Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kvittre skrev (36 minutter siden):

Private, offentlige?  De kunne bare lukket dørene til den private båreferden. Mulig de angrer på åpenhet og inkludering . 

Ja, det ble en "privat, offentlig" båreferd. Som det også ble beskrevet i media. Tidligere har de ikke latt pressen slippe til i den private prosesjonen (da kong Olav døde), men denne gangen fikk TV-kameraene komme slik at det ble offentliggjort og sendt på nasjonal TV. 

Som du skriver, de kunne ha lukket dørene til båreferden. Merkelig nok virker det som det var nettopp dette vi skulle se. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (15 minutter siden):

Så, konklusjonen din er at 1) du reagerte på det, men 2) valgte å overse det. 

Da er det vel på samme måte for som mange andre, at man velger å overse det, fordi alternativet hadde kanskje vært at vi ikke fikk sett bårebæringen i det hele tatt. 

For, den kunne vært uten at TV-kameraer var tilstede, men poenget mitt er at det ikke ble slik, og at de valgte å vise stebarnebarnet som er overgrepsdømt, narkodømt, voldsdømt osv, med fotlenke (sikkert tatt av den dagen?) på nasjonal TV. 

Personlig synes jeg det var en merkelig avgjørelse, for han kunne tatt farvel med bestefar uten at det ble vist for hele verden. Er ikke dette en mann som egentlig sitter i varetekt og går med fotlenke? Jeg lurer på hva mange andre som sitter med fotlenke tenker om dette. Samtidig er det heller ikke "alle" som får omsorgspermisjon til å ta farvel med sin bestefar eller bestemor, eller får delta i begravelser. Det er mange som har fått avslag på søknader til begravelser til sine nærmeste så lenge de sitter i varetekt. Nå er varetekt med fotlenke en ganske ny måte å sitte i varetekt på, men jeg ønsker gjerne å høre fra flere vedrørende denne "problemstillingen". Såvidt meg bekjent er denne ordningen ikke eldre enn ca 1 år. Mulig jeg tar feil, emn tror det. 

Ellers er vi alle mennesker, men ikke alle er "kongelig". Noen har en tittel foran navnet sitt som tilsier at de har helt andre privilegier enn oss "vanlige dødelige" og dermed også helt andre roller i samfunnet, men det er forbeholdt nettopp; de kongelige. 

Men hvorfor går han med fotlenke? Regner med at du vet det?

• Liker 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 minutter siden):

Ja, det ble en "privat, offentlig" båreferd. Som det også ble beskrevet i media. Tidligere har de ikke latt pressen slippe til i den private prosesjonen (da kong Olav døde), men denne gangen fikk TV-kameraene komme slik at det ble offentliggjort og sendt på nasjonal TV. 

Som du skriver, de kunne ha lukket dørene til båreferden. Merkelig nok virker det som det var nettopp dette vi skulle se. 

Nei, det var kong Harald ønske at dette skulle deles med folket . 

ja, det var lukkede dører da kong Olav døde, vi vet allikevel at det var barn og barnebarn som bar hans båre det første stykket. 

har ikke lest det omtalt som « privat , offentlig « båreferd , det var dårlig språk. 

• Liker 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (14 minutter siden):

Så, konklusjonen din er at 1) du reagerte på det, men 2) valgte å overse det. 

Da er det vel på samme måte for som mange andre, at man velger å overse det, fordi alternativet hadde kanskje vært at vi ikke fikk sett bårebæringen i det hele tatt. 

For, den kunne vært uten at TV-kameraer var tilstede, men poenget mitt er at det ikke ble slik, og at de valgte å vise stebarnebarnet som er overgrepsdømt, narkodømt, voldsdømt osv, med fotlenke (sikkert tatt av den dagen?) på nasjonal TV. 

Personlig synes jeg det var en merkelig avgjørelse, for han kunne tatt farvel med bestefar uten at det ble vist for hele verden. Er ikke dette en mann som egentlig sitter i varetekt og går med fotlenke? Jeg lurer på hva mange andre som sitter med fotlenke tenker om dette. Samtidig er det heller ikke "alle" som får omsorgspermisjon til å ta farvel med sin bestefar eller bestemor, eller får delta i begravelser. Det er mange som har fått avslag på søknader til begravelser til sine nærmeste så lenge de sitter i varetekt. Nå er varetekt med fotlenke en ganske ny måte å sitte i varetekt på, men jeg ønsker gjerne å høre fra flere vedrørende denne "problemstillingen". Såvidt meg bekjent er denne ordningen ikke eldre enn ca 1 år. Mulig jeg tar feil, emn tror det. 

