Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (5 minutter siden):

Jeg håper dette blir resultatet. Ingen andre enn media er tjent med å dra ut dette. Muligens MBH hvis han får kastet nok dritt om damene til at dommerne blir usikre. Men det er ikke et resultat jeg vil ha, og jeg tror ikke det er bra for kongehuset heller. Det er ikke noe lettere å komme seg videre omdømmemessig på den måten.

Enig - tvert imot. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Jeg håper dette blir resultatet. Ingen andre enn media er tjent med å dra ut dette. Muligens MBH hvis han får kastet nok dritt om damene til at dommerne blir usikre. Men det er ikke et resultat jeg vil ha, og jeg tror ikke det er bra for kongehuset heller. Det er ikke noe lettere å komme seg videre omdømmemessig på den måten.

Dette betyr vel også at om MBH skulle snu og trekke anken, som ble diskutert sånn hypotetisk her i helgen, så kan man faktisk unngå full ny rettssak selv om aktor har anket straffeutmålingen. I motsetning til hva man trodde. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Krabbekrølle skrev (12 timer siden):

Å få delta på en anonym måte i en begravelse er noe annet enn å sprade rundt på slottet. Han hadde ikke trengt å delta i alle seremoniene. Kongehuset gjør seg selv til en enda større skam enn hva de har gjort siste årene. Han har absolutt ikke gjort seg fortjent til noen ting og er en kriminell. Likhet for loven gjelder kun når det passer seg tydeligvis.

Han er jo der, og det er forventet at han er der. Så hvorfor skal det være hemlig?

Nå mener jeg at siden marius ikke er kongelig, så bør også media max ha han i bisetninger iht kongefamilien, og droppe å rette kamera alt for mye mot han

De har en standard på at han er deres familie, og det er han og det har han vært fra ung alder. Desverre så blir han litt mer synlig enn ønsket . Men kongehuset har siden dagen de sa fra at marius er ikke kongelig, men ville kunne være synlig under forhold det er naturlig. 

Er det papparazzi bilder av familie ferie, vil du se han, er det kroning, vil han være der, bursdager, konf, bryllup, begravelser etc, så vil han være der.

Media kan velge å ikke la han få fokus i slile settinger og unngå bilder av han, på lik linje de gjør med staben. Det er mange til stede som ikke blir tatt bilder av. Så der får vi peke på fotografene, ikke marius  for at bilder av han blir tatt.

Kong charles har ogå bonus barn, og de har vært godt skjermet, og usynlig i media. Men englands dronning har også to barn fra før. Der løser media det på en bedre måte. Og det er media som generelt er styggere enn de norske. Men de har en resprkt for at de ikke er kongelige

• Liker 3
Skrevet
NedOpp skrev (28 minutter siden):

Dette betyr vel også at om MBH skulle snu og trekke anken, som ble diskutert sånn hypotetisk her i helgen, så kan man faktisk unngå full ny rettssak selv om aktor har anket straffeutmålingen. I motsetning til hva man trodde. 

Jeg er ingen jurist, men håper det fungerer slik at partene kan sette seg ned og bli enige om at det er nok nå.

Hvis det er mulig så må noen forklare Høiby at det er best for alle at han legger denne død. Man kan selvfølgelig argumentere med at han påstår at han ikke liker medieoppmerksomhet og her blir det mye oppmerksomhet for sannsynligvis magert utkomme. Men jeg synes også det er på sin plass å noen ganger sette familien først. Og dette er en slik gang, han skylder dem mye nå.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, AI svar, avsporinger og svar til dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (5 minutter siden):

Jeg er ingen jurist, men håper det fungerer slik at partene kan sette seg ned og bli enige om at det er nok nå.

Hvis det er mulig så må noen forklare Høiby at det er best for alle at han legger denne død. Man kan selvfølgelig argumentere med at han påstår at han ikke liker medieoppmerksomhet og her blir det mye oppmerksomhet for sannsynligvis magert utkomme. Men jeg synes også det er på sin plass å noen ganger sette familien først. Og dette er en slik gang, han skylder dem mye nå.

Ja…det blir noen spennende (i mangel av bedre ord) uker framover.

• Nyttig 1
Skrevet
NedOpp skrev (9 minutter siden):

Ja…det blir noen spennende (i mangel av bedre ord) uker framover.

Han er vell uansett snart ferdig sonet…

• Liker 6
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Den nye kongen gav MBH en fremtredende plass foran internasjonal presse når den avdøde monarkens kiste skulle bæres. Det er ingenting som tyder på at kongehuset ønsker å gi MBH en mer diskrèt rolle, det signaliseres tvert i mot at kongeparet står godt i kritikken når de i tillegg har valgt å være kongelig varetektsbolig. MBH har ingenting å tape personlig på å få testet skyldspørsmålene på nytt, og han har åpenlys støtte fra kongehuset.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Skrevet
MadamPomFrit skrev (5 minutter siden):

Den nye kongen gav MBH en fremtredende plass foran internasjonal presse når den avdøde monarkens kiste skulle bæres. Det er ingenting som tyder på at kongehuset ønsker å gi MBH en mer diskrèt rolle, det signaliseres tvert i mot at kongeparet står godt i kritikken når de i tillegg har valgt å være kongelig varetektsbolig. MBH har ingenting å tape personlig på å få testet skyldspørsmålene på nytt, og han har åpenlys støtte fra kongehuset.

Strengere straff.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MadamPomFrit skrev (11 minutter siden):

Han kan få strengere straff. Eller annerledes straff, som feks er knyttet til behandling

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (16 timer siden):

Ja. Han ser sunn og frisk ut.  Ganske sikkert avrusning .

Kanskje ikke så rart ; må jeg holde seg unna rus da han vet at det kan bli tatt prøver når som helst 

I tillegg har han jo sittet i «varetekt» på luksuriøse Skaugum og solt seg så mye han orket 😎

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (16 minutter siden):

Han er vell uansett snart ferdig sonet…

Ikke hvis dommen han fikk i tingretten blir stående, den er på 4 år, så selv med 2/3 har han en god del igjen etter fratrekk. Når det gjelder kun det han har erkjent selv så vil 2/3 nærme seg etter hvert ja.

• Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (13 timer siden):

Skjemme seg ut, verdighet, inntrykk - hva er dette for slags målestokk?

Å ikke slå hånden av en som har gjort seg skyldig i alvorlige lovbrudd kan betraktes som et verdivalg. Å støte fra seg noen i offentligheten for selv ikke å fremstå i et uheldig lys er i min verden et mye, mye dårligere valg rent etisk sett. 

Hvis målet er at Marius Borg Høiby en dag skal kunne bli rusfri og rehabilitert er det neppe noe sjakktrekk å ta offentlig avstand fra ham ved å utestenge ham fra noe så grunnleggende som å delta i sørgehøytidelighetene i forbindelse med sin bestefars død. I særdeleshet ikke hvis begrunnelsen er at "det tar seg virkelig ikke ut". Kongefamilien har alles øyne på seg, alltid - og akkurat nå rundt kong Haralds død hvert eneste minutt og sekund av dagene fram til begravelsen. Hvordan de behandler hverandre i disse dagene går ikke upåaktet hen, og de må kunne stå i og for de valgene for all framtid. Vi kan gå ut fra at de er meget veloverveide.

Ja , veloverveide er valgene helt garantert!

Og de føyer seg godt inn i rekken….

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
NedOpp skrev (6 minutter siden):

Ikke hvis dommen han fikk i tingretten blir stående, den er på 4 år, så selv med 2/3 har han en god del igjen etter fratrekk. Når det gjelder kun det han har erkjent selv så vil 2/3 nærme seg etter hvert ja.

Pussig at MBH begjærer seg løslatt når han har så gode varetektsforhold. Tiden hjemme med familie og venner på Skaugum trekkes i sin helhet fra den endelige straffeutmålingen. Tyder på at MBH håper på frifinnelse av sakene han har anket. Da unngår han oversoning.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MadamPomFrit skrev (8 minutter siden):

Pussig at MBH begjærer seg løslatt når han har så gode varetektsforhold. Tiden hjemme med familie og venner på Skaugum trekkes i sin helhet fra den endelige straffeutmålingen. Tyder på at MBH håper på frifinnelse av sakene han har anket. Da unngår han oversoning.

Tyder på at han fremdeles anser seg uskyldig… Vi kan vell legge til manglende selvinnsikt som en karakterbrist.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Eyr skrev (Akkurat nå):

Tyder på at han fremdeles anser seg uskyldig… Vi kan vell legge til manglende selvinnsikt som en karakterbrist.

Enig i at stadige forespørsler om løslatelse til tross for bokstavelig talt kongelige varetektsforhold tyder på at MBH fremdeles anser seg som uskyldig. Han har videre et svært kapabelt og erfarent team av forsvarere til rådighet.

MBH er uansett en fri mann om få år. Vi får håpe dømmekraften til kongeparet er god når de nå har valgt å gi ham en mer fremtredende rolle både som kistebærer for den tidligere monarken med pressen tilstede, samt med kongelig varetektsbolig.

Tiden vil vise.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MadamPomFrit skrev (30 minutter siden):

Hvor leser du at han har begjært seg løslatt? Varetektsfengslingen hans løper jo ut om 4-5 dager. Har politiet bedt om en forlengelse som han har innvendinger mot?

Lenke?

• Liker 1
Skrevet (endret)
MadamPomFrit skrev (1 time siden):

Klart han har noe å tape , han kan kan risikere strengere straff , akkurat som alle andre

Endret av Orly
  • Nyttig 2
Skrevet
MadamPomFrit skrev (33 minutter siden):

Hvor står det at han har begjært seg løslatt nå?

• Liker 1
Skrevet
Eyr skrev (18 timer siden):

Kan du finne en kilde hvor du har lest det? Jeg vet folk har sagt det her inne men jeg har ikke lest en eneste plass i offentlige medier at båreprosesjon var avtalt med Harald på forhånd. Skjønner ikke helt hvorfor han skulla hatt så stor formening om d heller. Samme for han om den var privat eller offentlig vell? Tenker jo at han lot d være opp til den nye Kongen eller Dronning Sonja. 

Kongehusets nettside og pressemeldingen ang det som skjer så står det en del informasjon 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...