Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Det blir ny rettssak i lagmannsretten 

https://www.aftenposten.no/norge/i/Gx2J16/ny-runde-i-retten-for-marius-borg-hoeiby

Blir interessant å se hvordan de behandler saken.

De kunne gitt et oar dager pust etter begravelsen. 

På en side har jeg håpet det ble avslag. På en annen måte blir det ikke stående spm igjen. Har ikke noen spm for min del jeg lurer på heller. Så håper dommen blir stående.  Men den kan bli større eller mindre. 

• Liker 1
Skrevet
JessicaL skrev (11 timer siden):

Så enig 

Tenker det ville være rart om hun Ikke var sint og oppgitt over han og hvordan han har skadet familien og gjort de siste årene til et helvete for dem. Og at pressen i alle andre land skriver om voldtektsmannen MBH istedetfor alt det flotte Kong Harald gjorde. 

Samtidig ser hun nok at folk klarer å skille melllom MBH og monarkiet - som står stødt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror folk bare må ta innover seg at MBH er som en sønn for vår konge og at han naturlig vil ha sin plass i familien. Her inne virker det som han skal støtes ut fra samfunnet inkludert sin egen familie. Ikke mye humanisme /rehabilitering i det menneskesynet der. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
siesta skrev (18 timer siden):

Men dronning Sonja har nok et greit forhold til Marius forholdene tatt i betraktning. De er jo i samme familie så noe annet ville vært rart. 

At han er i samme familie betyr ikke at de har et godt forhold, særlig ikke etter alt han har gjort.

De fleste hadde vel hatt et avmålt forhold til et ste-barnebarn med sånn oppførsel. Når de er kongelige i tillegg, og han forsudler Kongehusets rykte...det skal ikke mye IQ til å forstå at det nok var en god grunn til å la være å klemme ham.

Han har ikke stjålet en brus på kiosken liksom. Så at de har et hjertelig forhold er nok tvilsomt. Og at Haralds siste år ble preget av så mye negativ støy fra de inngifte har nok heller ikke vært lett. Det tar på når man i utgangspunktet skal være et godt forbilde for hele Norge og i tillegg er et ansikt ut i verden.

Veldig godt at noen viser tydelig vei.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
cerruti skrev (1 time siden):

Jeg tror folk bare må ta innover seg at MBH er som en sønn for vår konge og at han naturlig vil ha sin plass i familien. Her inne virker det som han skal støtes ut fra samfunnet inkludert sin egen familie. Ikke mye humanisme /rehabilitering i det menneskesynet der. 

Er det slik vi skal behandle voldsforbrytere? De skal bare innlemmes i samfunnet igjen uten å måtte føle på konsekvensene? For ofrenes del er dette bare feil. Humanismen du etterlyser går til de som er utsatt for volden- ikke voldsmannen. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (5 minutter siden):

Er det slik vi skal behandle voldsforbrytere? De skal bare innlemmes i samfunnet igjen uten å måtte føle på konsekvensene? For ofrenes del er dette bare feil. Humanismen du etterlyser går til de som er utsatt for volden- ikke voldsmannen. 

Ja. De skal ta sin straff, så kan de søke om permisjon under soning (eller utgang under varetekt som her) og skal deretter tilbake til samfunnet. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (7 minutter siden):

Det er nå liksom det strafferettspleien vår har som grunnprinsipp - at forbryteren skal innlemmes i samfunnet igjen etter sont straff.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Det er nå liksom det strafferettspleien vår har som grunnprinsipp - at forbryteren skal innlemmes i samfunnet igjen etter sont straff.

Det er nettopp det. Straffen er ikke sonet ennå. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (2 minutter siden):

Det er nettopp det. Straffen er ikke sonet ennå. 

Nei, men skaden som kan hindre tilbakeføring til samfunnet kan jo skje tidligere. Det er jo det som er poenget her - at man ikke utstøter folk. Man kan jo ikke utstøte dem helt til straffen er ferdig sonet, og så snu 180 grader om å si at NÅ er du rehabilitert. Mennesker er ikke maskiner. 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (34 minutter siden):

Humanisme er da virkelig ikke et nullsumspill! Alle i et samfunn vil profitere på at voldsutøvere blir rehabilitert. 
og poenget med å ha et rettsvesen, er jo at folk skal måtte ta konsekvensene av handlingene sine. 
MBHs sak er ikke ferdig behandlet og jeg regner virkelig med at han vil få konsekvenser av handlingene sine når saken behandles. 

i mellomtiden er det verken min eller din jobb å straffe. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det å «kongevaske» noen som ikke har sonet straffen for de alvorlige forbrytelsene MBH har utført,  er noe man har sin fulle rett til å kritisere. Prinsippet om at man ikke skal utstøte noen, rehabilitere og at man skal gi folk en ny sjanse etter en dom er humant og viktig. Men det er de samme prinsippene som gjør at pedofile, voldtektsmenn og voldsmenn kan fortsette videre å gjemme seg bak at de er dømt så da er alt greit. Det er noen som ikke kan rehabiliteres og det er ofrene deres som betaler den prisen, hvis man skal se på sakskompleks på en så naiv måte. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet
cerruti skrev (2 timer siden):

Jeg tror du undervurderer folk hvis du tror "folk" ikke skjønner at MBH er med i pakken, selv som voksen. Nettopp fordi han er en del av dette mener jeg at kongen skal abdisere. For jeg vil ikke han en konge som drar rundt på noe sånt.

