Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Findus88 skrev (6 minutter siden):

19213225.webp?imageId=19213225&x=0.00&y= 👀

oj se der ja

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (20 minutter siden):

Betimelig kommentar fra TV2s gode kongehusekspert, som slakter tiktoktolkninger av bilder som tas for å representere noe mer enn et millisekund:

https://www.tv2.no/nyheter/la-merke-til-dette-det-er-litt-utidig/19212541/

Også fra artikkelen:

(om utenlandske mediers dekning)

«Det er ikke malt et glansbilde av den norske kongefamilien utenfor norsk jord, tvert i mot.

Nyhetsbyrået AFP peker blant annet på hvordan kong Haralds siste år på tronen ble overskygget av skandaler i kongefamilien. I tillegg satt den danske avisen Berlingske søkelys på Høiby under gravferden»

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (21 timer siden):

På Aftenpostens Snap er det en snap der det er filmet fra ulike vinkler. MBH fikk definitivt ingen klem av dronning Sonja. 

Det kan ha sin logiske forklaring. Kanskje ønsket hun ikke det. Kanskje har hun blitt frarådet dette. Kongehuset er veldig klar over hvordan MBH sine handlinger oppfattes ute i samfunnet. Store overskrifter som "Dronning Sonja har tilgitt sin voldsdømte barnebarn" eller "MBH tar inn i varmen igjen" er ikke overskrifter man ønsket på en dager i sorg. Eller senere. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (4 timer siden):

Er det slik vi skal behandle voldsforbrytere? De skal bare innlemmes i samfunnet igjen uten å måtte føle på konsekvensene? For ofrenes del er dette bare feil. Humanismen du etterlyser går til de som er utsatt for volden- ikke voldsmannen. 

Nå er det en gang sånn at folk som blir dømt til soning skal ut en gang og dette har fengsel og kriminalomsorgen fokus på, fordi det er til det beste for den enkelte straffedømte OG samfunnet at vedkommende er sånn nogenlunde rehabilitert. 

Det er jo ikke sånn at humanisme kun skal deles ut til dem man mener fortjener det mest. Vi må og skal etterstrebe en human behandling av både voldsutøver, og IKKE MINST ofrene. At det svikter overfor ofrene betyr bare at der må man gjøre et større arbeid. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Skrevet
Nymerïa skrev (4 timer siden):

Jeg tror du undervurderer folk hvis du tror "folk" ikke skjønner at MBH er med i pakken, selv som voksen. Nettopp fordi han er en del av dette mener jeg at kongen skal abdisere. For jeg vil ikke han en konge som drar rundt på noe sånt.

Marius Borg Høiby tiltalt for 32 lovbrudd: Voldtok på guttetur med ...

Abdisere?!? Det tror du du har med deg flertallet på?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Findus88 skrev (2 timer siden):

Her ser vi to personer som sitter i høyre side av koret, med 90 graders vinkel til midtgangen, med hodene og blikket vendt mot sin venstre side, der vi vet midtgangen er.

Litt lenger nede i artikkelen ser vi det samme motivet fra en litt annen vinkel, og på begge bildene ser vi at stolene foran dem er tomme. Det er ingen tvil, og spesielt ikke når man sammenligner med det bildet som er tatt fra en litt annen vinkel, om at det jentene ser på er noe som skjer i midtgangen.

Og siden vi har sett begravelsen på tv, så vet vi hva som skjer i midtgangen:

Kongefamilien, som skal sitte på de tomme stolene, ankommer.

Det vet vi, fordi vi ser at de andre som hadde gått i prosesjonen har inntatt sine plasser bak dem, og vi vet og da er det bare kongefamilien som mangler. Vi vet at kisten er på plass, for den kom jo først i prosesjonen, og vi vet at seremonien ikke er i gang, siden de fire stolene er tomme.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Alt annet til side så må det ha vært en påkjenning for han å delta i begravelsen, og jeg syns at han skal få kred for det. Han vet jo at det blir spekulasjoner, bilder, hat og hets. Så jeg syns det var fint, oppi alt, at han viste sin stebestefar den siste ære. 

Så får domstolen gjør sitt og gi han straffen han så absolutt fortjener for sine ugjerninger. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (9 timer siden):

Vet ikke om du misset innlegget jeg svarte på.

lete med lupe?

Really? 

Mannen er dømt for voldtekt og vold, du må jo være blind, døv og bo under en stein (eller ha relativt forvridd moral) om du ikke ser noe som helst negativt her..

Det er fint det. Tenke det under NRK sendingen også at jeg synes det virket litt nølende av kommentatoren om hun overhodet skulle nevne han eller ikke. «Her kommer x og y.. og æææh.. Marius». 

Om Marius ? Du sammenlignet hans utenforskap med Sverre Magnus? At hvis Marius følte seg utenfor i den familien så burde sm  gjorde det og? 

• Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Her ser vi to personer som sitter i høyre side av koret, med 90 graders vinkel til midtgangen, med hodene og blikket vendt mot sin venstre side, der vi vet midtgangen er.

Litt lenger nede i artikkelen ser vi det samme motivet fra en litt annen vinkel, og på begge bildene ser vi at stolene foran dem er tomme. Det er ingen tvil, og spesielt ikke når man sammenligner med det bildet som er tatt fra en litt annen vinkel, om at det jentene ser på er noe som skjer i midtgangen.

Og siden vi har sett begravelsen på tv, så vet vi hva som skjer i midtgangen:

Kongefamilien, som skal sitte på de tomme stolene, ankommer.

Hmm. Ingen andre ser den veien. Ikke MBH heller. Litt rart da, at ingen vier den ankommende Kongefamilien. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 time siden):

Alt annet til side så må det ha vært en påkjenning for han å delta i begravelsen, og jeg syns at han skal få kred for det. Han vet jo at det blir spekulasjoner, bilder, hat og hets. Så jeg syns det var fint, oppi alt, at han viste sin stebestefar den siste ære. 

Så får domstolen gjør sitt og gi han straffen han så absolutt fortjener for sine ugjerninger. 

Reagerer litt på at du skriver at det må ha vært en påkjenning for han å delta i begravelsen. Hvordan tror du det var for ofrene å se han der? Han fortjener ingen kred, det er ofrene som fortjener det. 

Og han skulle kanskje ha tenkt på sin stebestefar mye tidligere....Han tenkte overhodet ikke på han eller dronning Sonja når han gjorde de kriminelle handlingene. 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (43 minutter siden):

Om Marius ? Du sammenlignet hans utenforskap med Sverre Magnus? At hvis Marius følte seg utenfor i den familien så burde sm  gjorde det og? 

Skjønner nesten ikke at jeg gidder. Men her er svaret jeg svarte på. Jeg svarer at Mette ikke VALGTE at Marius skulle være annenrangs når hun møtte Haakon, i så fall «velger» hun det med alle barn ettersom det kun kan være EN tronearving. Han ble ikke «valgt bort» jf påstanden jeg svarer ut!
 Jeg sier til og med at Haakon er mest sannsynlig det BESTE valget hun har tatt for sin sønn.

IMG_0685.jpeg

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (6 timer siden):

Er det slik vi skal behandle voldsforbrytere? De skal bare innlemmes i samfunnet igjen uten å måtte føle på konsekvensene? For ofrenes del er dette bare feil. Humanismen du etterlyser går til de som er utsatt for volden- ikke voldsmannen. 

Så generelt, ja … nei, man kjenner på konsekvensene ( som varetekt, soning, betale voldskatestening ) Marius har også følt på konsekvensene , han har sitter i varetekt og har gjort det lenge. Høyst sannsynlig skal han sone mer i fengsel og så skal han innlemmes i samfunnet igjen ja. Hvordan trodde du voldsforbrytere ble behandlet? 

• Liker 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Skjønner nesten ikke at jeg gidder. Men her er svaret jeg svarte på. Jeg svarer at Mette ikke VALGTE at Marius skulle være annenrangs når hun møtte Haakon, i så fall «velger» hun det med alle barn ettersom det kun kan være EN tronearving. Han ble ikke «valgt bort» jf påstanden jeg svarer ut!
 Jeg sier til og med at Haakon er mest sannsynlig det BESTE valget hun har tatt for sin sønn.

IMG_0685.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor du gidder, for det var nettopp dette jeg svarte på? 
jeg er ikke enig med deg! Jeg er enig med perlemor. 

jeg skrev hvorfor jeg mener at SM er i skyggen på samme måte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke hvorfor du gidder, for det var nettopp dette jeg svarte på? 
jeg er ikke enig med deg! Jeg er enig med perlemor. 

jeg skrev hvorfor jeg mener at SM er i skyggen på samme måte. 

Så hva er egentlig konklusjonen av det du er enig i? At MM skulle av hensyn til Marius,  aldri blitt sammen med Haakon?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (51 minutter siden):

Så generelt, ja … nei, man kjenner på konsekvensene ( som varetekt, soning, betale voldskatestening ) Marius har også følt på konsekvensene , han har sitter i varetekt og har gjort det lenge. Høyst sannsynlig skal han sone mer i fengsel og så skal han innlemmes i samfunnet igjen ja. Hvordan trodde du voldsforbrytere ble behandlet? 

Det er helt normalt at det å være voldtekt og voldsforbryter får flere konsekvenser enn at man kun soner sin tid så er alt tilbake til normal gjenge igjen.

Heldigvis.

Eksempelvis kan ikke overgrepsdømte jobbe i barnehage. Det er også normalt at mødre til små barn ikke inngår forhold med noen dømt for seksuelle overgrep mot barn uten at de skal møtes med en moraliserende pekefinger «han har sonet sin straff, skal du virkelig fortsette å dømme».

Å være kongelig og en synlig del av kongefamilien har for folk flest innebært at du skal være samlende og tillitsskapende. I retur får man sosial makt og status og som en konsekvens av det, ofte økonomiske goder (om man ikke også får disse direkte) 

Du hevder at alle barn som er søsken til I.A automatisk er annenrangs og lever i hennes skygge. Jeg er uenig, de er ikke tronarvinger men de klarer fint å leve særdeles selvstendige frittstående individuelle og rike liv uten å være i noens skygge. I så fall gjelder denne skyggen alle og enhver prinser og prinsesser som ikke er arvinger til tronen. Og mange av disse ser stort sett ut til å klare seg fint, spør du meg. 

Ett ekstremt godt eksempel er Maud Angelica Behn. Hun tror jeg har muligheter og evner til å nå særdeles langt i kraft av at hun har fått gode betingelser i livet mtp status og økonomi (snakker ikke om familiære forhold, det er vel kanskje det som er hennes største lodd i livet) - og hun klarer å bygge opp noe i kraft av at hun er seg selv (med den sosioøkonomiske makten hun er født inn i) 

Det finnes nok mange andre gode eksempler også på prinser og prinsesser som ikke er arving og slettes ikke lever noe skyggeliv.

Marius har hatt all forutsetning for å lykkes på alle mulige måter. At det feiler slik det gjør skyldes absolutt ikke hans tilknytning til kongehuset. En kan jo virkelig undre seg hvor han ville ha vært i ett parallelt univers hvor hans mor aldri ble dronning men kun en av Haakons tidligere flammer. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...