Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ti.09 skrev (3 timer siden):

Reagerer litt på at du skriver at det må ha vært en påkjenning for han å delta i begravelsen. Hvordan tror du det var for ofrene å se han der? Han fortjener ingen kred, det er ofrene som fortjener det. 

Og han skulle kanskje ha tenkt på sin stebestefar mye tidligere....Han tenkte overhodet ikke på han eller dronning Sonja når han gjorde de kriminelle handlingene. 

Hva du reagerer på tar ikke jeg ansvar for. Ofrene kan velge å ikke oppsøke ting de vet at han deltar på, noe jeg regner med at de gjorde. Jeg unnskylder på ingen måte hans handlinger, men jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig og ser at det må ha vært en stor påkjenning når han vet at hele verdens øyne er rettet mot han. Derfor syns JEG det var fint av han å vise den siste ære. Jeg vet at for noen så er situasjonen i kongehuset nærmest en besettelse hvor det letes med lykt og lupe etter neste ting de/dere med stort behag kan kritisere, heldigvis er det ikke så mange av dere ute i den virkelige verden. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (På 9.9.2026 den 17.55):

Nei. Det er ikke sant. Mest sannsynlig har MBH fått de aller beste kort på hånda i livet som han kunne få takket være mors kjærlighetsliv.

I så fall må man jo si det samme om Sverre Magnus, de valgte å få ett barn nr 2 som også vil være «i skyggen» av en tronearving. 

Er jo derfor Harry har slitt en del i Storbritannia og. Han kan riktignok for oppførselen sin selv nå når han er voksen. Om det er mulig så snur jo Prinsesse Diana seg i graven om hun ser kløften mellom de to guttene som betydde aller mest for henne i hele verden.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden MBH nå har fått innvilget anke og saken skal opp i lagmannsretten: Er det slik at 

a) Tiltalen kan utvides til å inkludere punkter han ble frikjent for i første rettsinstans? 
b) Nåværende straffeutmåling skjerpes? Altså istedet for fire år, kan han ende opp med en enda lengre fengselsstraff? 

Skrevet
Hunter7 skrev (23 minutter siden):

Siden MBH nå har fått innvilget anke og saken skal opp i lagmannsretten: Er det slik at 

a) Tiltalen kan utvides til å inkludere punkter han ble frikjent for i første rettsinstans? 
b) Nåværende straffeutmåling skjerpes? Altså istedet for fire år, kan han ende opp med en enda lengre fengselsstraff? 

A) nei det er vel rettskraftig avgjort når det ikke ble anket over innen ankefristen

b) ja

• Liker 4
Skrevet
Lykkeliten* skrev (7 timer siden):

Hva du reagerer på tar ikke jeg ansvar for. Ofrene kan velge å ikke oppsøke ting de vet at han deltar på, noe jeg regner med at de gjorde. Jeg unnskylder på ingen måte hans handlinger, men jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig og ser at det må ha vært en stor påkjenning når han vet at hele verdens øyne er rettet mot han. Derfor syns JEG det var fint av han å vise den siste ære. Jeg vet at for noen så er situasjonen i kongehuset nærmest en besettelse hvor det letes med lykt og lupe etter neste ting de/dere med stort behag kan kritisere, heldigvis er det ikke så mange av dere ute i den virkelige verden. 

I min virkelige verden er mange kritiske til hvordan ett og annet er løst ift MBH iallefall. De har ikke kongehuset som en besettelse - jeg opplever ikke at det er særlig mye besettelse her inne heller jeg.  Det er meninger og synspunkter. 

"Besettelse" er vel mer hvordan media holder på. Nå har nyhetsbildet vært "tapetsert" i 14 dager i forbindelse med Kong Haralds dødsfall, det har vært veldig massivt.  Det er media som valgte å spre bilder av Kong Haakon og Marius i vinduet på slottet - det gjorde de så klart for å skape reaksjoner. De kunne spart seg rett og slett. Og kongehuset burde muligens spart seg for å ha pressen tilstede under bårebæringen inne på slottet der MBH deltok. Det har aldri vært presse tilstede på den private seremonien tidligere. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Skrevet
Isild skrev (5 timer siden):

I min virkelige verden er mange kritiske til hvordan ett og annet er løst ift MBH iallefall. De har ikke kongehuset som en besettelse - jeg opplever ikke at det er særlig mye besettelse her inne heller jeg.  Det er meninger og synspunkter. 

"Besettelse" er vel mer hvordan media holder på. Nå har nyhetsbildet vært "tapetsert" i 14 dager i forbindelse med Kong Haralds dødsfall, det har vært veldig massivt.  Det er media som valgte å spre bilder av Kong Haakon og Marius i vinduet på slottet - det gjorde de så klart for å skape reaksjoner. De kunne spart seg rett og slett. Og kongehuset burde muligens spart seg for å ha pressen tilstede under bårebæringen inne på slottet der MBH deltok. Det har aldri vært presse tilstede på den private seremonien tidligere. 

De kunne spart seg, absolutt, men det er jo pga at de vet at det gir klikk blant alle som nyter sin egen moralske overlegenhet. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (13 timer siden):

Ja, han kan få strengere straff. Feks Lars G i Orderudsaken fikk mye strengere straff, fra 2.5 år til 18 år! 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
JessicaL skrev (12 minutter siden):

Ja, han kan få strengere straff. Feks Lars G i Orderudsaken fikk mye strengere straff, fra 2.5 år til 18 år! 

Det hører vel til sjeldenhetene. Innrømmer at jeg er spent på hva den endelige straffeutmålingen til MBH blir. Mistenker dessverre at den kan bli lavere etter ankerunden.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Det hører vel til sjeldenhetene. Innrømmer at jeg er spent på hva den endelige straffeutmålingen til MBH blir. Mistenker dessverre at den kan bli lavere etter ankerunden.

Ja, det er sjeldent. Får nok bare håpe at straffen opprettholdes og at han ikke får sone hjemme med fotlenke. Hvis det siste skjer så vil det bli mange reaksjoner. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
JessicaL skrev (1 time siden):

Det hadde vært meget overraskande hvis sønnen til dronningen får høyere straff. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Det hadde vært meget overraskande hvis sønnen til dronningen får høyere straff. 

Veldig stygg, og ubegrunnet, insinuasjon om at domstolene, konkret Borgarting lagmannsrett,  ikke vil evne å være uavhengige.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Veldig stygg, og ubegrunnet, insinuasjon om at domstolene, konkret Borgarting lagmannsrett,  ikke vil evne å være uavhengige.

Det er ikke en insinuasjon, det er en direkte melding.  

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

En omfattende datagranskning av over 9 000 norske domstolsavgjørelser (utført av Lighthouse Reports og NRK) viser at tiltalte med høy inntekt og status får i snitt 46 prosent kortere fengselsstraff enn personer med lav inntekt for sammenlignbare lovbrudd. Forskningen bekrefter at det finnes en målbar, systemisk skjevhet der personer fra samfunnstoppen oftere slipper unna med betingede dommer eller kortere straffer fordi de har ressurser til å engasjere eliteforsvarere, formulerer seg bedre i retten og ubevisst vurderes av dommere som mindre "farlige" for samfunnet. Påstanden om at hans status kan gi lavere straff er derfor direkte underbygget av denne empiriske forskningen.

Kilde De rikeste får oftere lavere straffer enn de fattigste i norske rettssaler» NRK

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...