Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hvorfor drakk du for å bli full som ung, men ikke nå?

Det er dette jeg synes er rart. Hvordan man kan gå fra å fly på byen og drikke hver helg, til 10 år senere knapt røre alkohol.

Anonymkode: 2fa97...bac

Rart? Er da slettes ikke rart. Man bare stopper. Sluttet selv å dra på byen hver helg da jeg var 25. Jeg våknet en dag og hadde ikke lyst til å gjøre det lenger. Drikker ca. 2 ganger i året nå. Null problem.

Anonymkode: 99aac...3d9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samme erfaring, og enig med deg. Det koster meg ingenting å droppe alkohol på julaften for at barna skal få den dagen de har gledet seg til i ukevis. 

Så mange her som sier «jeg drikker bare bla bla og bla, blir ikke beruset, barna merker det ikke». Det vet dere tydeligvis ingenting om, for barn merker godt den minste endring i foreldrene. Mye mer enn forelderen selv merker etter å ha drukket. Så kommer utryggheten som ikke trenger å synes engang, og så blir ikke minnene så gode som de skulle vært.

Har sagt det før og sier det igjen — for meg blir det å drikke alkohol på julaften/17. mai etc. litt som å røyke inne eller i bilen. I fremtiden tror jeg folk vil snakke om det som en sånn «tenk at det var helt vanlig før!»

Anonymkode: a4221...131

At man forandrer seg litt er jo ikke nødvendigvis en negativ ting? De fleste blir mer avslappet, litt mer glade og fornøyde, og latteren sitter løsere. Som barn elsket jeg de kveldene hvor mine foreldre tok et lite glass, stemningen endret seg betraktelig - til det bedre.

Anonymkode: b9c91...72b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Brus?? Det er jo unødvendig, usunt, skadelig for tennene, og fører til hypre barn som kan skade seg selv. Klarer man ikke kose seg uten brus? Det finnes vann i springen. 

😜

Anonymkode: d5402...9db

Jeg vet 😳 Vi lever farlig på julaften i dette huset..brus med sukker..snop i skålen..julekaker med sukker..dessert med sukker..og - julestrømper stappet i sukker og kalorier 😱

• Liker 1
Skrevet

3 barn, 3 voksne. Ingen alkohol. Drikker alkoholfri øl og julebrus 😊💕 

Anonymkode: d5d03...781

• Hjerte 1
Skrevet

Ofte ingen, av og til en enhet på kvelden, oftest etter de har lagt seg. Er samtidig greit å velge ei øl eller et glass vin til maten, max to, om man synes det er bedre enn brus/eplemost osv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor stempler du det som hysterisk? Jeg regner med at du ikke har en jobb der du snakker med barn om hvordan de opplever foreldre som drikker alkohol/ forandrer seg? Det er veldig mange flere enn du tydeligvis forstår. Tror du organisasjoner og fagpersoner maner til bevissthet bare for morro skyld? Hvor mange barn har du snakket med om hva de synes om foreldre og alkoholvaner? Det er så mange som sier at barna tåler det så fint, men de aller færreste har spurt eller snakket med barna sine om det. Barn er utrolige lojale også på dette området. 

Anonymkode: cea33...7e4

Det er jo ikke slik at alle drikker seg overstadig beruset. Det er helt vanlig å kunne drikke 2-3 glass over noen timer. 

Vi gjør ingen stor greie ut av alkohol. Faktisk opplever jeg sjeldent at egne barn eller andres kommenterer det voksne drikker. Man trenger verken å skjule glasset, eller si "nå drikker mamma vin". 

Selvfølgelig blir noen barn påvirket, men da er det snakk om foreldre eller andre som blir overstadig beruset. Man trenger ikke ta alle under en kam. 

Også kan man jo stille seg spørsmålet, hvis man selv er 100% i mot alkohol, så vil man vel legge merke til tegn hos barna fordi man leter? 

Man bør ha forståelse for at at litt alkohol i noen familier er helt ok. Flere her har andre erfaringer fra oppvekst selv, og med egne barn. I den blir overstadig beruset. Og da bør andre respektere at noen familier klarer å ha et sunt forhold til alkohol. Som sagt, så stiller det seg selvsagt annerledes om det er alkoholproblemer i familien, og onkel blir kranglete, bestemor på grøten og pappaen svir ribben fordi alkoholen var viktigere.

Anonymkode: 169bc...f06

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig blir noen barn påvirket, men da er det snakk om foreldre eller andre som blir overstadig beruset. Man trenger ikke ta alle under en kam. 

Det som plager meg i denne diskusjonen er at for svært mange julefeiringer, vil folk bli synlig påvirket helt uten rusmiddel : Når besteforeldre og svigerforeldre kommer og skal feire høytidsdag med barnebarn, med servering og gaver, så er det relativt høy stressfaktor tilstede, og det påvirker barn minst like mye som alkoholbruk. 

Den eneste jula jeg har et traumatisk forhold til, var den jula de hadde bestemt seg for å være helt edru.  Litt fordi "onkel blir kranglete, bestemor på grøten og pappaen svir ribben" er Normalen : alkohol påvirker hvor alvorlig dette blir tatt.  

Anonymkode: a82f3...da7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det som plager meg i denne diskusjonen er at for svært mange julefeiringer, vil folk bli synlig påvirket helt uten rusmiddel : Når besteforeldre og svigerforeldre kommer og skal feire høytidsdag med barnebarn, med servering og gaver, så er det relativt høy stressfaktor tilstede, og det påvirker barn minst like mye som alkoholbruk. 

