Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (2 minutter siden):

Er den norske pressen servile ift. dette? Pressen har dekket MBH og hans handlinger gjennom to år, og de har ikke akkurat hatt silkehanskene på. Nå synes det som om silkehanskene er tatt på og serviliteten har tatt overhånd. 

Hva er skjedd med den norske pressen? 

Jeg tenker at den norske pressen har respekt for at kongefamilien sørger, og at det er derfor de ikke synes det passer seg å diskutere denne saken nå. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Er den norske pressen servile ift. dette? Pressen har dekket MBH og hans handlinger gjennom to år, og de har ikke akkurat hatt silkehanskene på. Nå synes det som om silkehanskene er tatt på og serviliteten har tatt overhånd. 

Hva er skjedd med den norske pressen? 

Du skjønner det at kanskje den norske pressen har litt mer respekt for vår avdøde konge og faktisk ikke skriver om dette akkurat nå.. Desverre er det alt for mange som ikke eier respekt for noen ting

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
elskersommer skrev (Akkurat nå):

Hva med at du sender en mail til slottet og spør om dette.. si du er sterkt imot at han er med og bærer kiste og er i kirken under begravelsen... Må da være mye bedre at du gjør dette. 

Jeg er ikke i mot at han er i en privat minnesermoni MEN at han som ikke liker å være i media stikker seg frem ved å bære kista på TV er ikke ok etter min mening, Hvorfor skal det være bedre å sende epost til slottet enn å skrive på kvinneguiden? De utelukker uansett ikke hverandre så kanskje jeg kan gjøre begge deler… 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke i mot at han er i en privat minnesermoni MEN at han som ikke liker å være i media stikker seg frem ved å bære kista på TV er ikke ok etter min mening, Hvorfor skal det være bedre å sende epost til slottet enn å skrive på kvinneguiden? De utelukker uansett ikke hverandre så kanskje jeg kan gjøre begge deler… 

Dette var en PRIVAT seremoni, at media er invitert viser at de ønsker seg åpenhet. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
FruR skrev (3 minutter siden):

Hva om Kong Harald hadde ett siste ønske om at barn og barnebarn skulle være kisten? Det er ingen som vet hvorfor han er med

Da synes jeg du skal sende mail til de og skrive her.

Endret av elskersommer
  • Liker 6
Skrevet (endret)
Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Dette var en PRIVAT seremoni, at media er invitert viser at de ønsker seg åpenhet. 

Ja, de kunne jo fint ha holdt den delen der overgriper skal bære kista vært helt privat da. Istedet så velger de full kameraføring. 

Her er selve poenget å vise støtte til overgriper. En offentlig familie som tar rollene sine på alvor ville ikke valgt denne løsningen.

Skammelig og uverdig.

Endret av keops
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 20
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i det du skriver. Det at Marius er et "menneske som har feilet" er irrelevant all den tid han ikke tar ansvar for feilene.

Dette er jeg så enig i! 

Og så syns jeg også at det er er litt krise av den som skrev at han «er et menneske som har feilet». Det blir å undergrave alvorligheten i det han har gjort. Det er ikke snakk om en feil, det er snakk om gjentagende alvorlige forbrytelser, som med stor sannsynlighet har preget (og fremdeles preger) livene til de som har blitt utsatt for vold og overgrep av han. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
keops skrev (4 minutter siden):

Ja, de kunne jo fint ha holdt den delen der overgriper skal bære kista vært helt privat da. Istedet så velger de full kameraføring. 

Her er selve poenget å vise støtte til overgriper. En offentlig familie som tar rollene sine på alvor ville ikke valgt denne løsningen.

Skammelig og uverdig.

Støtte til en overgriper? Altså dette er sønnen hennes. Her er det mange barn som står uten støtte og foreldre om du begynner å ruse seg og gjør kriminelle handlinger. 
Vi skal være takknemlige for at de viser slik åpenhet, og dette er helt i Kong Haralds ånd. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Varetektsfengslingen utløper om 1 uke. Dvs at innen utgangen av fredag får vi vite om påtalemyndigheten innstiller på forlenget varetekt. Hvis de gjør det vil vi raskt få svaret på om dette dødsfallet og måten han blir inkludert på har påvirket MBH i positiv retning i form av om han motsetter seg videre varetekt eller ikke. Helt ærlig tror jeg det å ekskludere ham kunne hatt motsatt effekt av det man ønsker. Men om han motsetter seg videre varetekt og lager styr om 4 dager så er det svar på mye. Jeg velger å vente og se til da. 

• Nyttig 5
Skrevet
Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Støtte til en overgriper? Altså dette er sønnen hennes. Her er det mange barn som står uten støtte og foreldre om du begynner å ruse seg og gjør kriminelle handlinger. 
Vi skal være takknemlige for at de viser slik åpenhet, og dette er helt i Kong Haralds ånd. 

Dette var som sagt en privat seremoni, ingen ville ha reagert om de droppet å filme den første delen.

Ja, dette er sønnen deres. Som de fint kan støtte uten å fornedre seremoniene rundt vår monarks dødsfall. Og greier de ikke å støtte denne voksne mannen uten å la han være sentral i vår nasjonale sørgeperiode, ja da er de jo ikke innforstått med at de også er monarker for alle overgrepsofrene.

Og da er vi tilbake til den eneste løsningen jeg kan se på dette: abdiser.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
NedOpp skrev (2 minutter siden):

Varetektsfengslingen utløper om 1 uke. Dvs at innen utgangen av fredag får vi vite om påtalemyndigheten innstiller på forlenget varetekt. Hvis de gjør det vil vi raskt få svaret på om dette dødsfallet og måten han blir inkludert på har påvirket MBH i positiv retning i form av om han motsetter seg videre varetekt eller ikke. Helt ærlig tror jeg det å ekskludere ham kunne hatt motsatt effekt av det man ønsker. Men om han motsetter seg videre varetekt og lager styr om 4 dager så er det svar på mye. Jeg velger å vente og se til da. 

Men jeg tenker at det er ganske sannsynlig at politiet ikke kommer til å be om forlengelse. Virker jo som de var sterkt i tvil sist, og tiden som har gått, svekker jo argumentet for fortsatt varetekt.

• Liker 2
Skrevet
NedOpp skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg kommer til å tolke aksept av fortsatt varetekt på den måten. Det er mulig han tenker at det er like greit å sitte i varetekt hjemme på Skaugum og få det trukket fra endelig dom. Det er jo ikke sikkert at han får sone dommen på Skaugum, i hvert fall ikke med en gang. Kanskje dette er det beste alternativet for han.

Hvis jeg forsto posten din rett.

• Liker 2
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Dette var som sagt en privat seremoni, ingen ville ha reagert om de droppet å filme den første delen.

Ja, dette er sønnen deres. Som de fint kan støtte uten å fornedre seremoniene rundt vår monarks dødsfall. Og greier de ikke å støtte denne voksne mannen uten å la han være sentral i vår nasjonale sørgeperiode, ja da er de jo ikke innforstått med at de også er monarker for alle overgrepsofrene.

Da hadde de fått kritikk for mindre åpenhet rundt dødsfallet til kong Harald. Og nei man må ikke abdisere for å være der for egne barn. 
Legg hate vekk litt, det er sorg i landet vårt. 
Marius får sin straff og da skal han tilbake til samfunnet, forhåpentligvis frisk og rusfri. 
De er også monark for overgrepsofre, de som sitter i fengsel, de som flytter hit, de som ruser seg. De er for oss alle, ikke kun utvalget. 
Synes de som har opplevd dette med Marius at det er vanskelig at Marius er en del av kongefamilien, så må de nå beskytte seg selv å ikke lese eller se på nett. 
Sånn er det for oss alle som har opplevd vanskelige ting, vi må lære oss å leve med det. 
De fleste ser voldteksmannen sin ustraffet, her har han fotlenke og venter på sin sak. 
Er han et monster, ja han er det når han ruser seg. Rus er en sykdom, og det må han få hjelp med. I Norge så er vi ikke usa, vi skal rehabilitere de som begår kriminalitet også vold, slik at de kan bli en del av samfunnet. 
Det å bli inkludert i familien nå kan gjøre at det er lettere for han å få skikkelig hjelp og ønske det. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
keops skrev (3 minutter siden):

Dette! 

En kongefamilie bør klare å skille mellom roller og hva som passer seg offentlig vs hva man kan gjøre privat. Her kunne man fint ha droppet å sende dette på tv, om man ønsket å ha alle, inkludert mannen med husarrest og fotlenke, med. Problemet oppstår i det man tar ham med vel vitende om at dette går live verden rundt. Og det betyr faktisk noe når en stor del av jobbeskrivelsen din er å representere staten Norge internasjonalt, samt å være en samlende figur for hele befolkningen. Klarer de ikke det, eller ønsker de ikke å gjøre det, så er det faktisk ingen som tvinger dem til å være kongelige. Det er mulig å abdisere. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 28
Skrevet
Vampen skrev (6 minutter siden):

Dette! 

En kongefamilie bør klare å skille mellom roller og hva som passer seg offentlig vs hva man kan gjøre privat. Her kunne man fint ha droppet å sende dette på tv, om man ønsket å ha alle, inkludert mannen med husarrest og fotlenke, med. Problemet oppstår i det man tar ham med vel vitende om at dette går live verden rundt. Og det betyr faktisk noe når en stor del av jobbeskrivelsen din er å representere staten Norge internasjonalt, samt å være en samlende figur for hele befolkningen. Klarer de ikke det, eller ønsker de ikke å gjøre det, så er det faktisk ingen som tvinger dem til å være kongelige. Det er mulig å abdisere. 

Det ville skurret litt å skulle være en samlende person for befolkningen samtidig som man splittet sin nærmeste familie?

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
FruR skrev (25 minutter siden):

Ja. For kongehuset vil det etterhvert få konsekvenser, håper jeg, når de skuffer folket gang på gang på gang.  Jeg vil fortsette å utrykke at jeg er skuffet her på KG uansett hva du måtte synes om det og uansett hvor mye du vil ha meg til å skrive epost isteden. 

Kongehuset vil bestå i mange mange år fremover.. om få år er alt av dette glemt. Å da mener jeg ikke at det MBH er innafor. Men så fort han er bak lås og slå så vil de aller fleste glemme

• Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg kommer til å tolke aksept av fortsatt varetekt på den måten. Det er mulig han tenker at det er like greit å sitte i varetekt hjemme på Skaugum og få det trukket fra endelig dom. Det er jo ikke sikkert at han får sone dommen på Skaugum, i hvert fall ikke med en gang. Kanskje dette er det beste alternativet for han.

Hvis jeg forsto posten din rett.

Han klarte ikke å tenke så langt for 4 uker siden, det var jeg selv med på å løfte fram her inne. At hvis han var litt smart så hadde han ikke motsatt seg, nettopp fordi han får fratrekk og at han uansett skal sone x antall mnd pga det han har tilstått og erkjent straffeansvar for, og at da har han egentlig en gullavtale. Men det skjønte han åpenbart ikke og tenkte bare ekstremt kortsiktig. Så en annen tilnærming nå kan indikere at det er noe refleksjon på gang i hodet hans. Som selvsagt på ingen måte betyr at nå har han lært, nå blir det bra, nå kommer han til å oppføre seg. Men det motsatte, at han fortsatt motsetter seg, og det i tillegg midt oppi dødsfallet og nærstående begravelse, vil bevise at han ikke er i gang med noen form for refleksjon og da er det enklere for min del å si at i dag er spill for galleriet (sliter litt med å finne riktige ord, så vær så snill tolk meg i beste mening 😊)

• Liker 4
Skrevet (endret)
elskersommer skrev (5 minutter siden):

Kongehuset vil bestå i mange mange år fremover.. om få år er alt av dette glemt. Å da mener jeg ikke at det MBH er innafor. Men så fort han er bak lås og slå så vil de aller fleste glemme

Med mindre det kommer flere skandaler da som viser hvor moralen og etikken til vårt ny kongepar og Marius  ligger. Jeg håper de endrer seg selvsagt men holder ikke pusten. Dersom MM og HM fremdeles betaler for bolig til Marius så blir jeg ikke sjokka og jeg vil være her for å minne folk på hva jeg synes om det,

Endret av FruR
  • Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
kvinneguide skrev (4 minutter siden):

Det ville skurret litt å skulle være en samlende person for befolkningen samtidig som man splittet sin nærmeste familie?

Men ville man oppfattet det som splittende? Eller helt naturlig med tanke på dommen til MBH? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Han klarte ikke å tenke så langt for 4 uker siden, det var jeg selv med på å løfte fram her inne. At hvis han var litt smart så hadde han ikke motsatt seg, nettopp fordi han får fratrekk og at han uansett skal sone x antall mnd pga det han har tilstått og erkjent straffeansvar for, og at da har han egentlig en gullavtale. Men det skjønte han åpenbart ikke og tenkte bare ekstremt kortsiktig. Så en annen tilnærming nå kan indikere at det er noe refleksjon på gang i hodet hans. Som selvsagt på ingen måte betyr at nå har han lært, nå blir det bra, nå kommer han til å oppføre seg. Men det motsatte, at han fortsatt motsetter seg, og det i tillegg midt oppi dødsfallet og nærstående begravelse, vil bevise at han ikke er i gang med noen form for refleksjon og da er det enklere for min del å si at i dag er spill for galleriet (sliter litt med å finne riktige ord, så vær så snill tolk meg i beste mening 😊)

Jeg skjønner. Hvis han motsetter seg så er det ingen grunn til at han har skjønt noe som helst, hvis han ikke motsetter seg har han enten skjønt noe, eller så har han kommet fram til at det er mest mulig behagelig for han å kutte ned perioden han skal sone med varetekt på Skaugum.

Jeg tror vi er enige.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...