Ellers er vi alle mennesker, men ikke alle er "kongelig". Noen har en tittel foran navnet sitt som tilsier at de har helt andre privilegier enn oss "vanlige dødelige" og dermed også helt andre roller i samfunnet, men det er forbeholdt nettopp; de kongelige. 

Ja, hva skulle jeg gjøre annet enn å overse han når han først var der? Det gikk fint an å se på bårebæringen uten å la det handle om Marius. Det var jo alt bestemt at han skulle være der, sannsynligvis et ønske fra avdøde. Det skal ikke jeg legge meg borti, for dette var en privat seremoni, og noe familien sikkert har hatt en plan på en stund.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Ja, hva skulle jeg gjøre annet enn å overse han når han først var der? Det gikk fint an å se på bårebæringen uten å la det handle om Marius. Det var jo alt bestemt at han skulle være der, sannsynligvis et ønske fra avdøde. Det skal ikke jeg legge meg borti, for dette var en privat seremoni, og noe familien sikkert har hatt en plan på en stund.

Hvis de ville at det skulle være en privat seremoni, ville de ikke latt TV-kameraene sende!

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet
Kvittre skrev (6 minutter siden):

Nei, det var kong Harald ønske at dette skulle deles med folket . 

ja, det var lukkede dører da kong Olav døde, vi vet allikevel at det var barn og barnebarn som bar hans båre det første stykket. 

har ikke lest det omtalt som « privat , offentlig « båreferd , det var dårlig språk. 

Er det dokumentert at dette var en av kong Haralds siste ønsker, at Marius skulle delta i prosesjonen sammen med de andre barn og barnebarn, for nasjonal TV? 

Det kan godt hende, uten at jeg har lest det, men jeg synes allikevel at signalet som sendes ut er både tydelig og bekymringsfullt når en som er både volds- rus- og overgrepsdømt, i varetekt med fotlenke, deltar i prosesjonen til kongen, for nasjonal TV. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Hvis de ville at det skulle være en privat seremoni, ville de ikke latt TV-kameraene sende!

ble den sendt og jeg har allerede sagt at det er dét det koker ned til for min del. 

Men man velger jo uansett selv om man vil se på, man ikke se på hvis man trigges såpass av at MBH er sammen med familien sin. Det er garantert ikke siste gang vi ser dem sammen. Han lever også i denne verden og vi kan ikke reservere oss mot å se ham hvis vi ikke aktivt gjør tiltak for å skjerme oss selv. Jo mer jeg leser her inne, desto mer likegyldig blir jeg til hele fyren. Som @Krokenguri sa, vi må faktisk forholde oss til at han eksisterer, og da må man velge litt selv hvordan man tar det. Marius gjorde faktisk ikke noe galt her, han oppførte seg og fulgte prosedyren som var satt. Akkurat det man burde forvente av han her.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

Er det dokumentert at dette var en av kong Haralds siste ønsker, at Marius skulle delta i prosesjonen sammen med de andre barn og barnebarn, for nasjonal TV? 

Det kan godt hende, uten at jeg har lest det, men jeg synes allikevel at signalet som sendes ut er både tydelig og bekymringsfullt når en som er både volds- rus- og overgrepsdømt, i varetekt med fotlenke, deltar i prosesjonen til kongen, for nasjonal TV. 

Jeg har lest det flere steder, men det finnes ikke offisielle uttaleser . 

dette skal være en del av kong Haralds modernisering av kongehuset med mer åpenhet . Det har nok ikke så mye med Marius i fotlenke å gjøre. Den biten var nok ikke planlagt . 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

ble den sendt og jeg har allerede sagt at det er dét det koker ned til for min del. 

Men man velger jo uansett selv om man vil se på, man ikke se på hvis man trigges såpass av at MBH er sammen med familien sin. Det er garantert ikke siste gang vi ser dem sammen. Han lever også i denne verden og vi kan ikke reservere oss mot å se ham hvis vi ikke aktivt gjør tiltak for å skjerme oss selv. Jo mer jeg leser her inne, desto mer likegyldig blir jeg til hele fyren. Som @Krokenguri sa, vi må faktisk forholde oss til at han eksisterer, og da må man velge litt selv hvordan man tar det. Marius gjorde faktisk ikke noe galt her, han oppførte seg og fulgte prosedyren som var satt. Akkurat det man burde forvente av han her.

Hvis han skydde offentligheten så mye som både han og mor ytrer, så faller det ikke naturlig at han er så mye offentlig som han faktisk er. Man kan fint ta farvel med en avdød, uten å vise seg så mye offentlig. 

Likedan som i vinduene på Slottet, så står han og ser ut og viser seg frem. Han stiller jo opp på alt som er, men allikevel claimer at han skal være en privat person og ikke offentlig. Alt dette sauses sammen og skaper forvirrelse og flere spørsmål. 

• Liker 11
  • Nyttig 18
Skrevet
Skrevet

Dette med vinduet er noe de vet godt. Det er derfor vi har mange bilder av personer som står et stykke inn i rommet, eller på skrå bak gardina.

I begge tilfeller er det vanskelig å se hvem det er. 

HM vet og MBH vet.

• Liker 6
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (15 minutter siden):

Dette med vinduet er noe de vet godt. Det er derfor vi har mange bilder av personer som står et stykke inn i rommet, eller på skrå bak gardina.

I begge tilfeller er det vanskelig å se hvem det er. 

HM vet og MBH vet.

Er det marius sitt ansvar at du ikke liker å se han? Er det han sitt ansvar å gjemme seg bak en gardin for din skyld?

Tenk om han vil se folket og blomstene som er for hans bestefar? Håper han står der lenge og lar det synke inn, hva hans familie er en del av, som han har pissa på.

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, bilder med opphavsrett, avsporinger og svar til dette. Tråden blir stengt en kort stund for å hindre sitering av fjernede innlegg. 

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Er det marius sitt ansvar at du ikke liker å se han? Er det han sitt ansvar å gjemme seg bak en gardin for din skyld?

Tenk om han vil se folket og blomstene som er for hans bestefar? Håper han står der lenge og lar det synke inn, hva hans familie er en del av, som han har pissa på.

Det er liksom det. Marius kommer til å dukke opp. Vil man ikke se han så må man la vær å følge med.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Knitalong skrev (43 minutter siden):

Ja, her er også en artikkel om den internasjonale omtalen, som også har en nøytral eller positiv vinkling:

Internasjonale medier – om kongens Marius-grep

Tilføyer: Nå ser jeg at den i stor grad bygger på se&hørs artikkel. Jeg synes kanskje de tar litt hardt i når de sier han "hylles"; men poenget er at det blir møtt med forståelse og velvilje.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Jeg har lest det flere steder, men det finnes ikke offisielle uttaleser . 

dette skal være en del av kong Haralds modernisering av kongehuset med mer åpenhet . Det har nok ikke så mye med Marius i fotlenke å gjøre. Den biten var nok ikke planlagt . 

Kan du finne en kilde hvor du har lest det? Jeg vet folk har sagt det her inne men jeg har ikke lest en eneste plass i offentlige medier at båreprosesjon var avtalt med Harald på forhånd. Skjønner ikke helt hvorfor han skulla hatt så stor formening om d heller. Samme for han om den var privat eller offentlig vell? Tenker jo at han lot d være opp til den nye Kongen eller Dronning Sonja. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (9 minutter siden):

Det er liksom det. Marius kommer til å dukke opp. Vil man ikke se han så må man la vær å følge med.

Jaha. Så man skal slutte å være samfunnsengasjert da? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Eyr skrev (Akkurat nå):

Jaha. Så man skal slutte å være samfunnsengasjert da? 

Hvis man blir så trigga at man ikke klarer å være konstruktiv så. Det ble nettopp kritisert at han sto og så ut av et vindu. Det er ikke å være samfunnsengasjert.

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Solstråle1 skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sett noen som bagatelliserer handlingene til Marius. Uenigheten går på hva som er greit i den situasjonen han er i. En i hans nærmeste familie er død og det er grunnlag for at han får delta som han gjør. Han har vært gjennom en rettsprosess og det er ingen tvil i at han må sone i fengsel. 

Og hvilke øyne er det? Hvorfor er utlandet bedre til å bedømme det som skjer i Norge?

Fordi vi er så oppslukt i "nå må ingenting negativt bli sagt om kongehuset, fordi vi er i sorg-fasen". Derfor er utenlandske medier bedre til å uttale seg om dette enn oss.

Tenk om dette hadde vært det svenske kongehuset. Da hadde nok innstillingen her vært helt anderledes. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Har noen merket at han ser annerledes ut enn før? Ansiktet ser forandret ut? Mulig avrusning? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...