Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
NedOpp skrev (Akkurat nå):

De har vel hatt en plan B mtp om han ikke fikk det. Men når han fikk permisjon så valgte man å følge den opprinnelige planen, også av respekt for kong Harald som har vært med på å planlegge og bestemme denne protokollen. 

Når tror du de sist gjennomgikk denne protokollen med kongen?

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (14 minutter siden):

Bingo.

Det var jo utgangspunktet for posten min som du valgte å sitere. Jeg kommenterte en annen bruker som garanterte oss at kongen ville ha han med.

Vi vet ikke.

Da legger vi den død.

Jeg står fortsatt ved at Harald nok ville ha alle barnebarna der, som jo også innebærer Marius. Skulle han virkelig plukke ut Marius som den ene som ikke skulle få delta? Neppe. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
Skrevet
Palmemor skrev (21 minutter siden):

Nå blir kongelige begravelser planlagt lenge i forveien. Lenge før han i det hele tatt ble siktet. Ett kongelig dødsfall er de forberedt på hele tiden, selv for de som ikke er gamle og syke. Kong Harald omfavnet Marius som sin egen, og vi vet ingenting om hvorvidt han ønsket å ha han med der eller ikke. Det spiller ingen rolle hva vi syns, Marius var med. Mest sannsynlig fordi enten Kong Harald ønsket det, eller fordi den nå regjerende Konge har sagt han skal. 

Etter alt som er skrevet her å dømme skulle man tro de begynte å planlegge dette for 2 uker siden. Og det er jo hoffet som planlegger ikke Haakon og Sonja. 

• Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Jeg står fortsatt ved at Harald nok ville ha alle barnebarna der, som jo også innebærer Marius. Skulle han virkelig plukke ut Marius som den ene som ikke skulle få delta? Neppe. 

Enig igjen 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
elskersommer skrev (2 timer siden):

Hva om Kong Harald hadde ett siste ønske om at barn og barnebarn skulle være kisten?

Kongelige begravelser/prosedyrer rundt tronskifte planlegges årevis i forveien - med nødvendige endringer og oppdateringer etter hvert.

Kong Harald har nok absolutt hatt et ord med i laget. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_London_Bridge
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Menai_Bridge

Vet at disse eksemplene er fra Storbritannia, men er neppe noe land som tar det på sparket
og koker sammen et opplegg i løpet av en uke eller to. (Eller minutter/timer når det gjelder annonsering. Media har bakgrunnsmateriale/dokumentarer klare.)

• Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

Når tror du de sist gjennomgikk denne protokollen med kongen?

Jeg tipper at den er blitt gått gjennom i sommer, ble ikke syk/fikk forverring i helsen den dagen han ble innlagt nå. Han var blitt behandlet for hemolytisk anemi i noen uker, og anemi er en belastning på hjertet, og spesielt med såpass omfattende hjertesykdomshistorikk som han hadde. Han så klart endret ut både i videoen de spilte inn på Mågerø ifb med VM, og da han tok imot landslaget på slottet. Jeg tenkte mitt da de gikk ut med planene for de 4 siste kommunebesøkene, at det fort kunne holde hardt (ikke som i at han nødvendigvis døde før, men ikke ville ha helse til å reise). Og nettopp pga situasjonen de har vært i med at de kunne ha mistet MM også, og at MBH åpenbart har vært et usikkerhetsmoment som du helt riktig påpeker, så tipper jeg at protokollen har vært tema i løpet av våren/sommeren. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
kvinneguide skrev (1 time siden):

Det ville skurret litt å skulle være en samlende person for befolkningen samtidig som man splittet sin nærmeste familie?

“Splitter sin nærmeste familie» og det er i realiteten snakk om at kanskje det hadde vært lurt å enten ikke sende seansen live på tv eller bedt mannen som er funnet skyldig i seksualforbrytelser i første runde i norsk rett om å holde seg i bakgrunnen. Om det er mye å be om, så har man fullstendig mistet syne hva MBH har gjort. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
NedOpp skrev (35 minutter siden):

Monarkens begravelse er planlagt ned i minste detalj, som en beredskapsplan som ligger klar, og oppdateres ved behov. Dette kom der veldig godt innblikk i da prins Philip døde og dronning Elizabeth døde, der hadde det t.o.m sitt eget kodenavn. Dødstidspunktet, det seremonielle mellom død og begravelse, og begravelse. Prins Philip hadde sågar selv valgt bilen som kjørte kista hans. Nettopp fordi det er et offentlig anliggende og et så enormt apparat som må være involvert når en monark dør og skal stedes til hvile er det detaljerte planer, som monarken selv har vært med på å bestemme. Jeg tviler sterkt på at dronning Sonja hadde akseptert at kong Harald sitt ønske og vilje ble overkjørt og endret i løpet av de siste 3 dagene, og at det at MBH er med i dag er resultat av at MM har rast seg til at MBH skal delta. Da hadde det vært tydelig kjølig dem i mellom, og det er det stikk motsatte. 

Selvsagt. Dette er ikke noe å lure på.

Og familien vet selvsagt veldig godt om kong Harald ønsket å inkludere eller ekskludere MBH. Og du har selvfølgelig helt rett i at Sonja har noe å si og at hun blir hørt her. Og MM og Sonja kom hånd i hånd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Selvsagt. Dette er ikke noe å lure på.

Og familien vet selvsagt veldig godt om kong Harald ønsket å inkludere eller ekskludere MBH. Og du har selvfølgelig helt rett i at Sonja har noe å si og at hun blir hørt her. Og MM og Sonja kom hånd i hånd. 

Selvsagt.

• Liker 4
Skrevet
Orly skrev (53 minutter siden):

Jo jeg har rett, bare å lese om fotlenke og soning det, så ser du at han ikke får spesialbehandling nå 

Ja, det er nettopp det jeg har gjort. Så du får ikke noe mer rett for det. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Iterion skrev (2 timer siden):

Permisjoner i haugevis? Du skriver «for noen som ikke engang er i biologisk familie». Hadde ditt syn på det vært annerledes hadde det vært hans biologiske bestefar? Og synes du egentlig ikke at det er veldig trist å skrive noe sånt, som om han har valgt å bli en del av kongefamilien som 3-åring? Selvsagt så han på kongen og dronningen som sine besteforeldre da. Og de var jo det også. Når det kommer til spørsmålet ditt…ja, så lenge denne personen ikke er til fare for samfunnet, har på seg en evt fotlenke og har eller er i gang med å sone straffen sin…

Vet du at mange fanger får avslag på søknader om sykebesøk etc? Du kan bare se et eksempel fra serien Oslo fengsel hvor en sleit for å få dagstur til begravelse av egen far. Jeg liker ikke at voldtekstsmenn får masse privilegier når de liksom skal få « straff». Dette er ikke straff i hele tatt. Og nei, han er ikke familie. Mange av oss har nære og tette bånd til andre, men det betyr ikke at vi er familie. At han nå plutselig er så synlig er nok en del av en større prplan for å øke tilliten til kongehuset igjen. En samlet front! Han blir framstilt som et sørgende barnebarn, ikke en voldsmann med fotlenke. Feil, bare feil. Varme tanker til Nora, og til de andre jentene som sikkert må slite hver dag med ettervirkningene. Og nå må de i tillegg se voldsmannen på tv i alle kanaler 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 22
Skrevet

Permisjon for å være tilstede i privat minnestund og i kirken i begravelse - ja fra meg. På direktesendt tv, bærende på kongens kiste - nei fra meg. Han er ikke kongelig eller i slekt med kong Harald, og det tar seg overhode ikke ut, all den tid han er i den situasjonen han er! Dette er ikke et vanlig dødsfall eller en vanlig begravelse, og signalene som blir sendt ut med dette er ikke bra.

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

De som sitter hjemme er stort sett ute hver eneste dag. De har som regel et krav om aktivitet, som gjør at de er ute av bolig daglig. I den tiden er det også innbakt tid nok til å gå på butikken og andre daglige ærender. Du søker også kriminal omsorgen for å være ute mer. Noe vil de få ja til, noe vil de få nei til. Anser begravelse ol i den gata at ddt stort sett er ja, når du er på hjemme soning. 

Vet om en insatt i fengsel, han fikk være i kirken når dattera giftet seg, ikke på festen. Og da vil jeg tro at begravelse også er stort sett ja, om det ikke er gode og ekstra grunner til nei

MBH har deltatt over flere dager allerede og gravferden er vi ikke kommet til enda, så jeg tror ikke du finner så veldig mange som får samme priviligerte varetekstbehandling som den MBH utviser at han blir gitt. Likhet for loven? Ja, du tror visst det, men MBH viser at dette ikke stemmer. Hadde jeg vært i varetekt med fotlenke jeg hadde virkelig stilt spørsmål til kriminalomsorgen om hvorfor MBH får ha "fritt leide over lang tid per dag" når min egen er svært begrenset.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Ilse jakobsen skrev (3 minutter siden):

Vet du at mange fanger får avslag på søknader om sykebesøk etc? Du kan bare se et eksempel fra serien Oslo fengsel hvor en sleit for å få dagstur til begravelse av egen far. Jeg liker ikke at voldtekstsmenn får masse privilegier når de liksom skal få « straff». Dette er ikke straff i hele tatt. Og nei, han er ikke familie. Mange av oss har nære og tette bånd til andre, men det betyr ikke at vi er familie. At han nå plutselig er så synlig er nok en del av en større prplan for å øke tilliten til kongehuset igjen. En samlet front! Han blir framstilt som et sørgende barnebarn, ikke en voldsmann med fotlenke. Feil, bare feil. Varme tanker til Nora, og til de andre jentene som sikkert må slite hver dag med ettervirkningene. Og nå må de i tillegg se voldsmannen på tv i alle kanaler 

Han i Oslo fengsel slet med å få lov å dra alene, ikke å få permisjon per se. Han fikk jo permisjon så lenge han hadde følge, og endte opp med det. Og du glemmer en viktig ting: han satt på soning. MBH er i varetekt pga gjentakelsesfare for brudd på besøksforbud , så lenge risikoen for at han bryter det ifb med å delta på båreflytting og begravelse er i praksis null, og ergo får han permisjon. Det store flertallet av dømte som anker de går fritt rundt ute i påvente av ankesak og rettskraftig dom. Folk som er dømt for vold og endre alvorlige forbrytelser går fritt ute også etter rettskraftig dom i påvente av soning, fordi vi har soningskø i dette landet i tillegg. Dette er ikke et forsvar av Marius, det virker bare som om mange her inne ikke har kunnskap om hvordan rettsapparatet og soning fungerer i praksis i Norge i dag. Jeg personlig synes jo det er sjukt at det er soningskø, spesielt for dommer som omhandler skade på andre mennesker. Jeg har selv en bekjent hvis nærmeste familiemedlem er blitt utsatt for grov vold, og har måttet leve i langt over et år før saken kom opp i rettsapparatet, og gjerningsmannen har gått fri hele tida, i mannens lokalmiljø, og går fri nå i påvente av ankesak. Her er det også barn involvert. En tidligere nabo var utsatt for alvorlig fysisk og psykisk vold, fyren ble sluppet ut gang på gang, han brøt besøksforbud og terroriserte henne, kutta opp dekk og holdt på, ble henta av politiet og sluppet ut på nytt, hun fikk ikke omvendt voldsalarm en gang! Han gærne Andreas Nørstrud fra Farmen slapp fotlenkevaretekt og ble sluppet helt fri i stedet fordi fotlenken var så sosialt stigmatiserende for ham stakkars, og han brøt besøksforbudet nesten tvert med ny traumatisering av kone og unger, noe alle skjønte han ville gjøre gitt historikken i saken. Dommeren syntes likevel synd på ham og slapp ham fri. Poenget er ikke at det er synd på MBH, eller at jeg synes det er ok at personer som har gjort det han har gjort kan få være i varetekt med fotlenke eller gå fri i påvente av ankesak eller soning osv, men at dette er helt gjengs og at det foregår hele tida, vi bare hører ikke om det. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, spekulasjoner, latterliggjøring, bilder/tekst med opphavsrett, avsporinger og svar til dette.

• Liker 2
Skrevet
tregutter skrev (12 timer siden):

Permisjon for å være tilstede i privat minnestund og i kirken i begravelse - ja fra meg. På direktesendt tv, bærende på kongens kiste - nei fra meg. Han er ikke kongelig eller i slekt med kong Harald, og det tar seg overhode ikke ut, all den tid han er i den situasjonen han er! Dette er ikke et vanlig dødsfall eller en vanlig begravelse, og signalene som blir sendt ut med dette er ikke bra.

Så han som er behandlet som deres eget barnebarn helt fra han var barn, skal plutselig ekskluderes når den ene besteforeldrene dør? Nei takk. Dette var en privat seanse lukket for andre deltakere, men media fikk dette opp kamera for å dele det med oss. Vil man ikke se Marius får man la være å se på det som har med kong Harald sin bortgang å gjøre. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Mei88 skrev (4 minutter siden):

Så han som er behandlet som deres eget barnebarn helt fra han var barn, skal plutselig ekskluderes når den ene besteforeldrene dør? Nei takk. Dette var en privat seanse lukket for andre deltakere, men media fikk dette opp kamera for å dele det med oss. Vil man ikke se Marius får man la være å se på det som har med kong Haralds bortgang å gjøre.

Her illustreres poenget, om enn fra et annet ståsted enn mitt.

Man skal altså løse dette ved at innbyggere som føler det blir helt feil å skulle respektere en prosesjon som samtidig paraderer en overgriper, skal la være å følge statskanalens dekking av monarkens bortgang.

• Liker 6
  • Nyttig 19
Skrevet
Lorieen skrev (20 minutter siden):

Han er dømt i tingretten. Dommen er imidlertid ikke rettskraftig ennå, fordi han har anket, som han jo har rett til. 

Dommen er ikke rettskraftig fordi MBH og aktor har anket. Aktor anket straffeutmålingen. Rett skal være rett.

«Aktor anker straffeutmålingen i Høiby-dommen til lagmannsretten»

https://www.nrk.no/nyheter/aktor-anker-straffeutmalingen-i-hoiby-dommen-til-lagmannsretten-1.17937711

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og kommentar til moderering. Vil samtidig  minne om at dette ikke er tråden for å diskutere monarkiet eller resterende medlemmer av Kongehuset. 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...