AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #161 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fascinert over folk som gidder å stelle i stand full julemiddag for så å drikke vann eller brus til. Skal ikke bare ta en tur på maccern da? Anonymkode: 006b7...c7c Finnes veldig mye bra alkoholfritt der ute. Skjønner ikke hvorfor det skal være så enten eller? Anonymkode: 9ae00...90a 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #162 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Men hvorfor drakk du for å bli full som ung, men ikke nå? Det er dette jeg synes er rart. Hvordan man kan gå fra å fly på byen og drikke hver helg, til 10 år senere knapt røre alkohol. Anonymkode: 2fa97...bac Hvilken planet bor du på? Jeg festet stort sett gjennom hele 20-årene. Jeg var student, ung og for det meste singel. Roet meg ned med mann, barn, hund og stasjonsvogn i løpet av første del av 30 årene. Drikker sikkert det samme i året som jeg gjorde på en helg tidligere. Veldig normalt (skjedde med «hele gjengen»). Livet skjer i faser. Anonymkode: cc413...3f9 4
Tomas77 Skrevet 17. desember 2025 #163 Skrevet 17. desember 2025 mamanodrama skrev (7 minutter siden): Dydsposering på høyt nivå. Noe så vanvittig også. Men underholdningseffekten er tilstede. Ellers mest overrasket over at såpass mange drikker øl vs vin til maten. Øl er godt til grillmat og lange sommerkvelder i båt eller på svaberg, men julemat trenger vin i mine øyne. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #164 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Finnes veldig mye bra alkoholfritt der ute. Skjønner ikke hvorfor det skal være så enten eller? Anonymkode: 9ae00...90a Alkoholfritt er bedre enn brus, men det er ordentlig fattigmanns trøst. Anonymkode: 006b7...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #165 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi jeg var ung....? Man forandrer seg da en del mentalt fra ungdom/ung og til voksen, ikke minst etter man er blitt forelder. Det er da ikke rart i det hele tatt. Hadde vært mer rart og urovekkende om jeg skulle hatt samme drikkemønster i dag som da jeg var 20. Anonymkode: 97dc0...ba7 Men det er stor forskjell på å drikke seg drita hver helg, til å omtrent aldri røre alkohol. Jeg tenker at en mellomting er naturlig uansett hvor du er i livet, om du er ung og barnløs, eller om du er forelder. At man kan nyte 2-3 øl på julekvelden uten at det blir ramaskrik av det, selv om man har barn. Anonymkode: 2fa97...bac 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #166 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er stor forskjell på å drikke seg drita hver helg, til å omtrent aldri røre alkohol. Jeg tenker at en mellomting er naturlig uansett hvor du er i livet, om du er ung og barnløs, eller om du er forelder. At man kan nyte 2-3 øl på julekvelden uten at det blir ramaskrik av det, selv om man har barn. Anonymkode: 2fa97...bac Det er vanlig med et mye høyere alkoholforbruk som ung enn som etablert voksen. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du stusser på dette. Anonymkode: 97dc0...ba7 4 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #167 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor drakk du for å bli full som ung, men ikke nå? Det er dette jeg synes er rart. Hvordan man kan gå fra å fly på byen og drikke hver helg, til 10 år senere knapt røre alkohol. Anonymkode: 2fa97...bac alkohol er et ganske tungt rusmiddel så det er jo ikke så rart. når man er ung tåler man det bedre enn når man blir eldre. man kommer vel til et punkt hvor man ikke synes det er så spennende lenger. been there done dat liksom. Anonymkode: 1a76d...10a 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #168 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Alkoholfritt er bedre enn brus, men det er ordentlig fattigmanns trøst. Anonymkode: 006b7...c7c Deg om det. Jeg liker ikke smaken av alkohol så da får jeg bare sitte der med fattigdrikken min 🤗 Anonymkode: 9ae00...90a 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #169 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvilken planet bor du på? Jeg festet stort sett gjennom hele 20-årene. Jeg var student, ung og for det meste singel. Roet meg ned med mann, barn, hund og stasjonsvogn i løpet av første del av 30 årene. Drikker sikkert det samme i året som jeg gjorde på en helg tidligere. Veldig normalt (skjedde med «hele gjengen»). Livet skjer i faser. Anonymkode: cc413...3f9 Jeg lever på planeten hvor det er naturlig å kunne kose seg med noen øl uten at det trenger å bli full fyllefest av det. Har aldri skjønt den "på byen"-kulturen som unge mennesker holder på med, men jeg skjønner enda mindre når folk som var ute hver helg i 20-årene plutselig skal bli dydsmønstre som "skeier ut" med Pepsi Max til julemiddagen når de passerer 30 og har fått et par unger. Anonymkode: 2fa97...bac 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #170 Skrevet 17. desember 2025 mamanodrama skrev (38 minutter siden): Dydsposering på høyt nivå. Må innrømme at jeg kan finne på å ta meg en juleøl før lunsj på juleaften. Kanskje to. Må veie opp for dydsposeringen her. Anonymkode: 7d9ec...5ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #171 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lever på planeten hvor det er naturlig å kunne kose seg med noen øl uten at det trenger å bli full fyllefest av det. Har aldri skjønt den "på byen"-kulturen som unge mennesker holder på med, men jeg skjønner enda mindre når folk som var ute hver helg i 20-årene plutselig skal bli dydsmønstre som "skeier ut" med Pepsi Max til julemiddagen når de passerer 30 og har fått et par unger. Anonymkode: 2fa97...bac Livsfaser! Jesus. Hvor mange russ ser man som koser seg med 2 øl og går hjem etterpå? Hvor mange småbarnsforeldre ser man på flatfylla hver helg? De forskjellige aldersgruppene og livsfasene er jo ikke sammenlignbare. Det er helt vanlig at dette endrer seg. Anonymkode: 97dc0...ba7 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #172 Skrevet 17. desember 2025 Jeg er vokst opp med at noen av de voksne tok et par enheter i løpet av ettermiddagen/kvelden julaften. Jeg likte ikke hvordan de voksne endret toneleie når de drakk. Følte meg utrygg av at stemningen ble så annerledes, og ønsker ikke utsette mine barn for det samme. Jeg ønsker å være den samme mammaen hele tiden, ikke bli hun fnisete eller mer avslappede og annerledes mammaen jeg kan bli ved å drikke. Barna merker endringen, og det er ikke alle barn som synes det er en ok endring. Har aldri fortalt foreldrene mine hvordan jeg opplevde dette, så de kunne godt skrevet her om hvor fint det går å ta noen enheter foran barna. Jeg liker fremdeles ikke å se foreldrene mine drikke, som følge av hvordan jeg opplevde dette i barndommen. Anonymkode: 7c747...7f8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #173 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er vokst opp med at noen av de voksne tok et par enheter i løpet av ettermiddagen/kvelden julaften. Jeg likte ikke hvordan de voksne endret toneleie når de drakk. Følte meg utrygg av at stemningen ble så annerledes, og ønsker ikke utsette mine barn for det samme. Jeg ønsker å være den samme mammaen hele tiden, ikke bli hun fnisete eller mer avslappede og annerledes mammaen jeg kan bli ved å drikke. Barna merker endringen, og det er ikke alle barn som synes det er en ok endring. Har aldri fortalt foreldrene mine hvordan jeg opplevde dette, så de kunne godt skrevet her om hvor fint det går å ta noen enheter foran barna. Jeg liker fremdeles ikke å se foreldrene mine drikke, som følge av hvordan jeg opplevde dette i barndommen. Anonymkode: 7c747...7f8 Tanken høres veldig fin ut, og alle barn skal føle seg trygge. Barna til venninna mi er litt skjøre og reagerer også på det meste. Alle barn er forskjellige. Selv mislikte jeg sterkt mine «bedehusforeldre» der alt var forbudt. Derfor har vi alt tillatt alkohol i vårt hjem. Ikke mye, kunn et glass vin til maten hvis det er barn tilstede. Vi er svært moderate. Har jeg blitt fnisete he det kunn vart i 5 minutter. Tør å påstå at ingen har tatt skade av det vårt hjem. Jeg tok nok noe av alle reglene der særlig alkohol var skadelig. Anonymkode: b753d...6b0 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #174 Skrevet 17. desember 2025 Drakk som 20 åringer flest i 20 årene; fyll og moro, gjerne fredag og lørdag. Jeg har imidlertid aldri likt smaken av alkohol, sånn egentlig. En sjelden gang i blant kan jeg synes rødvin til middag er godt, men da ute på restaurant og med hele stemningen som ramme. Jeg synes det er harry med folk som bare må drikke litt alkohol opptil hver uke, og som tror det høres "finere" ut fordi det har blitt et mantra om å nyte et glass. Like harry er det å skryte av hvit måned! Seriøst, klarer folk flest ikke en måned uten rusmidler, uten å gjøre det til ei greie.. Er direkte pinlig å høre om voksne som sitter å sipper i seg "bare noen" glass på julekvelden. Og alle dere vin, øl, drinker, baileys-drikkere og hva annet dere synes er så godt; Jo, det merkes godt på dere etter et par glass. Det er ikke sosialt akseptert å røyke slik at barn blir utsatt av den giftige røykingen, og samme skulle gjaldt alkohol. Anonymkode: 147b6...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #175 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 23.59): Mannen kjører så han drikker 1-2 lettøl tidlig på kvelden. Jeg drikker 2-3 små glass hvitvin eller små øl, litt til maten og litt etter at små barn er lagt. Blir ikke beruset. Anonymkode: b54dc...990 Du vet det er 2% alkohol i lettøl? Anonymkode: 1350c...507
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #176 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi MÅ ikke det, men unner oss en øl eller 2 i løpet av maten. Hvis folk klarer å få det til å bli "at man MÅ ha alkohol", så tenker jeg en bør ta seg noen runder og lære litt om livet! Anonymkode: d3a79...f23 Men hvorfor? Hva er grunnen til at dere velger å drikke alkohol til maten? Blir julaften bedre da? AnonymBruker skrev (16 timer siden): Heller motsatt. Å tro at voksne mennesker ikke klarer å regulere seg selv sier sitt. Og da er det greit at man selv holder seg unna alkoholholdig drikke Anonymkode: d5402...9db Har ikke sagt at det handler om at voksne mennesker ikke klarer å regulere seg selv. Jeg har null problem med å regulere mitt eget inntak, men klarer ikke å se et eneste argument til hvorfor jeg eller andre voksne skal innta alkohol sammen med barna på julaften. Hvilken verdi skal det ha? Trenger man det for å slappe av, kose seg ekstra, få mer julestemning? Det må jo være en grunn til at man ønsker å drikke det, og for meg er det merkelig at det skal være nødvendig. At flere her hevder at de som er motstandere av å kombinere alkohol og barn, selv må ha et problematisk forhold til alkohol er jo helt absurd. Det er vel heller helt motsatt - man har et meget sunt forhold til alkohol, og klarer seg derfor meget godt uten! Og om man tror at man ikke blir påvirket av 2-3 enheter alkohol, eller at barna ikke merker at stemningen blir litt annerledes, så er man ganske naiv. Vent heller med de to glassene til barna har lagt seg spør du meg.. https://avogtil.no/aktuelt/ser-du-elefanten-i-rommet-ikke-overse-den/ Anonymkode: be968...559
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #177 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fascinert over folk som gidder å stelle i stand full julemiddag for så å drikke vann eller brus til. Skal ikke bare ta en tur på maccern da? Anonymkode: 006b7...c7c Så en julemiddag handler om drikke, og ikke om maten? Da kan du jo hente med deg en big Mac og drikke en finere rødvin til da! Kos deg 🙂 Anonymkode: be968...559 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #178 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ingenting, da jeg vokste opp i grov omsorgsvikt med alkoholikere! Mange foreldre drikker ofte mye mer enn en enhet! Anonymkode: 9db2e...5de Samme erfaring, og enig med deg. Det koster meg ingenting å droppe alkohol på julaften for at barna skal få den dagen de har gledet seg til i ukevis. Så mange her som sier «jeg drikker bare bla bla og bla, blir ikke beruset, barna merker det ikke». Det vet dere tydeligvis ingenting om, for barn merker godt den minste endring i foreldrene. Mye mer enn forelderen selv merker etter å ha drukket. Så kommer utryggheten som ikke trenger å synes engang, og så blir ikke minnene så gode som de skulle vært. Har sagt det før og sier det igjen — for meg blir det å drikke alkohol på julaften/17. mai etc. litt som å røyke inne eller i bilen. I fremtiden tror jeg folk vil snakke om det som en sånn «tenk at det var helt vanlig før!» Anonymkode: a4221...131 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 18. desember 2025 #179 Skrevet 18. desember 2025 Jeg slår som regel et slag for et moderat alkoholinntak, men når det kommer til begivenheter med barn til stede så synes jeg at man som voksen godt kan la være å servere alkohol. Jeg tenker at de av oss som har en høyere alkoholtoleranse, og som tåler både øl, vin og sprit - fint også tåler noen dager i året hvor vi avstår fra det. Ja, jeg synes det er tradisjon med juleaquavit til julematen på juleaften, men Sølvguttene slutter ikke å synge, juletreet tar ikke fyr og resten av kvelden blir ikke avlyst bare fordi vi dropper alkoholen. I noen sammenhenger er det lettere å la være å servere alkohol i det hele tatt, enn å skulle forsøke å passe på de som ikke tåler alkohol. Jula kan være vanskelig, og jeg kan godt forstå at noen ønsker å drikke mer enn hva de ellers pleier å gjøre. Jeg bare synes at barna som er til stede skal få slippe slikt. Vin og øl til maten går kanskje fint, men når det blir feststemning, folk blir mer høylytte, ler veldig høyt, eller får humørsvingninger, blir kranglevorne, osv. så liker jeg ikke at det skjer med barn tilstede. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #180 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noren klarer å drikke uten å traumatisere familien. Jeg husker ikke at det ble servert alkohol i julen når jeg var liten. Men det ble det alltid. Anonymkode: 7d9ec...5ec Egentlig tror jeg de som traumatiserer barn når de drikker, også traumatiserer dem på andre måter. Det er så enkelt som at de ikke er gode omsorgspersoner. Trygge foreldre er trygge foreldre. Uansett om de har hatt en dårlig natts søvn, har influensa, eller tar et-par enheter til juleribba. Anonymkode: d5402...9db 7 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå