BeeKind Skrevet 18. juni #201 Skrevet 18. juni Mollami skrev (41 minutter siden): Gutta la altfor mye arbeid ned i uteområdet. Kjøkkenet må vel være det viktigste i kjøkkenuka?! De har jo snart et helt parkanlegg, mens kjøkkenet så veldig stusslig ut. De er så opptatt av å imponere og temmelig sikre på å vinne nesten hver gang, at de blir fryktelig skuffet og på gråten, når det ikke går deres vei. Jeg synes ‘vannspeilet’ til mor og datter+ mor og sønn var nydelige, og nok. Synd mor / sønn brukte krefter på å male istedenfor å beise! Enig i at de var utrolig fine begge to, og absolutt nok! Mor/datter sitt kjøkken virket mer innredet og ferdig og innbydende syns jeg, selv om de manglet front på oppvaskmaskinen. Og som sagt utrolig funksjonell og smart løsning til spiseplassen!! Men jeg tror grunnen til at Sindre ble på gråten var det han sa om at det var han som hadde montert kjøkkenet, så han følte at det var hans feil og at han ødela for Adam. 4
Miominoen Skrevet 18. juni #202 Skrevet 18. juni BeeKind skrev (7 timer siden): Synes også at det var verdige vinnere! Jeg tror funksjonalitet på spiseplassen utgjorde forskjellen. Og i tillegg til småfeil så rakk ikke guttene å liste. Det er ikke riktig, det ble listet like før fristen gikk ut. Vi fikk se Sindre krype på gulvet bak spisebordet med spikerpistol og fikk opp listene. Da snekkeren gikk runden hos dem sa han at han måtte lete for å finne noe og pirke på. Han endte da opp med at de måtte snu foringen ved oppvaskmaskinen og at kjøleskapsdøren var treg fordi benkeplaten var noen millimeter for lang. Interiørdesigneren pirket på at stolene var litt store til bordet. Vinnerne hadde ikke festet dørene til kjøleskapet og festet fronten på oppvaskmaskinen. Hvordan foringer og lister var fikk vi aldri se da det kun ble fokusert på overflater og pynt. Jeg merker meg at begrunnelsen ved utdeling av hammere var noe i retning av at de var tro mot sin stil. Godt og nøyaktig arbeid ble ikke nevnt, som det ble lagt vekt på noen uker bak i tid. 3
MiniMjau Skrevet 18. juni #203 Skrevet 18. juni Det er mye "mangler" i de hyttene, feks den benkeplaten som var noen millimeter for lang, som gjorde at kjøleskapsdøren ikke kunne lukkes. Da må en jo ta av hele benkeplaten, evt koble fra vask igjen etc. Får de en "oppryddingsuke" til å fikse opp? eller rives alt og bygges opp igjen etter at kamera er skrudd av? Hvem vil ha en sånn diger innsjø i hagen, med masse svart plast visende? Masse spiker som ikke er spikret helt inn (innstililng spikerpistol) , fliser som kan ramle av veggen etc. 2 3
Laia Skrevet 18. juni #204 Skrevet 18. juni Miominoen skrev (11 timer siden): Jeg tenker som deg, denne hammeren ble utdelt strategisk, ikke på utførelse og resultat. Noe som blir merkelig når dommerne de siste ukene har påpekt at nå er det gått x antall uker og de setter større krav til blant annet nøyaktighet. Men egentlig er det ikke overraskende, det har jo alltid vært fokus på at alle skal ha tilnærmet likt antall hammere inn i finalen. Jeg skulle ønske tv2 fulgte danskenes linje i samme program, de deler ikke ut gullhammere. Da forsvinner problematikken med at et par får for "mange" hammere. Kjæresteparet er da dyktige på å utnytte naturen på tomten. Jeg synes de har integrert både platting og utekjøkkenet fint inn i bergknausene. I tillegg til at de har plantet mye stauder. Uteområdet deres virker gjennomtenkt. Vann i hagen prosjektet deres er, i mine øyne, flott integrert i naturen og dekorativt uten og være prangende. Helt enig mht kjæresteparet. Det jeg mente å få frem går egentlig mer på det med selve oppgavene som gis og kriteriene, som jeg synes fokuserer mye på det å fylle opp (les: overfylle) uteplassen med all mulige slags annet «dill» og innretninger (som jeg synes tar bort mye av det fine og naturlige med tomtene, og også hyttene i seg selv). 2 1
Laia Skrevet 18. juni #205 Skrevet 18. juni Saltwatertaffy skrev (7 timer siden): Jeg tenker at det er litt tullete at hvilken pute de har valgt i sofaen eller hvordan sengen er redd opp skal være med på å avgjøre om man ender opp med å vinne hytta. Ikke fordi jeg ikke synes interiør betyr noe, men fordi det er veldig smak og behag og det er løse gjenstander som byttes etter ønske. Byggtekniske saker slik som kjøkkenmontering, flislegging og slikt er jo på en måte enten rett eller feil, og derfor enklere/mulig/vits i å bedømme. Det samme gjelder til en viss grad hage og beplantning, derfor mener jeg det skulle vært mer fokus på riktig type plante på riktig sted osv. og ikke bare «det ser fint ut, og denne liker jo skygge så det var flaks». Veldig enig, og jeg skulle ønske vi fikk mer innsikt i hvordan dette vektes. Jeg tenker det hadde vært mye mer interessant om vi seere kunne blitt tatt med i dommerdiskusjonene også. Slik det gjøres i f.eks. Bakemesterskapet. 3 1
MiniMjau Skrevet 18. juni #206 Skrevet 18. juni Saltwatertaffy skrev (8 timer siden): Jeg tenker at det er litt tullete at hvilken pute de har valgt i sofaen eller hvordan sengen er redd opp skal være med på å avgjøre om man ender opp med å vinne hytta. Ikke fordi jeg ikke synes interiør betyr noe, men fordi det er veldig smak og behag og det er løse gjenstander som byttes etter ønske. Byggtekniske saker slik som kjøkkenmontering, flislegging og slikt er jo på en måte enten rett eller feil, og derfor enklere/mulig/vits i å bedømme. Det samme gjelder til en viss grad hage og beplantning, derfor mener jeg det skulle vært mer fokus på riktig type plante på riktig sted osv. og ikke bare «det ser fint ut, og denne liker jo skygge så det var flaks». enig, husker ikke hvem, men det var noen som fikk trekk fordi de ikke hadde nok fluff, puter og tepper oppi senga på det første soverommet de fikset. I senga skal det være dyne og pute, alt annet blir jo bare rot og støv. men skjønner at på en utstilling, visning eller bilder at sengen skal være innbydende, koselig, dekorativ. 4
Miominoen Skrevet 18. juni #207 Skrevet 18. juni MiniMjau skrev (17 minutter siden): Det er mye "mangler" i de hyttene, feks den benkeplaten som var noen millimeter for lang, som gjorde at kjøleskapsdøren ikke kunne lukkes. Da må en jo ta av hele benkeplaten, evt koble fra vask igjen etc. Får de en "oppryddingsuke" til å fikse opp? eller rives alt og bygges opp igjen etter at kamera er skrudd av? Hvem vil ha en sånn diger innsjø i hagen, med masse svart plast visende? Masse spiker som ikke er spikret helt inn (innstililng spikerpistol) , fliser som kan ramle av veggen etc. Siste uken får de rettet opp i feil og mangler, samt ferdigstille ting de ikke kom i mål med de aktuelle ukene. For enkelte vil det bli hard prioritering. For de tre hyttene som står igjen etter vinneren er kåret vil jeg tro det er full sanering og opprydding før hyttene kan selges. Jeg vil tro det er årsaken til at så mye er gjort i hyttene allerede. Som noen flislagte vegger på badet og parkett på gulvene. Det holder kostnadene nede for utbygger og tv2 får hytter av litt størrelse. 3 1
Laia Skrevet 18. juni #208 Skrevet 18. juni MiniMjau skrev (51 minutter siden): enig, husker ikke hvem, men det var noen som fikk trekk fordi de ikke hadde nok fluff, puter og tepper oppi senga på det første soverommet de fikset. I senga skal det være dyne og pute, alt annet blir jo bare rot og støv. men skjønner at på en utstilling, visning eller bilder at sengen skal være innbydende, koselig, dekorativ. Jeg husker godt den episoden hvor oppdraget var å lage platting med utemøbler. Dommerene (inkludert Aina) var over seg av begeistring over det gutta hadde fått til. Men Aina måtte selvsagt henge seg opp i en, enslig pute som hadde blomstermønster. Og reaksjonen hennes på akkurat denne puten var jo helt ut av proposjoner (om man kan si det slik 😅). Hun fatet tak i den og ville kaste den over til naboene (Katrine og Sondre). Det blir jo bare ganske komisk, og spesielt dersom slike filleting vektes like mye som snekkerarbeidet. 8
Eva-Lena Skrevet 18. juni #209 Skrevet 18. juni Laia skrev (25 minutter siden): Jeg husker godt den episoden hvor oppdraget var å lage platting med utemøbler. Dommerene (inkludert Aina) var over seg av begeistring over det gutta hadde fått til. Men Aina måtte selvsagt henge seg opp i en, enslig pute som hadde blomstermønster. Og reaksjonen hennes på akkurat denne puten var jo helt ut av proposjoner (om man kan si det slik 😅). Hun fatet tak i den og ville kaste den over til naboene (Katrine og Sondre). Det blir jo bare ganske komisk, og spesielt dersom slike filleting vektes like mye som snekkerarbeidet. Aina ser bare hva hun selv liker. Det virker som hun ikke klarer å forstå at folk har forskjellig smak. Når en pute får så stor oppmerksomhet, så får det meg til å tenke at hun ikke likte noe av det hun så. Derfor måtte hun bare klage litt på den puta for å få ut sin mening. Hun egner seg absolutt ikke som noen dommer. Jeg lurer på om hun fluffer opp dyner og puter hver dag hjemme hos seg selv. Det gjør aldri jeg i alle fall. Jeg kunne gjort det på gjesterommet før gjestene kommer, men that’s it. For meg er ekstra puter i senga bare tull. Er jeg på hotell eller på besøk hos noen, så havner de putene på gulvet. 6 2
rabarbrafrø Skrevet 18. juni #210 Skrevet 18. juni Enig i det som skrives om at spillet virket rigget nå, ja. Mor og datter hadde riktignok tatt til seg dommertilbakemeldingen om å justere spikerpistolen, men ellers var jo resultatet ganske middels… Veldig rælete stil uten rød tråd (og de hadde såklart millennialgrønt kjøkken 🙃). Den eggegule bakveggen skriker virkelig mot de kalde fargene i tak og kjøkkenfronter. De hadde også et veldig enkelt vannprosjekt, men det var trolig fornuftig prioritering når denne delen av ukesoppdraget åpenbart ikke ble særlig vektlagt. Syns guttene var soleklare vinnere med tanke på prosjektene både ute og inne. Fargevalg, detaljgjennomføring og interiørfinesse er mange hakk over de andre, og dommerne måtte LETE etter ting å kommentere. Synd de brukte for mye tid utendørs og slik ikke fikk fikset nok innendørs til at dommerne ikke kunne velge de bort i gullhammerkampen. 1
Laia Skrevet 18. juni #211 Skrevet 18. juni Eva-Lena skrev (1 time siden): Aina ser bare hva hun selv liker. Det virker som hun ikke klarer å forstå at folk har forskjellig smak. Når en pute får så stor oppmerksomhet, så får det meg til å tenke at hun ikke likte noe av det hun så. Derfor måtte hun bare klage litt på den puta for å få ut sin mening. Hun egner seg absolutt ikke som noen dommer. Jeg lurer på om hun fluffer opp dyner og puter hver dag hjemme hos seg selv. Det gjør aldri jeg i alle fall. Jeg kunne gjort det på gjesterommet før gjestene kommer, men that’s it. For meg er ekstra puter i senga bare tull. Er jeg på hotell eller på besøk hos noen, så havner de putene på gulvet. Veldig enig! Og med disse små hyttene med ganske så begrenset oppbevaringsplass ville jeg iallfall begrenset alt som tar opp ekstra plass og volum. Som du poengterer: hvor skal alle disse ekstra putene lagres? 1
Saltwatertaffy Skrevet 18. juni #212 Skrevet 18. juni rabarbrafrø skrev (8 minutter siden): Syns guttene var soleklare vinnere med tanke på prosjektene både ute og inne. Fargevalg, detaljgjennomføring og interiørfinesse er mange hakk over de andre, og dommerne måtte LETE etter ting å kommentere. Synd de brukte for mye tid utendørs og slik ikke fikk fikset nok innendørs til at dommerne ikke kunne velge de bort i gullhammerkampen. Jeg synes også de var utvilsomt best. Synes egentlig generelt at de er overlegne og man ser hvor dedikert de er og hvor hardt de jobber. Ikke at de andre ikke jobber hardt, men de har en litt mer «relaxed» holdning. Bare det å fuge i spikerhullene rundt karmene på soverommet, er ganske mange hakk over det de andre gjør. Jeg tror dommerne ser dette, og derfor sørger for å gi ut gullhammere til de andre de gangene det ikke blir for åpenbart at guttene skulle hatt den. 2
Saltwatertaffy Skrevet 18. juni #213 Skrevet 18. juni Eva-Lena skrev (1 time siden): Aina ser bare hva hun selv liker. Det virker som hun ikke klarer å forstå at folk har forskjellig smak. Ja, definitivt. Derfor er en interiørdommer egentlig håpløst.. Det blir litt som å skulle bedømme 4 matretter, hvor den ene retten er åpenbart er det beste du vet. Det blir jo nesten umulig å vurdere de likt opp mot hverandre. Jeg hadde aldri klart det. Det burde kanskje blitt dømt på mer tekniske saker også i interiørbedømmingen? Typ, har de fuget og malt spikerhullene, er malingen uten skjolder og tydelige skiller, er tapeten riktig lagt, er det nok sove og sitteplasser, har de nok kvm. med lagringsplass/smarte oppbevaringsløsninger osv. Disse tingene er jo faktisk mulig å direkte sammenligne. Putene og sengefluffen blir så utrolig overfladisk.. 3 5
seigostepop Skrevet 18. juni #214 Skrevet 18. juni Jeg tror programmet kunne blitt bedre uten gullhammere, men heller at den som vant hver uke fikk en fordel i neste uke (slik som i den danske), eller at alle fikk poeng hver uke. Synes det er så mye fokus på det, og blir jo dumt sånn som denne uka når de ikke "kan" gi den til gutta selv om de var soleklart best. Ellers liker jeg godt endringen der interiør i større grad blir dømt på helhet og egen plan/mood board. Er ikke enig med de som mener at snekring skal trumfe alt. Følelsen du får når du kommer inn i et rom er mye viktigere enn om spikerne i listene stikker litt ut. 5 2
BeeKind Skrevet 18. juni #215 Skrevet 18. juni Miominoen skrev (6 timer siden): Det er ikke riktig, det ble listet like før fristen gikk ut. Vi fikk se Sindre krype på gulvet bak spisebordet med spikerpistol og fikk opp listene. Da snekkeren gikk runden hos dem sa han at han måtte lete for å finne noe og pirke på. Han endte da opp med at de måtte snu foringen ved oppvaskmaskinen og at kjøleskapsdøren var treg fordi benkeplaten var noen millimeter for lang. Interiørdesigneren pirket på at stolene var litt store til bordet. Vinnerne hadde ikke festet dørene til kjøleskapet og festet fronten på oppvaskmaskinen. Hvordan foringer og lister var fikk vi aldri se da det kun ble fokusert på overflater og pynt. Jeg merker meg at begrunnelsen ved utdeling av hammere var noe i retning av at de var tro mot sin stil. Godt og nøyaktig arbeid ble ikke nevnt, som det ble lagt vekt på noen uker bak i tid. Åja! Jeg syns det så ut som at det ikke var lister rundt vinduene, men da så jeg kanskje ikke godt nok etter 😊
Elsker sjokolade Skrevet 18. juni #216 Skrevet 18. juni MiniMjau skrev (14 timer siden): enig, husker ikke hvem, men det var noen som fikk trekk fordi de ikke hadde nok fluff, puter og tepper oppi senga på det første soverommet de fikset. I senga skal det være dyne og pute, alt annet blir jo bare rot og støv. men skjønner at på en utstilling, visning eller bilder at sengen skal være innbydende, koselig, dekorativ. Tror det var mor og datter som ikke hadde nok fluff.
