AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #301 Skrevet 20. desember 2025 Vi drikker ikke alkohol på julaften. Det gjorde heller ikke mine foreldre, så det har aldri falt meg naturlig. Mannen min ble helt forvirret første gang vi skulle feire julaften sammen 😂 Han hadde kjøpt inn en sekspakning juleøl og noe annet greier, som han tenkte vi skulle servere. Jeg bare sa at han gjerne må drikke men da blir han alene. Jeg kommer aldri til å drikke på julaften/i romjula. Anonymkode: f631b...935 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #302 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg svarte vedkomnende som skrev: "Mener du virkelig det bør være krav om at begge foreldre har førerkort, og bil tilgjengelig, før man får barn? " Dette er vel noe annet enn å mene at minst en voksen bør være edru, i tilfelle en må kjøre barnet...? Og har en ikke bil, må en ta en taxi. Greit at en er edru uansett! Å dukke opp brisen på legevakta med barnet er ganske pinlig. Anonymkode: 3e8c1...5a6 De sjekker ikke hvem som kommer i egen bil eller taxi. Og veldig få blir brisbe av et par enheter. Det må være slitsomt å overtenker slike scenario og ikke klare å slappe av...ja, jeg mener dere er pripne og hysteriske. Anonymkode: 169bc...f06 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #303 Skrevet 20. desember 2025 Jeg, mor, drikker aldri. Far tar seg kanskje 1-2 enheter. Anonymkode: 19eb1...abb
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #304 Skrevet 20. desember 2025 Thomasine skrev (På 18.12.2025 den 22.59): Personlig drikker jeg veldig lite og sjelden selv fordi jeg rett og slett ikke liker smaken. Kan ta en drink i ny og ne, og kun om jeg er ute på restaurant. Det er som regel på ferie i utlandet. Hjemme drikker jeg aldri. Jeg reagerer mere på de som faktisk liker og nyter et glass vin, men som velger å ikke gjøre det foran barn. Hvorfor? Kan ikke barn se at foreldre har et sunt forhold til alkohol? At det går helt fint å ta et glass, men at man kan gi seg der? At man ikke endrer personlighet selvom man tok det ene glasset. Eller er det slik at man ikke klarer begrense seg til det ene eller de to glassene? Ja, om så er, er jeg enig i å droppe alkohol foran barn. Jeg liker vin. Og jeg klarer fint å stoppe etter ett glass. Etter to må jeg stoppe ellers blir jeg skikkelig dårlig. Men jeg tror jeg blir merkbart påvirket etter ett glass og. Derfor lar jeg være så lenge barna er våkne. Anonymkode: 9c7ef...e69 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #305 Skrevet 20. desember 2025 Drikker alkoholfri øl og én akevitt til maten. Og kanskje et glass vin utpå kvelden. Anonymkode: 7fb4f...ce1
LilleMy_09 Skrevet 20. desember 2025 #306 Skrevet 20. desember 2025 Jeg drikker enten julebrus eller alkoholfritt øl. Jobber ofte 1. juledag så må være kjørbar og edru. Men broren min tar seg ofte en øl til maten
Thomasine Skrevet 21. desember 2025 #307 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg liker vin. Og jeg klarer fint å stoppe etter ett glass. Etter to må jeg stoppe ellers blir jeg skikkelig dårlig. Men jeg tror jeg blir merkbart påvirket etter ett glass og. Derfor lar jeg være så lenge barna er våkne. Anonymkode: 9c7ef...e69 Det høres lurt ut. De fleste jeg kjenner endrer seg ikke så mye etter ett til to glass vin. Da tenker jeg det går fint. Men for all del - folk gjør som de vil. Tror ikke barn tar skade av å se mamma eller pappa synge litt mere, eller danse litt mere enn ellers heller. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #308 Skrevet 21. desember 2025 Merkelig at sør-europa fungerer hvor det gjerne serveres vin til lunsj eller kveld med barn. Det er i Norge så gammel forbudspropaganda som presses på. Ja, noen drikker for mye, de burde nok begrenses, men normale folk som drikker for hvordan smaken kompletterer maten og bare litt så blir propagandaen patetisk. Når folk uten lappen klarer seg, så klarer foreldre som har drukket 1-2 glass å finne skyss. Anonymkode: a64e8...6b2 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #309 Skrevet 21. desember 2025 Drikker ikke på julaften. Anonymkode: 12ba0...196 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #310 Skrevet 21. desember 2025 Da jeg var 5 når hele familien var samlet pleide jeg å alle mine søskenbarn få vørterøl mens dem voksne drakk akkevitt og øl, min besterfar ble så full at han sovnet under juletreet😂 det var god stemning bare gode minner. Anonymkode: 59383...bf1 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #311 Skrevet 22. desember 2025 Vokste opp på 90-tallet med at de voksne drakk juleøl og akevitt til ribba og en cognac eller to til kaffen. Husker jeg bare synes det var koselig at det ble litt ekstra god stemning. Ingen som sovnet under juletreet da 😂 Selv har jeg tre barn og tror barn har godt av å se at de voksne kan ha et avslappet forhold til alkohol. Blir alkoholfri julaften i år, da de vi skal feire hos er avholds. Men hvis ikke hadde jeg tatt et glass vin til maten og en baileys til kaffen 😋 Har tre barn. Anonymkode: 43dc2...b52 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #312 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 19.12.2025 den 12.32): Enten så lever jeg blant helt unike personer eller så er den jevne KG’er noe helt utenom det vanlige.. her er jo stort sett alle så innmari prektige jo! Jeg drikker alkohol på julaften, og flere ganger i julen. Stort sett hver dag vil jeg tro. Kanskje en halv flaske vin, i rolige former. Barna takler det meget bra. Julen er for alle, også mor og far. Selv vokste jeg opp med en helgedranker av en far. Han drakk nærmere en kartong vin på en kveld/natt. Da snakker man. På han kunne jeg merke at han hadde startet å drikke på bare et glass, fordi han var alkoholiker. Og det var ubehagelig, fordi jeg visste hva som kom (han ble drita). Synes det er litt ufint egentlig at dere prektige folk sammenligner det å ta et par glass vin, og kanskje bli i litt mer avslappet, godt humør, med det å ha en alkoholiker i familien. Anonymkode: 3b8f9...47b Er man prektig fordi man velger annerledes enn dg? Anonymkode: 4ecef...61c 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #313 Skrevet 22. desember 2025 Mannen drikker aldri, jeg drikker sjelden og ikke på julaften, men andre vi feirer med tar ett par enheter Anonymkode: 4ecef...61c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #314 Skrevet 22. desember 2025 Er det bare meg som ikke registreres hva det drikkes og ikke? Det er på en måte en ikke-sak hos oss. Når vi har hatt julaften hos oss så har mannen kjøpt inn litt juleøl som en del av måltidet. Jeg liker ikke øl. og er dessuten opptatt av å være vert. Når vi er hos foreldrene og svigers så er det også litt juleøl og akevitt tilgjengelig. Hvem som forsyner seg eller ikke har jeg ikke oversikt over. Om mannen har lyst å ta en liten så sier jeg at jeg kjører. Kan ikke huske at noen har vært synlig beruset, bortsett fra onkelen min en gang for mange år siden. Julaften i år skal vi til søsteren min. Aner ikke om hun har kjøpt inn alkohol eller ikke. Anonymkode: 25f16...d32 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #315 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35): Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre? Anonymkode: 8e972...23e Ikke noe foran barna. Sikkert 1-2 glass vin hvis vi er ute til middag og barna har besteforeldre som barnevakt. Anonymkode: 26664...abc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #316 Skrevet 22. desember 2025 Vi er en halvt norsk familie. Vi har et normalt forhold til alkohol. Vi drikker fordi om det er barn til stede. Vi fyller oss derimot ikke. Våre foreldre hadde også avslappet forhold til alkohol, ingen av dem fyllet seg. Ingen av oss hadde barndomstraumer av den grunn, våre barn er nå tenåringer og voksne. Ser ingen traumer hos dem heller. Anonymkode: 84ba4...1ae 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #317 Skrevet 23. desember 2025 Her er det ikke alkohol på julaften - fordi vi ikke har tradisjon for det. Jeg er vokst opp med alkoholfri julaften, mer eller mindre. Min mor er vokst opp med alkoholfri julaften på grunn av sin puritanske bestemor (morfar fikk ikke legge kabal når ungene var våkne fordi kortspill er syndig). Alkohol har rett og slett ikke blitt en del av feiringen. Min farfar kunne i sin tid ta en juleøl til maten hvis han fikk lyst på, og det har vel på den siden av familen vært en cognac eller whisky utpå kvelden, men ellers ingenting. Jeg er dog ikke prinsipielt motstander av vin/øl til middagen eller noe til kaffen på julaften - det er bare ikke noe jeg er vant med. Anonymkode: 3c4bb...d84
hurryhurry Skrevet 23. desember 2025 #318 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35): Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre? Anonymkode: 8e972...23e 0!
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #319 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 23.24): Ingenting... Anonymkode: fbfce...28b Samme her. Ingen vil ha og jeg skal uansett kjøre på kvelden som vanlig. Reprise på nyttårsaften. Anonymkode: 52f8f...a4b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #320 Skrevet 23. desember 2025 Ingenting. Anonymkode: d4af2...654
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå