Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Ja, det er et poeng som drukner litt. Hvis hun fortsatt hadde fartet rundt med tvilsomme typer, så kunne jeg forstått den moralske indignasjonen, men det er jo grundig dokumentert - og latterliggjort! - at hun har vendt seg mot veving og strikking og husflidvenninner på 80+. En slik dreining tyder jo på en personlig utvikling, som bør komme folk til gode når vi setter oss til doms.

håndteringen av saken til MBH og håndteringen av Epstein-avsløringene tyder ikke på en slik personlig utvikling. Hun har i den forbindelse fremstått ekstremt arrogant.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

Ut fra beskrivelsen i artikkelen var det hundre dansere (50 menn og 50 kvinner), mens de mennene hun skulle velge mellom var 7.

Da beklager jeg dypt og inderlig for de 100 mennene, dette hadde jeg fra andre innlegg om saken. Men jeg synes fremdeles det er lite imponerende å stille opp gravid i et slikt program. Og fremdeles verken søtt, sjarmerende eller morsomt. Og dette er vitterlig ikke noe verken en kronprinsesse, eller den gravide dama i gata, bør skryte av å ha på CVen.

• Liker 16
  • Nyttig 9
Skrevet
Hekken skrev (4 timer siden):

HUN hjelpe ofrene?

Det ligger nok ikke i hennes natur….

Ikke glem paraplyen da, dere! ♥️

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Momma skrev (22 minutter siden):

Da beklager jeg dypt og inderlig for de 100 mennene, dette hadde jeg fra andre innlegg om saken. Men jeg synes fremdeles det er lite imponerende å stille opp gravid i et slikt program. Og fremdeles verken søtt, sjarmerende eller morsomt. Og dette er vitterlig ikke noe verken en kronprinsesse, eller den gravide dama i gata, bør skryte av å ha på CVen.

Jeg kan garantere deg at sjekkeprogram-kompisen min både hadde deltakelsene på CV'n og skår på sengestolpen. Ser ingenting annet enn kjønnsbias her. Premien var tross alt to uskyldige konsertbilletter lengre frem i tid, som ingen vet om ble brukt.

Endret av Reverend
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Du tenker at det ikke finnes en fasit på om ytringen "jeg liker slemme gutter" rent faktisk ble ytret eller ikke?

En merkelig ting å henge seg opp i. Det ville vært det minste problemet i verden om hun hadde sagt noe sånt en gang i 20-åra.

Problemet er jo at hun både HAR og har hatt en stor svakhet for slemme menn, ja faktisk en av de slemmeste i vår tid. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Momma skrev (8 minutter siden):

Poenget i denne sammenheng var vel kun å vise at fremstillingen av det programmet i pressen har vært direkte villedende. Hva som er bra på cv’en er et helt annet spørsmål. Men, bare så det er sagt, så synes jeg deltagelse i alle former for reality og game show (mulig unntak for Kontrapunkt) er kjempetacky uansett hvem man er. Men det var altså ikke det som var tema.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (27 minutter siden):

En merkelig ting å henge seg opp i. Det ville vært det minste problemet i verden om hun hadde sagt noe sånt en gang i 20-åra. 

Det var en merkelig ting å henge seg opp i ja, men det var det altså tysk sladderpresse som gjorde og knyttet direkte til deltakelsen i dette TV-programmet, og derfor var den uttalelsen om preferanse for slemme gutter selve starten og innfallsvinkelen for hele Dagblad-artikkelen.

https://www.dagbladet.no/kjendis/vakker-trygg-og-morsom/84581641

Anbefaler at du prøver å åpne lenken denne gangen og lese litt, det gjør diskusjonen lettere å følge kanskje.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Poenget i denne sammenheng var vel kun å vise at fremstillingen av det programmet i pressen har vært direkte villedende. Hva som er bra på cv’en er et helt annet spørsmål. Men, bare så det er sagt, så synes jeg deltagelse i alle former for reality og game show (mulig unntak for Kontrapunkt) er kjempetacky uansett hvem man er. Men det var altså ikke det som var tema.

Grunnen til at denne gamle historien kom opp nå, er jo at noen prøvde å vri opptredenen til noe sjarmerende og prisverdig, noe å være stolt av.  Det er mulig at noen i utenlandske presser tidligere har prøvd å vinkle opptredenen til enda litt verre enn den var, men fra dit til at det skal være fantastisk fint og flott og noe man bør være stolt av at vår kronprinsesse har vært med på, det er å dra det veldig langt, synes jeg.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (35 minutter siden):

Problemet er jo at hun både HAR og har hatt en stor svakhet for slemme menn, ja faktisk en av de slemmeste i vår tid. 

