Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må du telle enheter for å vite hva du har fått i deg? Er du 14? 

Anonymkode: 006b7...c7c

Forklar meg gjerne en annen måte man skal vite hva man har fått i seg, dersom man ikke skal telle?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tomas77 skrev (8 timer siden):

Ellers mest overrasket over at såpass mange drikker øl vs vin til maten. Øl er godt til grillmat og lange sommerkvelder i båt eller på svaberg, men julemat trenger vin i mine øyne. 

Du er overrasket over at folk i et land som har en så sterk kultur for juleøl, drikker juleøl til julematen…?

• Liker 7
Skrevet

Jeg skal bli dritings. Hele min familie er veldig glade i alkohol.

Vi har ingen barn, men jeg gleder meg som en liten unge, om det teller! 😂

Anonymkode: 743eb...9c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvorfor? Hva er grunnen til at dere velger å drikke alkohol til maten? Blir julaften bedre da?

Har ikke sagt at det handler om at voksne mennesker ikke klarer å regulere seg selv. Jeg har null problem med å regulere mitt eget inntak, men klarer ikke å se et eneste argument til hvorfor jeg eller andre voksne skal innta alkohol sammen med barna på julaften. Hvilken verdi skal det ha? Trenger man det for å slappe av, kose seg ekstra, få mer julestemning? Det må jo være en grunn til at man ønsker å drikke det, og for meg er det merkelig at det skal være nødvendig.

At flere her hevder at de som er motstandere av å kombinere alkohol og barn, selv må ha et problematisk forhold til alkohol er jo helt absurd. Det er vel heller helt motsatt - man har et meget sunt forhold til alkohol, og klarer seg derfor meget godt uten! 

Og om man tror at man ikke blir påvirket av 2-3 enheter alkohol, eller at barna ikke merker at stemningen blir litt annerledes, så er man ganske naiv. Vent heller med de to glassene til barna har lagt seg spør du meg.. 

https://avogtil.no/aktuelt/ser-du-elefanten-i-rommet-ikke-overse-den/

Anonymkode: be968...559

Som jeg skrev over her, så har jeg selv ikke drukket alkohol på 20 år. Men at voksne skal bli veldig forandret etter tre enheter til en veldig kraftig julemiddag og dessert, inntatt over et par timer, det er jeg rett og slett ikke med på. Dessuten er mange voksne også ekstra glade og sprudlende julaften, uten at det har noe med alkohol å gjøre. Mange, både voksne og barn, endrer litt personlighet på julaften 🙂. Noen blir ekstra glade, noen blir litt stille og ettertenksom, og andre (noen få?) oppfører seg akkurat som på en vanlig mandag.

Anonymkode: e9c7d...31e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvorfor? Hva er grunnen til at dere velger å drikke alkohol til maten? Blir julaften bedre da?

Ja.

Et uforbeholdent ja.

• Liker 8
Skrevet
DesmondMiles skrev (6 minutter siden):

Du er overrasket over at folk i et land som har en så sterk kultur for juleøl, drikker juleøl til julematen…?

Ja, men det er egentlig logisk. Juleøl er jo virkelig ikke godt så passer jo sånn sett sammen med julematen som jeg deler Sanna Saaromas syn på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du vet det er 2% alkohol i lettøl?

Anonymkode: 1350c...507

Det vet nok de fleste. Personen du siterte skriver jo at mannen drikker 1-2 lettøl tidlig på kvelden. Kan fint kjøre da. Kunne drukket vanlig øl også, og vært helt edru til kjøringen senere. Null problem.

• Liker 7
Skrevet
Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er egentlig logisk. Juleøl er jo virkelig ikke godt så passer jo sånn sett sammen med julematen som jeg deler Sanna Saaromas syn på. 

Juleøl smaker helt himmelsk. Noe av det beste det er mulig å ha i munnen. Jeg gleder meg til November hvert eneste år på grunn av juleøl i butikk.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette med å endre personlighet på julaften. Min mor og min mamma var blide og glade mennesker året rundt 🙂. Men på julaften sprudlet det helt over for begge to. Det strålte av hele dem, og de var fulle av latter, glede over god mat, og spenning over pakker. Om de hadde tatt ett glass vin til ribba eller ikke hadde ingen betydning. Vi andre måtte noen ganger riste litt lattermildt på hodet over denne intense julegleden 🙂. Mener dere at vi skulle ha bedt dem dempe seg pga denne store gleden over julaften, fordi de var litt anderledes enn resten av året? Nå er begge døde, og jeg savner den store gleden deres over julefeiringen ❤️

Anonymkode: e9c7d...31e

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er ikke jeg forelder, men er tante til barn under 5. Venter helt fint med alkohol til de har lagt seg, utenom den ene ølen til julemiddagen. Problemet er at mange ikke klarer seg med den ENE ølen. Da bør de avstå, tenker jeg. Dersom de på død og liv må drikke og bli beruset, vent til barna er i seng. 

Anonymkode: 481f1...e16

• Liker 1
Skrevet

Julekvelden foregår uten en dråpe alkohol. 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med far som var full kl 5. I dag velger jeg annerledes. 

Skrevet

Jeg liker verken vin eller øl, det gjør ikke samboern min heller så alkohol til maten har vi aldri uansett. Det har heller ikke falt seg naturlig å sitte å drikke rusbrus til desserten heller så uavhengig om det har vært barn tilstede eller ei så har ikke vi drukket alkohol på julaften. Er dog oppvokst med at voksne tar seg en øl til maten og akevitt utover kvelden.

Anonymkode: 19f0f...e0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

Når vi hadde små barn var det vel ca som i dag: gløgg på formiddagen, en kjøkken øl , to øl eller vin og to akevitt under middag og en avec. Øl her er vel 2 enheter pr stk og et vinglass bare 1,5, så rundt 10 enheter over en dag.

Anonymkode: a82f3...da7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

Null, nada, niks. Alkohol fri jul. Nå drikker ikke vi ellers i året heller men julaften med små barn så burde foreldre klare å la alkoholen være! Kos dere med en liten øl/et glass vin til maten men det burde være mer enn nok. 

Skrevet

Jeg er vant med null alkohol. 

Jeg lagde store bølger med svigerfamilie når jeg ville vidreføre det 😅
Men jeg visste at svigermor og hennes mor kunne tømme en akevittflasks på julaften og det var ikke aktuelt.

Til slutt ble det 1 øl og 1 glass akevitt til maten. Annet måtte være etter at barn sov. Det gikk fint.

Jeg tenker man må respektere den familien man besøk. Ønsker de null alkohol så er det null alkohol da. 
Det er som jeg sa til svigermor og hennes mor om dere ikke kan feire jul uten å bøtte nedpå, så får dere bli hjemme. 

Når jeg var litem hadde vi et familiemedlem som var tørrlagt, men hadde alkooolproblemer, så derfor var det null alkohol hos oss.

• Liker 1
Skrevet

Vi pleier å ta alkoholfri juleøl men vanlig akevitt til maten. Det er jo mange gode alkoholfrie juleøl, men akevitten er det ikke noen erstatter for, og til den feite julematen syns jeg det smaksmessig er en vesentlig del av måltidet. Etter at ungene er lagt blir det av og til en cognac også. Den ene akevitten til middagen tror jeg ikke har noen innvirkning altså, det hadde vi da jeg var barn også og syns ikke det var noe ubehagelig med det, jeg gledet meg alltid til jul. 

Skrevet

Skal ta meg 1-2 cider når ungene har tatt julekvelden og huset er ryddet 😮‍💨😅

Anonymkode: ad510...c4d

Skrevet

Mannen drikker 1 juleøl til middagen og den vanlige bittelille supen med akevitt etterpå. Jeg drikker 0. Øvrig familie drikker ca det samme som mannen, muligens en kaffe baileys også. Viktigste for meg er at ungene vet at det er en voksen som er helt tilstede, og at en av oss er kjørbar. Og så er brus faktisk skikkelig digg!

Skrevet

Tre voksne, ingen barn. Ingen drikker alkohol så blir saft, vann og julebrus. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...