Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Momma skrev (15 timer siden):

Det kan jo være at kong Harald i sin tid var med på noe såpass generelt som at "barnebarna bærer", uten at Marius ble nevnt spesielt verken i negative eller positive ordelag. Det er nokså vanlig at barnebarn bærer besteforeldres kister.

Det er vanlig om det ikke er nok med ektefelle og barn! Ellers er ikke barnebarn først i køen. Dør din mor er det oftest din far og dere søsken som bærer. Men det varierer jo litt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
suprise skrev (3 minutter siden):

Det er vanlig om det ikke er nok med ektefelle og barn! Ellers er ikke barnebarn først i køen. Dør din mor er det oftest din far og dere søsken som bærer. Men det varierer jo litt. 

Det varierer.. Hos oss har barnebarn bært båren til sine besteforeldre.

• Liker 2
Skrevet

Som voldtektsoffer selv går det kaldt igjennom meg når jeg ser hvor mange her som bagatelliserer og støtter Marius. Det er ikke til å begripe. Oppriktig trist, og man mister motet rett og slett. 

• Liker 13
  • Hjerte 20
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Ylvid skrev (46 minutter siden):

Som voldtektsoffer selv går det kaldt igjennom meg når jeg ser hvor mange her som bagatelliserer og støtter Marius. Det er ikke til å begripe. Oppriktig trist, og man mister motet rett og slett. 

Jeg støtter overhode ikke det MBH har gjort . Bare så det er klart. 

Men jeg synes det er forståelig at han fikk besøke sin bestefar, bære kisten i går å være i begravelsen. Noen ganger må en ha to tanker i hode.. 

Endret av elskersommer
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Ylvid skrev (25 minutter siden):

Da må du prøve å skille det å støtte Marius og det å synes det er forståelig at han fikk lov å ta avskjed med sin bestefar. Det er nemlig ikke det samme som å støtte ham. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (12 minutter siden):

Da må du prøve å skille det å støtte Marius og det å synes det er forståelig at han fikk lov å ta avskjed med sin bestefar. Det er nemlig ikke det samme som å støtte ham. 

Det er noe man forventer at alle har rett til.

Til og med drapsmenn kan få permisjon til slikt.

Endret av Durex
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Snikendeull skrev (19 timer siden):

Hvem er du til å uttale deg om dette egentlig?!? Hva om det er Kong Harald sitt ønske at han også skal være til stede og bære?!? 

Da viser det at også kong Harald var arrogant.

• Liker 7
  • Nyttig 11
Skrevet
Eufemia- skrev (19 timer siden):

Kong Haakons valg om å la den vold- og voldtekstdømte stesønnen bære Kong Haralds båre vil sende sjokkbølger gjennom det norske folk, samt at utenlandske medier allerede nå omtaler saken. 

Den verdige seremonien er totalt overskygget av MBHs deltakelse. 

Kongehuskommentator i det danske Extra Bladet, Trine Villemann, skriver; «Det er et sinnsykt signal». Hun sier videre at det er uforenlig å ha et kongehus med en voldtekstdømt kriminell i en så fremtredende rolle. Hun avslutter med å si;» Der er en arroganse som kommer til å koste dyrt, og at det er krenkende for nordmenns rettsfølelse.»

Svært godt skrevet at Trine Villemann,  at det er en arroganse de viser nå som vil koste dyrt, det er jeg enig i. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Skrevet (endret)
Durex skrev (5 minutter siden):

Det er noe man hadde forventet at alle har rett til.

Til og med drapsmenn kan få permisjon til slikt.

Ja. Man kan selvsagt mislike det, og selv synes jeg det er problematisk. Men har ikke noe problem med å forstå det, og skjønne at familien trengte å være sammen i en privat bårebæring som dette. Det er heller ikke sånn at de har smuglet inn Marius og tatt seg til rette på tvers av lovverk, han på lik linje med andre i varetekt og i fengsel kan søke om permisjon, og få det innvilget. Det har ikke noe med å støtte Marius å gjøre, det har med at han har deltatt på noe han har rett til å være med på. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg håper virkelig at han blir løslatt fra varetekt når denne perioden er over. Ser at han selv denne gangen faktisk ikke har begjært seg løslatt selv, så kan det være at det virkelig har gått opp for han hvor smart det er av han å få sitte med fotlenken på Skaugum så lenge som mulig. Det provoserer meg oppriktig at hver dag han går hjemme på Skaugum sammen med sin mor så får han en dag mindre i fengsel.

• Liker 5
  • Nyttig 15
Skrevet
Vampen skrev (17 timer siden):

Dette! 

En kongefamilie bør klare å skille mellom roller og hva som passer seg offentlig vs hva man kan gjøre privat. Her kunne man fint ha droppet å sende dette på tv, om man ønsket å ha alle, inkludert mannen med husarrest og fotlenke, med. Problemet oppstår i det man tar ham med vel vitende om at dette går live verden rundt. Og det betyr faktisk noe når en stor del av jobbeskrivelsen din er å representere staten Norge internasjonalt, samt å være en samlende figur for hele befolkningen. Klarer de ikke det, eller ønsker de ikke å gjøre det, så er det faktisk ingen som tvinger dem til å være kongelige. Det er mulig å abdisere. 

Dette !

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Kong Harald var ikke bestefaren hans. Det var Sven O. 

• Liker 9
  • Nyttig 12
Skrevet

Veldig bra vi har utlandet til å se på dette med litt andre øyne. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Skrevet
suprise skrev (1 time siden):

Hos oss var det kun barnebarn som bar begge besteforeldrene, så det varierer fra familie til familie du. Og hvor mange man er, hvilken helsetilstand folk har osv. Jeg har vært med å bære alle mine 4 besteforeldre.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
elskersommer skrev (1 time siden):

Det varierer.. Hos oss har barnebarn bært båren til sine besteforeldre.

Gjorde det her og når bestemor døde. Eller alle oss barnebarna og eldste oldebarnet. Når farmor og farfar døde bar alle 6 barna begge. Der var det ikke diskusjon om noe annet. Så det er forskjellig fra familie til familie.

Endret av Jokke89
  • Liker 1
Skrevet
parmanoia skrev (6 minutter siden):

Kong Harald var ikke bestefaren hans. Det var Sven O. 

Er det generelt et problem at ste-familie ser på hverandre som om de skulle være i biologisk familie? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Han vel en biologisk bestefar på far sin side og, vil jeg tro. Aner ikke om han lever eller hva forholdet deres er, jeg.

• Liker 3
Skrevet
Ylvid skrev (56 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen som bagatelliserer handlingene til Marius. Uenigheten går på hva som er greit i den situasjonen han er i. En i hans nærmeste familie er død og det er grunnlag for at han får delta som han gjør. Han har vært gjennom en rettsprosess og det er ingen tvil i at han må sone i fengsel. 

parmanoia skrev (2 minutter siden):

Veldig bra vi har utlandet til å se på dette med litt andre øyne. 

Og hvilke øyne er det? Hvorfor er utlandet bedre til å bedømme det som skjer i Norge?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Er det generelt et problem at ste-familie ser på hverandre som om de skulle være i biologisk familie? 

På ingen måte. Tvert imot er det vel ganske vanlig når relasjonen starter når barnet er så liten som Marius var. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...