

Ok.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

Jeg finner ikke i denne spesifikke artikkelen jeg linket til at det står at Rubicon har oversendt kopi til Nasjonalbiblioteket, men mulig det ble gjort siden det ble sendt av TVNorge, da de er underlagt avleveringsplikten. Hvorfor ikke bare si at det ligger en kopi på Nasjonalbibl og at det kan søkes om å se den, men uttaler at den er tapt og borte. (Kan søkes om å se den på grunnlag av forsknings- eller utdanningsformål. Da er det mange som kan få tilgang). 

(Praksisen endres med år og TV3/MTG/NENT/Viaplay Group hadde i visse tilfeller andre regler for (bl a Ofcom) og overlevering av kopi til Nasjonalbiblioteket enn de andre norske kanalene, siden de sendte fra London. Nå sender de fra Stockholm, men de er fortsatt ikke underlagt avleveringsplikten - NKom). 

Hva er spørsmålet ditt egentlig?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Og den eneste kongelige i de skandinaviske kongehusene som har en tv fortid med å sjekkes opp av 100 menn som gravid og med termin noen måneder etterpå. 

Ja, det skal hun ha, unik selv i de kongelige kretser! 🥳💐

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Glrmn skrev (23 minutter siden):

Det er en uautorisert biografi.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (27 minutter siden):

Det var jo mange flere tilstede under disse sendingene. MM var selvsagt ikke alene under produksjonen. Det var også gjester og publikum under produksjonene, samt ansatte. Dette bør ikke være et gjentatt tema i tråden, det er jeg enig i, all den tid vi også vet at mye er lagt lokk på, helst ikke skal vises i reprise eller sendes på nytt.

Om det kun hadde vært uskyldig morsomt, søtt og veldig underholdende, hvorfor ikke vise det på nytt? Det hadde jo bare vært positivt både for kongefamilien og for resten av folket - noe å se tilbake på. Det er jo grunner for at redaktørene bestemte seg i fellesskap å kvitte seg med materialet, noe noen av de har uttalt at de angret på i ettertid. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...