Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eyr skrev (9 minutter siden):

MBH motsetter seg ikke viderefengsling. Ønsker ikke støy. Jaja. Skulle et dødsfall til🫶🏼

FruR skrev (8 minutter siden):

Bra han har skjønt såpass hvertfall, det skal han ha

Han trenger vel ikke å ha skjønt mer enn at  varetekten trekkes fra eventuell soning, og vurdert det slik at dette er mye bedre.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Positivt fra MBH, kanskje både varetekt og rusfrihet har gitt han en dytt i riktig retning. Jeg skulle ønske at han trakk tilbake anken, tok straffen sin og begynte å se fremover, for alles del egentlig. Tror ting hadde roet seg og han hadde antagelig også fått en del respekt tilbake. 

• Liker 7
Skrevet
keops skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det er litt tidlig å droppe alle vers i visa om at han ikke endre seg, og at han tar hensyn til familen sin.

Å bryte ned tillit og å pådra seg et rulleblad som han har gjort tar mange år. Så det må vel mer til enn en enslig aksept av at påtalemyndigheten ønsker å varetktsfengsle ham videre før vi kan si at han har endret seg til å bli en hensynsfull mann.

Musesteg i riktig retning kan jeg gå med på.

Enig. Dette er ikke «se, han har endra seg!», men det er i det minste noe annet enn «jeg vil bli løslatt fordi dette er kjipt» og et ørlite tegn på evne til å lese rommet som rusfri. Så har han nok fått klar beskjed hjemme også, men det er hans avgjørelse, og han har jo gitt faen før. Så han skal få for at han greide denne syretesten. Så vil framtiden vise om han evner mer.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Positivt fra MBH, kanskje både varetekt og rusfrihet har gitt han en dytt i riktig retning. Jeg skulle ønske at han trakk tilbake anken, tok straffen sin og begynte å se fremover, for alles del egentlig. Tror ting hadde roet seg og han hadde antagelig også fått en del respekt tilbake. 

Jeg håper at det at han er rusfri faktisk bidrar til endring. Det hadde jo vært noe med en unnskyldning som han faktisk mente, f.eks. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
elskersommer skrev (15 minutter siden):

Bare så det er klart så har ikke jeg noe sympati for alt det han er dømt for å han skal helt klart sone sin straff på lik linje med andre i Norge som har gjort det samme. Hverken mer eller mindre

Men her må vi ha to tanker i hode.. han har mistet sin  bestefar/stebestefar/bonusbestefar å har rett til og søke om å få være med. Det har de sagt ja til.. Han var nok glad i han slik alle andre er i sine besteforeldre 

Hvis han var glad i vår kjære konge slik du mener så hvorfor i all verden har han gjort så stor skamme på familien sin? Mens MM vaar/er alvorlig syk så stod han og viste fingeren til politiet! Han har fullstendig gitt faen i kongen og familien sin. Han har kun brydd seg om sin egne behov. Noe han fortsatt gjør! Han ønsker sympati for at han må sitte ved bassengkanten og sole seg! Han har uttalt at det er en mindre påkjenning for han(!!) å sitte i varetekt på Skaugum enn i fengsel! For han! Hva med ofrene? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 24
Skrevet
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Han trenger vel ikke å ha skjønt mer enn at  varetekten trekkes fra eventuell soning, og vurdert det slik at dette er mye bedre.

I tillegg har han alt han trenger av fasiliteter, 3 timer fri i hovedhuset på Skaugum, og tilgang til venner på besøk. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Helle78 skrev (6 minutter siden):

Hvis han var glad i vår kjære konge slik du mener så hvorfor i all verden har han gjort så stor skamme på familien sin? Mens MM vaar/er alvorlig syk så stod han og viste fingeren til politiet! Han har fullstendig gitt faen i kongen og familien sin. Han har kun brydd seg om sin egne behov. Noe han fortsatt gjør! Han ønsker sympati for at han må sitte ved bassengkanten og sole seg! Han har uttalt at det er en mindre påkjenning for han(!!) å sitte i varetekt på Skaugum enn i fengsel! For han! Hva med ofrene? 

Kjenner du noen som har store rusproblemer? Hvordan oppfører eventuelt de seg mot egen familie?

Endret av elskersommer
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Helle78 skrev (3 minutter siden):

Godt innlegg😊

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Helle78 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener du det er belastende for ofrene at han er i varetekt med fotlenke? 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Helle78 skrev (1 minutt siden):

To ting kan være sant på én gang. Han kan ha vært veldig glad i kongen, samtidig som han har vært en real dritt mot andre. Andre voldsmenn er sikkert glad i familien sin, de også. Men det er selvsagt en helt forferdelig måte å oppføre seg på, og det at han bruker familien sin som argument hvis kjærestene ikke gjør som han vil, viser jo bare hvor egoistisk han er. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

To ting kan være sant på én gang. Han kan ha vært veldig glad i kongen, samtidig som han har vært en real dritt mot andre. Andre voldsmenn er sikkert glad i familien sin, de også. Men det er selvsagt en helt forferdelig måte å oppføre seg på, og det at han bruker familien sin som argument hvis kjærestene ikke gjør som han vil, viser jo bare hvor egoistisk han er. 

Nøyaktig hva jeg tenker også

• Liker 3
Skrevet
elskersommer skrev (Akkurat nå):

Kjenner du noen som har store rusproblemer? Hvordan oppfører eventuelt de seg mot egen familie?

Ja det gjør jeg. Og nei ingen av de urinerer på, slår, hyler, voldtar kjærestene sine. Og om de hadde gjort det så hadde ikke familien ønsket kontakt. Men hva jeg kjenner til  eller ikke er fullstendig irrelevant. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Skrevet
Helle78 skrev (1 minutt siden):

Ja det gjør jeg. Og nei ingen av de urinerer på, slår, hyler, voldtar kjærestene sine. Og om de hadde gjort det så hadde ikke familien ønsket kontakt. Men hva jeg kjenner til  eller ikke er fullstendig irrelevant. 

Som jeg prøver å si så forsvarer jeg ikke det han har gjort og han skal ha samme straff som andre personer som har gjort det samme. Han skal ikke straffes med fordi han har en mor som er dronning eller mindre straff. Men at han skal få delta nå bestefaren er dø mener jeg er riktig..

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Veldig enig i alt du skriver.

Og problemet for voldsmenn er vel sjelden kjærligheten de føler eller ikke føler til folk rundt seg.

Det handler om forholdet  de har til seg selv og hvilke reaksjonsmønstre de har.

Endret av lurker
  • Liker 3
Skrevet
Arild37 skrev (28 minutter siden):

Ja de gir tydelig signal om at familien står samlet og at de ikke vil distansere seg fra han pga hans handlinger. Og det tror jeg også var intensjon. Og står mye mer respekt av det enn å late som han ikke eksisterer 

Det må da finnes en mellomting? Hvor er forskjellen på privat og offentlig?

Det blir et dilemma for Haakon:

https://www.nettavisen.no/marius-borg-hoiby/kong-haakon/dronning-mette-marit/marius-borg-hoibys-rolle-blir-et-dilemma-for-kong-haakon/o/80-95-48683

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Arild37 skrev (34 minutter siden):

Ja de gir tydelig signal om at familien står samlet og at de ikke vil distansere seg fra han pga hans handlinger. Og det tror jeg også var intensjon. Og står mye mer respekt av det enn å late som han ikke eksisterer 

Nå er det faktisk forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Justlooking skrev (8 minutter siden):

Det må da finnes en mellomting? Hvor er forskjellen på privat og offentlig?

Det blir et dilemma for Haakon:

https://www.nettavisen.no/marius-borg-hoiby/kong-haakon/dronning-mette-marit/marius-borg-hoibys-rolle-blir-et-dilemma-for-kong-haakon/o/80-95-48683

Det finnes en mellomting, men jeg synes ikke mellomting er korrekt her. De sendte et tydelig signal med at de ikke kommer til å svikte Marius, og det var fint å se 

• Liker 3
Skrevet
Helle78 skrev (29 minutter siden):

Du vet tydeligvis ingenting om rusavhengighet. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kloke ord fra Dagbladet v/Martine Aurdal, om Høibys tilstedeværelse ved seremoniene, som anerkjenner det uvanlige og oppsiktsvekkende og at det vekker reaksjoner, før hun peker på verdivalget det er:

"Dette er rettsstatens verdier, der enhver er uskyldig inntil rettskraftig dom - og der også kriminalomsorgens fremste mål er rehabilitering og retur til samfunnet. Kong Haakon vil nok også si at dette er kristne verdier, det er uansett inkluderende verdier, det er at alle mennesker er mer verdt enn sine verste gjerninger. Det er familieverdier, en familie som står sammen i gode og vonde dager. (...) Denne inkluderingen er ikke bare i tråd med det moderne Norges praksis og verdier, det er helt i kjernen av den nå avdøde kongens viktigste budskap og mål.

Høiby har en selvsagt plass blant de aller nærmeste ved kongens bortgang. Alt annet ville være en skandale."

Det skulle bare mangle

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
kraftwerk skrev (1 minutt siden):

Du vet tydeligvis ingenting om rusavhengighet. 

Det er ikke rusavhengigheten han er i varetekt for eller han er dømt for. 

• Liker 4
  • Nyttig 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...