Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
siesta skrev (18 minutter siden):

Var helt greit at han var med der. Men under begravelsen holdes han i bakgrunnen og det er passende. 

Og det er jo ikke bare han. Märthas barn holdes også i bakgrunnen. Sånn som det forventes.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (25 minutter siden):

Og det er jo ikke bare han. Märthas barn holdes også i bakgrunnen. Sånn som det forventes.

Jeg ser en bruker tidligere i tråden skriver ett langt fint innlegg om hvorfor vedkommende opplever det som problematisk at Marius bærer kisten. Vedkommende trodde han skulle bære i begravelsen og korrigeres på dette. Det at Marius sin tilstedeværelse vekker så mye negative følelser i folk mener jeg kongehuset burde ta på alvor, det var vel en svensk artikkel som viste til kongehusets manglende respekt for rettsfølelsen hos nordmenn? Og det har jo ingenting med Marthas barn å gjøre. Så «behovet» for at Marius er langt mindre synlig er unikt og knyttet til hans voldtekt og voldsdom, og har ingenting med de andre barnebarna å gjøre. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
siesta skrev (10 timer siden):

Var helt greit at han var med der. Men under begravelsen holdes han i bakgrunnen og det er passende. 

Enig i dette. 

Skrevet
Nemigirl skrev (På 7.9.2026 den 17.36):

Begravelsen nærmer seg og jeg kjenner på vanskelige følelser rundt denne kongelige begravelsen. Jeg leser om Marthe Kristine Paulsen som følte trøst i ordene til kong Harald da han tydelig proklamerte at "Det er ikke din skyld!" om volden hun opplevde i barndommen. Nå er hun invitert i kongens begravelse og jeg undrer meg over hvordan det føles for henne å være tilstede og observere at MBH er valgt ut til å bære kongens kiste. Hvilke signaler sender det ut til det norske folk at MBH tildeles dette ærefulle oppdraget? Ja, han har anket deler av dommen, men det er likevel ingen tvil om at mannen har begått mangfoldige overgrep både relatert til seksuelt misbruk/voldtekter samt vold i nære relasjoner. Han soner nå med fotlenke og kan oppholde seg både på Skaugum, på slottet og i Domkirken med fotlenke på. Han skal bære kongens kiste med fotlenke mens han soner en dom for overgrep som berører store deler av den norske befolkningen. Hvordan skal Marthe Kristine Paulsen og alle andre voldsofre klare å forholde seg til at MBH gis det ærefulle oppdraget det er å skulle bære kongens kiste? Hva sier ikke dette om slottets evne til neglekt rundt de handlingene som er begått av MBH og også alle andre som utøver vold i det daglige i vårt ganske land? Det gir også uttrykk for neglekt rundt det å sette fokus på, og også slå ring rundt, alle ofrene som lider under det å bli "slått litt med flat hånd" og annen type krenkende atferd, også av seksuell karakter. Jeg tenker på ofrene i saken til MBH. Jeg tenker også på deres pårørende. Jeg tenker på ofrene til Epstein. Jeg tenker også på deres pårørende. Jeg tenker på andres og egne opplevelser og traumer som følge av liknende hendelser. Jeg tenker på at det er en tragedie at kongehuset velger som de gjør i denne saken. Dette sier alt om deres verdier og holdninger rundt noe så alvorlig som vold i nære relasjoner og også seksuelle overgrep. Jeg tenker at dette fratar flere av oss innbyggere muligheten til å kunne følge med på kongens gravferd, noe jeg synes er fryktelig trist. 

Må legge til at jeg har forståelse for at MBH skal få delta i begravelsen. Jeg forstår at han sørger på sitt vis over en bonusbestefar som nå er gått bort. Men derfra til å skulle bære kisten synes jeg det er et svært langt stykke ut fra tingenes tilstand. Også det at han uttrykkelig ikke skal anses å være noen offisiell person synes jeg skurrer veldig i avgjørelsene som er tatt rundt det å få bære kisten. Han kunne fått delta med langt mindre fokus på en måte som også tilsa at andre slapp å få revet opp i traumene sine under denne gravferden. Undrer meg over hva som er tenkt rundt dette og hvorfor ingen rådgivere har ymtet frempå om konsekvensene dette gir for store grupper i befolkningen? Jeg tror ikke noe på at dette var kong Harald sitt ønske. Kong Harald var klokere enn som så.

Enig, jeg mener det er helt forkastelig at en voldtektsmann får gå/sitte med statsoverhoder og kongelige. 

For et hån mot alle de som er utsatt for hans overgrep.

Skammelig og flaut. 

• Liker 15
  • Nyttig 21
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing. Tråden vil bli ryddet kontinuerlig frem til den stenges for dagen og ryddemelding vil bli postet i ettertid. 

Skrevet (endret)

Dronning Sonja klemte alle barn, svigerbarn og barnebarn (som kom ut etter henne) utenfor kirken, men snudde seg bort og begynte å snakke med biskop Gylver da det ble MBH sin tur, så han måtte gå videre. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 23
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 minutt siden):

Dronning Sonja klemte alle barn, svigerbarn og barnebarn utenfor kirken, men snudde seg bort og begynte å snakke med biskop Gylver da det ble MBH sin tur, så han måtte gå videre. 

La merke til det ja. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Dronning Sonja klemte alle barn, svigerbarn og barnebarn utenfor kirken, men snudde seg bort og begynte å snakke med biskop Gylver da det ble MBH sin tur, så han måtte gå videre. 

Mulig det gikk fort forbi, men såg ikke at hun klemte Sverre Magnus heller

• Liker 1
Skrevet
Tunique skrev (1 minutt siden):

Mulig det gikk fort forbi, men såg ikke at hun klemte Sverre Magnus heller

Det er jo fordi han og IA kom ut sammen med henne og allerede var ute. De som kom etter dem var ML+Durek, alle hennes barn og MBH. Hun klemte alle disse, men snudde seg vekk da det var MBH sin tur. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Han fikk nok en klem etterpå. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det så ut som nrk prøvde å dempe filmingen av han i dag. Det satte jeg pris på. 

• Liker 13
  • Nyttig 13
Skrevet
Vendetta skrev (Akkurat nå):

Synes det så ut som nrk prøvde å dempe filmingen av han i dag. Det satte jeg pris på. 

Ja, la merke til det samme. Det var bra! 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonymdame25 skrev (58 minutter siden):

Enig, jeg mener det er helt forkastelig at en voldtektsmann får gå/sitte med statsoverhoder og kongelige. 

For et hån mot alle de som er utsatt for hans overgrep.

Skammelig og flaut. 

Normalt sett ville jeg ha vært enig med deg. Men det er dessverre en del av tidsbildet vårt at statsoverhoder og voldtektsmenn sitter sammen. De er til og med samme person.

https://www.businessinsider.com/donald-trump-rape-e-jean-carroll-sexual-abuse-jury-judge-2023-7?op=1

Sånn sett kan vi si det sånn at MBH moderniserer kongefamilien.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det ble jo klippet bort etter at Dronning Sonja takket biskopen. For alt vi vet kan hun ha fått/gitt klem da. 

• Liker 4
Skrevet
slipperyslope skrev (1 minutt siden):

Det ble jo klippet bort etter at Dronning Sonja takket biskopen. For alt vi vet kan hun ha fått/gitt klem da. 

Men det blir spekulasjon. Vi så at MBH måtte gå videre og håndhilste på Preses Tveit. 

• Liker 10
Skrevet

Men det blir spekulasjon. Vi så at MBH måtte gå videre og håndhilste på Preses Tveit. 

Mye mulig. Hva vil du frem til i ditt innlegg 44467, at siden han måtte gå videre så ble det ingen klem? At det betyr at Dronning Sonja ikke bryr seg om han? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
slipperyslope skrev (1 minutt siden):

Mye mulig. Hva vil du frem til i ditt innlegg 44467, at siden han måtte gå videre så ble det ingen klem? At det betyr at Dronning Sonja ikke bryr seg om han? 

Hva jeg ville frem til? Jeg delte en observasjon fra begravelsen av Kong Harald. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (42 minutter siden):

Dronning Sonja klemte alle barn, svigerbarn og barnebarn (som kom ut etter henne) utenfor kirken, men snudde seg bort og begynte å snakke med biskop Gylver da det ble MBH sin tur, så han måtte gå videre. 

Sonja er min dronning ❤️

• Liker 7
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (16 minutter siden):

Hva jeg ville frem til? Jeg delte en observasjon fra begravelsen av Kong Harald. 

Helt greit det. Jeg tolket ikke innlegget ditt slik. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...