Marius Borg Høiby tiltalt for 32 lovbrudd: Voldtok på guttetur med ...

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Det å «kongevaske» noen som ikke har sonet straffen for de alvorlige forbrytelsene MBH har utført,  er noe man har sin fulle rett til å kritisere. Prinsippet om at man ikke skal utstøte noen, rehabilitere og at man skal gi folk en ny sjanse etter en dom er humant og viktig. Men det er de samme prinsippene som gjør at pedofile, voldtektsmenn og voldsmenn kan fortsette videre å gjemme seg bak at de er dømt så da er alt greit. Det er noen som ikke kan rehabiliteres og det er ofrene deres som betaler den prisen, hvis man skal se på sakskompleks på en så naiv måte. 

Den rettssaken som fikk en avgjørelse i dag, viser jo baksiden av den medaljen.  
Noen voldsdømte fortsetter å bruke vold på tross av straff.

Jeg tenker at vi må prøve å finne metoder som identifiserer de som fortsetter å bryte loven etter sonet straff. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Humanisme er da virkelig ikke et nullsumspill! Alle i et samfunn vil profitere på at voldsutøvere blir rehabilitert. 
og poenget med å ha et rettsvesen, er jo at folk skal måtte ta konsekvensene av handlingene sine. 
MBHs sak er ikke ferdig behandlet og jeg regner virkelig med at han vil få konsekvenser av handlingene sine når saken behandles. 

i mellomtiden er det verken min eller din jobb å straffe. 

Det å ha en mening om noe er ikke det samme som å straffe. Jeg er uenig i den særbehandlingen han har fått som kriminell, mest pga ofrene, men også på vegne av prinsippet om likhet for loven. Varetekten har ikke vært straff, men en litt kjedelig periode der han har måttet holde seg i det store område der han bor. Og han har hatt omtrent hatt flere permisjoner enn han har sonet varetekten. Dermed synes jeg ikke straffen står til handlingen, som er meget alvorlig. Husk at han også har gjort veldig mye mer enn det han er dømt for. Og det han er dømt for, er veldig ille. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (10 minutter siden):

De som ikke kan rehabiliteres blir dømt til forvaring, som i realiteten kan være en livstidsdom.

• Liker 3
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (15 minutter siden):

Det å ha en mening om noe er ikke det samme som å straffe. Jeg er uenig i den særbehandlingen han har fått som kriminell, mest pga ofrene, men også på vegne av prinsippet om likhet for loven. Varetekten har ikke vært straff, men en litt kjedelig periode der han har måttet holde seg i det store område der han bor. Og han har hatt omtrent hatt flere permisjoner enn han har sonet varetekten. Dermed synes jeg ikke straffen står til handlingen, som er meget alvorlig. Husk at han også har gjort veldig mye mer enn det han er dømt for. Og det han er dømt for, er veldig ille. 

Ja, jeg lurer på om han f.eks. får lov å trekke av på fengselsstraffen den dagen han fikk 10 timers permisjon for å være med på begravelsen til kongen, og de andre dagene han har fartet rundt i stedet for å sitte i husarrest?

Hanne67 skrev (7 minutter siden):

De som ikke kan rehabiliteres blir dømt til forvaring, som i realiteten kan være en livstidsdom.

Det er kun i teorien, og alt for lite brukt.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Hanne67 skrev (15 minutter siden):

Mange av de som får forvaring har fått mulighet til å rehabiliteres først, og blitt møtt på en human måte av samfunnet. Så har de krenket og utført vold i etterkant. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Nei, men skaden som kan hindre tilbakeføring til samfunnet kan jo skje tidligere. Det er jo det som er poenget her - at man ikke utstøter folk. Man kan jo ikke utstøte dem helt til straffen er ferdig sonet, og så snu 180 grader om å si at NÅ er du rehabilitert. Mennesker er ikke maskiner. 

Sant. Men jeg tror det er nødvendig at han viser folket at han ønsker å endre seg. Det gjør han best ved å holde lav profil og ikke klage. Han er en veldig privilegert innsatt, og de stadige kravene om anke, hjemmesoning etc gjør at jeg tenker at ha. Ikke ser sin skyld i det. 

• Liker 8
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...