Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Nei, ingen har sagt det. Det er noe folk antar utfra sine egne følelser.

Alle bistandsadvokatene har blitt spurt. Bare Elden har svart.

Elden har uttalt seg ifm bårebæresituasjonen. Det fremgår ikke av uttalelsen om han snakker litt generelt på vegne av seg selv, eller om han formidler sine klienters syn. Jeg heller mot det første, samtidig som det virker usannsynlig at han ville uttrykt seg på denne måten hvis han visste de hadde problemer med det, eller PTSD-problematikk. Dette er det Dagbladet skriver om Eldens uttalelse:

"John Christian Elden er bistandsadvokat for Nora Haukland og Skaugum-kvinnen. Advokaten ser det som en selvfølge at Høiby får være sammen med familien. 

- Bonus pater familias i hans storfamilie er død, og selvsagt skal han få sørge. Selv store og kraftige gjengledere får permisjon fra fengsel i slike situasjoner, skriver Elden i en SMS til Dagbladet."

Takk for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
elskersommer skrev (36 minutter siden):

Det må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg forsvarer ikke det han har gjort og han skal sone på lik linje med andre som har gjort det samme. Han skal ikke ha strengere eller mildere straff fordi han er den han er.

Men at han får være med i sin bestefar sin begravelse er  fint. Han har søkt om det og fått ja. Å ut ifra din siste kommentar så er kanskje du ung. Når kongelig dør så er det slik d vil være. Liker du det ikke så ta deg en sydentur og kom tilbake om 1 uke

Du har nok ikke lest særlig mye av det jeg har skrevet. Jeg har skrevet at jeg syns det er fint og helt selvsagt at han var på sykehuset, og at han selvsagt skal i begravelsen. Det er andre ting jeg har sagt jeg reagerer på - og forklart hvorfor. 

Og forøvrig er jeg like gammel som det nye kongeparet, du trenger ikke å være hverken spydig eller indignert. 

"

• Liker 12
  • Nyttig 11
Skrevet
Pilaff skrev (16 timer siden):

Tegne etter andres motiver. Men hvis han liker å tegne, så kan han jo bruke det til noe. Man kan trene seg god hvis interessen er der.

Han er god på å tegne. Å kopiere et motiv fra bare hodet , slik vi så i retten. Da er du gid, sinnsykt god

Skrevet (endret)
elskersommer skrev (41 minutter siden):

Jeg prøver å spørre igjen siden jeg ikke har fått svar.. Har ofrene sagt via sine advokater at de mener det er problematisk at MBH er med i begravelsen? Eller er det bare noe folk antar?

Hva med signalet det gir til alle oss andre?

Smakløst, respektløst og uforståelig.

-

Snakker nå om seremonien som ble sendt på tv. 

Begravelsen er noe annet.

Endret av tardi
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (16 minutter siden):

Du har nok ikke lest særlig mye av det jeg har skrevet. Jeg har skrevet at jeg syns det er fint og helt selvsagt at han var på sykehuset, og at han selvsagt skal i begravelsen. Det er andre ting jeg har sagt jeg reagerer på - og forklart hvorfor. 

Og forøvrig er jeg like gammel som det nye kongeparet, du trenger ikke å være hverken spydig eller indignert. 

"

Det var overhode ikke mening å være spydig. Men har unge døtre med noe av den samme tankene.. så har tenkt at kanskje unge tenker slik..

Skrevet
tardi skrev (2 minutter siden):

Hva med signalet det gir til alle oss andre?

Smakløst, respektløst og uforståelig.

Da må du få tenke slik men vi er mange som mener at han skal få ta farvel med sin bestefar..

• Liker 2
Skrevet
elskersommer skrev (Akkurat nå):

Da må du få tenke slik men vi er mange som mener at han skal få ta farvel med sin bestefar..

