Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (20 minutter siden):

Hva er du uenig i? At det er problematisk for en kronprinsesse å bli bestevenn med en sånn som Epstein og besøke ham alene i hytt og pine mens hun til det norske folket sier at hun er syk og har flyskrekk?

Bestevenn? Alene i hytt og pine?

Jeg ser at vi har ulike utgangspunkt for vurderingene. Jeg har ikke noe mer å tilføye utover det jeg allerede har skrevet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FruR skrev (9 minutter siden):

Nå er det noen politikere som har begynt å si fra også https://www.vg.no/rampelys/i/5p3dmX/unge-venstre-krever-at-mette-marit-gaar-av-som-kronprinsesse

Håper de finner ut hva hun gjorde der . 

"Noen"? Er det flere enn denne ene ungdomspolitikeren, som nestlederen i morpartiet btw tar avstand fra?

"Uttalelsene til Unge Venstre-lederen faller heller ikke i god jord hos moderpartiet. Venstres nestleder Ingvild Thorsvik tar kraftig avstand fra ordbruken."

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (55 minutter siden):

Det var en merkelig ting å henge seg opp i ja, men det var det altså tysk sladderpresse som gjorde og knyttet direkte til deltakelsen i dette TV-programmet, og derfor var den uttalelsen om preferanse for slemme gutter selve starten og innfallsvinkelen for hele Dagblad-artikkelen.

https://www.dagbladet.no/kjendis/vakker-trygg-og-morsom/84581641

Anbefaler at du prøver å åpne lenken denne gangen og lese litt, det gjør diskusjonen lettere å følge kanskje.

Jada. Fryktelig hva tysk sladderpresse får seg til å skrive gitt. Men so what? Er det noe å hisse seg opp over? Det er jo helt irrelevant,  og som du skriver antakelig ikke sant. Folk tar det sladderpressen skriver med en stor klype salt.

Kanskje litt verre det Sveriges mest seriøse avis skrev på kommentatorplass: Hvorfor var det okay for overklassekvinner at Epstein voldtok jenter? + stort bilde av Mette-Marit.

https://www.dn.se/kultur/johanna-franden-varfor-var-overklasskvinnorna-okej-med-att-jeffrey-epstein-valdtog-flickor/

Problemet er ikke at noen skriver at Mette-Marit SA hun liker slemme gutter. Problemet er at hun tilsynelatende GJØR det.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Reverend skrev (10 minutter siden):

Har du kilde til denne påstanden?

Det er nevnt i flere av de tyske blekkene som jeg sjekket før i dag, så grunnen til at det ikke er nevnt i dagbladets artikkel er vel at akkurat det var sant. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor Hvidsten har fått sett sjekke-programmet for det skal ikke eksistere lengre. Det er borte vekk fra alle arkiver, som flere (ledere i media) har kommentert i media tidligere. Så hvordan har Hvidsten fått tilgang til hele episoden om denne skal være slettet? Det lurer jeg på.

https://www.dagbladet.no/kjendis/bildene-du-ikke-skulle-fa-se/84360417

Det var også informasjon om at hun var i 2.trimester og synlig gravid da hun deltok. 

Både episoden og ulike google-søk er fjernet for mange år siden, men mange av oss vet og husker en del fra den tiden, og jeg vet ikke om en annen voksen dame som deltok på et sjekkeprogram i gravid tilstand på 90-tallet. Robinson var vel den serien som herjet først, før BB kom. Husker ingen synlige gravide fra BB heller, og der foregikk det litt. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvor Hvidsten har fått sett sjekke-programmet for det skal ikke eksistere lengre. Det er borte vekk fra alle arkiver, som flere (ledere i media) har kommentert i media tidligere. Så hvordan har Hvidsten fått tilgang til hele episoden om denne skal være slettet? Det lurer jeg på.

Det var også informasjon om at hun var i 2.trimester og synlig gravid da hun deltok. 

Både episoden og ulike google-søk er fjernet for mange år siden, men mange av oss vet og husker en del fra den tiden, og jeg vet ikke om en annen voksen dame som deltok på et sjekkeprogram i gravid tilstand på 90-tallet. Robinson var vel den serien som herjet først, før BB kom. Husker ingen synlige gravide fra BB heller, og der foregikk det litt. 

Det står jo ganske grundig beskrevet i artikkelen hvordan hun fikk tilgang til programmet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (42 minutter siden):

Eller han hun var forlovet med i Lillestrøm? Det og var visst en veldig snill gutt ;)

Eksene til mm får meg til å lure på hvor snill gutt Håkon egentlig er… 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (27 minutter siden):

Det ble vel ikke nevnt med ett ord i dette intervjuet at MM var gravid i 2.trimester mens hun var deltaker? 

Intervjuet med Hvidsten? Nei stemmer det, ikke nevnt.

Reverend skrev (23 minutter siden):

Har du kilde til denne påstanden?

At det var?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (7 minutter siden):

Igjen: Alt blir så mye lettere når man faktisk LESER ARTIKKELEN.

Svaret er: Nasjonalbiblioteket.  

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Det står jo ganske grundig beskrevet i artikkelen hvordan hun fikk tilgang til programmet. 

Jeg finner ingen informasjom at episoden eksisterer, det er både Trælvik, Landsverk og flere som uttaler seg. TVNorge mistet lisensen for arkiveringen etter to år, og den (episoden) er heller ikke i Rubicons (prod.selskapet) arkiver. Jeg minnes at noen uttalte i ettertid at de angret på at de slettet det. 

Hvor står det at det fortsatt eksisterer?  

Edit: La til nest siste setning. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skulle graviditeten være gjenstand for spørsmål? Ung kvinne, singel, ser ikke problemet. Ren underholdning og svært sømmelig sammenlignet med mye som sendes i dag. 

Det er mye som har endret seg siden 90-tallet hva det gjelder reality. 

På 90-tallet startet hypen om Robinson først, parallelt med at Big Brother raste fra. Det var på den tiden det startet med "gjenbruk" av kjendiser i reality osv. Alle programmer kjøpt rettigheter fra UK eller andre europeiske prod.selskaper som hadde stor suksess.

TV3 hadde sendinger fra UK/London og derfor underlagt litt andre regler enn andre kanaler i Norge, mens BB var en enda større hit. (Så når det gjelder reality har ikke det så stor betydning for hvor de sendte fra i denne konteksten). Dette har med andre kontekster å gjøre som reklame-regler osv. 

Anyway, jeg har fortsatt tilgode (i 2026), men da på 90-tallet - uansett sjekkeprogram eller reality i Norge eller andre land i Europa hvor en utenforstående sjekker en synlig gravid dame om dette ikke underlagt konseptet

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (22 minutter siden):

Det står jo det motsatte. Det er fjernet, for både TVNorge (som ikke forlenget lisensen etter de siste to årene), og at Rubicon tidligere har sagt at det ikke finnes i arkivene. Det er kun en kort snutt + noen få bilder.

TVNorge:  Nei

"Vi har også spurt Slottet om Kongehuset var involvert i beslutningen om å fjerne programmet for alltid." 

RUBICON:" Ikke i våre arkiver

Det var produksjonsselskapet Rubicon som produserte programmet fra 1996.

- Jeg må nok melde at dette er såpass lenge siden at ingen av dagens ansatte var involvert i noen beslutning rundt dette prosjektet. Vi har ikke «Lysthuset» i våre arkiver, og vi finner faktisk ikke noe relevant informasjon om dette programmet, svarer en ansatt i Rubicon."

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Reverend skrev (37 minutter siden):

Bestevenn? Alene i hytt og pine?

Jeg ser at vi har ulike utgangspunkt for vurderingene. Jeg har ikke noe mer å tilføye utover det jeg allerede har skrevet.