Mollami Skrevet 20. juni #217 Skrevet 20. juni Miominoen skrev (På 18.6.2026 den 7.41): Det er ikke riktig, det ble listet like før fristen gikk ut. Vi fikk se Sindre krype på gulvet bak spisebordet med spikerpistol og fikk opp listene. Da snekkeren gikk runden hos dem sa han at han måtte lete for å finne noe og pirke på. Han endte da opp med at de måtte snu foringen ved oppvaskmaskinen og at kjøleskapsdøren var treg fordi benkeplaten var noen millimeter for lang. Interiørdesigneren pirket på at stolene var litt store til bordet. Vinnerne hadde ikke festet dørene til kjøleskapet og festet fronten på oppvaskmaskinen. Hvordan foringer og lister var fikk vi aldri se da det kun ble fokusert på overflater og pynt. Jeg merker meg at begrunnelsen ved utdeling av hammere var noe i retning av at de var tro mot sin stil. Godt og nøyaktig arbeid ble ikke nevnt, som det ble lagt vekt på noen uker bak i tid. I tillegg til for lang benkeplate og at siden til oppvaskmaskinen var satt feil vei, kommenterte de at møbleringen gjorde rommet upraktisk. Stolene tok for stor plass. De hadde ikke stylet særlig heller, synes det virket tomt og intetsigende. 4
Ginny Skrevet 20. juni #218 Skrevet 20. juni Det forundrer meg hvor mye mer hjelp de får, og hvor mye som er ferdig alt, og likevel klarer de ikke å bli ferdige. Det blir jo nesten verre og verre for hver sesong. Det kan jo ha en sammenheng med at det virker å være vanskelig å få solgt de andre hyttene. Vil tro det har en sammenheng med at det er så stort fokus på hagen; det er lettere å sette uteområdet tilbake til brukbar stand enn det er å gjøre det samme med et bad. Med større fokus på dill i hagen øker det sannsynligheten for å få det solgt etterpå. Jeg var fornøyd med ukas vinner btw, de hadde det mest ferdige kjøkkenet i mine øyne. Kjøkkenuka er en av favorittene mine, men det er synd hyttene er kliss like så det ikke er noen muligheter for spennende løsninger. 1 3
Kålrota Skrevet 20. juni #219 Skrevet 20. juni I de første sesongene var det vel heller ikke noen restriksjoner på når de kunne jobbe? Synes jeg husker flere ganger at noen jobbet hele natta for å bli ferdige. 3
Matas Skrevet 21. juni #220 Skrevet 21. juni Kålrota skrev (2 timer siden): I de første sesongene var det vel heller ikke noen restriksjoner på når de kunne jobbe? Synes jeg husker flere ganger at noen jobbet hele natta for å bli ferdige. Nei, det var det ikke. Også synes jeg det er rart at de ikke får en time eller to til kun opprydning. At det må beregnes inn i arbeidstida. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå