Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Queen94 skrev (2 minutter siden):

Har noen merket at han ser annerledes ut enn før? Ansiktet ser forandret ut? Mulig avrusning? 

Ja. Han ser sunn og frisk ut.  Ganske sikkert avrusning .

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (4 timer siden):

Nettopp - og dette stebarnebarnet er heller ikke hvem som helst. Det hele virker som en tragisk suppe.
Dersom de fortsetter dette "løpet" og MBH får en fremtredende rolle ved begravelsen så velger ihvertfall jeg å ikke se på. Orker det rett og slett ikke - altfor provoserende. 

Nei! Det blir krise for dem. Jeg skal på jobb, men da kan jeg jo bare spole over de jeg ikke vil se etterpå. 

• Nyttig 4
Skrevet
Queen94 skrev (1 time siden):

Har noen merket at han ser annerledes ut enn før? Ansiktet ser forandret ut? Mulig avrusning? 

Han ser sunnere ut. Friskere farge, mindre jagede trekk. Ikke så gusten og matt. Rus setter preg på både hud, øyne, mimikk og det meste. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes denne seremonien skulle vært privat også denne gangen. Altså ikke vist på tv eller i presse. Da hadde det, for meg, vært riktig at MBH bar kisten. Det hadde vært kun de nærmeste, og vi andre hadde ikke hatt noe med det. Nå ble det slik at dette ble vist for all verden. Og all verden har meninger om det. Det har på en måte tatt høytiden bort fra sorgen av kong Haralds død. Fokus har blitt på MBH og ikke kong Harald og hans død, og det gir meg en ubehagelig følelse. Jeg innrømmer at jeg hoppet i stolen selv, da jeg så MBH bar kisten, og ble mer opptatt av å tenke på alt som har kommet frem om hans eskapader, enn å ta inn seremonien. Allmennheten hadde ikke trengt innsyn i denne private seremonien. Jeg synes de kongelige og deres nærmeste, også MBH, kunne hatt denne seremonien uten tilskuere, og taklet sorgen i fred.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kvittre skrev (3 timer siden):

Ja. Han ser sunn og frisk ut.  Ganske sikkert avrusning .

Ja, det jeg også tenker. 

• Liker 2
Skrevet

Nå må folk huske at Marius var veldig liten når han ble en del av kongefamilien. Han så vel alltid Kong Harald som sin bestefar, og kanskje han og Marius hadde et god forhold. Han fortjener å kunne stå der uansett hans bakgrunn. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Queen94 skrev (3 minutter siden):

Nå må folk huske at Marius var veldig liten når han ble en del av kongefamilien. Han så vel alltid Kong Harald som sin bestefar, og kanskje han og Marius hadde et god forhold. Han fortjener å kunne stå der uansett hans bakgrunn. 

Å få delta på en anonym måte i en begravelse er noe annet enn å sprade rundt på slottet. Han hadde ikke trengt å delta i alle seremoniene. Kongehuset gjør seg selv til en enda større skam enn hva de har gjort siste årene. Han har absolutt ikke gjort seg fortjent til noen ting og er en kriminell. Likhet for loven gjelder kun når det passer seg tydeligvis.

• Liker 19
  • Nyttig 17
Skrevet
Krabbekrølle skrev (1 minutt siden):

Å få delta på en anonym måte i en begravelse er noe annet enn å sprade rundt på slottet. Han hadde ikke trengt å delta i alle seremoniene. Kongehuset gjør seg selv til en enda større skam enn hva de har gjort siste årene. Han har absolutt ikke gjort seg fortjent til noen ting og er en kriminell. Likhet for loven gjelder kun når det passer seg tydeligvis.

Dette var et arrangement for familien. Han er i familien. Det var heller ikke begravelsen.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Krabbekrølle skrev (1 minutt siden):

Etter dette så spiller det egentlig ingen rolle hva han deltar i sammen med sin familie/bonusfamilie.

De har skjemt seg selv ut, ingen verdighet igjen å beskytte. Signalene de sender til befolkningen er jo en eneste stor langfinger.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 20
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Dette var et arrangement for familien. Han er i familien. Det var heller ikke begravelsen.

De visste at det ble kringkastet og burde selvsagt visst hva slags inntrykk de gir folk. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)

Skjemme seg ut, verdighet, inntrykk - hva er dette for slags målestokk?

Å ikke slå hånden av en som har gjort seg skyldig i alvorlige lovbrudd kan betraktes som et verdivalg. Å støte fra seg noen i offentligheten for selv ikke å fremstå i et uheldig lys er i min verden et mye, mye dårligere valg rent etisk sett. 

Hvis målet er at Marius Borg Høiby en dag skal kunne bli rusfri og rehabilitert er det neppe noe sjakktrekk å ta offentlig avstand fra ham ved å utestenge ham fra noe så grunnleggende som å delta i sørgehøytidelighetene i forbindelse med sin bestefars død. I særdeleshet ikke hvis begrunnelsen er at "det tar seg virkelig ikke ut". Kongefamilien har alles øyne på seg, alltid - og akkurat nå rundt kong Haralds død hvert eneste minutt og sekund av dagene fram til begravelsen. Hvordan de behandler hverandre i disse dagene går ikke upåaktet hen, og de må kunne stå i og for de valgene for all framtid. Vi kan gå ut fra at de er meget veloverveide.

Endret av Aricia
tastefeil
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet
Krabbekrølle skrev (42 minutter siden):

Er jo ikke så lett å få deltatt anonymt når det snakk om kongefamilien 

• Liker 5
Skrevet

Flere av ofrene til MBH har uttalt at det var ekstremt vanskelig å varsle , fordi de ønsket ikke å «legge» seg ut med Norges mektigste familie.

https://www.seher.no/kongelig/signalet-er-rystende/85096433

Flere kongehuskommentatorer har uttalt at kongefamiliens valg om å gi Høiby en så synlig rolle sender et rystende og potensielt skremmende signal til ofrene.
Det hevdes at det kan oppleves som om kongehuset prioriterer intern familiemakt framfor å ta hensyn til de fornærmede. 

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 28
Skrevet

Tråden er stengt for moderering, og vil åpnes som normalt åpnes i morgen tidlig. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her er jeg helt enig.med Aricia over her. 

Endret av siesta
  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (11 timer siden):

Å ikke slå hånden av en som har gjort seg skyldig i alvorlige lovbrudd kan betraktes som et verdivalg. Å støte fra seg noen i offentligheten for selv ikke å fremstå i et uheldig lys er i min verden et mye, mye dårligere valg rent etisk sett. 

Hvis målet er at Marius Borg Høiby en dag skal kunne bli rusfri og rehabilitert er det neppe noe sjakktrekk å ta offentlig avstand fra ham ved å utestenge ham fra noe så grunnleggende som å delta i sørgehøytidelighetene i forbindelse med sin bestefars død. I særdeleshet ikke hvis begrunnelsen er at "det tar seg virkelig ikke ut". Kongefamilien har alles øyne på seg, alltid - og akkurat nå rundt kong Haralds død hvert eneste minutt og sekund av dagene fram til begravelsen. Hvordan de behandler hverandre i disse dagene går ikke upåaktet hen, og de må kunne stå i og for de valgene for all framtid. Vi kan gå ut fra at de er meget veloverveide.

Han er ikke en del av Kongehuset. Han er ikke engang i arverekken. Da kan de holde det privat. 

De er ellers opptatt av å skille privatliv fra sitt offentlige liv. 

De har gått offentlig ut og sagt at Marius Borg Høiby ikke er en offentlig person (når det passet dem best).

I sum betyr det at han gjerne må delta på det som er privat. Med familien.

Men det er ikke lenger privat når de velger, ja VELGER, å tv-overføre det. Da er det ikke lenger privat.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 24
Skrevet
Aricia skrev (11 timer siden):

Tror ikke han blir mindre rusfri kun fordi han fikk lov til å bære kisten...

Han kunne gått bak sin mor, ikke bære kisten. Da hadde han likevel vært med, men i hvertfall jeg hadde ikke reagert like sterkt. 

• Liker 11
  • Nyttig 15
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Kan legge den ut, reagerte på det samme …

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-reaksjoner-spesielt-a-se/85092853

Takk. Jeg har hele tiden sagt at MBH burde møte opp på dødsleiet og takke kongen. Selve begravelsen blir samme sak. Og så var det noen som poengterte at han kanskje fikk fordeler, og jeg sa at hvis det er tilfelle håper jeg at de innsatte som føler seg dårligere behandlet sier fra. Dette har fungert.

Sitat

Jeg vet om flere som ikke har fått delta i begravelse til nære familiemedlemmer, sier han. 

Hvis det er flere som ikke får delta i begravelser til nære familiemedlemmer, mens marius får være med på ting utover dødsleie og begravelse, er det noe riv ruskende galt.

Sitat

Hun bekrefter at Høiby fikk innvilget besøk på Rikshospitalet torsdag, reise til Bygdøy kongsgård og Slottet fredag, samt at han fikk være med å flytte båren til Slottskapellet mandag.

Han får også delta på gravferdsdagen 9. september.

Dette forventer jeg at det ryddes opp i hvis vi er et fungerende demokrati. Enten fikk Marius for mye, eller så får de andre for lite. Men det må være det samme.

Jeg postet denne i kongehus-tråden først, jeg tror den passer bedre her.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/i/d4Pm4z/statsadvokaten-lagmannsretten-boer-nekte-marius-borg-hoeibys-anke

Statsadvokaten mener at anken bør forkastes. Jeg visste ikke at det var et alternativ på dette nivået.

«– I Norge har vi et system hvor lagmannsretten tar en forhåndsvurdering av ankene fra tingretten til lagmannsretten og vurderer om anken vil føre fram eller ikke. Og hvis lagmannsretten mener den ikke vil det, så skal de nekte anken fremmet til behandling, sier Henriksbø.»

Endret av CeXNS
La til sitat
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
CeXNS skrev (10 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/d4Pm4z/statsadvokaten-lagmannsretten-boer-nekte-marius-borg-hoeibys-anke

Statsadvokaten mener at anken bør forkastes. Jeg visste ikke at det var et alternativ på dette nivået.

«– I Norge har vi et system hvor lagmannsretten tar en forhåndsvurdering av ankene fra tingretten til lagmannsretten og vurderer om anken vil føre fram eller ikke. Og hvis lagmannsretten mener den ikke vil det, så skal de nekte anken fremmet til behandling, sier Henriksbø.»

Jeg håper dette blir resultatet. Ingen andre enn media er tjent med å dra ut dette. Muligens MBH hvis han får kastet nok dritt om damene til at dommerne blir usikre. Men det er ikke et resultat jeg vil ha, og jeg tror ikke det er bra for kongehuset heller. Det er ikke noe lettere å komme seg videre omdømmemessig på den måten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...