Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
mamanodrama skrev (18 timer siden):

Du fikk med deg at 1: jeg har vært full på julaften én gang og 2: at det var et uhell? Det er da ingen med normale sjelsevner som drikker seg fulle foran unger og storfamilien og i alle fall ikke på en sånn dag? Kjører forøvrig edru nyttårsaften og det har jeg gjort siden jeg fikk barn for fler og tjue år siden. 😅 

Nei, det er ingen normale voksne som drikker for mye på dager som julaften og andre slike festdager, det er derfor man har fokus på måtehold mtp barna fra organisasjoner og andre fagpersoner som snakker med barn. Altså hvor naiv går det ann å bli?

Anonymkode: cea33...7e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har nær familie som er traumatisert etter å ha vokst opp med alkoholliker. Jeg synes heller ikke det er passe sammen med barn

Anonymkode: 82815...6f2

Noren klarer å drikke uten å traumatisere familien.

Jeg husker ikke at det ble servert alkohol i julen når jeg var liten. Men det ble det alltid.

Anonymkode: 7d9ec...5ec

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tradisjon i familien er en juleøl eller to med en akevitt til middag. Konjakk eller to til kaffen på kveden

Endret av test1e
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig interessant at så mange drikker alkohol på julaften. Men i tråden om et glass vin til lunsj for å hente barn i barnehagen senere på dagen så var dét totalt krise og verdt telefon til barnevernet.

Anonymkode: 9c7ef...e69

Så mange? Majoriteten av denne tråden drikker jo ikke alkohol på julaften.

Poenget ditt står likevel; om man har kontrollert forhold til alkohol og kan drikke et glass til middag med barna, så er det åpenbart ikke noe stress å ta et glass til lunsj i 12-tiden, og hente barn i 15-tiden!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker dere ikke har særlig høyere utdanning i din familie ihvertfall.

Anonymkode: 8e972...23e

Men er det ikke litt sånn at jo mer utdanning jo mer alkohol?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vokst opp med alkohol til maten, akevitt til pinnekjøtt og ribbe, folk kunne velge mellom brus, vann og juleøl, aldri et problem med at noen ble beruset eller full. Og ingen av oss barna vokste opp med problemer pga dette. 

Anonymkode: d209b...35e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss, både min og mandbs familie, er det helt vanlig med alkohol. 

Noen kjører og drikker ikke, noen nyter 1-2 glass, andre mer. 

Stort sett er det øl/vin til maten, en akevitt og kanskje likør/portvin/konjakk til kaffen. Jeg teller ikke enheter. Men vil tippe de som drikker 3-5 enheter i løpet av hele kvelden. Barna legges ca 21. Og ser ikke problemet med at noen ønsker et siste glass av noe da. Aldri opplevd noen overstadig beruset. Det er vel maks en enhet i timen. Alle drikker vann/brus også. De fleste vet hva de tåler. Det er høytid og jeg syns det kan være litt forskjell. Julaften er for alle. Jeg tror også det er sunt at barna der voksne som har et normalt forhold til alkohol. Kommer man fra familie hvor det er alkoholproblemer, noen blir overstadig beruset og oppfører seg dårlig, så skjønner jeg at man tar andre valg. 

Men jeg lurer på hvem folkene på kg er? Tror ikke jeg kjenner noen som er så hysterisk på alkohol som folk på kg. I min gjeng er det ikke uvanlig at mor/far deler en flaske vin en lørdagskveld fordelt utover middag og når barna er lagt. Eller ta et par pils i solen innimellom. Og et par glass til maten på ferie osv. 

Anonymkode: 169bc...f06

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noren klarer å drikke uten å traumatisere familien.

Jeg husker ikke at det ble servert alkohol i julen når jeg var liten. Men det ble det alltid.

Nå er skaden skjedd. Ingen i vår indre krets hverken ønsker eller trenger alkohol på merkedager. For oss er alkohol bortkastede penger. Kjøper heller en skikkelig god eplemost. 

Anonymkode: 82815...6f2

• Liker 1
Skrevet

Det har vært 2-3 hvor jeg har drukket, en gang overstadig mye, på julaften. Det har vært tilfeller hvor julefeiring ikke har vært så tradisjonell, og uten barn tilstede.

Generelt er ikke julaften, egentlig ikke julen i sin helhet, en tid jeg ønsker å drikke noe særlig (dog blir jeg lett påvirket av de rundt meg 😅). Noe handler om at jeg ikke synes å være alkoholpåvirket passer sammen med julefeiring. En annen ting er at jeg ikke synes alkohol er spesielt godt til mat. Jeg fortrekker brus/vann til middag og kaffe til dessert. På en dag som julaften fylles magen mer enn nok mat. Trenger ikke alkohol på toppen. Blir kvelden lang og jeg ikke er stappmett kan det være hyggelig å smake på en liten likør eller glass pils da før natten. 

Med barn tilstede synes jeg helt alkoholfri julaften er flott. En av grunnene til at jeg drikker sjeldent og unngår alkohol i visse settinger er at jeg så en del fyll i barndommen selv. Heldigvis ikke ifb med julefeiringen, men jeg har empati for de barna som opplever det ubehaget. Blir litt betenkt når enkelte skrive her inne at 4-5 enheter er måtehold...

Anonymkode: c98af...bf0

• Liker 1
Skrevet
Teardrop skrev (19 timer siden):

Barn = null alkohol
Det kan folk drikke da de kommer hjem til seg selv eller da barna drar hjem

Jeg har kuttet ut alkoholen også når jeg er alene eller sammen med andre voksne, mye koseligere uten synes jeg. Om noen tar en akevitt til maten ? Helt greit det også. Men er det barn til stede ? Kutt det ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo også ingen måte morsomt, men tragisk.

Kommer an på hvor gamle barna er. Har en lignende opplevelse med min mor som insisterer på at hun aldri har vært beruset. Drakk øl hun trodde var alkoholfritt på sommerfest ( blanda lite med lett ) og ble plutselig tydelig pussa og veldig glad i alle. Det var gøy, men jeg var 19. 

Anonymkode: 24aa0...808

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Vi drikker gjerne litt øl og vin.

Null stress det.

Anonymkode: 75177...a07

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg føler at det er i denne tråden jeg skal fortelle at jeg en gang sjenket ungene på en snurr på julaften for mange år siden. De var vel 8 og 11, tenker jeg. Hjemmebrygget øl er ikke alltid helt trygt. Heldigvis er det en veldig flyktig "rus" som bare varer et miutt eller to. 

Endret av Lauv
  • Liker 2
Skrevet

Vokste opp med fyll og bråk på alle sånne dager. Var fryktelig. Gjør at jeg den dag i dag ikke liker sånne dager. Når mine barn vokste opp så drakk min mann max 1 øl og 1 aquavit på julaften. Jeg drakk ingenting 

Anonymkode: a5b81...78e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vokste opp med fyll og bråk på alle sånne dager. Var fryktelig. Gjør at jeg den dag i dag ikke liker sånne dager. Når mine barn vokste opp så drakk min mann max 1 øl og 1 aquavit på julaften. Jeg drakk ingenting 

Anonymkode: a5b81...78e

Så bra at du ikke har videreført "tradisjonen". Du bør være stolt av deg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Både min mann og jeg er vokst opp med voksne som drikker øl og akevitt til maten, en cognac eller likør til kaffen, blir vel og ett glass brus eller to innimellom her og. Vi har videreført denne ordningen og det går helt fint. Ingen fyll og spetakkel, rolige former. Blir ikke noe sak ut av det. Barna er vant til at det er like naturlig for voksne å ta seg en øl til helge-middagen som å ta seg en brus. De aller fleste jeg kjenner har det sånn. 

Anonymkode: cc413...3f9

• Liker 5
Skrevet

Men jeg lurer på hvem folkene på kg er? Tror ikke jeg kjenner noen som er så hysterisk på alkohol som folk på kg. I min gjeng er det ikke uvanlig at mor/far deler en flaske vin en lørdagskveld fordelt utover middag og når barna er lagt. Eller ta et par pils i solen innimellom. Og et par glass til maten på ferie osv. 

KG er helt merkelig når det kommer til alkohol. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hos oss, både min og mandbs familie, er det helt vanlig med alkohol. 

Noen kjører og drikker ikke, noen nyter 1-2 glass, andre mer. 

Stort sett er det øl/vin til maten, en akevitt og kanskje likør/portvin/konjakk til kaffen. Jeg teller ikke enheter. Men vil tippe de som drikker 3-5 enheter i løpet av hele kvelden. Barna legges ca 21. Og ser ikke problemet med at noen ønsker et siste glass av noe da. Aldri opplevd noen overstadig beruset. Det er vel maks en enhet i timen. Alle drikker vann/brus også. De fleste vet hva de tåler. Det er høytid og jeg syns det kan være litt forskjell. Julaften er for alle. Jeg tror også det er sunt at barna der voksne som har et normalt forhold til alkohol. Kommer man fra familie hvor det er alkoholproblemer, noen blir overstadig beruset og oppfører seg dårlig, så skjønner jeg at man tar andre valg. 

Hvorfor stempler du det som hysterisk? Jeg regner med at du ikke har en jobb der du snakker med barn om hvordan de opplever foreldre som drikker alkohol/ forandrer seg? Det er veldig mange flere enn du tydeligvis forstår. Tror du organisasjoner og fagpersoner maner til bevissthet bare for morro skyld? Hvor mange barn har du snakket med om hva de synes om foreldre og alkoholvaner? Det er så mange som sier at barna tåler det så fint, men de aller færreste har spurt eller snakket med barna sine om det. Barn er utrolige lojale også på dette området. 

Anonymkode: cea33...7e4

• Liker 1
Skrevet

Null og niks. Har et barn på 2 år og en på 3 måneder

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Ingenting, men det plager meg ikke at andre drikker litt (forutsatt at de tåler det greit). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...