Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
elskersommer skrev (50 minutter siden):

For nå sjekket jeg om han har begjært seg løslatt nå i disse dager. Fordi jeg følte det var det @MadamPomFrit mente..

Burde sikkert ha vært mer presis, null stress 😊

Den siste begjæringen hans om løslatelse ble avslått for ca tre uker siden, 10. august. I lenken kan man se en oversikt over alle gangene MBH har begjært seg løslatt de siste 5 månedene.  

Marius Borg Høiby, Varetektsfengsling | Marius Borg Høiby vil begjær seg løslatt fra varetektsfengsling med fotlenke

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rusmisbruk er heller ikke noe som gir strafferabatt eller regnes som formildende. 

Han har ruset seg av egen fri vilje og må da ta konsekvensene av handlinger begått i rus. 

Mulig rusfrihet har gitt rom for ettertanke, men han har jo vært rusfri noen måneder nå, uten at det har gitt resultat i refleksjon over skyld og ansvar. 

Også verdt å merke seg at saker om straffesaken nå ledsages av bilder fra båretransporten. Her burde pressen gjøre en vurdering.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Sh999 skrev (14 minutter siden):

Eksen min er rusavhengig. Joda, han var nok ikke mors beste barn alltid, men han har aldri noen sinne vært voldelig , og hadde stor respekt for andre , selv om han ødela sitt eget liv . 
Han ruste seg på alt som var, både pluss og minus stoffer. 
Mye er personlighet og bør ikke kun skyldes på rusen. 

Jeg mener vi har vært gjennom dette før, men det begynner vel å bli en stund siden nå.

Mange som sliter med rus er lovlydige og banker ikke folk, og synes heller ikke det er ok å bruke rusavhengigheten som unnskyldning. Det er ugreit for disse personene om rusmisbrukere generelt blir satt i bås med merkelappen "behandler andre som dritt".

Til eventuelle rusavhengige som leser dette; jeg er fullstendig klar over at de fleste av dere klarer å være greie og at mange av dere ikke vil assosieres med MBH bare fordi dere tilfeldigvis sliter med stoff.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Kloke ord fra Dagbladet v/Martine Aurdal, om Høibys tilstedeværelse ved seremoniene, som anerkjenner det uvanlige og oppsiktsvekkende og at det vekker reaksjoner, før hun peker på verdivalget det er:

"Dette er rettsstatens verdier, der enhver er uskyldig inntil rettskraftig dom - og der også kriminalomsorgens fremste mål er rehabilitering og retur til samfunnet. Kong Haakon vil nok også si at dette er kristne verdier, det er uansett inkluderende verdier, det er at alle mennesker er mer verdt enn sine verste gjerninger. Det er familieverdier, en familie som står sammen i gode og vonde dager. (...) Denne inkluderingen er ikke bare i tråd med det moderne Norges praksis og verdier, det er helt i kjernen av den nå avdøde kongens viktigste budskap og mål.

Høiby har en selvsagt plass blant de aller nærmeste ved kongens bortgang. Alt annet ville være en skandale."

Det skulle bare mangle

👏👏👏

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Men han et jo ikke uskyldig til det motsatte er bevist. 

Han er kjent skyldig i både vold og grov narkotika-kriminalitet. Dette er ikke anket. Det er ikke småtteri.

• Liker 6
  • Nyttig 21
Skrevet

Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett. 

Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (3 timer siden):

Dette er rettsstatens verdier, der enhver er uskyldig inntil rettskraftig dom - og der også kriminalomsorgens fremste mål er rehabilitering og retur til samfunnet.

Hun glemmer at han har en tilståelsesdom på seg. Han er ikke uskyldig selv om hun skulle mene det. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Men han et jo ikke uskyldig til det motsatte er bevist. 

Han er kjent skyldig i både vold og grov narkotika-kriminalitet. Dette er ikke anket. Det er ikke småtteri.

Han har vel også en dom for villmannskjøring på Skaugum, der det nesten røyk en gardist i følge han selv. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-gardist-holdt-pa-a-ryke-med/81838190

«I oktober 2023 ble kronprinsessens sønn Marius Borg Høiby (27) anmeldt for å ha råkjørt opp innkjøringen til Skaugum Gård.

Det skjedde etter at Borg Høiby selv la ut en video på Instagram som viser en hastighet på 91 km/t.

«Der var det en gardist som holdt på å ryke med», skrev 27-åringen til videoen, etterfulgt av to latter- og gråteemojier.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Han har vel også en dom for villmannskjøring på Skaugum, der det nesten røyk en gardist i følge han selv. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-gardist-holdt-pa-a-ryke-med/81838190

«I oktober 2023 ble kronprinsessens sønn Marius Borg Høiby (27) anmeldt for å ha råkjørt opp innkjøringen til Skaugum Gård.

Det skjedde etter at Borg Høiby selv la ut en video på Instagram som viser en hastighet på 91 km/t.

«Der var det en gardist som holdt på å ryke med», skrev 27-åringen til videoen, etterfulgt av to latter- og gråteemojier.»

Ja, det blir en lang liste om vi tar med alt det som han er dømt for og som er rettskraftig. Han er ikke uskyldig til det motsatte er bevist. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (9 minutter siden):

Ja, det blir en lang liste om vi tar med alt det som han er dømt for og som er rettskraftig. Han er ikke uskyldig til det motsatte er bevist. 

Stemmer, han er bevist skyldig. Så her har Aurdal bommet. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jøye meg, det må jeg si. Mest ansvarlige jeg har sett fra marius sin side på veldig lenge. Dette velger jeg å se positivt på at han velger å ikke anke videre til varetekt. Av hensyn til familien. Et steg i rett retning 👏

https://www.vg.no/nyheter/i/6q16v8/nettavisen-vil-begjaere-fire-nye-uker-varetekt-for-marius-borg-hoeiby?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Et nytt ord, ankesiling dukker opp. At han skal sitte til ankesiling. Ser de har en beskrivelse på ordet, men det skjønte jeg ikke helt...

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jøye meg, det må jeg si. Mest ansvarlige jeg har sett fra marius sin side på veldig lenge. Dette velger jeg å se positivt på at han velger å ikke anke videre til varetekt. Av hensyn til familien. Et steg i rett retning 👏

https://www.vg.no/nyheter/i/6q16v8/nettavisen-vil-begjaere-fire-nye-uker-varetekt-for-marius-borg-hoeiby?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Får håpe det er en faktisk endring på gang nå... 

• Liker 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Får håpe det er en faktisk endring på gang nå... 

Ja, og ankesiling betyr visst at de vil se på om anken skal generere til ny rettsak. Etter at han har fått gjennomslag for å anke. Slik jeg da forstår det, så vil han muligens ikke få ny rettsak og dommen han da har fått blir stående. Slik jeg tror jeg har fortstått ordet, ankesiling. Isåfall tror jeg det hadde vært ok, egentlig.

https://www.advokatforeningen.no/om-advokatforeningen/organisasjon/foreningsorganer/faggruppene/forsvarergruppen/masteroppgaver/advokatforeningens-strafferettsstipend/ankesiling-i-lagmannsretten/

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Et nytt ord, ankesiling dukker opp. At han skal sitte til ankesiling. Ser de har en beskrivelse på ordet, men det skjønte jeg ikke helt...

Det betyr at lagmannsretten kan si at de ikke tar saken til behandling. Da blir tingrettens dom stående. Jeg visste heller ikke at det var mulig. Høyesterett kan jo si nei til å ta saker som er anket. Se innlegg jeg skrev over her. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Det betyr at lagmannsretten kan si at de ikke tar saken til behandling. Da blir tingrettens dom stående. Jeg visste heller ikke at det var mulig. Høyesterett kan jo si nei til å ta saker som er anket. Se innlegg jeg skrev over her. 

Var visst en ny lov fra 2020. Det jeg har fått med meg tidligere er at høyesterett kan si nei dersom de mener det ikke er nye opplysninger. Men det er jo noe annet

Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Ja, og ankesiling betyr visst at de vil se på om anken skal generere til ny rettsak. Etter at han har fått gjennomslag for å anke. Slik jeg da forstår det, så vil han muligens ikke få ny rettsak og dommen han da har fått blir stående. Slik jeg tror jeg har fortstått ordet, ankesiling. Isåfall tror jeg det hadde vært ok, egentlig.

https://www.advokatforeningen.no/om-advokatforeningen/organisasjon/foreningsorganer/faggruppene/forsvarergruppen/masteroppgaver/advokatforeningens-strafferettsstipend/ankesiling-i-lagmannsretten/

Det blir jo interessant å få med seg hva de finner ut.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Det blir jo interessant å få med seg hva de finner ut.

Nå sier jo magefølsen min at det da kanskje ikke blir en ny sak. Håper egentlig da at han kan fortsette soningen sin slik han gjør nå. Han ser godt ut, og at det kanskje går i positiv retning. Bedre det enn å blande han med kriminelle i fengseø egentlig. Også må han holde seg på matta, for da ikke bli satt inn i fengsel.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nå sier jo magefølsen min at det da kanskje ikke blir en ny sak. Håper egentlig da at han kan fortsette soningen sin slik han gjør nå. Han ser godt ut, og at det kanskje går i positiv retning. Bedre det enn å blande han med kriminelle i fengseø egentlig. Også må han holde seg på matta, for da ikke bli satt inn i fengsel.

Med fotlenke, tenker du? Jeg håper egentlig han skal inn i fengsel😅 Det må jo andre. Fotlenke er ikke aktuelt før det gjenstår 6 mnd av dom, så da har han i så fall 6 mnd på seg til å se godt ut igjen hvis han først får et par år bak murene.

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 10
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...