AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #261 Skrevet 19. desember 2025 Stort sett et glass vin eller øl med mindre jeg skal kjøre. Anonymkode: 0a44b...53a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #262 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 23.16): All forskning viser det motsatte av det du skriver. Ungdom som vokser opp med ingen eller lite alkohol, drikker mindre selv. Anonymkode: 8e972...23e Det kan hende. Ikke min erfaring. Desverre kjente jeg noen som vokste opp uten å ha sett en flaske øl i sitt liv. Som.vokste opp i et religiøst og beskyttet samfunn. Han rakk å bli 20 år før han ruset seg ihjel. Vi jobbet hardt på for å få han ut av det, ikke starte etc. Men han hadde 0 erfaring med bakdelene ved rus. Ingen hadde snakket med han om avgengighet etc. Min sønn. Er vokst opp med litt til maten. Vi har snakket om alkohol og ting rundt dette. Han har absolutt vært full. Nå er han 20år og nesten avholds. Selv er jeg vokst opp med alkoholiker, og nesten avholds. Anonymkode: 09d0c...73a 2 3 2
Strikkesokken Skrevet 19. desember 2025 #263 Skrevet 19. desember 2025 Blir gjerne en øl før maten, en til maten, og et glass vin til pakkeåpningen eller etterpå. Og ja, vi drikker en øl eller et glass vin til maten både fredager og lørdager de aller fleste helger i året, samt tar gjerne et lite glass når barna er i seng. Både jeg og mannen. Er like stor sannsynlighet for at noe akutt skjer da, men skal man være i konstant beredskap når man har helt friske barn? Har ei venninne som aldri turte å ta seg et glass når hun hadde (de også helt friske) barna sine fordi "det kunne jo hende de måtte på legevakten". Først nå når barna er flyttet hjemmefra koser hun seg med et glass på kvelden igjen. Altså?! 6
Gjest Gliffy Skrevet 19. desember 2025 #264 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mener du virkelig det bør være krav om at begge foreldre har førerkort, og bil tilgjengelig, før man får barn? Anonymkode: d5402...9db Det kommer jo litt an på hvor man bor da. Hvis jeg hadde bodd f. eks på det stedet der jeg har hytte ville jeg alltid ha sørget for at minst en er kjørbar, det er fordi det ikke er noe taxi eller kollektivt tilgjengelig der, og hvis man trenger ambulanse vil det ta veldig lang tid. Bor man midt i byen derimot blir det jo noe annet, da kan man jo bare ringe taxi ved behov. Tenker den som skrev at hun sørger for at alltid en person i selskapet kan kjøre sikkert bor et sted der det er fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #265 Skrevet 19. desember 2025 Gliffy skrev (1 time siden): Det kommer jo litt an på hvor man bor da. Hvis jeg hadde bodd f. eks på det stedet der jeg har hytte ville jeg alltid ha sørget for at minst en er kjørbar, det er fordi det ikke er noe taxi eller kollektivt tilgjengelig der, og hvis man trenger ambulanse vil det ta veldig lang tid. Bor man midt i byen derimot blir det jo noe annet, da kan man jo bare ringe taxi ved behov. Tenker den som skrev at hun sørger for at alltid en person i selskapet kan kjøre sikkert bor et sted der det er fornuftig. Det er uansett fornuftig, selv om du bor i byen. Jeg har kjørt taxi, julaften er en stri kveld hvor en ofte må prioritere. Har du bil og lapp kan du spare deg for en del bry hvis du uheldigvis må komme deg hit eller dit på en slik dag 😃 God prioritering, skjønner ikke hvorfor folk legger vrangsiden til, var enkelt å koble at det er et valg de tar og ikke et absolutt kriterium som forventes av hele resten av verden. Anonymkode: 48da7...cd2 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #266 Skrevet 19. desember 2025 Her er det jo ingen regler og ingen fasit. Her må jo rett og slett hver enkelt familie velge det som passer best/føles mest riktig for seg og sine barn. Selvfølgelig er det ikke ok å være pære dritings på julaften (eller noen andre dager) foran barn såklart, alle oppegående voksne skjønner jo det😊 Jeg, født i 1982, har vokst opp med at de voksne drakk juleøl og akevitt til julematen, et glass vin/en øl til rekene på fredagskvelden og øl til grilling på sommeren, og aldri noen sinne har jeg følt på hverken redsel eller ubehag pga det. Allikevel forstår jeg jo at det ikke er sånn for alle😊🎅🏼 Anonymkode: 96c49...609 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #267 Skrevet 19. desember 2025 Strikkesokken skrev (2 timer siden): Blir gjerne en øl før maten, en til maten, og et glass vin til pakkeåpningen eller etterpå. Og ja, vi drikker en øl eller et glass vin til maten både fredager og lørdager de aller fleste helger i året, samt tar gjerne et lite glass når barna er i seng. Både jeg og mannen. Er like stor sannsynlighet for at noe akutt skjer da, men skal man være i konstant beredskap når man har helt friske barn? Har ei venninne som aldri turte å ta seg et glass når hun hadde (de også helt friske) barna sine fordi "det kunne jo hende de måtte på legevakten". Først nå når barna er flyttet hjemmefra koser hun seg med et glass på kvelden igjen. Altså?! Jeg ser slik på det; Må de akutt på legevakten så er jeg ikke en god sjåfør uansett. Man har jo gode naboer, nær familie, og her i byen er det også alltid en taxi i nærheten. Og er det jo akutt ringer man jo uansett ambulansen. Jeg er mer bekymret når jeg leser om foreldre som ikke har "en hær" som stiller opp når noe skjer. Enn de som tar seg et-par glass vin - og med det ikke kan kjøre på legevakten. Anonymkode: d5402...9db 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #268 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 22.00): Fascinert over folk som gidder å stelle i stand full julemiddag for så å drikke vann eller brus til. Skal ikke bare ta en tur på maccern da? Anonymkode: 006b7...c7c Jeg vil vel hevde at pinnekjøtt er bedre en BigMack selv med vann til altså 🤣 Anonymkode: 805b9...80c 1 1
Kvist Skrevet 19. desember 2025 #269 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 11.58): Det er fortsatt ganske så tragisk å drikke seg full ved et uhell på julaften. Aldri hørt om noen som har så dårlig oversikt over hva de putter i seg. Tenker dere ikke har særlig høyere utdanning i din familie ihvertfall. Anonymkode: 8e972...23e Jeg har også blitt, om ikke full, så i hverfall påvirket av alkohol på julaften med et uhell en gang. Jeg var ung, akkurat blitt 20 år, feiret jul hos kjærestens foreldre og hans småsøsken. Tok et eller to glass vin til maten og siden jeg ikke drakk det opp tok jeg det med meg til stua for gaveoppakking og kaffe. Moren hans serverte Baileys og jeg takket ja til én. Når jeg tenker på det i etterkant er det jo helt merkelig at jeg ikke merket det, men jeg la altså ikke merke til at hun fylte på både vinglasset og likørglasset. Før jeg skulle reise meg og plutselig kjente at jeg var småbrisen. Antagelig har hun fylt på glassene på bordet under middagen også, men for meg som kom fra en familie der sånn diskret påfylling ikke var vanlig tenkte jeg ikke på det en gang. Jeg tenkte bare at to glass vin og en likør fordelt på mange timer julaften var helt innafor uten å bli påvirket. Hun er fortsatt min svigermor nå nesten 25 år senere og jeg har lært meg at det er hennes måte å være en god vertinne på. Og jeg har lært å følge med så det har aldri skjedd igjen. Hverken mens mannens søsken var barn, da vi bare var voksne eller da vi selv fikk barn. Hva utdanningsnivå har med saken å gjøre er jeg veldig usikker på. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #270 Skrevet 19. desember 2025 Enten så lever jeg blant helt unike personer eller så er den jevne KG’er noe helt utenom det vanlige.. her er jo stort sett alle så innmari prektige jo! Jeg drikker alkohol på julaften, og flere ganger i julen. Stort sett hver dag vil jeg tro. Kanskje en halv flaske vin, i rolige former. Barna takler det meget bra. Julen er for alle, også mor og far. Selv vokste jeg opp med en helgedranker av en far. Han drakk nærmere en kartong vin på en kveld/natt. Da snakker man. På han kunne jeg merke at han hadde startet å drikke på bare et glass, fordi han var alkoholiker. Og det var ubehagelig, fordi jeg visste hva som kom (han ble drita). Synes det er litt ufint egentlig at dere prektige folk sammenligner det å ta et par glass vin, og kanskje bli i litt mer avslappet, godt humør, med det å ha en alkoholiker i familien. Anonymkode: 3b8f9...47b 4 4
Guttemamma2023 Skrevet 19. desember 2025 #271 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan gjennomfører du forkontroller før barnet ditt er på besøk, arrangement, etc? Anonymkode: d5402...9db Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil med den kommentaren der, men jeg har ikke for vane å sende barna mine på fest aleine, gitt. Den enkleste «forkontrollen» er vel at jeg eller barnefar er edru når det er barn til stede. Problem løst, altså. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #272 Skrevet 19. desember 2025 Guttemamma2023 skrev (13 minutter siden): Nå skjønner jeg ikke helt hvor du vil med den kommentaren der, men jeg har ikke for vane å sende barna mine på fest aleine, gitt. Den enkleste «forkontrollen» er vel at jeg eller barnefar er edru når det er barn til stede. Problem løst, altså. Så oppsummert har du ikke barn som drar på besøk, overnatter hos andre, eller deltar på fritidsaktiviteter som krever utflukter og overnatting og slik. Anonymkode: d5402...9db
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #273 Skrevet 19. desember 2025 Ingen ting. Jeg drakk ikke alkohol i samme rom som mitt barn før hen var 15. Anonymkode: 6fd45...f81
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #274 Skrevet 19. desember 2025 Det hender vi er skikkelig gærne og tar en kaffe med bailys under gaveåpninga. Tre generasjoner fra 3-58 Anonymkode: bc7fd...85f 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #275 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enten så lever jeg blant helt unike personer eller så er den jevne KG’er noe helt utenom det vanlige.. her er jo stort sett alle så innmari prektige jo! Jeg drikker alkohol på julaften, og flere ganger i julen. Stort sett hver dag vil jeg tro. Kanskje en halv flaske vin, i rolige former. Barna takler det meget bra. Julen er for alle, også mor og far. Selv vokste jeg opp med en helgedranker av en far. Han drakk nærmere en kartong vin på en kveld/natt. Da snakker man. På han kunne jeg merke at han hadde startet å drikke på bare et glass, fordi han var alkoholiker. Og det var ubehagelig, fordi jeg visste hva som kom (han ble drita). Synes det er litt ufint egentlig at dere prektige folk sammenligner det å ta et par glass vin, og kanskje bli i litt mer avslappet, godt humør, med det å ha en alkoholiker i familien. Anonymkode: 3b8f9...47b Hvorfor bruker du ordet prektig for noe som er vanskelig for veldig mange barn, tydeligvis deg selv inkludert når du var barn? Hva er det med den alkoholen som er så viktig for folk? Så når man faktisk holder seg edru på slike høytidsdager så betyr ikke noe annet noe, da er den lille delen ensbetydende med at man er prektig? Jeg er ikke avholds selv, men det er merkelig å lese hvor viktig alkohol er for mange mennesker. Hva sier forresten barna dine når du snakker med dem om alkohol? Anonymkode: cea33...7e4 2 1
Guttemamma2023 Skrevet 19. desember 2025 #276 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så oppsummert har du ikke barn som drar på besøk, overnatter hos andre, eller deltar på fritidsaktiviteter som krever utflukter og overnatting og slik. Anonymkode: d5402...9db Så oppsummert så har ikke du peiling på hva du snakker om. Men, hva har isåfall alkohol med det å gjøre? 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #277 Skrevet 19. desember 2025 Det er alltid noen som er edru på julaften, noen ganger meg (om vi er hos svigers) og min mor om vi er hos mine foreldre. Det går 1-2 glass vin eller 1-2 små bokser øl pr person og noen tar en akevitt i løpet av middagen. Noen tar en akevitt sent på kvelden. Jeg er 50 år og har feiret med tanter, onkler, søskenbarn, svigerinner, svoger, besteforeldre og ALDRI sett noen med tegn til å være berust. Jeg har to tenåringer og jeg har valgt å være edru i vanlige helger. Har ikke stort av alkohol til maten. Min mann setter mer pris på både god mat og god drikke og kan i helger velge vin eller øl til middagen. Synes det med å beskytte barn for hver minste dråpe med alkohol er litt overbeskyttende. Anonymkode: a64e8...6b2 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #278 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor bruker du ordet prektig for noe som er vanskelig for veldig mange barn, tydeligvis deg selv inkludert når du var barn? Hva er det med den alkoholen som er så viktig for folk? Så når man faktisk holder seg edru på slike høytidsdager så betyr ikke noe annet noe, da er den lille delen ensbetydende med at man er prektig? Jeg er ikke avholds selv, men det er merkelig å lese hvor viktig alkohol er for mange mennesker. Hva sier forresten barna dine når du snakker med dem om alkohol? Anonymkode: cea33...7e4 Ikke prektig for ikke å drikke alkohol, men fordi så mange gir inntrykk av at de tror de er moralsk overlegne oss som tar andre valg. hvorfor skal jeg ikke få kose meg med vin om jeg ønsker det? Selv om det ikke-vestlige det for deg, så er det mange som synes alkohol hører med når man har julemåltidet, på lik linje med pinnekjøtt og riskrem. og nå gjør du nettopp det jeg skrev- sammenligne mine opplevelser som barn med en far som kunne drikke tre-fire flasker vin, med oss som tar to-tre glass over en kveld. Jeg er mye nærmere deg som edru, enn han som dritings, og jeg synes det er en ufin sammenligning Anonymkode: 3b8f9...47b 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #279 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke prektig for ikke å drikke alkohol, men fordi så mange gir inntrykk av at de tror de er moralsk overlegne oss som tar andre valg. hvorfor skal jeg ikke få kose meg med vin om jeg ønsker det? Selv om det ikke-vestlige det for deg, så er det mange som synes alkohol hører med når man har julemåltidet, på lik linje med pinnekjøtt og riskrem. og nå gjør du nettopp det jeg skrev- sammenligne mine opplevelser som barn med en far som kunne drikke tre-fire flasker vin, med oss som tar to-tre glass over en kveld. Jeg er mye nærmere deg som edru, enn han som dritings, og jeg synes det er en ufin sammenligning Anonymkode: 3b8f9...47b *Selv om det ikke er viktig for deg Anonymkode: 3b8f9...47b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #280 Skrevet 19. desember 2025 Guttemamma2023 skrev (2 timer siden): Så oppsummert så har ikke du peiling på hva du snakker om. Men, hva har isåfall alkohol med det å gjøre? Vi tar det med t-skje; Når barna dine drar på overnattingsbesøk til en venn - og foreldrene deler en flaske rødvin. Eller ingen har lappen. Da er det ok for deg? Anonymkode: d5402...9db 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå