Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

0 her også. Er en selvfølge for oss. 

Anonymkode: ed054...7ae

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her drikkes det kun alkoholfritt hele jula. Barna mine skal få slippe å vokse opp med drikking i alle høytider slik jeg gjorde.

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos svigers serveres det vin og annen alkoholholdig drikke i julen. Jeg drikker svært lite, så blir maks et glass vin på meg. Når vi feirer jul hjemme hos oss selv (annethvert år) drikker jeg resten av juleølen jeg bruker til å dampe ribba med. Er noen slurker. Utenom det går vi for alkoholfritt. 

Anonymkode: 99aac...3d9

Skrevet

Her var det ingen forskjell da barna var små og nå som de er store. Noen (dvs cirka halvparten av de voksne) drikker 1-2 glass vin til julemiddagen, resten (inkludert meg selv) drikker alkoholfritt. 

• Liker 2
Skrevet

Ingenting. På vår julaftenfeiring er det 5 barn fra 2 til 17 år, 3 unge voksne (18-21) og 10 voksne (35+). Det blir ikke servert alkohol, og jeg tror ingen heller ønsker alkohol den kvelden.

Anonymkode: 0d37a...c77

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Svært måteholden her også.

Blir kanskje 3-4 små glass akevitt, et glass eller to med øl og et par glass vin til maten.

Etter maten blir det gjerne en konjakk eller to og noen øl. Kanskje et glass vin eller to.

Anonymkode: f43a2...b4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svært måteholden her også.

Blir kanskje 3-4 små glass akevitt, et glass eller to med øl og et par glass vin til maten.

Etter maten blir det gjerne en konjakk eller to og noen øl. Kanskje et glass vin eller to.

Anonymkode: f43a2...b4b

Ikke akkurat måtehold, dette her. 

Anonymkode: 0d37a...c77

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Her blir vi bare godt voksne mennesker i jula, men det blir ikke fyllefest av den grunn. En øl til maten, og kanskje en eller to til i løpet av kvelden.

Anonymkode: 289e1...e22

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol på julaften, mens mannen min tar en øl til maten. Resten av besøket drikker ikke alkohol. Blir tilnærmet alkoholfritt. 

Anonymkode: 04604...0ad

• Liker 1
Skrevet

Serveres et glass akevitt til tante som kommer innom hvert år med gaver kl 17 , og hun og mamma tar et bitte lite glass sammen. ( tradisjon over 20 år) 

Rødvin til maten.  Dvs et lite glass å nippe til, kun for kosen og siden det er julaften.  Lite glass akevitt under måltidet til de som liker det. 

Sånn har det vært fra jeg var liten til jeg nå er voksen og fremdeles feirer jul med mor og far.  Så er det kun vann og julebrus resten av julekvelden. 😃

Anonymkode: e4096...f01

Skrevet

Har ikke små barn lenger, men har alltid hatt det samme tilbudet som jeg vokste opp med. Selv har jeg ikke drukket alkohol på 20 år.

Til middag, en juleøl og/eller et glass rødvin og en akevitt. Til kaffen på kvelden, en cognac.

Har aldri opplevd noen som beruset. Dette drikkes over tid, og sammen med veldig mektig mat. Har aldri hatt noen i familien med noe alkoholproblem, så ingen fare for at noen skal ta av. Hadde det vært sånn, så hadde vi nok droppet alkohol.

Anonymkode: e9c7d...31e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her serveres det selvfølgelig alkohol – ungdom mellom 18 og 20 er jo tross alt kjent for å ha godt av voksne drikkevaner rundt seg.

Anonymkode: 34a2d...5e3

Kilde på den påstanden, takk!

Anonymkode: fc099...b92

Skrevet

Vi har, og har alltid hatt, alkoholfri julaften. Det er jeg vokst opp med. Mannen er vant til alkohol på julaften fra sin oppvekst, men har ingen problemer med å ha kun hvite dager i høytiden. 

Anonymkode: fc099...b92

• Hjerte 2
Skrevet

0, deltar heller aldri på ting med alkohol lenger. Som julebord+++, helt håpløst. Nordmenn eier ikke drikkekultur.

Anonymkode: 9c861...6b2

Skrevet

1 øl eller 2 til maten - eller ett glass vin. De fleste barn tåler dette helt fint! 

Anonymkode: d3a79...f23

• Liker 3
Skrevet
kjærring skrev (9 timer siden):

0. 

Alkohol er ikke velkomment i mitt hjem på mitt bord når det er barn til stede. 

Nei, for folk blir jo dritings av en øl. Det er det faktisk mange som tror... 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har en tenåring, men drikker ikke til maten. Liker ikke alkohol til maten. Fortrekker vann, evt brus. Kommer nok ikke til å drikke noe alkohol i juleferien heller da jeg heller bruker kaloriene mine på mat. Hadde planer om en utepils i sommer da vi var på ferie, men den glemte jeg også gitt. 

Anonymkode: a6704...9e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, for folk blir jo dritings av en øl. Det er det faktisk mange som tror... 

Du må jo klare deg uten alkohol.

Om ikke, la være å møte opp på steder som er alkoholfrie.

Anonymkode: 9c861...6b2

• Liker 1
Skrevet

Særs lite. Kanskje en og annen voksen som tar akevitt til maten, men fleste av oss skal kjøre hjem, et par er avholds og de eldste går på diverse medisiner som ikke skal kombineres med alkohol. Nå har vi en tenåring og en voksen, men samme nå som da. 

Hender jeg og mannen deler en flaske vin når vi er hjemme igjen. 

Anonymkode: 48da7...cd2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...