Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Elsker at så og si ingen på KG drikker alkohol… hysteri uten like 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da barna var små tok jeg ett glass til maten, og et halvt glass etter de var i seng.

Jeg tenker det er viktig at barna ser normalisering av alkohol, og at det er til å kose seg med. Jeg har aldri blitt berusa foran barna. Nå er de 17 og 20, og yngste drikker ingenting og eldste knapt hun heller. Mer opptatt av jobb og trening, men er sosial og tar et par glas vin eller videre av og til. 

Jeg tar fortsatt maks et par enheter på julaften. Vil fortsatt ikke at de skal se at jeg blir berusa (at jeg snøvler eller er treg i oppfattelsen). Mannen min tar maks én øl. 

Anonymkode: b8810...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

Jeg drakk et glass med noe musserende vin greier julaften og første juledag  Veldig søtt og lav alkoholprosent. Og så drakk jeg vel et glass hvitvin andre juledag og det var det 

Skrevet
Pandis skrev (På 16.12.2025 den 22.43):

Kanskje en øl til maten, men ikke noe mer enn det. En av fordelene med å ha små barn. Slipper å drikke så mye. 

Det slipper du da uansett eller blir du tvunget til å drikke  mye i selskap uten barn til stede?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 8.50):

Det som ofte preger slike tråder er at de som er totalavholds med barn har opplevd det som traumatisk i barndommen. 

Jeg er vokst opp med foreldre, og besteforeldre, som tok god mat til god drikke. Men som en naturlig del av måltidet. Og sjåførene var alltid totalavholds, også den gang grensen var 0,5. Mine foreldre kunne også dele en flaske vin en lørdag kveld, eller ta en øl i sola på ferie. Jeg har ikke et eneste negativt barndomsminne knyttet til alkohol, og har aldri opplevd annet enn å ha to kjærlige, oppmerksomme og trygge omsorgspersoner i mine foreldre. Mannen kommer fra tilsvarende hjem. Og nå som godt voksne selv så velger både vi, og søsken på begge sider, å servere alkoholholdig drikke blant annet til julemiddagen. 

Jeg tenker at alle får velge selv. Men jeg finner det merkelig at mange skal moralisere ovenfor de som har et naturlig og avslappet forhold til dette, ofte gjennom generasjoner, fordi de tror de vet hvordan det "egentlig er". 

Anonymkode: d5402...9db

Enig. Blir litt unyansert. Men jeg forstår jo at de selv forbinder alkohol med noe vondt og fælt og har problemer med å se nyansene pga barndoms traumene 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Det slipper du da uansett eller blir du tvunget til å drikke  mye i selskap uten barn til stede?

Jeg er nesten aldri i selskap uten barn til stede nettopp fordi jeg har barn. 

Skrevet

det kommer jo helt ann på hvor mye man tåler og om man skal kjøre 

Anonymkode: 8c833...027

Skrevet
Pandis skrev (2 timer siden):

Jeg er nesten aldri i selskap uten barn til stede nettopp fordi jeg har barn. 

Joda men forstod ikke helt den slipper å drikke så mye kommentaren

Skrevet
itiswhatitis skrev (7 timer siden):

Elsker at så og si ingen på KG drikker alkohol… hysteri uten like 

På KG kommer alltid de moraliserende avholdsfolka frem. Alle vet det. Er bare å ignorere dem.

Anonymkode: 9ac15...aea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke i det hele tatt, så ingen alkohol i mitt hjem. Skjermer de også for alkohol hos andre, vi reiser ikke til besteforeldre på julaften om alkoholikeren kommer, blant annet. 

Anonymkode: bb74d...9ec

Skrevet

Champagne når gjestene kommer og øl og akevitt til maten. Det er jo julaften!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drikker ikke i det hele tatt, så ingen alkohol i mitt hjem. Skjermer de også for alkohol hos andre, vi reiser ikke til besteforeldre på julaften om alkoholikeren kommer, blant annet. 

Anonymkode: bb74d...9ec

Alkoholikere bør vel og skjermes for alkohol...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 2.15):

Svært måteholden her også.

Blir kanskje 3-4 små glass akevitt, et glass eller to med øl og et par glass vin til maten.

Etter maten blir det gjerne en konjakk eller to og noen øl. Kanskje et glass vin eller to.

Anonymkode: f43a2...b4b

Måteholden? Dette er mye alkohol på en kveld. Veldig mye. Så regner med dette er ironi

Anonymkode: 5ee19...084

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Måteholden? Dette er mye alkohol på en kveld. Veldig mye. Så regner med dette er ironi

Anonymkode: 5ee19...084

Nei, det er ikke mye fordelt på mange timer.

Anonymkode: e34a5...822

• Liker 2
Skrevet

Her drakk vi litt alkohol på julaften, med barn tilstede, men her er greia: Ingen drakk seg fulle. Det mange tydeligvis ikke forstår er at det faktisk går an å nyte litt alkohol uten å bli full og gæærn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...