Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg personlig drikker ikke alkohol, men om andre vil ta seg 1-2 enheter til maten så plager ikke det meg eller ungen. Flatfyll eller tydelig beruset er ikke aktuelt og da tar jeg med meg ungen og drar.. 
Det eneste jeg har som en sånn liten «regel» når det er barn i hus og alkohol er at 1 med førerkort SKAL være edru, i tilfelle. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Guttemamma2023 skrev (54 minutter siden):

Jeg personlig drikker ikke alkohol, men om andre vil ta seg 1-2 enheter til maten så plager ikke det meg eller ungen. Flatfyll eller tydelig beruset er ikke aktuelt og da tar jeg med meg ungen og drar.. 
Det eneste jeg har som en sånn liten «regel» når det er barn i hus og alkohol er at 1 med førerkort SKAL være edru, i tilfelle. 

Mener du virkelig det bør være krav om at begge foreldre har førerkort, og bil tilgjengelig, før man får barn? 

Anonymkode: d5402...9db

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Guttemamma2023 skrev (1 time siden):

Hva om de ikke har bil? Får ikke komme på besøk? 

Anonymkode: cc413...3f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

1 glass rødvin når alle små er lagt og huset ryddet til julefilm 🎄 jeg klarer ikke nyte smaken av øl og vin når en må tørke , hjelpe og hente ditt å datt . Glasset begrenser seg jo å selv når du vet du må opp 05 🤣 så her er det en flaske på 3 dager fremfor 3 glass på 1 dag

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 2.15):

Svært måteholden her også.

Blir kanskje 3-4 små glass akevitt, et glass eller to med øl og et par glass vin til maten.

Etter maten blir det gjerne en konjakk eller to og noen øl. Kanskje et glass vin eller to.

Anonymkode: f43a2...b4b

Dette er mer enn jeg noengang har klart å fått ned på en kveld...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du virkelig det bør være krav om at begge foreldre har førerkort, og bil tilgjengelig, før man får barn? 

Var det det hun skrev? 

En bør være edru.

Anonymkode: 3e8c1...5a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

Jeg kommer ikke til å drikke noe i julen heller. Hadde et moderat alkoholforbruk før jeg fikk barn. Droppet selvsagt alkohol som gravid og da jeg ammet. Senere ble det liksom aldri til at jeg begynte igjen. Det frister liksom ikke.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner ikke all oppstandelse. Jeg har vokst opp i et hjem der det er helt normalt å ta seg ett glass vin eller to til en god middag og er det noe å feire servers det bobler. Ingen har noengang blitt synlig beruset. 
Julaften starter med champagne, julemiddag består hovedsakelig av øl og akevitt(vin til de som heller foretrekker det), dessert med dessertvin eller noe annet, så blir det servert det folk ønsker under gaveåpning. 

Anonymkode: bb3ff...d46

Så rart med tanke på alle kampanjene som er blitt kjørt om barn som er prisgitt voksne som drikker for mye.

Anonymkode: 979d7...626

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det som plager meg i denne diskusjonen er at for svært mange julefeiringer, vil folk bli synlig påvirket helt uten rusmiddel : Når besteforeldre og svigerforeldre kommer og skal feire høytidsdag med barnebarn, med servering og gaver, så er det relativt høy stressfaktor tilstede, og det påvirker barn minst like mye som alkoholbruk. 

Den eneste jula jeg har et traumatisk forhold til, var den jula de hadde bestemt seg for å være helt edru.  Litt fordi "onkel blir kranglete, bestemor på grøten og pappaen svir ribben" er Normalen : alkohol påvirker hvor alvorlig dette blir tatt.  

Anonymkode: a82f3...da7

Dette har du helt rett i! Jeg tror generelt stress og krangling påvirker mer. Ikke bare julaften, men hele desember.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du legger ikke merke til barnas reaksjon fordi du er påvirket. Men du tenker vel først og fremst på deg selv og at du skal kunne drikke

Anonymkode: 77b17...880

Hvordan vet du det? Vi feirer ofte hos andre, og da kjører ofte jeg. Vi feirer ofte med de samme, og jeg merker ikke forskjell på om noen virker mer beruset når jeg er edru. 

Noen familier har faktisk ikke alkoholproblemer og har et sunt forhold til det. Er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 169bc...f06

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor irriterer det deg at noen ikke drikker alkohol?

