Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her står øl, vin og akevitt fremme til middag, cognac og likør til desserten. Folk drikker det de ønsker, følger ikke med på hva alle drikker. Men ingen har blitt beruset eller full i våre julemiddager. Da hadde foten blitt satt ned hardt. Har ingen problemer med alkohol i selskaper det er barn, synes det er OK at de ser et naturlig og sunt forhold til alkohol uten rus. Men går det over grensen og noen endrer adferd, får de ikke lov å være i selskap med mine barn. Det har dog gått helt fint hos oss.

Selv foretrekker jeg brus til mat, men drikker nok et par glass glass vin og et par shotglass baileys fordelt utover hele kvelden fra 17 til godt over midnatt. Null beruselse å spore. Hadde vi hatt noen med rusproblemer i familien hadde det blitt alkofritt uten problem. Så MÅ ikke ha alkohol, men ser overhodet ingen grunn til å droppe det når det er så godt (og ikke har gode nok alkofrie alternativer, veldig langt derifra), alle drikker lite/moderat og vi koser oss ellers med god mat.

Anonymkode: 221d4...7c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyll hele døgnet. Er sånn i Innlandet og Nord Norge.

Anonymkode: cef85...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Svigermor har trumfet gjennom ett glass vin til maten. Vi andre drikker ikke alkohol sammen med barna. Vi er ikke fanatiske, vi ser bare ikke poenget.

Anonymkode: 1350c...507

Dere er fanatiske dersom det at svigermor ønsker seg et glass vin til maten er å «trumfe gjennom». Om man ikke er fanatisk bryr man seg ikke om at voksne velger å drikke et glass vin eller to (uten å bli påvirket selvsagt).

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg drikker ett glass vin til maten. Mannen en juleøl og en akevitt. Etter gaveåpning hender det at vi tar hvert vårt glass vin. 

Skrevet

Jeg drikker ikke, men det hender at mannen tar en Øl eller to i løpet av kvelden. 

Anonymkode: f90f5...aa1

Skrevet
mamanodrama skrev (21 timer siden):

1-2 glass bobler til middagen, resten av flaska utover kvelden. De andre drikker 1-2 juleøl under middagen, konjakk til kaffen og kanskje 1 øl eller 2 til utover kvelden. Ingen skada unger i hus av den grunn. Gikk på en jævlig smell et år jeg skulle prøve en ny rødvin som viste seg å være dobbelt så sterk som vanlig vin. Merket det ikke før jeg reiste meg for å gå på do og alt smalt rett i topplokket. Det ble ingen traumer da heller, men en historie de gjerne drar frem for å ha det gøy på min bekostning. "Husker dere det året mamma ble drita på julaften? Hahaha!" 

Hyggelig historie fra barndommen det ja. 🙄

Anonymkode: ac4a0...b66

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fyll hele døgnet. Er sånn i Innlandet og Nord Norge.

Anonymkode: cef85...be7

Hm, jeg trodde at Innlandet var kjent for å være det fylket hvor det drikkes minst alkohol. 

Anonymkode: 1a76d...10a

Skrevet

Aldri drukket når barna var små. Jeg trur jeg tok et glass vin sist jul. Men barna mine er over 20 år da. Så vi tok et glass sammen. 

Anonymkode: 3443c...ac5

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

Enkelte pr null, andre år 1-2 kanskje? Typ en juleøl til middagen og kanskje en kopp rødvinsgløgg eller en kaffe-baileys senere på kvelden. Det er jo ikke fest…

Sviger bælmer dessverre ned alkohol så de årene vi har feiret med dem drikker jeg null på trass. Mannen er avholds.

Anonymkode: e3c47...9dd

Skrevet

Jeg har små barn (to under tre år), og siden jeg var gravid med eldste har jeg for alle praktiske formål tilnærmet slutta å drikke alkohol. Jeg drikker altså ikke noe, mannen drikker heller nesten aldri, men mulig han tar seg en øl til maten og en når ungene er i seng. Men sant og si, så husker jeg faktisk ikke sist han drakk alkohol. Andre vi er sammen med drikker kanskje et par glass, uten at vi har noe problem med det. 

Anonymkode: 0a457...a6d

• Liker 1
Skrevet

Ingenting. Drikker ikke alkohol med barn (verken mitt eller andres barn) tilstede. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det jeg synes er så rart er hvordan drikkemønsteret til mange i dette landet forandrer seg etterhvert som de blir eldre og får barn.

Jeg har mange kollegaer i begynnelsen av 20-årene, og de er ute på byen og fester omtrent hver eneste helg. Jeg finner det veldig merkelig om de om en 8-10 år når de har fått barn plutselig er mer eller mindre totalavholds...

For meg så har aldri alkohol vært noe jeg har drukket for å bli full, men noe jeg kan kose meg med til god mat eller i godt lag. Jeg ser liksom ikke poenget med å drikke for å bli full, og da ser jeg heller ikke problemet med å nyte alkohol foran barn. I noen settinger så er det rett og slett bare bedre med en øl enn en brus, uten at det betyr at jeg MÅ ha den ølen.

Anonymkode: 2fa97...bac

Det er helt normalt å endre drikkemønster med årene, altså. Det er ganske naturlig for mange. Synes det er mer merkelig at du synes det er merkelig 😅 man forandrer seg jo gjerne en del på de årene, når man er ung handler det for mange om fest og moro (og rusen), så blir man eldre, får barn og har hverken ork eller lyst til det lenger. Tjue år gamle meg kunne drikke en flaske billig vin alene før byen, 41 år gamle meg nyter et glass nøye utvalgt vin til maten kanskje et par ganger i måneden. 

Anonymkode: 97dc0...ba7

• Liker 2
Skrevet

Ingen. Ikke særlig glad i det men det er mine halvalkoholiserte svigerforeldre som skal feire med oss. De fått beskjed om barnevennlig julaften med middag kl 16 og ingen alkohol når barna er våkne. 

Samboeren min har uttallige julefeiringer i barndommen som er ødelagt av alkohol så valget der er særs enkelt 😊 

Anonymkode: 9ae00...90a

• Hjerte 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (9 timer siden):

Det er helt normalt å ha kontroll på hvor mange enheter med alkohol man får i seg. Om man ikke har kontroll på dette, og fortsetter å drikke fordi det smaker godt, ender man jo dritings støtt og stadig. 

Må du telle enheter for å vite hva du har fått i deg? Er du 14? 

Anonymkode: 006b7...c7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt normalt å endre drikkemønster med årene, altså. Det er ganske naturlig for mange. Synes det er mer merkelig at du synes det er merkelig 😅 man forandrer seg jo gjerne en del på de årene, når man er ung handler det for mange om fest og moro (og rusen), så blir man eldre, får barn og har hverken ork eller lyst til det lenger. Tjue år gamle meg kunne drikke en flaske billig vin alene før byen, 41 år gamle meg nyter et glass nøye utvalgt vin til maten kanskje et par ganger i måneden. 

Men hvorfor drakk du for å bli full som ung, men ikke nå?

Det er dette jeg synes er rart. Hvordan man kan gå fra å fly på byen og drikke hver helg, til 10 år senere knapt røre alkohol.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor drakk du for å bli full som ung, men ikke nå?

Det er dette jeg synes er rart. Hvordan man kan gå fra å fly på byen og drikke hver helg, til 10 år senere knapt røre alkohol.

Fordi jeg var ung....? Man forandrer seg da en del mentalt fra ungdom/ung og til voksen, ikke minst etter man er blitt forelder. Det er da ikke rart i det hele tatt. Hadde vært mer rart og urovekkende om jeg skulle hatt samme drikkemønster i dag som da jeg var 20. 

• Liker 5
Skrevet

Fascinert over folk som gidder å stelle i stand full julemiddag for så å drikke vann eller brus til. Skal ikke bare ta en tur på maccern da? 

Anonymkode: 006b7...c7c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

2-3 halvliters bokser per hode, og evt en akevitt eller to. That's it. 

Skrevet
DesmondMiles skrev (2 timer siden):

KG er helt merkelig når det kommer til alkohol. 

Dydsposering på høyt nivå. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har 0 barn og drikker fremdeles ikke på jul. Jeg foretrekker å være edru. Det er både sunnere og billigere.

Anonymkode: db269...c05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...