Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker om bårebæringen, hadde inntrykk av at det var det du også snakket om.

Han burde ikke hatt en så sentral rolle iom at den ble vist på tv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tardi skrev (7 minutter siden):

Han burde ikke hatt en så sentral rolle iom at den ble vist på tv. 

Nei, jeg skjønner selvsagt at det skaper støy. Men det betyr ikke automatisk at kongefamilien legitimerer det Marius har gjort på noe vis. Jeg tolker det ikke sånn hvert fall. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
tardi skrev (18 minutter siden):

Deres valg om å la seremonien bli vist på tv gir et klart og tydelig signal, enten du vil det eller ikke.

Det er jo subjektivt, helt klart lov å mene både det ene og det andre.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
tardi skrev (17 minutter siden):

Når pressen inviteres kan den ikke lenger defineres som privat og da burde de ikke inkludert ham.

Da kong Olav gikk bort ble det via NTB sendt ut bilde av den samme private seremonien. Slottet ønsket å gi folket innblikk i denne tradisjonen. I dagens medie verden så de det sannsynligvis som naturlig å la Nrk filme deler av den private seremonien.

Ironien er at det har blitt klaget over kongefamiliens manglende åpenhet. Nå er det tydeligvis et problem at de er åpne. Med mindre de ekskluderer et familiemedlem da.

tardi skrev (16 minutter siden):

Deres valg om å la seremonien bli vist på tv gir et klart og tydelig signal, enten du vil det eller ikke.

På ingen måte. Deres valg sier meg at de ønsker å la folket få innblikk og delta i seremonier knyttet til kong Harald. Det sier meg også at MBH, som kong Harald så på og behandlet som sitt barnebarn, har en naturlig plass i familiens og stabens avskjed med kongen.

Dine personlige tolkninger er nettopp det, personlige tolkninger. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
tardi skrev (1 time siden):

Hva med signalet det gir til alle oss andre?

Smakløst, respektløst og uforståelig.

-

Snakker nå om seremonien som ble sendt på tv. 

Begravelsen er noe annet.

Vennligst bland meg utenfor din subjektive "alle oss andre". At mbh fikk bære kisten var helt på sin plass. At dette ble TV-sendt gjorde det personlig, selv om seremonien i utgangspunktet var privat.

Dette etter anklagene om kongefamiliens mangelfulle åpenhet.

• Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
tardi skrev (1 time siden):

Ja, vi har vel alle lov til å våre meninger? 

Virker ikke sånn når du uttaler deg på vegne av "alle oss andre". Du kan streng tatt bare uttale deg på vegne av "noen av oss andre" hvis du mener at vi alle har lov til å ha våre egne meninger.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Miominoen skrev (52 minutter siden):

På ingen måte. Deres valg sier meg at de ønsker å la folket få innblikk og delta i seremonier knyttet til kong Harald. Det sier meg også at MBH, som kong Harald så på og behandlet som sitt barnebarn, har en naturlig plass i familiens og stabens avskjed med kongen.

Så enkelt kan det sies. Takk for at du skjærer gjennom så presist.

• Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Men jeg snakker om de som i forkant og under rettssaken sa at "gutten hadde gjort feil, og jentene ba om det" er de samme som virker til å ha "glemt det" nå. Har ikke inntrykk av at du mener noe av det, men at du som flere av oss, skjønner at de er en familie og har behov for å være sammen nå. 

Ja det var noen av de. Og sånne holdninger eksisterer i mange former. Og jeg tenker at de som støtter sånt, er enten sånn selv, eller så kjenner de noen med slike holdninger og støtter dem.

Ser jo dette iht mobbing spesielt. At den som sier fra å bli plaget,  får ofte skylden for å bli mobbet selv, eller at de enten må tåle mer eller så er de persilleblad og ikke tåler noe. Det er skjeldent snakk om at de som mobber slal slutte med det å si unskyld liksom. Og den dagen noen tar livet av seg, eller blir ødelagt for livet psykisk, fordi de ble plaget, så er det ingen som liksom forstår noe.

• Liker 3
Skrevet
elskersommer skrev (2 minutter siden):

Kongefamilien har valgt at han bar kisten å da må vi forholde oss til det. Er du så sterkt uenig så må du heller sende mail til det kongelige slott og utdype din misnøye.

Eller rett og slett miste den siste rest av respekt man måtte ha hatt for dem.

