AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #61 Skrevet 17. desember 2025 Mener det har blitt servert øl til maten når vi feirer med mannens familie, men ikke mange som drikker det en gang. Jeg drikker aldri rundt barna mine. Mer alkohol med min familie, men sterkere saker. Ikke bra. Anonymkode: 721bb...dc5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #62 Skrevet 17. desember 2025 Vi har i alle år hatt litt juleøl og ulike typer brusbokser stående på bordet, så kan folk forsyne seg med det de vil. Av de voksne er det ca 50/50 fordelt om noen tar seg 1/2 juleøl eller bare drikker brus. Aquevitt er noe mange liker til pinnekjøtt/ ribbe, så det tilbys, men ingen drikker mer enn 2, gjerne 1 liten. Jeg selv er mer glad i rødvin til maten, og tar kanskje 2 glass av det, men det spres over så lang tid at det ikke merkes. Ingen er synlig beruset og det er alltid flere som er helt edru. Aldri hatt annet en koselige feiringer 🎅 Anonymkode: 19815...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #63 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Svigermor har trumfet gjennom ett glass vin til maten. Vi andre drikker ikke alkohol sammen med barna. Vi er ikke fanatiske, vi ser bare ikke poenget. Anonymkode: 1350c...507 AnonymBruker skrev (9 timer siden): All forskning viser det motsatte av det du skriver. Ungdom som vokser opp med ingen eller lite alkohol, drikker mindre selv. Anonymkode: 8e972...23e Jeg har motsatt erfaring. Dette tror jeg er umulig å vite sikkert. Har 2 venninner som har vokst opp med foreldre som var totalt avholds, og var hysteriske hvis de drakk, selv når de var 19-20 år... De drikker mye vin nå, for å si det sånn... Men de er ikke alkoholikere. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingenting. Det tenker jeg er selvsagt, men ser jo her at det ikke er det for veldig mange.. Dersom man må ha alkohol for å klare å kose seg på julaften, så sier det sitt tenker jeg... Anonymkode: be968...559 Vi MÅ ikke det, men unner oss en øl eller 2 i løpet av maten. Hvis folk klarer å få det til å bli "at man MÅ ha alkohol", så tenker jeg en bør ta seg noen runder og lære litt om livet! AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg syns at en bør være edru og kjørbar. Klar om noe skjer. Skal sies at eldstemann var (alvorlig) syk som liten og derfor var vi lenge i beredskap. Det henger fortsatt i, og er nok litt farget av det. Yngre søsken er friske, men allikevel. Jeg er heller ikke så glad i vin og øl, så jeg står lett over. Mannen tar seg gjerne en juleøl til maten, men ellers ikke noe Anonymkode: 0a4ee...08c Vi kan ikke beredskape oss i hel. Hadde noen vært syk, så hadde jo så klart vi vært kjørbare. Uansett så blir man ikke nødvengivis ukjørbar av 1 øl til et måltid... Lorieen skrev (7 timer siden): Her drikkes det kun alkoholfritt hele jula. Barna mine skal få slippe å vokse opp med drikking i alle høytider slik jeg gjorde. Jeg har vokst opp med alkoholiker-foreldre. Det var ikke noe gøy. Det er så vannvittig stor forskjell på det, og det at noen voksne tar en eller to øl til maten.... Selv om jeg har vokst opp slik med fulle foreldre allerede før middag, nyter vi fint et par enheter med øl eller ett glass vin. Det reagerer ikke barna på. Mine foreldre har aldri drukket på julaften etter vi fikk barn. De er ikke typen som kan nyte 1 øl eller 2. Det er enten alt eller ingenting. De har likevel ikke noe problem med å se oss drikke en eller to fordi de syntes det er bortkastet. De har heldigvis kommet frem til selv at de kutter alkohol foran barnebarna, så deres barnebarn har aldri sett mormor og morfar drikke ett eneste glass med noe som helst med alkohol. Alt med måte. Forstår at gjerne en mamma på 40 kilo som aldri drikker, kanskje fort kan bli litt fnisete og rar av ett glass vin, og når barna ikke har sett det før, så er det ikke på julaften man gjør det..... Men de aller, aller fleste klarer fint å styre dette selv - uten at barna tar skade. Tenker at mange folk som avstår fra å nyte alkohol på julaften, er de som ikke kan drikke med måte, og som fort blir full... De fleste voksne blir ikke rare av et par enheter alkohol. Anonymkode: d3a79...f23 7 2 3
Danseskjørt Skrevet 17. desember 2025 #64 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre? Anonymkode: 8e972...23e Null.