Anonymkode: 27243...2aa

Det irriterer meg at noen er så bombastiske. Som hun over. «Her drikker ingen alkohol den dagen, vi setter barna først»….. Jeg har vokst opp i et hjem der alt var forbudt. Særlig alkohol. Mener voksne moderate mennesker bør få bestemme selv om de vil ha alkohol eller ikke. Men jeg skrev jo også at jeg gikk for en edru jul om noen ikke klarer å begrense seg. Vi koser oss med kunn et glass til maten og er svært måteholdene. Dersom har vokst opp der det har vært fyll og misbruk har min fulle forståelse for de ønsker en alkoholfri jul❤️

Anonymkode: b753d...6b0

• Liker 7
Skrevet

En enhet til maten, en enhet etterpå (ikke hver julaften, men har skjedd). Og en enhet til kveldskosen etter barna er i seng. Vokst opp med alkohol i helger og høytider, de tok en-to enheter hver til maten. Aldri sett verken mine foreldre eller slektninger beruset i jula. Aldri vært synlig beruset med barna jeg heller. Min mann er avholds, aldr likt smaken. 

Anonymkode: e31d6...ccb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det det hun skrev? 

Anonymkode: 3e8c1...5a6

Guttemamma2023 skrev (4 timer siden):

Ja. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er avholds i utgangspunktet uansett, mannen tar seg vel kanskje en øl eller to på julaften.

Synes absolutt ikke julen er en tid for alkohol, spesielt ikke i barnefamilier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så rart med tanke på alle kampanjene som er blitt kjørt om barn som er prisgitt voksne som drikker for mye.

Det er selvfølgelig bare tull og disse voksne fagpersonene som snakker med barn om dette bare overdriver… De som sitter på hjelpetelefoner der barn ringer inn bare tuller de også. Dette er et ikke-eksisterende problem sånn at man kan leve i lullu land og fortelle at barna mine, nei de reagerer ikke i det hele tatt… Men har de spurt dem? Nei…. 

Anonymkode: cea33...7e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 23.02):

Svigermor har trumfet gjennom ett glass vin til maten. Vi andre drikker ikke alkohol sammen med barna. Vi er ikke fanatiske, vi ser bare ikke poenget.

Anonymkode: 1350c...507

Personlig drikker jeg veldig lite og sjelden selv fordi jeg rett og slett ikke liker smaken. Kan ta en drink i ny og ne, og kun om jeg er ute på restaurant. Det er som regel på ferie i utlandet. Hjemme drikker jeg aldri.

Jeg reagerer mere på de som faktisk liker og nyter et glass vin, men som velger å ikke gjøre det foran barn. Hvorfor? Kan ikke barn se at foreldre har et sunt forhold til alkohol? At det går helt fint å ta et glass, men at man kan gi seg der? At man ikke endrer personlighet selvom man tok det ene glasset. Eller er det slik at man ikke klarer begrense seg til det ene eller de to glassene? Ja, om så er, er jeg enig i å droppe alkohol foran barn. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva om de ikke har bil? Får ikke komme på besøk? 

Anonymkode: cc413...3f9

Joda, men JEG drikker ikke og jeg har både bil og lappen 😆 og OM jeg skulle tatt en enhet så påser jeg at noen andre har bil, førerkort og er edru. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Snakk om å dra det ut av proposjoner her a.. 

Jeg forklarte kun hvordan det fungerer hos oss. 

• Liker 1
Skrevet
Guttemamma2023 skrev (3 minutter siden):

Snakk om å dra det ut av proposjoner her a.. 

Jeg forklarte kun hvordan det fungerer hos oss. 

Hvordan gjennomfører du forkontroller før barnet ditt er på besøk, arrangement, etc? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 22.30):

Finnes veldig mye bra alkoholfritt der ute.  Skjønner ikke hvorfor det skal være så enten eller? 

Anonymkode: 9ae00...90a

Nei. Det finnes enkelte varianter som nesten er greie.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det handler en del om kildekritikk, siden kampanjene typisk har en avsender, og dels budskapet i en del kampanjer som man sammenligner med egne erfaringer og direkte avviser. 

Det er ikke det at man ikke avviser at det er et problem, det er bare et problem i en spesifikk kontekst, ikke universelt. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...