Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Isild skrev (11 minutter siden):

Jeg blir litt skremt av hvor mange som i bølgen av sorg over Kong Harald "glemmer" hva MBH faktisk har gjort. Jeg leser i kommentarfelt at det er helt i Kong Haralds ånd at man tilgir og inkluderer Marius - for han er jo et barnebarn som har gjort noe dumt bare. 

Han er en seksualovergriper! Ikke bare det, han har et modus operandi og er serieovergriper faktisk. Han viser fingeren til både kongehus, lover, regler og ofre, bryter besøksforbud, knuser ting, truer, slår, lyver, sutrer, sløser  - og gir flatt faen. 

Jeg begriper ikke hvorfor man nå syns synd på han. 

Meg jeg begynner også å syns det er noe litt sykt over at hele landet drukner seg i sorg - det er helt på trynet nå faktisk, og det tør jeg å si. 

Ingen sier det. Hvorfor finner du på ting?

• Liker 7
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (29 minutter siden):

Jeg blir litt skremt av hvor mange som i bølgen av sorg over Kong Harald "glemmer" hva MBH faktisk har gjort. Jeg leser i kommentarfelt at det er helt i Kong Haralds ånd at man tilgir og inkluderer Marius - for han er jo et barnebarn som har gjort noe dumt bare. 

Han er en seksualovergriper! Ikke bare det, han har et modus operandi og er serieovergriper faktisk. Han viser fingeren til både kongehus, lover, regler og ofre, bryter besøksforbud, knuser ting, truer, slår, lyver, sutrer, sløser  - og gir flatt faen. 

Meg jeg begynner også å syns det er noe litt sykt over at hele landet drukner seg i sorg - det er helt på trynet nå faktisk, og det tør jeg å si. 

Jeg så mange som unnskyldte oppførselen hans allerede mens kong Harald levde, jeg... 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (38 minutter siden):

Hva får deg til å tro at folk har glemt?

Skal jeg tro komentar felt, er det vel at det hakkes på konstant, og at mange er imot at han ikke skal få sørge over sin bestefar i fred. Tenker mange syntes det er nok hets, og at hetsen ikke er akkurat nå til rett tid. Det er respektløst ovenfor alle sørgende å fokusere på han nå. 

Det jeg ser er også kanskje det jeg har sagt fra om før : om du ønsker republikk, så bør du holde deg til sak og ikke person , her da ment både enkeltmedlemmer av kongefamilien og mot debatanter.

Fordi på sikt og med tiden har republikanere ikke diskutert hvorfor og hvordan vi skal bli republikk. Og har bare servert dritt over enkelt personer i kongefamilien på en mobbete og usympatisk måte. 

Som å hakke på at marius var med på bårebæring i privat setting, som ble vist offentlig. 

Dette er bestemt fra før  kong harald døde. Han ønsket at alt skulle være åpent. Så å lukke den private delen , har aldri vært et tema. Iht link jeg la her i går kveld. Og det er lite respekt å finne iht familien den avdøde, og det norske folk å bråke om det nå

Denne hetsen og vise lite respekt og sakelighet, fører nok til motsatt effekt på sikt. Fordi det på et tidspunkt blir urimelig mye og uredelelig. 

Så for all del, kjør på. Så kansje neste spørreundersøkelse viser 82% på monarki igjen

Hvis man ønsker republikk, hvorfor ikke duskutere styreformen?

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (16 minutter siden):

Jeg så mange som unnskyldte oppførselen hans allerede mens kong Harald levde, jeg... 

Jeg syns det er litt skummelt jeg. Jeg er veldig for tilgivelse, nye sjanser, støtte og hjelp til en som er i grøfta og vil opp - og som innser og forstår at hen har skadet andre . Men han har aldri vist hverken forståelse, vilje, anger eller ærlighet - så jeg forstår ikke hvorfor folk har så empati. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Isild skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er litt skummelt jeg. Jeg er veldig for tilgivelse, nye sjanser, støtte og hjelp til en som er i grøfta og vil opp - og som innser og forstår at hen har skadet andre . Men han har aldri vist hverken forståelse, vilje, anger eller ærlighet - så jeg forstår ikke hvorfor folk har så empati. 

Det er ikke sikkert alle har begrep om hvor skadelig oppførselen hans er. Har sett kommentarer som sier helt forferdelige ting om ofrene også, og dermed legitimerer oppførselen til MBH. Fordommer mot influensere gjenspeiler seg i støtten til Marius. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke har jeg sørget noe særlig og ikke har jeg glemt noe som helst om MBH. Ingrid Ribe-Nyhus skriver i Klassekampen i dag, anbefales for alle og enhver. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Ikke har jeg sørget noe særlig og ikke har jeg glemt noe som helst om MBH. Ingrid Ribe-Nyhus skriver i Klassekampen i dag, anbefales for alle og enhver. 

Jeg tipper at de som fremstår som noen som "har glemt", ikke trodde på det i utgangspunktet. Oppegående folk glemmer ikke, selvsagt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sikkert alle har begrep om hvor skadelig oppførselen hans er. Har sett kommentarer som sier helt forferdelige ting om ofrene også, og dermed legitimerer oppførselen til MBH. Fordommer mot influensere gjenspeiler seg i støtten til Marius. 

Det har du desverre helt rett i. Har også lest "sånne jenter", "de var med på festen og sikkert også "resten", "alt for oppmerksomhet" osv. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Det har du desverre helt rett i. Har også lest "sånne jenter", "de var med på festen og sikkert også "resten", "alt for oppmerksomhet" osv. 

Ja, så jeg lytter faktisk ikke til folk som sier så hjernedøde ting...

• Liker 8
Skrevet
Krokenguri skrev (56 minutter siden):

Skal jeg tro komentar felt, er det vel at det hakkes på konstant, og at mange er imot at han ikke skal få sørge over sin bestefar i fred. Tenker mange syntes det er nok hets, og at hetsen ikke er akkurat nå til rett tid. Det er respektløst ovenfor alle sørgende å fokusere på han nå. 

Det jeg ser er også kanskje det jeg har sagt fra om før : om du ønsker republikk, så bør du holde deg til sak og ikke person , her da ment både enkeltmedlemmer av kongefamilien og mot debatanter.

Fordi på sikt og med tiden har republikanere ikke diskutert hvorfor og hvordan vi skal bli republikk. Og har bare servert dritt over enkelt personer i kongefamilien på en mobbete og usympatisk måte. 

Som å hakke på at marius var med på bårebæring i privat setting, som ble vist offentlig. 

Dette er bestemt fra før  kong harald døde. Han ønsket at alt skulle være åpent. Så å lukke den private delen , har aldri vært et tema. Iht link jeg la her i går kveld. Og det er lite respekt å finne iht familien den avdøde, og det norske folk å bråke om det nå

Denne hetsen og vise lite respekt og sakelighet, fører nok til motsatt effekt på sikt. Fordi det på et tidspunkt blir urimelig mye og uredelelig. 

Så for all del, kjør på. Så kansje neste spørreundersøkelse viser 82% på monarki igjen

Helt enig med deg. 

• Liker 2
Skrevet
Korpsnerden skrev (22 timer siden):

Jeg klarer ikke å se at "MBH ser så mye bedre ut" jeg altså. Kanskje jeg bare er farget av mitt syn på ham generelt.

Jeg ser at han ser mer veltrent ut, og jeg tenker at det siste et menneske som slår og voldtar trenger, er mer muskler. 

Hvis det er bildene fra prosesjonen med kisten gjennom slottet folk tenker på, så synes jeg han ser syk ut, både fysisk ( avmagret, blek og dradd i ansiktet) og også psykisk. Men så forskjellig kan folk se det. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, avsporinger, latterliggjøring og svar til dette.

Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Det må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg forsvarer ikke det han har gjort og han skal sone på lik linje med andre som har gjort det samme. Han skal ikke ha strengere eller mildere straff fordi han er den han er.

Men at han får være med i sin bestefar sin begravelse er  fint. Han har søkt om det og fått ja. Å ut ifra din siste kommentar så er kanskje du ung. Når kongelig dør så er det slik d vil være. Liker du det ikke så ta deg en sydentur og kom tilbake om 1 uke

• Liker 6
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Dette!👌🏻

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Tenker det er mer respektløst å la en voldtekstforbryter som spytter, urinerer, kveler, slår , brøler osv. bære kisten til kongen som er sendt på tv. Det betyr at alle ofrene hans vil ikkekunne følge sin egen konge begravelse uten å måtte se sin egen overgriper! Det er respektløst! Slutt å glorifiser en overgriper! Hadde han hatt respekt og kjærlighet for vår kjære konge så hadde han aldri oppført seg på den måten han har gjort! 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet
Helle78 skrev (1 minutt siden):

Tenker det er mer respektløst å la en voldtekstforbryter som spytter, urinerer, kveler, slår , brøler osv. bære kisten til kongen som er sendt på tv. Det betyr at alle ofrene hans vil ikkekunne følge sin egen konge begravelse uten å måtte se sin egen overgriper! Det er respektløst! Slutt å glorifiser en overgriper! Hadde han hatt respekt og kjærlighet for vår kjære konge så hadde han aldri oppført seg på den måten han har gjort! 

Han skal selvsagt ikke bære kisten i begravelsen. Slapp av.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Helle78 skrev (2 minutter siden):

Det er utrolig mange som har reagert på dette, både nasjonalt og internasjonalt.

De valgte å vise seremonien på riksdekkende tv og de valgte å inkludere MBH i den. Det sender et tydelig signal om at de støtter Marius, ikke ofrene.

Dette var ikke en privat seremoni.

• Liker 7
  • Nyttig 15
Skrevet
Helle78 skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å spørre igjen siden jeg ikke har fått svar.. Har ofrene sagt via sine advokater at de mener det er problematisk at MBH er med i begravelsen? Eller er det bare noe folk antar?

• Liker 4
Skrevet
Keaton skrev (1 time siden):

Takk for tips, skal lese.

• Liker 1
Skrevet
elskersommer skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å spørre igjen siden jeg ikke har fått svar.. Har ofrene sagt via sine advokater at de mener det er problematisk at MBH er med i begravelsen? Eller er det bare noe folk antar?

Nei, ingen har sagt det. Det er noe folk antar utfra sine egne følelser.

Alle bistandsadvokatene har blitt spurt. Bare Elden har svart.

Elden har uttalt seg ifm bårebæresituasjonen. Det fremgår ikke av uttalelsen om han snakker litt generelt på vegne av seg selv, eller om han formidler sine klienters syn. Jeg heller mot det første, samtidig som det virker usannsynlig at han ville uttrykt seg på denne måten hvis han visste de hadde problemer med det, eller PTSD-problematikk. Dette er det Dagbladet skriver om Eldens uttalelse:

"John Christian Elden er bistandsadvokat for Nora Haukland og Skaugum-kvinnen. Advokaten ser det som en selvfølge at Høiby får være sammen med familien. 

- Bonus pater familias i hans storfamilie er død, og selvsagt skal han få sørge. Selv store og kraftige gjengledere får permisjon fra fengsel i slike situasjoner, skriver Elden i en SMS til Dagbladet."

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...