Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Men ville man oppfattet det som splittende? Eller helt naturlig med tanke på dommen til MBH? 

Nei ikke i befolkningen, men innad i kjernefamilien ja. 

• Liker 1
Skrevet
kvinneguide skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig i dette, har bare ikke reflektert over at det er flere i familien som støtter han , og dermed kan det oppleves som splittende for kjernefamilien. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
kvinneguide skrev (12 minutter siden):

Og der så mener jeg kongen må gjøre det som er samlende for folket før det som er samlende for kjernefamilien /flokken. Hvis ikke er alt for Norge bare tomme ord og alt for flokken hadde vært mer passende valgspråk. 

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner. Hvis han motsetter seg så er det ingen grunn til at han har skjønt noe som helst, hvis han ikke motsetter seg har han enten skjønt noe, eller så har han kommet fram til at det er mest mulig behagelig for han å kutte ned perioden han skal sone med varetekt på Skaugum.

Jeg tror vi er enige.

Ja, sånn jeg tenker, takk. 😊 Så vil tiden vise om det er «har skjønt noe» eller bare innsett at det er det enkleste og mest behagelige i et langtidsperspektiv. Det vil jo også si noe om hvorvidt han har begynt å skjønne hvordan han bidrar til å øke belastningen for familien og ikke, og evnen til å sette kun MEG først, eller et snev av «selv om dette er dritt for meg akkurat nå er det bedre for folk jeg er glad i». Så burde han selvsagt gjort det av hensyn til ofrene osv. Men man må jo starte et sted når refleksjonsevnen har vært så fraværende som den har vært. Det skjer sjelden under over natta liksom. I første omgang er det viktigste at han slutter å skape støy og øke belastningen for dem rundt seg og ofrene, litt uavhengig av hva som er motivasjonen her og nå, tenker jeg. Så får vi se på sikt om han er i stand til å rehabiliteres. Han har en vei å gå, for å si det j… forsiktig.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
kvinneguide skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke skal mer til for å spiltte en familie enn at voldtektsmannen som sitter i varetekt ikke blir med og bærer en kiste, så er det en ganske skjør struktur i utgangspunktet. Det stemmer ikke helt overens med bildet jeg opplever at de har prøvd å skape av seg selv som en nær familie.

Men på den andre siden har jeg og andre sagt ganske tidlig at dette er en dysfunksjonell familie. Kanskje har du rett i at det ikke er mer enn dette som skal til før hele grupperinga kollapser.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet

Selv om man ikke synes Marius  fortjener respekt, synes jeg kong Harald gjør det. Dette har garantert vært planlagt en stund før hans død, og han ville ha Marius der, ellers hadde han ikke vært der. De er i familie og derfor syntes han nok det var sånn det skulle være. Man kan i det minste se det fra den vinkelen.

• Liker 10
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)

Jeg gidder ikke å irritere meg over dette med Marius' rolle ved båren. Dersom dette for eksempel var et ønske fra kong Harald, er det noe jeg finner meg i, og det er langt viktigere at Marius får sin endelige, forhåpentligvis riktige, dom og straff når den tid kommer. 

Endret av Momma
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Selv om man ikke synes Marius  fortjener respekt, synes jeg kong Harald gjør det. Dette har garantert vært planlagt en stund før hans død, og han ville ha Marius der, ellers hadde han ikke vært der. De er i familie og derfor syntes han nok det var sånn det skulle være. Man kan i det minste se det fra den vinkelen.

Og jeg velger å tro at Harald har hatt såpass sympati med ofrene til MBH at han ikke hadde valgt ham til å bære kisten. 

Velger å se det fra den vinkelen og jeg håper jeg har rett. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Jeg gidder ikke å irritere meg over dette med Marius' rolle ved båren. Dersom dette for eksempel var et ønske fra kong Harald, er det noe jeg finner meg i, og det er langt viktigere at Marius får sin endelige, forhåpentligvis riktige, dom og straff når den tid kommer. 

Der er vi enig. Denne seremonien handlet om kong Harald, ikke om Marius. Marius bare deltok, sammen med resten av familien sin. Harald ville nok ha dem alle der.

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Dette har garantert vært planlagt en stund før hans død, og han ville ha Marius der, ellers hadde han ikke vært der.

Dette skjønner jeg ikke hvordan du kan garantere.

Jeg tror ikke kongen hadde noe i mot Marius, det har jeg sagt mange ganger. Jeg tror ikke han hadde hatt noe i mot at han hadde båret kista. Jeg tror heller ikke at det var viktig for han. Svært få bestemmer selv hvem som skal bære båren, det er ikke sånn man tenker gjennom. En annen sak er at selv om kongen lå og funderte på slike ting på sitt siste, så kan han ikke ha vært sikker på at MBH ville få anledning til møte opp. Jeg tviler på at han ytret et ønske om dette ettersom det kunne ha satt de som styrer med permisjoner i en vanskelig posisjon. 

En annen grunn til at jeg sliter med å tro at kongen satte fram et spesifikt ønske om at MBH skulle være med er at jeg tror faktisk at han tenkte så langt som at de etterlatte måtte avgjøre hva som var hensiktsmessig i denne situasjonen. Hvis han i det hele tatt lå og planla prosesjonen. Jeg håper han hadde hyggeligere ting å tenke på på slutten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Og jeg velger å tro at Harald har hatt såpass sympati med ofrene til MBH at han ikke hadde valgt ham til å bære kisten. 

Velger å se det fra den vinkelen og jeg håper jeg har rett. 

Er det noen som klarte å ha flere tanker i hodet samtidig, var det kong Harald. Hårreisende at du minimerer ham til noen som ikke hadde sympati med folk. Det vet vi at han hadde. Det ene utelukker ikke det andre. At han så verdien i en samlet familie, betyr ikke at han ikke hadde sympati med ofrene. 

• Liker 4
  • Nyttig 14
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke kongen hadde noe i mot Marius, det har jeg sagt mange ganger. Jeg tror ikke han hadde hatt noe i mot at han hadde båret kista. Jeg tror heller ikke at det var viktig for han. Svært få bestemmer selv hvem som skal bære båren, det er ikke sånn man tenker gjennom. En annen sak er at selv om kongen lå og funderte på slike ting på sitt siste, så kan han ikke ha vært sikker på at MBH ville få anledning til møte opp. Jeg tviler på at han ytret et ønske om dette ettersom det kunne ha satt de som styrer med permisjoner i en vanskelig posisjon. 

En annen grunn til at jeg sliter med å tro at kongen satte fram et spesifikt ønske om at MBH skulle være med er at jeg tror faktisk at han tenkte så langt som at de etterlatte måtte avgjøre hva som var hensiktsmessig i denne situasjonen. Hvis han i det hele tatt lå og planla prosesjonen. Jeg håper han hadde hyggeligere ting å tenke på på slutten.

Det er prosedyrer de mest sannsynlig har bestemt for lenge siden. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Du tror ikke det var lagt en aldri så liten tanke bak det hele på forhånd?

• Nyttig 6
Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Etter alt som kom frem om Marius blir jeg overrasket hvis dette var Harald sitt ønske. Hvis det virkelig var kong Harald som ønsket det etter alt som kom frem så er jeg skuffa,

Altså virkelig? Det er helt vilt hvordan folk tar av her og skal besudle vår avdøde konge og være skuffet over han hvis han ønsket at Marius skulle bære båre.  Vi må nesten gå utifra at også Dronning Sonja ønsket Marius der, han har vært deres barnebarn fra han var liten og de ønsker å gi han en ny mulighet. Og hvorfor ikke? Helt vanvittig hvor mye mer pes han har fått her inne på denne posten ( og familien hans) og i media også før han var dømt.  Mye mer enn mange andre,  så mange sider her om han og uansett hva han gjør eller familien gjør så er det feil.   Går utifra at dersom dere kjenner/ er i familie med folk som gjør noe som er kriminelt ( uansett hva) slår hånden av dem og aldri gir dem ny sjanse. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Det er klart det er nøye planlagt hvem som skal bære kista så lenge det er snakk om kongefamilien. Ingenting der er overlatt til tilfeldighetene. Det ble ikke planlagt den uka han ble innlagt. Det har vært planlagt lenge. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Du tror ikke det var lagt en aldri så liten tanke bak det hele på forhånd?

Det vet jeg ikke. Jeg har et problem med din garanti.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg reagerte sterkt når jeg så Marius, tenk da hvordan ofrene hans måtte oppleve å se han på direktesendt TV i en slik anledning.

Ja, dette var en privat seremoni, likevel sitter jeg igjen med at dette var et bevisst valg Kongen og Dronningen gjorde. "Flokken først", ikke "folket først". Dette tror jeg kan få store konsekvenser for kongeparet, når de allerede nå gjør ett slikt valg.

Samtidig tenker jeg: hvem andre ville ha fått så mye permisjon? Marius får en tilrettelegging som ingen andre i samme situasjon får, kun fordi moren er den hun er. Og for meg sender dette også totalt feil signaler-  

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er en av dem som har kjent et lite stikk de gangene "samlet familie" har blitt nevnt de siste dagene. Det eneste jeg tenkte da jeg hørte det, var normalisering av det som MBH har gjort. Denne normaliseringen som man har sett over tid. Normalisering, og det man kan hevde er å ta skritt for å hjelpe han.  Som om Haralds ettermæle, en av hans beste egenskaper, skulle være at han hadde støttet dem i dette.

Jeg vet det er å tolke ting i verste mening, men jeg tenkte det likevel. Det er ikke tid og sted for å dele slike tanker, derfor gjør jeg det selvfølgelig kun på et forum.

Strengt tatt er det vel like upassende at kongehuseksperter skal ha monopol på å analysere normalitet og hva som er riktig, som det å ha en negativ mening. 

Nåja. Det er landesorg, og kongefamilien har mistet et familiemedlem. Det vil bli mye vanskeligere å komme unna med forsøk på dette når sorgen har lagt seg, og det er andre enn religiøse monarkister som intervjues som eksperter på TV. Når bakteppet ikke er at kongen er død. Jeg ser i krystallkula at det kommer til å bli nok av anledninger. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg ikke. Jeg har et problem med din garanti.

Det er greit. Jeg kan selvsagt ta feil. Men jeg tror Haralds død og dagene etter var godt planlagt. Tror ikke det var tilfeldig at det var 8 håndtak liksom. Det kunne vært 6, det kunne vært 7, et i midten bak. Jeg tror det allerede var bestemt hvem som skulle bære kisten. 

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...