- Og det ER virkelig å oppsøke utfordringer/problemer å velge seg en pedofil sexovergriper som i tillegg også var en menneskehandler som en nær og fortrolig omgangsvenn. 
Hvorfor gjorde hun det - hvorfor valgte hun å gå inn i et tett og nært vennskap men en slik mann? Hvorfor valgte MM Jeffrey Epstein som fortrolig venn? Hvorfor godtok hennes ektemann, kronprinsen, at kona hans dyrket et vennskap med denne mannen? Det ønsker jeg virkelig svar på, svar som gir en forklaring og mening fra de som besitter roller i vårt kongehus. Jeg mener at de har noe å svare ut ift. alt omkring det som er uakseptabelt og skandaløst. 

Hvorfor stilte ikke kronprins Haakon spørsmål ved relasjonen, og hvorfor hun valgte som hun gjorde? Vi må huske på at dette skjedde i en periode MM har omtalt som en vanskelig tid for henne i rollen. Tenk det, dere! I denne såkalte vanskelige perioden for landets kronprinsesse, så godtar selv hennes mann at hun pleier omgang med en pedofil og sexdømt overgriper! Det er virkelig en gigantisk skandale! 

Jeg harnevnt det før, det med å opptre hodeløst og uten å tilsynelatende forstå valg og mulige konsekvenser. Hvordan er det mulig å ikke bruke hodet ift. relasjonen med en slik person, verken av MM selv eller han som er landets kronprins? 
Hvorfor stoppet ikke HM sin kones ferd inn i en skandale - om den en gang ville bli kjent? 

Hvor naiv er det mulig å være, må man kunne spørre seg. Flere har sikkert gjort det også. Har en kronprinsesse problemer i livet så søker man hjelp der hvor den finnes på profesjonsnivå. Alternativt hos allerede kjente som man stoler på fra før av. 

MM søkte støtte og sympati hos to menn som baksnakket henne, dette jamfør filene som er publisert. 
Hun betrodde seg til disse to mennene som hun kalte venner. Hun snakket ned livet sitt som kronprinsesse av Norge. Tenk det! 

Ref. image.thumb.png.309a746b78f4cc67f460a12e550b66c8.png

Endret av Eufemia-
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at denne gamle historien kom opp nå, er jo at noen prøvde å vri opptredenen til noe sjarmerende og prisverdig, noe å være stolt av.  Det er mulig at noen i utenlandske presser tidligere har prøvd å vinkle opptredenen til enda litt verre enn den var, men fra dit til at det skal være fantastisk fint og flott og noe man bør være stolt av at vår kronprinsesse har vært med på, det er å dra det veldig langt, synes jeg.

Det uthevede: Du tenker på Dagbladets kommentator Sigrid Hvidsten? 

https://www.dagbladet.no/kjendis/vakker-trygg-og-morsom/84581641

- I stedet er dette noe det er all grunn til å være stolt av. Hun er vakker, trygg, morsom og ikke redd for å by på seg selv. [...] Hun fremstilles som vill, men hun er bare snill.

- Hun er rett og slett urettferdig uthengt.

Hvidsten mener med andre ord at det ikke er noe hold i de utenlandske påstandene om programmet - og kronprinsessen.

• Liker 5
Skrevet
Ellie42 skrev (4 timer siden):

For JE og MB er skikkelig snille gutter.

Eller han hun var forlovet med i Lillestrøm? Det og var visst en veldig snill gutt ;)

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Glrmn skrev (4 timer siden):

Fra https://www.aftenposten.no/norge/i/5pb796/kronprinsessen-mette-marit-reiste-til-florida-i-2014
"Kronprinsesse Mette-Marit dro tilbake til Florida i 2014 – vil ikke svare på hva hun gjorde der"

Også Aftenposten da, den slarveblekka der🤭

«– Ut fra det vi har kunnet sjekke i våre kilder, og så langt kronprinsessen kan huske – var hennes siste møte med Epstein i 2013. Ut fra dette er det ingen grunn til å anta at hun traff Epstein, hverken der eller noe annet sted etter 2013, opplyser Guri Ofstad Varpe, kommunikasjonssjef ved Det kongelige hoff, til Aftenposten»

Og heller ikke her er Slottet kategorisk i svaret. Akkurat samme strategi som kronprinsen og Mette Marit. De har brent seg på å bli tatt i feilinformasjon før. 

«Ingen grunn til å tro». 

Besøkene var private. (Hørt det før?)