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Om Marius var mitt barnebarn og bar min kiste tror jeg at jeg har reist meg fra graven og smekket vekk fingrene hans. Men familier som opplever at en av dem gjør noe grufullt får ofte et veldig merkelig forhold til dette. Har selv sett denne rare psykologien utspille seg, hvor noen blir veldig lojal til den skyldige, på tross av at de samtidig ikke har lyst til at den som ble ofret skulle oppleve det. Det er en snill person, men rundt akkurat det så klarer ikke vedkommende å se sannheten for det den er. Tror nok mange opplever sånne skuffelser.

Endret av Rosakatt
  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (3 minutter siden):

Om Marius var mitt barnebarn og bar min kiste tror jeg at jeg har reist meg fra graven og smekket vekk fingrene hans. Men familier som opplever at en av dem gjør noe grufullt får ofte et veldig merkelig forhold til dette. Har selv sett denne rare psykologien utspille seg, hvor noen blir veldig lojal til den skyldige, på tross av at de samtidig ikke har lyst til at den som ble ofret skulle oppleve det. Det er en snill person, men rundt akkurat det så klarer ikke vedkommende å se sannheten for det den er. Tror nok mange opplever sånne skuffelser.

Hvordan er det ok å beskrive andre menneskers reaksjoner som merkelige og rare?

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Rosakatt skrev (5 minutter siden):

Kong Harald var en liberal og raus mann. Det kom tydelig frem i hans taler. Han så på MBH som sitt barnebarn på linje med de biologiske, i følge de fleste kongehus eksperter. Med dette i bakhodet kan jeg virkelig ikke skjønne harmen og krenkelsen over at MBH ble inkludert i en privat seremoni. 

Det jeg derimot reagerer på er din omtale av en families reaksjon som "merkelig". Det er respektløst. Det finnes ingen fasit på hvordan en reagerer og takler kriser.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og svar til dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Han er god på å tegne. Å kopiere et motiv fra bare hodet , slik vi så i retten. Da er du gid, sinnsykt god

Tro meg, det er mange som klarer det der. Han er ikke sinnsykt god. Jeg fikk nesten lyst til å si hva jeg jobber med, men du får bare tro meg på at jeg har kompetanse.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Merkelig at det argumenteres for at protokoll for bortgangen er planlagt mange år før, og at alt som skjer er kong Harald sin vilje. Hvordan har det seg at søsteren hans ikke var en del av den direktesendte seremonien, og det at seremonien ble direktesendt var visstnok Kong Haakon sin vilje. Hvordan vet man at Kong Harald ønsket at MBH skulle være med å bære kisten? Det kan ha vært en av vurderingene gjort i etterkant, på lik linje med at den private seremonien ble delt offentlig. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Merkelig at det argumenteres for at protokoll for bortgangen er planlagt mange år før, og at alt som skjer er kong Harald sin vilje. Hvordan har det seg at søsteren hans ikke var en del av den direktesendte seremonien, og det at seremonien ble direktesendt var visstnok Kong Haakon sin vilje. Hvordan vet man at Kong Harald ønsket at MBH skulle være med å bære kisten? Det kan ha vært en av vurderingene gjort i etterkant, på lik linje med at den private seremonien ble delt offentlig. 

Ser ikke at det ene skulle utelukke det andre på noe vis. At søsteren ikke var der betyr ikke at det ikke var planlagt i forveien hvem som skulle være der.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ser ikke at det ene skulle utelukke det andre på noe vis. At søsteren ikke var der betyr ikke at det ikke var planlagt i forveien hvem som skulle være der.

Men det utelukker ikke at det ikke stemmer at andre har bestemt at MBH skulle være med. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (48 minutter siden):

Det er tydeligvis noen her som mener at det var Haralds egen vilje og det har fått meg til å totalt endre oppfatning av Harald. 

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Nå er faktisk prinsesse Astrid blitt 94 år gammel.. at hun ikke var med er kanskje ikke noe rart. Så ingen vet om hun faktisk fikk spørsmålet om og være der men takket nei pga helse

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Marius bør akseptere dommen, sone og få orden på livet sitt.

Det er ingenting i hans fremtoning nå som tilsier noen endring, annet enn at kongen nok har vridd armen hans på ryggen og sagt at nå lager du mer ikke bråk med å anke varetekt. 

Han har hatt tilgang til frisør og stylist og fått bleika, strukturbehandlet og klippet håret, og antakelig fått trent og hatt null alkohol eller dop i lengre tid. Men fremdeles har han fremtoning som en gangster, synes jeg. En skikkelig kald og kynisk en. 

Han SKAL ta straffen sin. 

• Liker 17
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...