Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en nabo ti hus bortenfor som tar seg en lettøl til maten. Ellers ingenting her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 18.19):

Mener du virkelig det bør være krav om at begge foreldre har førerkort, og bil tilgjengelig, før man får barn? 

Anonymkode: d5402...9db

Sånn må det vel være.

Og blir man ufør eller får medisiner som gjør kjøring uaktuelt må barna settes bort.

Det er barnas dag.

Anonymkode: 7d9ec...5ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sånn må det vel være.

Og blir man ufør eller får medisiner som gjør kjøring uaktuelt må barna settes bort.

Det er barnas dag.

Anonymkode: 7d9ec...5ec

Taxi funker.

Ikke alle som har lappen eller bil.

Klart meg fint uten bil i 20 år.

Ungen lever i beste velgående, tross at jeg har tatt meg et glass eller to 🥳🥂🤭🤗

Anonymkode: 75177...a07

• Liker 2
Skrevet

Dere som blir fulle og barna blir redde håper dere blir alene i julen når dere blir eldre. Karma. 

Anonymkode: bda91...dd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 2.15):

Svært måteholden her også.

Blir kanskje 3-4 små glass akevitt, et glass eller to med øl og et par glass vin til maten.

Etter maten blir det gjerne en konjakk eller to og noen øl. Kanskje et glass vin eller to.

Anonymkode: f43a2...b4b

Jeg hadde vært dritings før klokka 19.00 med det inntaket. 

Anonymkode: dddef...f78

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er man prektig fordi man velger annerledes enn dg?

Anonymkode: 4ecef...61c

Man er prektig om man må si høyt at kun SIN løsning om total avholds er rett.

Anonymkode: a64e8...6b2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Sikkert et par øl og en akevitt eller to over hele kvelden.

Anonymkode: 14652...35b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

2 enten øl/vin til hovedrett og sake/portvin til desserten

Har ikke forrett julaften 

• Liker 1
Skrevet
Rogadame skrev (På 17.12.2025 den 8.38):

Kommer an på julemiddagen. I år er det  ribbe  hos svigers- da liker jeg best ( brun) julebrus el pepsi max.

Er  5 barn fra 10- 15 der.

Mennene har svigerfars hjemmelaga juleøl pluss akevitt til maten

Tar meg kanskje et glass hvitvin  under gaveåpningen.

På nyttår ( også m barn) har vi tapas el kalkun - da har jeg et par glass champange el cremant   til maten.

Ifjor lagde vi espresso martini til de som ville ha rett før rakettene 🤩🍸

Sorry bare måtte

https://youtu.be/6XtaXtFWURk?si=b1yUGeC9BCRF7BV_

Skrevet
Adrenalina1 skrev (På 17.12.2025 den 9.15):

Så man skal belaste andre bare for å drikke alkohol på julaften? Skam deg.

Drosje er ikke å belaste andre, og ville vært mitt første valg før buss.

Her er minst to edrue i selskapet med førerkort så vil gå fint om vi skulle få akutte behov 

• Liker 2
Skrevet

Er i dag 35 år, har «store» barn (dvs en på ungdomstrinnet og en i 4. trinn). Gjennom alle julaftner i dere oppvekst, har jeg vært edru og kjørbar 💖

For min del har min barndom handlet om at ferier og høytider var drikkefest for mamma (og ja, hun har et alkoholproblem, det har hennes søsken og mor også, så her er det dessverre en gjentagende greie i familien). Jeg vet at de aller fleste kan ta seg et glass til maten og likevel være normal, men mine minner fra julaften er en mor som løper rundt på en god rus hele dagen og setter seg ned til middagen dritings. Hun blir klengete og masete, og blir hun avvist på dette stadiumet i rusen, så klikker hun fullstendig (og ja, noen slike julaftner hadde vi og). Min trygghet var alltid pappa. Han kunne ta seg et glass i høytiden, men var beskjeden og tok hensyn. 

Mamma og pappa flyttet fra hverandre da jeg var 17, og jeg feiret ei jul hos mamma etter bruddet. Og da sa jeg; aldri igjen! Aldri om jeg orker en slik julaften igjen. Og dette ble heldigvis den siste og eneste. 

Året etter var jeg blitt mamma selv, og har siden da feiret jul hjemme. Min mann kan ta seg et glass eller 2, men gjennom alle disse årene har jeg aldri sett han beruset og jeg har full tillitt til hans avgjørelser 💖 Og for min del, så drikker jeg alkohol i andre anledninger, uten barn tilstede. Noen må bryte sirkelen, og hos oss ble det meg 🥰

Anonymkode: 74a05...3a6

Skrevet

Jeg har vokst opp med hjemmebrygget juleøl og akevitt til julemiddagen, men liker ingen av delene selv. Jeg har en flaske av en dyr eplecider jeg liker i kjøleskapet, og det kan være at jeg åpner den på kvelden hvis noen andre vil ha et glass. Det kan også hende at jeg er alt for mett, og ikke orker, eller at ingen andre vil ha, og da gidder jeg ikke åpne den. Moren og broren min vil nok sikkert ha akevitt. Det blir ikke synlig beruset, og det er helt uproblematisk for meg selv om barna mine er til stede.

Alkohol er altså ikke fraværende, men heller ikke viktig på vår julaften. Det vil si for min mor og bror tror jeg den akevitten er omtrent som surkålen er for meg, noe mangler om den ikke er med. 

Vi har også droppet alkohol med vilje et år vi hadde besøk av en vi visste kunne komme til å drikke seg synlig beruset, selv om det var før noen av oss fikk barn. Hadde det vært fare for det fortsatt, hadde jeg sagt null alkohol i mitt hus. 

Anonymkode: f507a...009

Skrevet

Her hjemme er vi avholds, så det blir pent lite gitt :)

Anonymkode: 6cdab...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.12.2025 den 9.21):

Alkohol er altså ikke fraværende, men heller ikke viktig på vår julaften. Det vil si for min mor og bror tror jeg den akevitten er omtrent som surkålen er for meg, noe mangler om den ikke er med. 

Anonymkode: f507a...009

Det var godt skrevet. Det er sånn jeg tenker også, særlig når noen begynner å snakke om å "måtte ha alkohol for å feire". Jeg MÅ ikke ha medisterkaker, surkål eller tyttebærsyltetøy heller, men det hører med som en del av helheten likevel. Og de fleste jeg kjenner drikker ikke akevitten til julemiddagen fordi den inneholder alkohol, på sammen måte som de ikke spiser surkål fordi det er sunt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2025 den 16.05):

Svært måteholden her også.

Blir kanskje 3-4 små glass akevitt, et glass eller to med øl og et par glass vin til maten.

Etter maten blir det gjerne en konjakk eller to og noen øl. Kanskje et glass vin eller to.

Anonymkode: f43a2...b4b

Det der er ikke svært måteholden..

Som det så bra ble skrevet over her og det også hos oss slik at alkohol ikke er fraværende, men heller ikke viktig på julaften. 
De årene hvor vi feirer hos min søster drikker jeg brus for å kunne kjøre, mens min mann drikker juleøl til pinnekjøttet. Årene vi feirer hjemme drikker vi ett-to glass øl/vin til maten, kanskje en cognac etterpå. Det koster meg ingenting å ikke drikke på julaften, men når vi er hjemme ser jeg heller ikke noen fordeler med å være avholds. Om f.eks barna hadde vært syke slik at det var fare for at vi måtte dra til legevakten hadde jeg selvsagt latt være å drikke.

Vi har begge vokst opp i hjem uten utfordringer knyttet til alkohol, og våre barn har også det. 

Anonymkode: e4f31...4af

• Nyttig 2
Skrevet

Endte opp alkoholfri både julaften, igår og i dag. Innså at jeg ikke hadde kjøpt bobler så da kunne jeg like gjerne drikke brus. 

Anonymkode: a64e8...6b2

Skrevet

de aller fleste som faktisk velger å skrive noe som helst i sånne tråder er jo selvfølgelig folk som er nærmest avholds. 

folk med en del alkohol-problemer kommer vel aldri til å skrive i sånne  tråder. Spesielt hvis de faktisk har små barn der selv... 

Anonymkode: 27756...ad2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 18.24):

Vi drikker ikke alkohol på julaften. Det gjorde heller ikke mine foreldre, så det har aldri falt meg naturlig. 

Mannen min ble helt forvirret første gang vi skulle feire julaften sammen 😂 Han hadde kjøpt inn en sekspakning juleøl og noe annet greier, som han tenkte vi skulle servere. Jeg bare sa at han gjerne må drikke men da blir han alene. Jeg kommer aldri til å drikke på julaften/i romjula.

Anonymkode: f631b...935

Mon tro om det muligens var kommentaren din han ble satt ut av? 😏

Anonymkode: ff1d1...80e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 14.37):

Haha. Nerd.

Anonymkode: 36960...637

Haha. Uansvarlig menneske

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 8.22):

Nei, for folk blir jo dritings av en øl. Det er det faktisk mange som tror... 

Anonymkode: d3a79...f23

Gjerne henvis eller quote hvor jeg skrev det. 

Hva jeg bestemmer i mitt hjem er faktisk opp til meg. Om du ikke evner å kose deg uten alkohol, så er det du som har et problem, ikke meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...