Mette Marit husker ikke (Hørt det før?)

Når Slott og Kronprinspar begynner å bruke strategier som vi ellers er kjent med fra kriminelle på tiltalebenken, da er vel bunnen nådd?

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Momma skrev (27 minutter siden):

"Prøvde å vri"?

"Noen"?

Det var en faktasjekk. Det var to journalister fra (det normalt kongehuskritiske) Dagbladet som ville se hvordan programmet var, og konkluderte med det rådende narrativet er direkte feil.

Jeg synes det er veldig problematisk at du fremstiller en faktasjekk av journalister som at "noen""prøvde å vri".

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (3 timer siden):

Faktasjekk??
Dette er EN persons subjektive oppfatning av programmet, for alt vi vet er denne Hvidsten blodfan av Mette-Marit og elsker alt hun foretar seg uansett hva. Om det da ikke er helt bevisst hvitvasking, noe ingen av  oss andre får kontrollert siden denne videoen behandles som om den inneholdt landets mest hemmelighetsstemplede militære opplysninger.

Vel vi får bare håpe den ligger og støver ned i en eller annen VHS-samling på et loft et sted og havner på YouTube etterhvert.

Forøvrig fins det også mennesker i Norge som var voksne på 90-tallet, ganske mange faktisk, så at man er avhengig av foreldres gjenfortellinger for å huske noe av dette programmet trenger slett ikke være relevant for de du henvender deg til.
Det er faktisk mulig, ja rett og slett helt vanlig, at ulike personer kan ha helt ulike oppfatninger av samme person, samme TV-program eller hva det nå måtte være uten at det skyldes hukommelsessvikt hos noen av partene. Man har bare ulike preferanser og ulikt verdigrunnlag.

For ordens skyld, jeg har ikke sett programmet hverken på 90-tallet eller senere og har dermed heller ingen formening om MM's prestasjoner der. Likevel anser jeg ikke denne DB-artikkelen som fasit da dette er et spørsmål som ikke har en fasit.

Det ble vel ikke nevnt med ett ord i dette intervjuet at MM var gravid i 2.trimester mens hun var deltaker? 

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet
Eufemia- skrev (40 minutter siden):

- Og det ER virkelig å oppsøke utfordringer/problemer å velge seg en pedofil sexovergriper som i tillegg også var en menneskehandler som en nær og fortrolig omgangsvenn. 
Hvorfor gjorde hun det - hvorfor valgte hun å gå inn i et tett og nært vennskap men en slik mann? Hvorfor valgte MM Jeffrey Epstein som fortrolig venn? Hvorfor godtok hennes ektemann, kronprinsen, at kona hans dyrket et vennskap med denne mannen? Det ønsker jeg virkelig svar på, svar som gir en forklaring og mening fra de som besitter roller i vårt kongehus. Jeg mener at de har noe å svare ut ift. alt omkring det som er uakseptabelt og skandaløst. 

Hvorfor stilte ikke kronprins Haakon spørsmål ved relasjonen, og hvorfor hun valgte som hun gjorde? Vi må huske på at dette skjedde i en periode MM har omtalt som en vanskelig tid for henne i rollen. Tenk det, dere! I denne såkalte vanskelige perioden for landets kronprinsesse, så godtar selv hennes mann at hun pleier omgang med en pedofil og sexdømt overgriper! Det er virkelig en gigantisk skandale! 

Jeg harnevnt det før, det med å opptre hodeløst og uten å tilsynelatende forstå valg og mulige konsekvenser. Hvordan er det mulig å ikke bruke hodet ift. relasjonen med en slik person, verken av MM selv eller han som er landets kronprins? 
Hvorfor stoppet ikke HM sin kones ferd inn i en skandale - om den en gang ville bli kjent? 

Hvor naiv er det mulig å være, må man kunne spørre seg. Flere har sikkert gjort det også. Har en kronprinsesse problemer i livet så søker man hjelp der hvor den finnes på profesjonsnivå. Alternativt hos allerede kjente som man stoler på fra før av. 

MM søkte støtte og sympati hos to menn som baksnakket henne, dette jamfør filene som er publisert. 
Hun betrodde seg til disse to mennene som hun kalte venner. Hun snakket ned livet sitt som kronprinsesse av Norge. Tenk det! 

Ref. image.thumb.png.309a746b78f4cc67f460a12e550b66c8.png

Helt fint at du fortsetter å ta opp slikt som dette, jeg skal ikke hindre deg i det selv om jeg er dypt uenig og uttrykker at jeg personlig er ganske mettet på de samme resonneringene i ulike varianter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er det noen politikere som har begynt å si fra også https://www.vg.no/rampelys/i/5p3dmX/unge-venstre-krever-at-mette-marit-gaar-av-som-kronprinsesse

CeXNS skrev (17 minutter siden):

Også Aftenposten da, den slarveblekka der🤭

«– Ut fra det vi har kunnet sjekke i våre kilder, og så langt kronprinsessen kan huske – var hennes siste møte med Epstein i 2013. Ut fra dette er det ingen grunn til å anta at hun traff Epstein, hverken der eller noe annet sted etter 2013, opplyser Guri Ofstad Varpe, kommunikasjonssjef ved Det kongelige hoff, til Aftenposten»

Og heller ikke her er Slottet kategorisk i svaret. Akkurat samme strategi som kronprinsen og Mette Marit. De har brent seg på å bli tatt i feilinformasjon før. 

«Ingen grunn til å tro». 

Besøkene var private. (Hørt det før?)

Mette Marit husker ikke (Hørt det før?)

Når Slott og Kronprinspar begynner å bruke strategier som vi ellers er kjent med fra kriminelle på tiltalebenken, da er vel bunnen nådd?

Håper de finner ut hva hun gjorde der . 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (21 minutter siden):

Det ble vel ikke nevnt med ett ord i dette intervjuet at MM var gravid i 2.trimester mens hun var deltaker? 

Har du kilde til denne påstanden?

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle graviditeten være gjenstand for spørsmål? Ung kvinne, singel, ser ikke problemet. Ren underholdning og svært sømmelig sammenlignet med mye som sendes i dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Bare les Dagbladets artikkel og følg lenkene til de tyske avisene som skrev det.

* Die Moderatorin beschreibt sie als abenteuerlustige junge Frau, die um die Welt reise, in Indien kurzzeitig festgenommen worden sei und eine Schwäche für «böse Jungs» habe.

* Laut Moderatorin der Show galt Mette-Marit damals als Weltenbummlerin mit einer Vorliebe für „bad boys“, also „böse Jungs“.

*Mette-Marit wurde als abenteuerlustige junge Frau vorgestellt, die um die Welt reise und eine Schwäche für „böse Jungs“ habe.

Det som egentlig ble sagt i følge Dagbladet:

"- Mette-Marit er ei jente som har beina trygt plantet i skyene, sterkt angrepet av reisefeber og lopper i blodet. Hun har vært på toppen av Ayers Rock i Australia, (...), besvimt utenfor den norske ambassaden i Calcutta, og her hos oss i «Lysthuset» må hun pent sitte stille i noen minutter, innleder programleder Silvany Bricen."

Hvis man først skal oppholde seg på sagflisnivået var jo påstanden din først hvorvidt setningen "Jeg liker slemme gutter"  ble uttalt (underfostått av MM selv om det skal gi noen mening).
Ingen av disse avisene påstår det, derimot skal programlederen ha sagt at MM liker slemme gutter, og der har jo også du tydeligvis ombestemt deg, iom disse henvisningene.
Siden disse avisene ellers husker så mye fra et 30 år gammelt program så har de formodentlig sett det nylig. Det henvises et sted til at Blick har tilgang til programmet, dessverre finner jeg det ikke der, men kanskje man må ha abonnement eller noe.
Hva gjelder Dagbladet står det ingenting om hvorvidt sitatet fra innledningen er fullstendig. Eller for den saks skyld ordrett. (Interessant at du velger å utelate en del av sitatet, forresten)
Forøvrig hevdes det bare at "Mette-Marit snakker ikke om «slemme gutter". Nei men det er vi vel nå enige om at ingen har sagt heller.
Så nei, jeg ser fortsatt ingen fasit her, de utenlandske avisene mener at "slemme gutter" ble nevnt av programleder, Dagbladet omgår dette spørsmålet. Den eneste fasiten for meg er selve programmet.

Men hva var det nå igjen som sto og falt med svaret på dette spørsmålet? For det tror jeg at jeg helt har mistet synet av gitt....

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Reverend skrev (3 minutter siden):

Helt fint at du fortsetter å ta opp slikt som dette, jeg skal ikke hindre deg i det selv om jeg er dypt uenig og uttrykker at jeg personlig er ganske mettet på de samme resonneringene i ulike varianter.

Hva er du uenig i? At det er problematisk for en kronprinsesse å bli bestevenn med en sånn som Epstein og besøke ham alene i hytt og pine mens hun til det norske folket sier at hun er syk og har flyskrekk?

Endret av Jdjdkdudjbs
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...