Bestevenn eller ikke, men det er ikke så mange mannlige venner over dammen man velger å dele så mye privat informasjon med, MENS man er en godt gift kvinne med tre barn, foruten det at hun er kronprinsesse, om man ikke føler et tett og nært vennskap. Her deles kjærlighetshistorier, diagnoser/sykdom, at hun kjeder seg i et kongelig bryllup og vil "reddes" osv.

Er det ingen grenser da? Det er ikke snakk om et par uker eller en mnd frem og tilbake mellom USA og Norge, vi snakker om turer frem og tilbake i hele TRE ÅR. Samtidig som Det norske konsulatet varsler UD og lurer på hva som skjer. 

Det er ikke et par turer, men "fjørti" turer over tre år, med en man deler nær og intim informasjon med. 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Det står jo det motsatte. Det er fjernet, for både TVNorge (som ikke forlenget lisensen etter de siste to årene), og at Rubicon tidligere har sagt at det ikke finnes i arkivene. Det er kun en kort snutt + noen få bilder.

"Vi har også spurt Slottet om Kongehuset var involvert i beslutningen om å fjerne programmet for alltid." 

- Jeg må nok melde at dette er såpass lenge siden at ingen av dagens ansatte var involvert i noen beslutning rundt dette prosjektet. Vi har ikke «Lysthuset» i våre arkiver, og vi finner faktisk ikke noe relevant informasjon om dette programmet, svarer en ansatt i Rubicon."

Det står at de har den på Nasjonalbiblioteket. Hva er det du ikke forstår med det?

"Det har tidligere vært vanlig praksis at TV-kanaler sender innhold til arkivering til Nasjonalbiblioteket. Dagbladet tok derfor turen dit."

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (17 minutter siden):

Aricia skrev (35 minutter siden):

Igjen: Alt blir så mye lettere når man faktisk LESER ARTIKKELEN.

Svaret er: Nasjonalbiblioteket.  

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Enda en tulling skrev (48 minutter siden):

Intervjuet med Hvidsten? Nei stemmer det, ikke nevnt.

At det var?

Som du selv svarer, det står ikke noe om dette i DB-saken med Hvidsten. Selv finner jeg ingen bekreftelse på hvor langt på vei MM var under innspillingen og sendingen av underholdningsprogrammet. Selv så jeg heller ikke noe tegn til svangerskap, så hvor tyske sladderblader har fått det fra at hun var gravid skulle jeg gjerne visst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Reverend skrev (5 minutter siden):

Som du selv svarer, det står ikke noe om dette i DB-saken med Hvidsten. Selv finner jeg ingen bekreftelse på hvor langt på vei MM var under innspillingen og sendingen av underholdningsprogrammet. Selv så jeg heller ikke noe tegn til svangerskap, så hvor tyske sladderblader har fått det fra at hun var gravid skulle jeg gjerne visst.

De tyske journalistene har sikkert greid å kalkulere seg frem til at hun måtte ha vært ganske langt på vei, med tanke på at hun var i fødsel noen korte mndr etter sendingen. 

Alternativt har de sett programmet, der var det jo godt synlig, kanskje med noen få unntak da.

En tredje mulighet er at de har snakket med noen som hadde kunnskap om svangerskapet.

Mette Marit bodde jo ikke akkurat under en stein på denne tiden. Et meget bredt og variert kontaktnettverk hadde hun.

Endret av keops
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

At noen er gravid er en privat helseopplysning og har ingenting i en avisartikkel å gjøre, særlig ikke dersom formålet er ryktespredning og moralsk fordømmelse.

• Liker 3
Skrevet
Reverend skrev (7 minutter siden):

Med tanke på hvor mye uønsket materiale som er fjernet om Mette, under kongehusets oppsyn og pådrift, pålegger du oss ganske tungt arbeid når du ber om dokumentasjon på en del av hendelsene fra hine hårde dager. 🕵️

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...