Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (14 minutter siden):

Lurer på hva som skjedde. Det hørtes jo ut som omvendt voldsalarm allerede var bestemt før det plutselig ikke var det. Kan godt forstå at det virker forvirrende. 

Jeg og lurer, men ingen vil svare tydeligvis . Forstår godt at Marius var skuffet og forvirret, han var sikkert ganske glad når han satt og ventet på at mamma skulle komme med målebånd , sendte smiley til politiet og greier. 
nei, seriøst, dette var sært . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Jeg og lurer, men ingen vil svare tydeligvis . Forstår godt at Marius var skuffet og forvirret, han var sikkert ganske glad når han satt og ventet på at mamma skulle komme med målebånd , sendte smiley til politiet og greier. 

Ja. Skikkelig kommunikasjonssvikt. Hva er vitsen med ankelmål og diskutering av hvilke soner han får bevege seg i og ikke, hvis det allerede var bestemt at han skulle fortsette i varetekten? 

Endret av -Pusheen-
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Ja. Skikkelig kommunikasjonssvikt. Hva er vitsen med ankelmål og diskutering av hvilke soner han får bevege seg i og ikke, hvis det allerede var bestemt at han skulle fortsette i varetekten? 

Kan det være at alt praktisk måtte være klart, også fordi det var en helg mellom? Og at kommunikasjonen er problemet her. Hvis man er klar på at «vi ber om mål og kartlegger kun for å være forberedt dersom vi lander på å ikke begjære forlenget varetekt, det er ikke det samme som at det er avgjort enda» så vil det jo oppleves litt annerledes. Ikke få opp forventningene på samme måte.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Problemet er at det ikke ser ut til å være i tråd med hvordan andre har det under «varetekt». Det skal visstnok være veldig tungt og isolerende å være i varetekt med GPS fotlenke i følge folk som jobber i kriminalomsorgen. Muligheter for besøk og 3 timer sykebesøk hver dag, fri tilgang til mobil og PC er langt unna isolasjon slik jeg ser det. 

Det er jo ganske irrelevant, så lenge formålet med varetekten blir oppnådd: At han ikke bryter besøksforbudet.

Det er ikke et mål i seg selv at folk skal ha det mest mulig fælt under varetekt.

Varetekt er ikke straff.

• Liker 5
Skrevet
NedOpp skrev (33 minutter siden):

Kan det være at alt praktisk måtte være klart, også fordi det var en helg mellom? Og at kommunikasjonen er problemet her. Hvis man er klar på at «vi ber om mål og kartlegger kun for å være forberedt dersom vi lander på å ikke begjære forlenget varetekt, det er ikke det samme som at det er avgjort enda» så vil det jo oppleves litt annerledes. Ikke få opp forventningene på samme måte.

Jepp, det hadde i så fall vært en veldig ryddig måte å si det på enn det forvirrende opplegget de gjorde nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Det er jo ganske irrelevant, så lenge formålet med varetekten blir oppnådd: At han ikke bryter besøksforbudet.

Det er ikke et mål i seg selv at folk skal ha det mest mulig fælt under varetekt.

Varetekt er ikke straff.

Men han får en dag mindre straff for hver dag han sitter i denne leke-varetekten. Dermed blir det i praksis forskuttering av straff.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
NedOpp skrev (2 timer siden):

Jeg tror som deg at det nok har blitt misforståelser i kommunikasjonen. Det er mulig disse kunne vært unngått hvis politiet ikke brukte sms som kommunikasjonsmiddel direkte med Marius, men heller gikk gjennom mer formelle linjer som advokatene. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (21 minutter siden):

Men han får en dag mindre straff for hver dag han sitter i denne leke-varetekten. Dermed blir det i praksis forskuttering av straff.

Javel. Da er det jo opp til påtalemyndigheten å avveie hvor viktig det ene er vs det andre. Og uansett vil han jo kunne få sone de siste seks månedene av selve straffen med fotlenke, hvis vilkårene ellers er oppfylt, så jeg ser ikke helt gyldigheten av det argumentet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (12 timer siden):

Javel. Da er det jo opp til påtalemyndigheten å avveie hvor viktig det ene er vs det andre. Og uansett vil han jo kunne få sone de siste seks månedene av selve straffen med fotlenke, hvis vilkårene ellers er oppfylt, så jeg ser ikke helt gyldigheten av det argumentet.

Hvis han kan få sone siste del av straffen i luksus på Skaugum med fotlenke, så er det ikke et gyldig argument å mene at det er dumt at han i tillegg nå får sone en stor del av resten av straffen også med fotlenke på Skaugum?

Hvis jeg sier at jeg ønsker at mest mulig av straffen hans skal være i fengsel og minst mulig av den skal være utenfor murene med fotlenke, klarer du å forstå gyldigheten av argumentet da?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Hvis han kan få sone siste del av straffen i luksus på Skaugum med fotlenke, så er det ikke et gyldig argument å mene at det er dumt at han i tillegg nå får sone en stor del av resten av straffen også med fotlenke på Skaugum?

Hvis jeg sier at jeg ønsker at mest mulig av straffen hans skal være i fengsel og minst mulig av den skal være utenfor murene med fotlenke, klarer du å forstå gyldigheten av argumentet da?

Nei. Det gir ingen mening.

• Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (16 timer siden):

er det "normalt" å være "glad" og å sende smileys til politiet i en diskusjon om omvendt voldsalarm og soningsforhold?

(altså ikke at du kan svare på det på hans vegne men det virker litt "out there" på en måte, veldig "spacet" i grunnen..)

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (9 minutter siden):

er det "normalt" å være "glad" og å sende smileys til politiet i en diskusjon om omvendt voldsalarm og soningsforhold?

(altså ikke at du kan svare på det på hans vegne men det virker litt "out there" på en måte, veldig "spacet" i grunnen..)

Han var vel glad fordi de ga inntrykk av at han skulle løslates fra varetekten. Jeg kan forstå det, han trodde jo han skulle få viljen sin.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Han var vel glad fordi de ga inntrykk av at han skulle løslates fra varetekten. Jeg kan forstå det, han trodde jo han skulle få viljen sin.

Han er next level manipulerende . 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Stakkars Marius! Livet er urettferdig. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (40 minutter siden):

Nei. Det gir ingen mening.

hva er det som ikke gir mening for deg?

Si at straffen blir 2 år med faktisk soning (siden nesten alle norske fanger av en eller annen uforklarlig grunn får trukket fra 1/3 av straffen). 6 måneder av dette kan i følge deg sones i fotlenke. Da er det igjen 1,5 år. Jeg vil at han da skal sone 1,5 år i fengsel. Hver dag han nå loffer rundt på Skaugum, får han trukket enda en dag fra straffen. Samme hvor mange dager som trekkes, vil han likevel kunne sone de siste 6 månedene i fotlenke? Eller? det er ikke de siste dagene med fotlenke det trekkes fra? 

Dermed får han en dag mindre i faktisk fysisk fengsel, per dag han tilbringer i liksom-varetekt på Skaugum nå. 

Skjønte du det nå?

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Ja, det synes jeg også. Klart han smiler og er hyggelig mot politiet når han tror de vil gi ham det han vil ha. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (46 minutter siden):

hva er det som ikke gir mening for deg?

Si at straffen blir 2 år med faktisk soning (siden nesten alle norske fanger av en eller annen uforklarlig grunn får trukket fra 1/3 av straffen). 6 måneder av dette kan i følge deg sones i fotlenke. Da er det igjen 1,5 år. Jeg vil at han da skal sone 1,5 år i fengsel. Hver dag han nå loffer rundt på Skaugum, får han trukket enda en dag fra straffen. Samme hvor mange dager som trekkes, vil han likevel kunne sone de siste 6 månedene i fotlenke? Eller? det er ikke de siste dagene med fotlenke det trekkes fra? 

Dermed får han en dag mindre i faktisk fysisk fengsel, per dag han tilbringer i liksom-varetekt på Skaugum nå. 

Skjønte du det nå?

Nei.

Skrevet

Jeg lurer litt på kildene rundt at Marius «var lovet» å få omvendt voldsalarm. 

Er det Marius som sier dette? 

Jeg finner kilder på at det var vurdert. Men det betyr jo ikke det samme som at det var sikkert. 

Ser advokaten indignert fyrer opp under dette, men denne indignasjonen har vi jo sett før, det er jo ledd i en strategi.

Noen som har noen kilder på at feil har skjedd, som ikke er MBH eller forsvarerne?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

Jeg mener at det er normalt å føle på glede når man får tegn på at man slipper ut av varetekt etter et halvt år ja? 
jeg oppfatter kommentaren hans som litt selvironisk/ galgenhumor uten å være upassende , jeg skjønner ikke hvorfor han skal være sur mot politiet i den settingen ? Blir dagen på jobb for politiet bedre uten smil? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Enig i at han er manipulerende, men hva burde han ha svart her egentlig? 

« nei, jeg nekter å ta mål av ankelen min , jeg vil ikke ha omvendt voldsalarm ☹️☹️» 

noe sånt? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...