Den eneste jula jeg har et traumatisk forhold til, var den jula de hadde bestemt seg for å være helt edru.  Litt fordi "onkel blir kranglete, bestemor på grøten og pappaen svir ribben" er Normalen : alkohol påvirker hvor alvorlig dette blir tatt.  

Man kan ikke akkurat kortisol-sjekke alle gjestene før sølvguttene heller 🤪

Skrevet

Er man oppegående kan man fint ha 2-3 enheter på julaften uten å skape noen dårlige minner for barna. Vi har et glass prosecco til velkomstdrink, et glass vin til maten eller en øl til de som ønsker og kanskje en enhet senere på kvelden. Synes det er helt OK. Har vokst opp med alkohol på alle begivenheter, bursdagsselskaper, konfirmasjoner, dåp, 17. Mai. Det var helt vanlig i min familie og jeg har ikke tatt skade av det som voksen og drikker ganske lite i forhold til resten av familien 🤭

Anonymkode: 77fb8...e0d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

110% enig! Kan ikke de voksne slappe av litt og senke skuldrene også enn å bare ha høye skuldre. Jula er et jævla maraton for å sørge for st ungene hsr det fint hele tiden. Stress påvirker også barn og kan lage utrolig dårlig stemning. 

Anonymkode: 77fb8...e0d

• Liker 2
Skrevet

Vi drakk 0 når ungene var små. Vi hadde hjemmelaget alkohol fri øl. Svigerfar tok en snaps til maten og det var det.

Nå når begge er store serveres det fortsatt hjemmelaget øl, er og snaps og øl  men er da ofte ungdommen som tar en med bestefar siden jeg eller mannen kjører

Anonymkode: 1b215...575

Skrevet

Ingen. Alkohol og julefeiring har ingenting med hverandre å gjøre i min verden.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

1 vinglass under maten, og 1-2 vinglass etter alle barn er i seng. Har selv vokst opp med foreldre som drakk 1-3 enheter og tok virkelig ikke skade av det. Har sett dem drikke alkohol uhorvelig mange ganger, men aldri sett noen av dem påvirket. Synes det var hyggelig at pappa drakk akevitt fra bittelite juleglass som barn. Så jeg ba han drikke oftere i jula, fordi glasset var så søtt😆😆 Aka ikke traumatisert av å se noen drikke alkohol i egen barndom. 

Endret av Takeiteasy
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Her drikker alle de de ønsker, det være seg vin, øl, brus, aquevitt. Alle kjenner sin egen begrensning og vi har aldri opplevd fyll eller eskalerende stemning. Det er sånn vi begge har vokst opp og vi viderefører det- da vi mener at det er enda værre å ha nulltoleranse (med mindre man er avholds selvsagt eller har gjester med åpenbare alkoholproblemer). Det blir ofte mye mer ‘spennende’ på sikt for ungdom hvis det hele oppveksten har blitt gjort ett poeng ut av alkohol i en eller annen grad kontra ett naturlig og avslappet forhold til det. 

Anonymkode: 6e147...dbb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 22.35):

Dere med små barn, hvor mye alkohol har dere på julaften? Altså, hvor mange enheter drikker dere foreldre?

Anonymkode: 8e972...23e

Null. Synes ikke alkohol hører sammen med barneselskap

Anonymkode: 77b17...880

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke slik at alle drikker seg overstadig beruset. Det er helt vanlig å kunne drikke 2-3 glass over noen timer. 

Vi gjør ingen stor greie ut av alkohol. Faktisk opplever jeg sjeldent at egne barn eller andres kommenterer det voksne drikker. Man trenger verken å skjule glasset, eller si "nå drikker mamma vin". 

Også kan man jo stille seg spørsmålet, hvis man selv er 100% i mot alkohol, så vil man vel legge merke til tegn hos barna fordi man leter? 

Man bør ha forståelse for at at litt alkohol i noen familier er helt ok. Flere her har andre erfaringer fra oppvekst selv, og med egne barn. I den blir overstadig beruset. Og da bør andre respektere at noen familier klarer å ha et sunt forhold til alkohol. Som sagt, så stiller det seg selvsagt annerledes om det er alkoholproblemer i familien, og onkel blir kranglete, bestemor på grøten og pappaen svir ribben fordi alkoholen var viktigere.

Anonymkode: 169bc...f06

Du legger ikke merke til barnas reaksjon fordi du er påvirket. Men du tenker vel først og fremst på deg selv og at du skal kunne drikke

Skrevet

Her er det 1 til 2 juleøl til maten. Etter det er det ikke mer alkohol før etter at unger er lagt. Da deler vi et par flasker vin. 

Anonymkode: f7563...78e

• Liker 1
Skrevet

Drikker sjeldent alkohol på julaften, da er det såfall et glass vin eller to etter ungene er i seng.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du legger ikke merke til barnas reaksjon fordi du er påvirket. Men du tenker vel først og fremst på deg selv og at du skal kunne drikke

Hvis en voksen mann eller kvinne drikker to-tre øl, eller to-tre glass med rødvin, i løpet av en hel kveld så er det begrenset hvilken ruseffekt det har. 

Men på Kvinneguiden er alle som drikker mer enn to alkoholenheter på en kveld alkoholikere.

Det hadde ikke skadet med en litt mer nyansert debatt.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Null. Synes ikke alkohol hører sammen med barneselskap

Barneselskap? 

Anonymkode: 5e53b...119

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...