At han skal delta i begravelsen er en selvfølge, men at han deltok i å frakte båren nå nettopp, sendt på riksdekkende tv, det kunne de ha spart seg for.

• Liker 3
  • Nyttig 22
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Jeg tipper at de som fremstår som noen som "har glemt", ikke trodde på det i utgangspunktet. Oppegående folk glemmer ikke, selvsagt. 

Nei er ikke enig i det. Fordi man må ikke nevne marius sine handlinger hver gang man nevner kongefamilien eller marius sin deltagelse. Og det handler om sorgprosess og få lov til å kun fokusere på begravelsen, en avdød konge, og historeiene som gis om livet hans, og hvordan familien tar dette. Det er noe kunstig å bli belagt at man kronisk må si noe stygt om marius altid i alle srttinget, ellers sitter en side og tar det som støtte til han.

Jeg aksepterer at marius er en av kongefamilien. Og mener at en familie ikke må slå hånden av sitt sorte får. De kan fint være glade i han, og samtidig mislike det han gjør. Det gjør jo mødre og fedre. Jeg er ikke mindre glad i min sønn om han gjør dumme ting, eller ikke hører på meg.  Det er ikke opp til alle andre, hvilken relasjon jeg velger å ha til min sønn. Og det mener jeg av hele mitt hjerte må gjelde alle andre mødre og fedre også.

At jeg aksepterer marius som en sønn , bror , barnebarn, nevø i kongefamilien. Eller at jeg ikke nevner hans handlinger hver gang navnet hans er nevnt Endrer på ingen måte hva han har gjort og hva jeg syntes om det, og at jeg tar sterk avstand fra hans handlinger.

• Liker 2
Skrevet
elskersommer skrev (3 minutter siden):

Det var overhode ikke mening å være spydig. Men har unge døtre med noe av den samme tankene.. så har tenkt at kanskje unge tenker slik..

På min arbeidsplass reagerer både de på 30, jeg på 52, og den eldste på 63 på mye av det samme - så jeg tror ikke det er aldersbestemt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
tardi skrev (1 minutt siden):

At han skal delta i begravelsen er en selvfølge, men at han deltok i å frakte båren nå nettopp, sendt på riksdekkende tv, det kunne de ha spart seg for.

Det er det at de inviterte pressen jeg også reagerer på. Det KAN virke triggende på noen å se han tilsynelatende "inne i varmen" når han ikke står for noe av det han har gjort. 

Og media burde skamme seg for å publisere bildet av Marius og Kong Haakon i vinduet på slottet skuende utover folkehavet. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Nei er ikke enig i det. Fordi man må ikke nevne marius sine handlinger hver gang man nevner kongefamilien eller marius sin deltagelse. Og det handler om sorgprosess og få lov til å kun fokusere på begravelsen, en avdød konge, og historeiene som gis om livet hans, og hvordan familien tar dette. Det er noe kunstig å bli belagt at man kronisk må si noe stygt om marius altid i alle srttinget, ellers sitter en side og tar det som støtte til han.

Jeg aksepterer at marius er en av kongefamilien. Og mener at en familie ikke må slå hånden av sitt sorte får. De kan fint være glade i han, og samtidig mislike det han gjør. Det gjør jo mødre og fedre. Jeg er ikke mindre glad i min sønn om han gjør dumme ting, eller ikke hører på meg.  Det er ikke opp til alle andre, hvilken relasjon jeg velger å ha til min sønn. Og det mener jeg av hele mitt hjerte må gjelde alle andre mødre og fedre også.

At jeg aksepterer marius som en sønn , bror , barnebarn, nevø i kongefamilien. Eller at jeg ikke nevner hans handlinger hver gang navnet hans er nevnt Endrer på ingen måte hva han har gjort og hva jeg syntes om det, og at jeg tar sterk avstand fra hans handlinger.

Men jeg snakker om de som i forkant og under rettssaken sa at "gutten hadde gjort feil, og jentene ba om det" er de samme som virker til å ha "glemt det" nå. Har ikke inntrykk av at du mener noe av det, men at du som flere av oss, skjønner at de er en familie og har behov for å være sammen nå. 

• Liker 4
Skrevet
tardi skrev (27 minutter siden):

Det er utrolig mange som har reagert på dette, både nasjonalt og internasjonalt.

De valgte å vise seremonien på riksdekkende tv og de valgte å inkludere MBH i den. Det sender et tydelig signal om at de støtter Marius, ikke ofrene.

Dette var ikke en privat seremoni.

Hvorfor sprer du usannheter? 

Det kom veldig godt frem i kommentarene fra Kristi Marie Skrede på Nrk at det var en privat seremoni. Hun omtalte det som slottets stab farvel med kong Harald. En tradisjon som går generasjoner tilbake. 

Tradisjonen tro bærer barn og barnebarn kisten frem til store festsal, hvor adjutantstaben tar over den siste distansen til slottskapellet. 

Jeg vil anta du fikk med deg at overføringen fra seremonien stoppet da adjutantstaben tok over kisten? Den påfølgende minnestunden i slottskapellet ble heller ikke overført, da den var privat.

Du må gjerne mislike at MBH bar kisten. Men å spre usannheter som argument, det vil jeg si er lavmål.

Jeg antar du kan dokumentere din påstand om at kongeparet ikke støtter kvinnene? Eller er dette nok en usannhet?

Jeg tenker forøvrig at det er fullt mulig for kongeparet og både være en støtte for MBH, ha medfølelse for kvinnene og ta avstand fra sønnens handlinger. De fleste av oss evner og ha flere tanker i hodet samtidig.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Det kom veldig godt frem i kommentarene fra Kristi Marie Skrede på Nrk at det var en privat seremoni.

Når pressen inviteres kan den ikke lenger defineres som privat og da burde de ikke inkludert ham.

• Liker 5
  • Nyttig 18
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Men jeg snakker om de som i forkant og under rettssaken sa at "gutten hadde gjort feil, og jentene ba om det" er de samme som virker til å ha "glemt det" nå. Har ikke inntrykk av at du mener noe av det, men at du som flere av oss, skjønner at de er en familie og har behov for å være sammen nå. 

Har samme inntrykk. 

• Liker 3
Skrevet
Miominoen skrev (2 minutter siden):

Jeg antar du kan dokumentere din påstand om at kongeparet ikke støtter kvinnene? Eller er dette nok en usannhet?

Deres valg om å la seremonien bli vist på tv gir et klart og tydelig signal, enten du vil det eller ikke.

• Liker 10
  • Nyttig 12
Skrevet
tardi skrev (11 minutter siden):

Mener du. Det er lov å ha en annen mening uten at den er respektløs.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
tardi skrev (3 minutter siden):

Deres valg om å la seremonien bli vist på tv gir et klart og tydelig signal, enten du vil det eller ikke.

Det er opp for tolkning i så fall, for ikke alle mener dette. Enten du vil eller ikke. Jeg likte heller ikke at den ble vist, det skaper unødvendig støy. Men at Marius skulle være der å ta farvel sammen med familien sin, synes jeg er en selvfølge. De sender et signal om at de er en familie. Ikke noe annet.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Mener du. Det er lov å ha en annen mening uten at den er respektløs.

Ja, vi har vel alle lov til å våre meninger? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Det er opp for tolkning i så fall, for ikke alle mener dette. Enten du vil eller ikke. Jeg likte heller ikke at den ble vist, det skaper unødvendig støy. Men at Marius skulle være der å ta farvel sammen med familien sin, synes jeg er en selvfølge. 

Han kan vel fint delta i begravelsen?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
tardi skrev (1 minutt siden):

Han kan vel fint delta i begravelsen?

Jeg snakker om bårebæringen, hadde inntrykk av at det var det du også snakket om.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...