Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mitral skrev (18 minutter siden):

Jeg har vokst opp blant alkoholikere og vet hvor mye barn legger merke til at voksne endrer seg av kun en enhet alkohol. Så jeg er ikke komfortabel med å drikke blant barn, selv om det så bare skulle være en enhet. Da kan jeg heller være en trygg voksen for barna tilstede og så får de andre voksne drikke om de ønsker. Hvis julemiddagen er hjemme hos meg nekter jeg ikke andre å drikke selvsagt, men jeg legger heller ikke opp til noe fyllefest.

Jeg er trygg voksen, selv om jeg har tatt meg ett glass vin til middagen! Har selv vokst opp med foreldre som ofte var fulle fra lille julaften til 2. juledag.... Og ellers i året også. Klarer likevel å skille mellom fylla og et glass eller to... Fylla hører ikke hjemme med barn - selvsagt! Men det virker som mange ikke klarer å skille det å nyte et glass vin til middag og det å bli snydens, og alt bare blir tull... 

Anonymkode: d3a79...f23

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har motsatt erfaring. Dette tror jeg er umulig å vite sikkert. Har 2 venninner som har vokst opp med foreldre som var totalt avholds, og var hysteriske hvis de drakk, selv når de var 19-20 år... De drikker mye vin  nå, for å si det sånn... Men de er ikke alkoholikere.. 

Tenker at mange folk som avstår fra å nyte alkohol på julaften, er de som ikke kan drikke med måte, og som fort blir full... De fleste voksne blir ikke rare av et par enheter alkohol. 

Anonymkode: d3a79...f23

Ganske unyansert vil jeg si. Det er fullt mulig å ønske alkoholfri julaften uten å være hysterisk. Selv er jeg ikke avholds. Men svært måteholden. Når jeg drikker øl drikker jeg stort sett alkoholfritt, for det er like godt som vanlig øl. Jeg drikker for smaken og ikke for alkoholen. Når jeg har lyst på vin er det ingen gode alkoholfrie alternativ, så da drikker jeg vanlig vin. Det går også fint, for jeg klarer fint å drikke med måte. 

Min datter på 20 har utviklet er helt normalt forhold til alkohol i alle fall. Tar seg en fest innimellom, og drikker brus når hun syns det passer seg best. 

Jeg tror det er lite hold i din påstand om at mange som velger alkoholfri julaften ikke klarer å drikke med måte. Jeg tror de fleste gjør det fordi julaften er en stor festdag for barna, og svært mange ønsker å ha et alkoholfritt miljø rundt barna. Uavhengig av om de er avholds, eller måteholden, eller om de liker å gå på stormfylla en helg innimellom.

Anonymkode: 805b9...80c

• Liker 2
Skrevet

Et glass juleøl til maten

Anonymkode: 18a35...5cd

Skrevet

Alkohol er ikke ett alternativ hos oss på julaften. Vi har nær familie som er traumatisert etter å ha vokst opp med alkoholliker. Jeg synes heller ikke det er passe sammen med barn

Anonymkode: 82815...6f2

Skrevet

Jeg er selv avholdskvinne, så drikker ingenting hverken i jula eller ellers i året, men de andre voksne jeg feirer sammen med, drikker et par-tre glass hver over hele kvelden. Ingen blir fulle. Når man drikker sakte i kombinasjon med mye mat, blir man ikke påvirka av et par enheter.

Anonymkode: 1b759...837

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi drikker 1-2 enheter til maten - slik vi gjør resten av året i helg og på merkedager. De fleste drikke juleøl, men noen drikker vin. Varierende om folk tar seg en akevitt i våre familier. Når barna er lagt tar jeg meg en ekstra juleøl om jeg føler for det. 

Jeg er oppvokst slik, det samme er kona. Vi har ingen dårlige opplevelser knyttet til dette, og viderefører tradisjonen. Jeg er oppvokst i Sør-Europa, der man ikke har så puritanske holdninger til alkohol som her på Kåge. 

• Liker 9
Skrevet
mamanodrama skrev (12 timer siden):

Du fikk med deg at 1: jeg har vært full på julaften én gang og 2: at det var et uhell? Det er da ingen med normale sjelsevner som drikker seg fulle foran unger og storfamilien og i alle fall ikke på en sånn dag? Kjører forøvrig edru nyttårsaften og det har jeg gjort siden jeg fikk barn for fler og tjue år siden. 😅 

Det er fortsatt ganske så tragisk å drikke seg full ved et uhell på julaften. Aldri hørt om noen som har så dårlig oversikt over hva de putter i seg. Tenker dere ikke har særlig høyere utdanning i din familie ihvertfall.

Anonymkode: 8e972...23e

• Liker 1
Skrevet

Sitter da ikke og teller enheter. Det er jeg rimelig overbevist om at er en KG greie. Bobler først, vin til maten. Sprit liker ingen av oss, men om vi har gjester som liker en cognac så blir det det på dem. 

Anonymkode: 006b7...c7c

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Et lite glass som velkomst drink når gjestene kommer når vi skåler og ønsker velkommen Og et et glass vin/øl til maten. Etter mat er det nissen på besøk og litt gaver til barna og til de andre gjestene som er fra barna også legger de seg. Da åpner vi voksene gaver og tar oss et glass eller to til, avhengige av hva man ønsker. 

Anonymkode: 77a58...3f9

Skrevet

Jeg liker ikke alkohol så hos meg er det null  men mannen tar enten en alkohol fri øl ( syntes den er bedre enn vanlig) og 1-2 glass vin. det er alt

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her serveres det selvfølgelig alkohol – ungdom mellom 18 og 20 er jo tross alt kjent for å ha godt av voksne drikkevaner rundt seg.

Anonymkode: 34a2d...5e3

Hva er dette for en merkelig setning??

«Ungdom er kjent for å ha godt av voksne drikkevaner..» Det gir INGEN mening.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitter da ikke og teller enheter. Det er jeg rimelig overbevist om at er en KG greie. Bobler først, vin til maten. Sprit liker ingen av oss, men om vi har gjester som liker en cognac så blir det det på dem. 

Jeg svarte med et antall fordi tråden spurte:) Det blir jo veldig ca. 

Forøvrig sånn til trådens tema så har jeg vokst opp med familie som drakk en del vin og litt akevitt og cognac på julaften. Husker da jeg ble så stor at jeg var oppe sent at jeg syntes det kunne bli irriterende og flaut på slutten av kvelden spesielt med min mor som ble veldig fjasete. Men redd eller utrygg har jeg aldri følt meg. Alle var alltid i godt humør. Og jeg var vant til at foreldrene mine alltid tok et par glass vin i helgene så det var ikke noe nytt og uvant. Følte ikke at de forandret seg noe særlig av det. 

Men er litt mer obs på egen drikking med barn da bare fordi jeg husker jo at det faktisk iblant var flaut eller irriterende. Så begrenser meg ganske mye men er ikke avholds. 

Anonymkode: b54dc...990

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er helt normalt å ha kontroll på hvor mange enheter med alkohol man får i seg. Om man ikke har kontroll på dette, og fortsetter å drikke fordi det smaker godt, ender man jo dritings støtt og stadig. 

• Liker 1
Skrevet

Far drikker kanskje en cider til maten eller senere på kvelden (men tvilsomt).

Mor drikker et glass vin og et halvt glass akevitt til maten. Vinglasset holder nok utover kvelden også. 

Hvis jeg skal gjette på besøk, ser det slik ut:

Morfar: 0

Mormor: 0-1

Farmor: 0-1,5

Farfar: 1-2,5 (fordelt på mat og etter gaver)

Familievenn: 0-1

Et glass til maten tenker jeg er helt innenfor. Og av erfaring, vet jeg alle begrenser seg. Hadde jeg vært det minste i tvil om evnen til det, hadde det vært nulltoleranse. Det er null problem å holde meg til julebrus og pepsimax, i grunn😂

Anonymkode: fd46b...884

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fortsatt ganske så tragisk å drikke seg full ved et uhell på julaften. Aldri hørt om noen som har så dårlig oversikt over hva de putter i seg. Tenker dere ikke har særlig høyere utdanning i din familie ihvertfall.

Anonymkode: 8e972...23e

Du kan tro hva du vil, så mye du vil. 😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg svarte også uten enheter. 

Hos oss går det omtrent slik;

Noe godt i glasset til sølvguttene. Vi har champagne, cider og mozell. For egen del tar jeg bare 4-5 små slurker - jeg må løpe raskt ut på kjøkkenet igjen, og vet at glasset da blir glemt. 

Til middag foretrekker jeg riesling, jeg har aldri vært så glad i øl. Det går mulig to glass i løpet av julemiddagen, uten at jeg har målt hvor store de er i enheter. Jeg liker ikke aquevitt/sprit. Jeg har ikke et øye på hva andre drikker, men har aldri reagert på at det går raskt ned hos noen i familien. Rent teoretisk, hadde det skjedd ville nok mannen (han som skjenker) satt stopp på en høflig måte. Jeg har kun opplevd det med venner en veldig sjelden gang, og da vet mannen å løse det elegant. 

Så går det en stund med pakkeåpning og slik. Glassene står igjen i spisestua. Man nipper litt videre til dessert, eller tar en likør. Selv foretrekker jeg da å ta et glass hvitvin til. 

Og så var jeg glad i å ta et glass rødvin med mannen når alle har dratt, og barn sover. MEN nå når alle er eldre så er det jeg som stuper i seng først 😂 Men krysser fingrene for at overskuddet er der i år igjen, det er så koselig avslutning på kvelden.

Anonymkode: d5402...9db

Skrevet

I år er den yngste som er tilstede 14 år, men jeg regner med at konsumet av alkohol på julaften blir akkurat slik det var før vi fikk barn, når barna var småbarn og slik de voksne drakk da jeg var liten: Litt øl til middagen + én akevitt, nippe til et lite glass portvin på kvelden ved runde to med pepperkaker og snacks etter gaveoppakkingen. Vi er opp til 13 voksne tilstede, aldri har noen drukket noe særlig mer enn dette, noen ganger har det vært ett glass champagne til de som vil ha ved ankomst før middag, eller noen har tatt en konjakk istedetfor den portvinen. Antall ølglass teller vi ikke (ikke akevitt forsåvidt heller), men det er i tidsrommet kl.17-22, med rikelig med mat, brus, vann, godterier, kaker, kaffe og alkoholfri øl er også tilgjengelig. Jeg har aldri lagt merke til forskjell på de som kjører og de som ikke, ei heller som barn. 

Anonymkode: fdc59...2a8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje 1 glass vin til maten om jeg har lyst på det,min mann en flaske juleøl til maten, åsså kanskje et glass vin på kvelden når vi er ferdige med gavene og har ryddet stua. 

Anonymkode: 34fba...71f

• Liker 1
Skrevet
kjærring skrev (15 timer siden):

0. 

Alkohol er ikke velkomment i mitt hjem på mitt bord når det er barn til stede. 

Haha. Nerd.

Anonymkode: 36960...637

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...