AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #21 Skrevet 16. desember 2025 Her serveres det selvfølgelig alkohol – ungdom mellom 18 og 20 er jo tross alt kjent for å ha godt av voksne drikkevaner rundt seg. Anonymkode: 34a2d...5e3 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #22 Skrevet 16. desember 2025 En kokkeøl, en øl og akevitt til maten, ett glass vin eller to til gaveåpningen. Dette foregår over så mange timer (fra kl 15 til 22) at man rekker ikke kjenne noen form for beruselse. Anonymkode: 4b1f2...551 13 2
mamanodrama Skrevet 16. desember 2025 #23 Skrevet 16. desember 2025 1-2 glass bobler til middagen, resten av flaska utover kvelden. De andre drikker 1-2 juleøl under middagen, konjakk til kaffen og kanskje 1 øl eller 2 til utover kvelden. Ingen skada unger i hus av den grunn. Gikk på en jævlig smell et år jeg skulle prøve en ny rødvin som viste seg å være dobbelt så sterk som vanlig vin. Merket det ikke før jeg reiste meg for å gå på do og alt smalt rett i topplokket. Det ble ingen traumer da heller, men en historie de gjerne drar frem for å ha det gøy på min bekostning. "Husker dere det året mamma ble drita på julaften? Hahaha!" 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #24 Skrevet 16. desember 2025 Den sikreste måten å få ungdommene til å drikke seg fulle på er å ha en forbudt holdning til alkohol i oppveksten. Endelig kan vi drikke tenker de, når foreldrene ikke ser det. Selvfølgelig går det greit med litt alkohol på julaften, så lenge man ikke blir full. Et par glass aquavit og litt øl blir man ikke full av! Heller ikke litt likør til kaffen. Jeg har hatt en slik oppvekst, og drakk meg aldri full i ungdomsårene (og ikke seinere heller) Anonymkode: 09419...26b 24 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #25 Skrevet 16. desember 2025 4-5 enheter normalt, kanskje. I år har jeg akkurat født, så da blir det null. Anonymkode: 70f6c...e81
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #26 Skrevet 16. desember 2025 Våre to barn er 10 og 14 år, og vår niese og nevø som vi feirer med i år er 9 og 11. Vi har ingen begrensninger ved at vi sitter og teller enheter med alkohol. Det blir øl og akevitt til maten, og kanskje en liten en til kaffen ved pakkeåpningen. Ingen blir beruset, men vi mennene i familien synes det er godt med et par øl til maten, og en akevitt. Damene holder seg til Pepsi Max/Julebrus. Men ingen blit i nærheten av beruset. Anonymkode: 2fa97...bac 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #27 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den sikreste måten å få ungdommene til å drikke seg fulle på er å ha en forbudt holdning til alkohol i oppveksten. Endelig kan vi drikke tenker de, når foreldrene ikke ser det. Selvfølgelig går det greit med litt alkohol på julaften, så lenge man ikke blir full. Et par glass aquavit og litt øl blir man ikke full av! Heller ikke litt likør til kaffen. Jeg har hatt en slik oppvekst, og drakk meg aldri full i ungdomsårene (og ikke seinere heller) Anonymkode: 09419...26b All forskning viser det motsatte av det du skriver. Ungdom som vokser opp med ingen eller lite alkohol, drikker mindre selv. Anonymkode: 8e972...23e 12 15
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #28 Skrevet 16. desember 2025 mamanodrama skrev (6 minutter siden): 1-2 glass bobler til middagen, resten av flaska utover kvelden. De andre drikker 1-2 juleøl under middagen, konjakk til kaffen og kanskje 1 øl eller 2 til utover kvelden. Ingen skada unger i hus av den grunn. Gikk på en jævlig smell et år jeg skulle prøve en ny rødvin som viste seg å være dobbelt så sterk som vanlig vin. Merket det ikke før jeg reiste meg for å gå på do og alt smalt rett i topplokket. Det ble ingen traumer da heller, men en historie de gjerne drar frem for å ha det gøy på min bekostning. "Husker dere det året mamma ble drita på julaften? Hahaha!" Det er jo også ingen måte morsomt, men tragisk. Anonymkode: 8e972...23e 15 5
Rosa Dartle Skrevet 16. desember 2025 #29 Skrevet 16. desember 2025 Drikker gjerne en juleøl til maten, samt en akevitt. Og sikkert et glass vin på kvelden når vi har lagt bena høyt.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #30 Skrevet 16. desember 2025 I fjor 0, i år kanskje 1 enhet etter barna har lagt seg. Har litt lyst på en cider kanskje. Drikker generelt sjelden og lite, men vi er stor på sukkerfri brus dessverre så vi er langt fra perfekt. Anonymkode: 81ebc...20f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #31 Skrevet 16. desember 2025 Ingenting... Anonymkode: fbfce...28b 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #32 Skrevet 16. desember 2025 Vi har bobler til sølvguttene. Et utvalg av rødt, hvitt og juleøl til maten. Aquevit for de som ønsker det. Og likør til desserten. Noen drikker ikke noe - sjåfører, eller fordi de ikke føler for det. Noen drikker bare litt. Mens noen nipper bare litt gjennom kvelden. Ingen blir brisne. Slik vokste jeg opp. Og slik har vi det nå når vi er godt voksne. Har aldri hatt problemer med at voksne mennesker ikke kjenner egne grenser. Anonymkode: d5402...9db 12 1
mamanodrama Skrevet 16. desember 2025 #33 Skrevet 16. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo også ingen måte morsomt, men tragisk. Anonymkode: 8e972...23e Du fikk med deg at 1: jeg har vært full på julaften én gang og 2: at det var et uhell? Det er da ingen med normale sjelsevner som drikker seg fulle foran unger og storfamilien og i alle fall ikke på en sånn dag? Kjører forøvrig edru nyttårsaften og det har jeg gjort siden jeg fikk barn for fler og tjue år siden. 😅 Endret 16. desember 2025 av mamanodrama Endret tegnsetting 17
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #34 Skrevet 16. desember 2025 Ingenting. Det tenker jeg er selvsagt, men ser jo her at det ikke er det for veldig mange.. Dersom man må ha alkohol for å klare å kose seg på julaften, så sier det sitt tenker jeg... Anonymkode: be968...559 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #35 Skrevet 16. desember 2025 Jeg syns at en bør være edru og kjørbar. Klar om noe skjer. Skal sies at eldstemann var (alvorlig) syk som liten og derfor var vi lenge i beredskap. Det henger fortsatt i, og er nok litt farget av det. Yngre søsken er friske, men allikevel. Jeg er heller ikke så glad i vin og øl, så jeg står lett over. Mannen tar seg gjerne en juleøl til maten, men ellers ikke noe Anonymkode: 0a4ee...08c 1 3 1
mamanodrama Skrevet 16. desember 2025 #36 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns at en bør være edru og kjørbar. Klar om noe skjer. Skal sies at eldstemann var (alvorlig) syk som liten og derfor var vi lenge i beredskap. Det henger fortsatt i, og er nok litt farget av det. Yngre søsken er friske, men allikevel. Jeg er heller ikke så glad i vin og øl, så jeg står lett over. Mannen tar seg gjerne en juleøl til maten, men ellers ikke noe Anonymkode: 0a4ee...08c Fins både ambulanse, taxi, helikopter, naboer, venner, sykkel, spark, etc.. 13 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #37 Skrevet 16. desember 2025 Mannen kjører så han drikker 1-2 lettøl tidlig på kvelden. Jeg drikker 2-3 små glass hvitvin eller små øl, litt til maten og litt etter at små barn er lagt. Blir ikke beruset. Anonymkode: b54dc...990
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #38 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): All forskning viser det motsatte av det du skriver. Ungdom som vokser opp med ingen eller lite alkohol, drikker mindre selv. Anonymkode: 8e972...23e Det er ikke så unyansert som det nei; https://www.forskning.no/ny-barn-og-ungdom-hus-og-hjem/ungdom-som-drikker-med-foreldrene-har-hoyere-risiko-for-fyll/300466 Anonymkode: e34a5...822 2 1 2
vvvvv Skrevet 16. desember 2025 #39 Skrevet 16. desember 2025 Null alkohol med barn eller ungdommer til stede (har fire barn i alderen 4-20), julaften eller andre dager i året. Jeg drikker ikke alkohol ellers heller, mannen drikker av og til i meget moderate mengder, men altså ingen alkohol på noen av oss når vi er sammen med kidsa. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #40 Skrevet 16. desember 2025 Vi er verken glad i eller vant til alkohol på julaften, men har alltid akevitt og juleøl på lur i tilfelle gjester ønsker det. Min favoritt drikke til maten på julaften er faktisk julebrus - blir ikke jul uten! Anonymkode: f57f2...7bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå