Imposta Skrevet 18. desember 2025 #221 Skrevet 18. desember 2025 Jeg ser ingen problemer med at man tar en øl eller et glass vin til maten osv, men man begrenser jo inntaket med barn der. Jeg har selv vokst opp i familie der det var normalt å drikke vin/øl til maten og litt etterpå. Det var ingen krise eller noe ubehagelig av den grunn. Her tenker jeg foreldre må ta ansvar over eget inntak og oppførsel. Klarer man ikke styre seg så tar man en alkoholfri jul... 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #222 Skrevet 18. desember 2025 Jeg skrev tidligere at det irriterer meg de som ikke kan ta en dråpe alkohol engang. Men ser jo det er flere her som egentlig drikker mye alkohol med barn tilstede. Det er jo ganske ille å tylle i seg opptil 10 enheter og tro man ikke forandrer seg. Barn merker sånt. Vi drikker kunn et eneste glass vin til maten, men hadde nok ofret det hvis noen i selskapet ikke hadde klart å begrense seg. Anonymkode: b753d...6b0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #223 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette med å endre personlighet på julaften. Min mor og min mamma var blide og glade mennesker året rundt 🙂. Men på julaften sprudlet det helt over for begge to. Det strålte av hele dem, og de var fulle av latter, glede over god mat, og spenning over pakker. Om de hadde tatt ett glass vin til ribba eller ikke hadde ingen betydning. Vi andre måtte noen ganger riste litt lattermildt på hodet over denne intense julegleden 🙂. Mener dere at vi skulle ha bedt dem dempe seg pga denne store gleden over julaften, fordi de var litt anderledes enn resten av året? Nå er begge døde, og jeg savner den store gleden deres over julefeiringen ❤️ Anonymkode: e9c7d...31e Er det jeg også tenker når jeg leser enkelte svar. Om en voksen endrer seg til det verre, og et barn er utrygg i nærheten av denne, så er de neppe en god person ellers heller. Folks egenskaper blir gjerne forsterket etter noen enheter, de endrer seg ikke fullstendig. Anonymkode: d5402...9db 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #224 Skrevet 18. desember 2025 T.M.I skrev (6 timer siden): Null, nada, niks. Alkohol fri jul. Nå drikker ikke vi ellers i året heller men julaften med små barn så burde foreldre klare å la alkoholen være! Kos dere med en liten øl/et glass vin til maten men det burde være mer enn nok. Forståelig om man har et anstrengt forhold til alkohol. Anonymkode: d5402...9db 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #225 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 110% enig! Kan ikke de voksne slappe av litt og senke skuldrene også enn å bare ha høye skuldre. Jula er et jævla maraton for å sørge for st ungene hsr det fint hele tiden. Stress påvirker også barn og kan lage utrolig dårlig stemning. Anonymkode: 77fb8...e0d Haha.. Sant. Mor etter 1-2 glass ved julemiddagen var lave skuldre og god stemning. Mor etter jobb 23.desember var kommandoer, beskjeder, ting ble gjort feil, far brukte for lang tid på å måke, bror hadde det med å hjelpe til med treet han også... Anonymkode: d5402...9db 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #226 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du legger ikke merke til barnas reaksjon fordi du er påvirket. Men du tenker vel først og fremst på deg selv og at du skal kunne drikke Anonymkode: 77b17...880 Mange av oss beskriver jo at vi er barn som vokste opp i hjem der foreldre hadde et normalt forhold til alkohol. Og derfor har kjent på at dette er trygt og greit for barn. De som beskriver at de ikke drikker har ofte hatt en problematisk oppvekst. Eller har aldri vært vant til voksenpersoner som har et normalt forhold til alkohol i andre enden heller. Anonymkode: d5402...9db 7 1
Tomas77 Skrevet 18. desember 2025 #227 Skrevet 18. desember 2025 DesmondMiles skrev (6 timer siden): For en edgelord. Blitt kalt verre.
Tomas77 Skrevet 18. desember 2025 #228 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Juleøl smaker helt himmelsk. Noe av det beste det er mulig å ha i munnen. Jeg gleder meg til November hvert eneste år på grunn av juleøl i butikk. Anonymkode: 743eb...9c3 Fair nok. Og du er jo ikke alene når man ser antall varianter juleøl som faktisk lages. Jeg synes som sagt øl gjør seg best i tosifret antall varmegrader og da i pilsform, har prøvd å like mørkere øl så lenge jeg kan huske men måtte til slutt gi opp.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #229 Skrevet 18. desember 2025 Skjønner ikke all oppstandelse. Jeg har vokst opp i et hjem der det er helt normalt å ta seg ett glass vin eller to til en god middag og er det noe å feire servers det bobler. Ingen har noengang blitt synlig beruset. Julaften starter med champagne, julemiddag består hovedsakelig av øl og akevitt(vin til de som heller foretrekker det), dessert med dessertvin eller noe annet, så blir det servert det folk ønsker under gaveåpning. Anonymkode: bb3ff...d46 7
Dansemamma Skrevet 18. desember 2025 #230 Skrevet 18. desember 2025 Jeg er ikke avholds, men har aldri drukket på julaften. Drikker det ene glasset med julebrus jeg drikker i året, fordi det er det jeg har gjort hele livet. Har ikke lyst på øl eller vin til julematen. Mannen drikker vel et par glass. Resten av de voksne drikker 1-2 glass. Mine foreldre har alltid drukket et par-tre akevitt. Blir litt brisne, men bare i godt humør. Jeg husker det som «god julestemning» fra min egen barndom. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #231 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke all oppstandelse. Jeg har vokst opp i et hjem der det er helt normalt å ta seg ett glass vin eller to til en god middag og er det noe å feire servers det bobler. Ingen har noengang blitt synlig beruset. Julaften starter med champagne, julemiddag består hovedsakelig av øl og akevitt(vin til de som heller foretrekker det), dessert med dessertvin eller noe annet, så blir det servert det folk ønsker under gaveåpning. Anonymkode: bb3ff...d46 Og jeg har vokst opp i et hjem med en overstadig beruset far og kjipe julaftener. Jeg ønsker ikke noe alkohol i hus på en sånn da. I tillegg er faren min nå avholds etter rehabilitering og han feirer med oss, så 0 alkohol Anonymkode: 507d9...904 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #232 Skrevet 18. desember 2025 Her drikker ingen den dagen. Hvis man ikke klarer seg én dag uten har man et problem. Her settes barna først. Anonymkode: b89d6...0e4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #233 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her drikker ingen den dagen. Hvis man ikke klarer seg én dag uten har man et problem. Her settes barna først. Anonymkode: b89d6...0e4 Dette kan du snu på. Om du må holde deg unna noe så har du et problem. Anonymkode: d5402...9db 6 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #234 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her drikker ingen den dagen. Hvis man ikke klarer seg én dag uten har man et problem. Her settes barna først. Anonymkode: b89d6...0e4 Jeg klarer mange dager uten, men julaften er en spesiel dag. Da feirer vi med blandt annet alkohol. 😀 Her har vi fokus på alles kos. Anonymkode: 743eb...9c3 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #235 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg klarer mange dager uten, men julaften er en spesiel dag. Da feirer vi med blandt annet alkohol. 😀 Her har vi fokus på alles kos. Anonymkode: 743eb...9c3 Det har vi og. Derfor får foreldre også kose seg med en øl eller vin når de er glad i det. Eller brus om de er glad i det. De som faktisk MÅ la være, de er jeg mest bekymret for. Jeg har feiret ca 40 julaftener jeg er gammel nok til å huske, nærmest alle av de med alkohol tilgjengelig. Null med rus, fyll eller dårlige minner rundt alkohol. Så de som ikke får til det må jo gjøre noe aldeles galt rundt den alkoholen. Anonymkode: 221d4...7c1 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #236 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skrev tidligere at det irriterer meg de som ikke kan ta en dråpe alkohol engang. Anonymkode: b753d...6b0 Hvorfor irriterer det deg at noen ikke drikker alkohol? Anonymkode: 27243...2aa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #237 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har feiret ca 40 julaftener jeg er gammel nok til å huske, nærmest alle av de med alkohol tilgjengelig. Anonymkode: 221d4...7c1 Ganske interessant. Jeg har ca 50 feiringer og kan ikke huske en, eneste juleaften hvor det har blitt drukket alkohol. Ikke hjemme i min oppvekst, ikke hos familie eller venner, ikke hos svigerfamilie og ikke hjemme hos meg. Det som også er litt interessant er at ingen i min familie eller svigerfamilie er avholdsmennesker på noen som helst måte. Tipper det har mest med kultur, tradisjon og tilfeldigheter å gjøre. Anonymkode: 27243...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #238 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det har vi og. Derfor får foreldre også kose seg med en øl eller vin når de er glad i det. Eller brus om de er glad i det. De som faktisk MÅ la være, de er jeg mest bekymret for. Jeg har feiret ca 40 julaftener jeg er gammel nok til å huske, nærmest alle av de med alkohol tilgjengelig. Null med rus, fyll eller dårlige minner rundt alkohol. Så de som ikke får til det må jo gjøre noe aldeles galt rundt den alkoholen. Anonymkode: 221d4...7c1 Jeg har samme opplevelse. Alkohol er en naturlig del av feiringen. Som barn kan jeg ikke huske én eneste negativ hendelse i den forbindelse. De voksne drakk med måte. Anonymkode: 743eb...9c3 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #239 Skrevet 18. desember 2025 Jeg er ikke så glad i alkohol til mat generelt sett, men jeg vokste opp med foreldre som tok seg både ett og to glass med øl/vin uten at det var noe problem for meg. Følte det var normalt, og jeg opplevde aldri at det var skremmende. Samme med min mann, han tar som regel noe øl til maten fordi det er godt, men det er ikke noe overdådig med alkohol nei. Anonymkode: 97866...fc1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #240 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som jeg skrev over her, så har jeg selv ikke drukket alkohol på 20 år. Men at voksne skal bli veldig forandret etter tre enheter til en veldig kraftig julemiddag og dessert, inntatt over et par timer, det er jeg rett og slett ikke med på. Dessuten er mange voksne også ekstra glade og sprudlende julaften, uten at det har noe med alkohol å gjøre. Mange, både voksne og barn, endrer litt personlighet på julaften 🙂. Noen blir ekstra glade, noen blir litt stille og ettertenksom, og andre (noen få?) oppfører seg akkurat som på en vanlig mandag. Anonymkode: e9c7d...31e Da får vi være enig om å være uenig, og konkludere med at det er fint vi kan ha våre egne regler i vårt eget hjem Anonymkode: be968...559 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå