Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Carrot skrev (53 minutter siden):

jadda, here we go again:

Høiby ber om å bli løslatt

Han ønsker ikke.... 

Den fyren der kommer aldri til å akseptere hverken dom eller soning tror jeg ikke..

Er det noe spesielt oppsiktvekkende med at en person ikke ønsker å være varetektsfengslet?

• Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Er det noe spesielt oppsiktvekkende med at en person ikke ønsker å være varetektsfengslet?

Nei, ikke etter 5-6 måneder. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

TJa, det er vel langt mellom de som ER varetektsfenglset som klager så mye om denne har gjort med tanke på all tilrettelegging han tilsynelatende har fått tross alt.. Og så er jeg så velsignet heldig at jeg ikke kjenner et eneste menneske som har vært varetektsfengslet tror jeg så jeg kan egentlig ikke uttale meg hvor vanlig det er for dem å ikke ønske sitte i varetekt etter å ha brutt besøksforbud, fått "advarslet" og "spesialbehandling" og hele pakka - så ja,  JEG  syns det er oppsiktsvekkende at ikke MGH tar innover seg alvoret i egen situasjon og bare kjører på som før helt uendret.. Men jeg er postensielt litt naiv i forhold til folks oppførsel sånn generelt sett da.. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Carrot skrev (8 minutter siden):

TJa, det er vel langt mellom de som ER varetektsfenglset som klager så mye om denne har gjort med tanke på all tilrettelegging han tilsynelatende har fått tross alt.. Og så er jeg så velsignet heldig at jeg ikke kjenner et eneste menneske som har vært varetektsfengslet tror jeg så jeg kan egentlig ikke uttale meg hvor vanlig det er for dem å ikke ønske sitte i varetekt etter å ha brutt besøksforbud, fått "advarslet" og "spesialbehandling" og hele pakka - så ja,  JEG  syns det er oppsiktsvekkende at ikke MGH tar innover seg alvoret i egen situasjon og bare kjører på som før helt uendret.. Men jeg er postensielt litt naiv i forhold til folks oppførsel sånn generelt sett da.. 

Om han har innsikt i egen situasjon og atferd, virker usikkert, men det er nok vanlig å klage på lang varetektsfengsling. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (5 minutter siden):

Om han har innsikt i egen situasjon og atferd, virker usikkert, men det er nok vanlig å klage på lang varetektsfengsling. 

Ja, jeg tror ikke det er mange som sitter og passivt tar imot varetekt på sjette måned uten å forsøke å bli frifunnet. Nå er det heller ikke slik at han ber om frifinnelse midt i en periode. Poenget er jo at perioden utløper nå, og da må jo påtalemyndigheten be retten om en ny periode. Hvis ikke skal han frifinnes. Dette er bare hans respons på det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (26 minutter siden):

Ja, jeg tror ikke det er mange som sitter og passivt tar imot varetekt på sjette måned uten å forsøke å bli frifunnet. Nå er det heller ikke slik at han ber om frifinnelse midt i en periode. Poenget er jo at perioden utløper nå, og da må jo påtalemyndigheten be retten om en ny periode. Hvis ikke skal han frifinnes. Dette er bare hans respons på det. 

Ja , naturlug det at når en varetekts periode går ut, vil den insatte ønske seg ut og evnt myndighetene vil holde på han videre. Det kan de ikke gjøre heller om det ikke foreligger gode nok grunner til det, som kan forsvare ennvaretekts fengsling. Og grunnlaget vil jo endre seg fra gang til gang,  når det kommer spøramål om evnt videre varetektfengsel

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk litt overraska over at påtalemyndigheten ber om 4 nye uker, jeg. Nå har han vært ute i relativt frie former, og det har gått bra. Det er lenge siden han nå, så vidt vi vet i hvert fall, brøt besøskforbudet sist. 

Så hva da som er de sterke argumentene for at han fortsatt skal være i varetrkt skjønner jeg ikke helt. Jeg regner med at politiet har disse argumentene - hvis ikke hadde de vel ikke bedt om nye, fire uker, men ut i fra hva som fremkommer i media syns kan jeg ikke helt se behovet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (5 minutter siden):

Jeg er faktisk litt overraska over at påtalemyndigheten ber om 4 nye uker, jeg. Nå har han vært ute i relativt frie former, og det har gått bra. Det er lenge siden han nå, så vidt vi vet i hvert fall, brøt besøskforbudet sist. 

Så hva da som er de sterke argumentene for at han fortsatt skal være i varetrkt skjønner jeg ikke helt. Jeg regner med at politiet har disse argumentene - hvis ikke hadde de vel ikke bedt om nye, fire uker, men ut i fra hva som fremkommer i media syns kan jeg ikke helt se behovet. 

Jeg tror uansett han kommer til å bli løslatt fra varetekt nå. Han har jo bevist at han klarer å ikke bryte besøksforbudet, med mindre det er noe vi ikke vet om.

• Liker 4
Skrevet
Carrot skrev (50 minutter siden):

TJa, det er vel langt mellom de som ER varetektsfenglset som klager så mye om denne har gjort med tanke på all tilrettelegging han tilsynelatende har fått tross alt.. Og så er jeg så velsignet heldig at jeg ikke kjenner et eneste menneske som har vært varetektsfengslet tror jeg så jeg kan egentlig ikke uttale meg hvor vanlig det er for dem å ikke ønske sitte i varetekt etter å ha brutt besøksforbud, fått "advarslet" og "spesialbehandling" og hele pakka - så ja,  JEG  syns det er på oppsiktsvekkende at ikke MGH tar innover seg alvoret i egen situasjon og bare kjører på som før helt uendret.. Men jeg er postensielt litt naiv i forhold til folks oppførsel sånn generelt sett da.. 

Har du statistikk over varetektsfengslede som sier noe om hvor mye, eventuelt lite, de klager over og sitte i varetekt? For egen del kan jeg ikke si å ha sett mange tiltalte og dømte med et slikt medie fokus som MBH er gjenstand for til og kan uttale meg om dette. Men på generelt grunnlag vil jeg si det ikke er unormalt at en varetektsfengslet begjærer seg løslatt.

Jeg antar du kan dokumentere "spesialbehandlingen og hele pakken"? I følge podcastene Krimpodden og Krimrommet har han ikke blitt spesialbehandlet. Brynjar Meling uttalte derimot i Krimrommet at det er grenser for hvor lenge de kan holde han varetektsfengslet med begrunnelse i at Frognerkvinnen ikke skal kunne kontakte han.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

jadda, here we go again:

Høiby ber om å bli løslatt

Han ønsker ikke.... 

Den fyren der kommer aldri til å akseptere hverken dom eller soning tror jeg ikke..

Det står at han ikke ønsker frihetsberøvelse.  Synes det hadde vært mer pussig om advokaten hadde uttalt til tv2 at han ønsker frihetsberøvelse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

hvordan i alle dager vet du hva andre som er varetektsfengslet klager på? 
du aner ingenting om han tar innover seg alvoret i situasjonen. Kjører på  som før helt uendret, hvordan da? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker kanskje for enkelt her… men here we go :

Han vet han får en straff, for det som han har innrømmet. Og han får fratrekk i soningen for tiden i varetekt eller? 
Da ville jeg heller ha sittet med fotlenke på Skaugum og satset på fratrekk av soning. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenhouse skrev (4 timer siden):

Jeg tenker kanskje for enkelt her… men here we go :

Han vet han får en straff, for det som han har innrømmet. Og han får fratrekk i soningen for tiden i varetekt eller? 
Da ville jeg heller ha sittet med fotlenke på Skaugum og satset på fratrekk av soning. 

Hadde samme tanke. Det han har innrømmer/erkjent straffeskyld for lå vel samlet på rundt 1,5 år i straff, som vil si mulighet for ferdigsoning etter ca.1 år ved god oppførsel osv osv. Så egentlig er det jo en fordel at han nå ikke fortsetter å være varetektsfengslet, mot omvendt voldsalarm, sånn for alle oss som tenker at han virkelig bør få lære noe av dette og ikke slippe «billig» unna. Så sant det stemmer at betingelsen er omvendt voldsalarm så bør vi egentlig håpe på at påtalemyndigheten ikke vinner fram på mandag, og at han da løslates fram til ankesaken.

Så kan jo det selvsagt være at grunnen til at han vil ut av varetekt er såpass kortsiktig som «mulighet for å ruse seg»…

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Høiby forteller i retten i dag tidlig at han sitter i «husarrest»,  men det fremkommer at han har også  tilgang til den kongelige residensen. Hvorfor lyver han? 

https://www.vg.no/nyheter/i/K8azJo/marius-borg-hoeiby-moeter-til-nytt-fengslingsmoete

«I dag får Høiby oppholde seg hjemme i boligen på Skaugum. Han har også anledning til å gå til hovedhuset for å besøke familien.» 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Høiby forteller i retten i dag tidlig at han sitter i «husarrest»,  men det fremkommer at han har også  tilgang til den kongelige residensen. Hvorfor lyver han? 

https://www.vg.no/nyheter/i/K8azJo/marius-borg-hoeiby-moeter-til-nytt-fengslingsmoete

«I dag får Høiby oppholde seg hjemme i boligen på Skaugum. Han har også anledning til å gå til hovedhuset for å besøke familien.» 

Sitat fra din egen lenke:

– Det er jo åpenbart en belastning å ikke kunne gå ut av huset. Å ikke kunne gå på butikken, og ikke kunne gå og besøke venner. Selv om jeg sitter hjemme, sitter jeg fortsatt inne.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Det står at han må sitte i huset sitt når han ikke har fått tillatelse til å gå i behandling eller gå på sykebesøk til familien.  Jeg er litt forvirra over hva som egentlig gjelder her, kan han gå rundt på eiendommen sånn som han vil? 

skjønner uansett ikke hva han lyver om, han sier jo at dette er mye bedre enn Ila og at han har fått ha mye kontakt med moren? Ja, han sitter i husarrest . Har nevner å gå i butikken og å besøke venner som ting han ønsker å gjøre.  

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (19 minutter siden):

Kan jo hende at det han sikter til er at han ikke kan gå utenfor vurdert område, eller at han føler han bør holde seg inne. Han valgte også selv å holde seg isolert i fengselet, men betegnet det da som han satt i isolasjon. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

De siste ukene har det vært mange historier og opphisselse over MBH "luksus soning" på Skaugum. Svømmebassenget har i særdeleshet vært omtalt.

I et innslag om fortsatt varetektsfengsling på nyhetene kom det frem hva han har tilgang til. Det inkluderer ikke å kaste seg i bassenget når lysten melder seg. 

MBH må oppholde seg i sitt røde hus og på en tilhørende platting. Han har også tillatelse til tre timers sykebesøk til MM hver dag. 

«– Høiby skal oppholde seg hjemme med mindre han har utgang til arbeid, skole, behandling eller sykebesøk til egen familie, skriver retten.»

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-fire-nye-uker-med-varetekt-med-fotlenke-for-marius-borg-hoiby-1.17983858

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Miominoen skrev (6 minutter siden):

De siste ukene har det vært mange historier og opphisselse over MBH "luksus soning" på Skaugum. Svømmebassenget har i særdeleshet vært omtalt.

I et innslag om fortsatt varetektsfengsling på nyhetene kom det frem hva han har tilgang til. Det inkluderer ikke å kaste seg i bassenget når lysten melder seg. 

MBH må oppholde seg i sitt røde hus og på en tilhørende platting. Han har også tillatelse til tre timers sykebesøk til MM hver dag. 

«– Høiby skal oppholde seg hjemme med mindre han har utgang til arbeid, skole, behandling eller sykebesøk til egen familie, skriver retten.»

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-fire-nye-uker-med-varetekt-med-fotlenke-for-marius-borg-hoiby-1.17983858

At hjemme er det røde huset står ikke i artikkelen du viser til. Det står derimot: 

"Påtalemyndigheten fastsetter de nærmere grensene og det tekniske opplegget for den elektroniske kontrollen, herunder definerer hva som er «hjemme», skriver retten." 

Det betyr at hjemme kan være det røde huset, men også områder utover dette. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Husarrest er å være avgrenset til egen bolig, med mulighet for å kunne være på egen terrasse, ikke ha tilgang til andre boliger herunder luksusen på Skaugum som også er et sted kongehuset bruker til representasjon. Han har en GPS fotlenke som har en radius som tilsvarer også opphold på Skaugum der kronprinsparet oppholder seg. 

https://www.kongehuset.no/kongelige-eiendommer/private-eiendommer/skaugum

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...