Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

At hjemme er det røde huset står ikke i artikkelen du viser til. Det står derimot: 

"Påtalemyndigheten fastsetter de nærmere grensene og det tekniske opplegget for den elektroniske kontrollen, herunder definerer hva som er «hjemme», skriver retten." 

Det betyr at hjemme kan være det røde huset, men også områder utover dette. 

"I sin egen bolig" står det i artikkelen. Det kan ikke med rimelighet forstås som noe annet enn det røde huset som er hans bolig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hjemme er det røde huset står ikke i artikkelen du viser til. Det står derimot: 

"Påtalemyndigheten fastsetter de nærmere grensene og det tekniske opplegget for den elektroniske kontrollen, herunder definerer hva som er «hjemme», skriver retten." 

Antar at opphold i kronprinsparet sitt hjem er å anse som «sykebesøk»? Betyr det dette at han også har kontakt med søsken under varetekt? Han kan fritt motta besøk som det passer han. Tøft liv. 

https://www.vg.no/nyheter/i/43WK5R/marius-borg-hoeibys-varetekt-hjemme-kan-han-drikke-oel-ha-venner-paa-besoek-og-bestille-foodora

«Oslo tingrett har bestemt at 29-åringen må oppholde seg hjemme med mindre han skal på arbeid, skole, behandling eller på sykehusbesøk til egen familie.»

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

"I sin egen bolig" står det i artikkelen. Det kan ikke med rimelighet forstås som noe annet enn det røde huset som er hans bolig.

Det kan det virkelig ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (7 minutter siden):

Det står han må oppholde seg hjemme med mindre han skal på sykebesøk til familien. Hvis huset hans ikke er hjemme , men hele området er hjemme, så må det jo være et annet familemedlem enn MM han er på sykebesøk hos 3 timer om dagen da? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Antar at opphold i kronprinsparet sitt hjem er å anse som «sykebesøk»? Betyr det dette at han også har kontakt med søsken under varetekt? Han kan fritt motta besøk som det passer han. Tøft liv. 

https://www.vg.no/nyheter/i/43WK5R/marius-borg-hoeibys-varetekt-hjemme-kan-han-drikke-oel-ha-venner-paa-besoek-og-bestille-foodora

«Oslo tingrett har bestemt at 29-åringen må oppholde seg hjemme med mindre han skal på arbeid, skole, behandling eller på sykehusbesøk til egen familie.»

Kanskje? Det står ulikt i forskjellige artikler her, og hva som er definert som sykehusbesøk vs  bare områder han kan bevege seg på, og som da regnes som hjemme, vet vi heller ikke. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Det kan det virkelig ikke. 

Du mener at det er "rimelig" å anta at "egen bolig" betyr noen andres bolig (i dette tilfellet kronprinsparets)?

Ok. Du om det.

Personlig synes jeg kommunikasjon fungerer så meget bedre når vi alle forholder oss til ordenes vanlige mening.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Det står han må oppholde seg hjemme med mindre han skal på sykebesøk til familien. Hvis huset hans ikke er hjemme , men hele området er hjemme, så må det jo være et annet familemedlem enn MM han er på sykebesøk hos 3 timer om dagen da? 

Ja, og hva som er hjemme er tydelig et definisjonsspørsmål (men som er avklart for det gjelder så klart) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Kanskje? Det står ulikt i forskjellige artikler her, og hva som er definert som sykehusbesøk vs  bare områder han kan bevege seg på, og som da regnes som hjemme, vet vi heller ikke. 

Nei. "Egen bolig" betyr åpenbart det røde huset, og utover det kan han gå i sykebesøk til sin mor hver dag. I en annen artikkel som jeg ikke finner i farten, sto det at disse sykebesøkene kan vare inntil tre timer. Det betyr at han kan ikke komme og gå til hovedhuset så ofte og så lenge som han vil.

• Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Hvor stort område som defineres som hjemme vet vi vel ikke. Jeg regner med at det er konprinsessen han besøker 3 tiner om dagen, og med så mange timer om dagen er det kanskje ikke behov for at der hvor hun oppholder seg går inn under definering av hva som er hjem. 

Bare for å ha det klart har ikke jeg påstått at hjem også definerer kronprinsparets bolig. Jeg bare sier at hjem er hva påtale definerer det som, og at det kan være mer enn det røde huset  

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, og hva som er hjemme er tydelig et definisjonsspørsmål (men som er avklart for det gjelder så klart) 

Ja jeg leste det. Det forklarer ingeting . 

• Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Ja jeg leste det. Det forklarer ingeting . 

Nei, det gjør ikke det 

• Liker 2
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Hvor stort område som defineres som hjemme vet vi vel ikke. Jeg regner med at det er konprinsessen han besøker 3 tiner om dagen, og med så mange timer om dagen er det kanskje ikke behov for at der hvor hun oppholder seg går inn under definering av hva som er hjem. 

Bare for å ha det klart har ikke jeg påstått at hjem også definerer kronprinsparets bolig. Jeg bare sier at hjem er hva påtale definerer det som, og at det kan være mer enn det røde huset  

Ja, det kan være mer en det røde huset . Han har sikkert tilgang på noe hage uansett. 

det er vel mer påstandene ( se&hør ) om at han kan bevege seg fritt på hele området det har ringet ut som ikke virker veldig troverdig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Han fortsetter å overgå hvor dårlig han kan fremstå for hver eneste måned føles det ut som. Vi kommer aldri til å få fred fra han her igjen. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (7 minutter siden):

Nettavisen hadde en artikkel om oppmåling på Skaugum, men den oppmålingen er til for sette opp grensene for GPS -fotlenker. Det er ikke konkretisert noen sted hva som er «hjemme» eller hvorfor MBH har tilgang til kronprinsparet sitt hjem. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan være mer en det røde huset . Han har sikkert tilgang på noe hage uansett. 

det er vel mer påstandene ( se&hør ) om at han kan bevege seg fritt på hele området det har ringet ut som ikke virker veldig troverdig. 

Det kan godt hende at det er troverdig ut fra kildene tenker jeg, men at disse kildene ikke har info om skillet mellom "oppmålt" område og hva som regnes som sykehusopphold feks, og dermed regner både sykebesøk-delen og annet opphold under ett - feks.

Hva han har tilgang av eventuelle "goder" som svømmebasseng, hvor mye besøk han har og alt slikt regner jeg med at hverken han eller advokatene ville trukket frem her, ei heller uttalt seg om til media generelt. 

Så jeg tenker at begge deler på sett og vis kan være riktig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Nettavisen hadde en artikkel om oppmåling på Skaugum, men den oppmålingen er til for sette opp grensene for GPS -fotlenker. Det er ikke konkretisert noen sted hva som er «hjemme» eller hvorfor MBH har tilgang til kronprinsparet sitt hjem. 

Nei, og det er det ikke sikkert vi får vite noen gang heller ut fra litt bruddstykker her og der slik som nå. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan godt hende at det er troverdig ut fra kildene tenker jeg, men at disse kildene ikke har info om skillet mellom "oppmålt" område og hva som regnes som sykehusopphold feks, og dermed regner både sykebesøk-delen og annet opphold under ett - feks.

Hva han har tilgang av eventuelle "goder" som svømmebasseng, hvor mye besøk han har og alt slikt regner jeg med at hverken han eller advokatene ville trukket frem her, ei heller uttalt seg om til media generelt. 

Så jeg tenker at begge deler på sett og vis kan være riktig. 

Troverdig ut i fra kildene kan det jo være. Hvem er de? 

jeg klarer ikke å tolke det jeg nettopp leste på noen annen måte enn at hjemme ikke er der moren ligger/ oppholder seg  syk.  

det kan godt være han har tilgang på svømmebasseng ja. Behandling kan godt være mer enn psykatri , han har sikkert tilgang på noe mer mosjon enn å gå frem og tilbake mellom hjem og sykebesøk. Fullt mulig sykebesøkene forgår utendørs også. Jeg tror det er svært sannsynlig at han har tilgang på basseng. Jeg tror ikke han kan bevege seg fritt som han vil  over hele området, eller ha pool party med rusa venner da. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
blvck skrev (12 minutter siden):

Nei, og det er det ikke sikkert vi får vite noen gang heller ut fra litt bruddstykker her og der slik som nå. 

Enig i at det er bruddstykker, men at MBH har « husarrest» som han prøvde å fremstille det som i morges er ikke tilfelle. Fatter ikke hva han klager på, de forholdene  han har under varetekt er ikke i nærheten av hva andre har. At han må holde seg unna rusmidler under varetekt må være et pluss for både han og de han har rundt seg. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/M7aoPm/hoeiby-forsvarer-politiet-forberedte-loeslatelse-ba-ham-maale-ankelen

«Han kan oppholde seg i selve boligen sin og på en platting rundt huset. I tillegg har han tre timer om dagen for å gå opp til moren på sykebesøk. Det er også åpnet for at han kan bevege seg til arbeid, skole og behandling.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (25 minutter siden):

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver før du kaster deg over tastaturet?

Som du ser av sitering av eget innlegg refererer jeg til et nyhetsinnslag. Skal jeg ta det i detalj?

Jeg har på radioen. Kanal P1. Klokken 14.00 var det nyheter. Et av innslagene var at MBH fikk forlenget varetektsfengsling med fotlenke. Det ble da poengtert at dette innebærer at han må oppholde seg i sin bolig, og på en tilhørende platting. Han får besøke MM tre timer daglig i hovedhuset på Skaugum.

Så nei, i dette tilfellet er ikke "hjemme områder utover det røde huset". Du finner forøvrig nyhetssendingen i radio appen til nrk om noe skulle være uklart.

👇👇

Miominoen skrev (34 minutter siden):

De siste ukene har det vært mange historier og opphisselse over MBH "luksus soning" på Skaugum. Svømmebassenget har i særdeleshet vært omtalt.

I et innslag om fortsatt varetektsfengsling på nyhetene kom det frem hva han har tilgang til. Det inkluderer ikke å kaste seg i bassenget når lysten melder seg. 

MBH må oppholde seg i sitt røde hus og på en tilhørende platting. Han har også tillatelse til tre timers sykebesøk til MM hver dag. 

«– Høiby skal oppholde seg hjemme med mindre han har utgang til arbeid, skole, behandling eller sykebesøk til egen familie, skriver retten.»

https://www.nrk.no/norge/vil-ha-fire-nye-uker-med-varetekt-med-fotlenke-for-marius-borg-hoiby-1.17983858

• Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...