Rogadame Skrevet 17. desember 2025 #65 Skrevet 17. desember 2025 Kommer an på julemiddagen. I år er det ribbe hos svigers- da liker jeg best ( brun) julebrus el pepsi max. Er 5 barn fra 10- 15 der. Mennene har svigerfars hjemmelaga juleøl pluss akevitt til maten Tar meg kanskje et glass hvitvin under gaveåpningen. På nyttår ( også m barn) har vi tapas el kalkun - da har jeg et par glass champange el cremant til maten. Ifjor lagde vi espresso martini til de som ville ha rett før rakettene 🤩🍸☕️ 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #66 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingenting. Det tenker jeg er selvsagt, men ser jo her at det ikke er det for veldig mange.. Dersom man må ha alkohol for å klare å kose seg på julaften, så sier det sitt tenker jeg... Anonymkode: be968...559 Heller motsatt. Å tro at voksne mennesker ikke klarer å regulere seg selv sier sitt. Og da er det greit at man selv holder seg unna alkoholholdig drikke Anonymkode: d5402...9db 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #67 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre? Anonymkode: 8e972...23e Ingenting, da jeg vokste opp i grov omsorgsvikt med alkoholikere! Mange foreldre drikker ofte mye mer enn en enhet! Anonymkode: 9db2e...5de 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #68 Skrevet 17. desember 2025 Det serveres øl og cider til maten, konjakk/akevitt til kaffen og ellers drikker folk det en har lyst på i min familie. Jeg personlig drikker brus til maten, men kanskje en cider til kaffe og kaker etter mat. Det er aldri fyll og ingen som er beruset Mine barn er 4 og 7 Anonymkode: 1e900...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #69 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingenting, da jeg vokste opp i grov omsorgsvikt med alkoholikere! Mange foreldre drikker ofte mye mer enn en enhet! Anonymkode: 9db2e...5de Det som ofte preger slike tråder er at de som er totalavholds med barn har opplevd det som traumatisk i barndommen. Jeg er vokst opp med foreldre, og besteforeldre, som tok god mat til god drikke. Men som en naturlig del av måltidet. Og sjåførene var alltid totalavholds, også den gang grensen var 0,5. Mine foreldre kunne også dele en flaske vin en lørdag kveld, eller ta en øl i sola på ferie. Jeg har ikke et eneste negativt barndomsminne knyttet til alkohol, og har aldri opplevd annet enn å ha to kjærlige, oppmerksomme og trygge omsorgspersoner i mine foreldre. Mannen kommer fra tilsvarende hjem. Og nå som godt voksne selv så velger både vi, og søsken på begge sider, å servere alkoholholdig drikke blant annet til julemiddagen. Jeg tenker at alle får velge selv. Men jeg finner det merkelig at mange skal moralisere ovenfor de som har et naturlig og avslappet forhold til dette, ofte gjennom generasjoner, fordi de tror de vet hvordan det "egentlig er". Anonymkode: d5402...9db 12 16
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #70 Skrevet 17. desember 2025 Et glass øl eller vin til maten, en liten akevitt til de som liker det (ingen av oss liker det, men det hender vi har gjester som liker en akevitt), og kanskje et glass vin eller en øl senere på kvelden til dessert og snacks. Ingen store utskeielser altså, og ingen er beruset, men vi synes det smaker godt til julematen. Vi har et avslappet forhold til alkohol, nyter det for smakens del til maten, men drikker oss aldri for rusens skyld. Anonymkode: 5b728...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #71 Skrevet 17. desember 2025 Vi har ingen alkohol på julaften, enten det er barn tilstede eller ikke. Anonymkode: 0160d...85c 3
Mitral Skrevet 17. desember 2025 #72 Skrevet 17. desember 2025 Jeg har vokst opp blant alkoholikere og vet hvor mye barn legger merke til at voksne endrer seg av kun en enhet alkohol. Så jeg er ikke komfortabel med å drikke blant barn, selv om det så bare skulle være en enhet. Da kan jeg heller være en trygg voksen for barna tilstede og så får de andre voksne drikke om de ønsker. Hvis julemiddagen er hjemme hos meg nekter jeg ikke andre å drikke selvsagt, men jeg legger heller ikke opp til noe fyllefest. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #73 Skrevet 17. desember 2025 Aldri drukket alkohol på julaften, verken med eller uten barn, eller nå som barna er nesten voksne Null behov for det Anonymkode: 626ae...171
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #74 Skrevet 17. desember 2025 Vin, øl og litt akevitt til maten. Ingen blir fulle. Noen velger å ikke drikke alkohol, med det er ikke fordi det et barn tilstede, kun personlige preferanser. Det er ikke farlig å drikke alkohol med måte sammen med barn. Anonymkode: fb0a8...3e5 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #75 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det som ofte preger slike tråder er at de som er totalavholds med barn har opplevd det som traumatisk i barndommen. Jeg er vokst opp med foreldre, og besteforeldre, som tok god mat til god drikke. Men som en naturlig del av måltidet. Og sjåførene var alltid totalavholds, også den gang grensen var 0,5. Mine foreldre kunne også dele en flaske vin en lørdag kveld, eller ta en øl i sola på ferie. Jeg har ikke et eneste negativt barndomsminne knyttet til alkohol, og har aldri opplevd annet enn å ha to kjærlige, oppmerksomme og trygge omsorgspersoner i mine foreldre. Mannen kommer fra tilsvarende hjem. Og nå som godt voksne selv så velger både vi, og søsken på begge sider, å servere alkoholholdig drikke blant annet til julemiddagen. Jeg tenker at alle får velge selv. Men jeg finner det merkelig at mange skal moralisere ovenfor de som har et naturlig og avslappet forhold til dette, ofte gjennom generasjoner, fordi de tror de vet hvordan det "egentlig er". Anonymkode: d5402...9db Opplever at det er så enten eller i Norge. Enten drikker man seg snydens, eller så er man totalt imot på grensen til hysterisk. «Tenk om vi må kjøre barnet til legevakten!!!!!» Jeg har vokst opp som deg, med foreldre som koser seg med god vin som del av et måltid. Har aldri sett noen av dem fulle. Anonymkode: fb0a8...3e5 6 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #76 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Heller motsatt. Å tro at voksne mennesker ikke klarer å regulere seg selv sier sitt. Og da er det greit at man selv holder seg unna alkoholholdig drikke Anonymkode: d5402...9db Helt enig! Anonymkode: d3a79...f23 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #77 Skrevet 17. desember 2025 0- aldri følt behov for alkohol på familietilstelninger. Null problem med å la det være. Aldri vært et tema i min familie før og nå❤️ Anonymkode: e0b11...ab5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #78 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Opplever at det er så enten eller i Norge. Enten drikker man seg snydens, eller så er man totalt imot på grensen til hysterisk. «Tenk om vi må kjøre barnet til legevakten!!!!!» Jeg har vokst opp som deg, med foreldre som koser seg med god vin som del av et måltid. Har aldri sett noen av dem fulle. Anonymkode: fb0a8...3e5 Ikke sant. Mine foreldre tok seg aldri "en fest", og de drakk ikke mer bare fordi det ikke var barn til stede - jeg har aldri opplevd at alkohol handler om rus. Som mange andre hadde jeg jo russetid, og studietid.. Men etter det gikk jeg veldig raskt tilbake til vanene jeg er vokst opp med. Alkohol handler om kvalitet, og små mengder, som regel til god mat. Anonymkode: d5402...9db 2 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #79 Skrevet 17. desember 2025 Lorieen skrev (8 timer siden): Her drikkes det kun alkoholfritt hele jula. Barna mine skal få slippe å vokse opp med drikking i alle høytider slik jeg gjorde. Drikking som i 1 øl, eller drikking som i å være dritings? Det er forskjell. Har selv alkoholiker-foreldre. Mine barn får aldri se meg full, men at de tåler å se meg drikke 1-2 øl i løpet av et måltid eller ett glass vin eller 2 i løpet av en hel kveld. Det er stor forskjell på fylla og nyting... Men selvsagt - det er jo opp til enhver. Jeg har hvertfall ikke tatt skade av å se mine foreldre fulle, annet enn at det skal mine barn slippe. Anonymkode: d3a79...f23 2 1 1
Adrenalina1 Skrevet 17. desember 2025 #80 Skrevet 17. desember 2025 mamanodrama skrev (9 timer siden): Fins både ambulanse, taxi, helikopter, naboer, venner, sykkel, spark, etc.. Så man skal belaste andre bare for å drikke alkohol på julaften? Skam deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå