Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker på deg at MM tok kontakt med Frognerkvinnen etter voldshendelsen. Hun og MBH hadde hatt et forhold i lengre tid, og hun hadde blant annet vært med kronprinsfamilien på feriereise. Har dere noen gang kommet fram hva som ble sagt i den samtalen? 
Hvis min sønn hadde utsatt en kjæreste som jeg kjente, for vold, ville min første reaksjon vært å ringe henne for å høre hvordan hun hadde det og om hun var skadet. 

Har du noen gang vært fremme i det offentlige hva som ble sagt i denne samtalen mellom MM og Frognerkvinnen? Ble hun på noen måte presset til å ikke anmelde? 

Tenk at noen fortsatt ikke har fått med seg at det kan regnes som vitnepåvirkning å kontakte fornærmede når siktelse er tatt ut. Helt utrolig.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rastebenk skrev (8 minutter siden):

Det vi vet er at Snekkestad sin familie opplevde å varsle, for så å bli møtt med taushet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jbqerb/hoeiby-siktelsen-snekkestads-mor-varslet-kronprinsen-direkte

Vi vet at også NH opplevde at kronprinsparet bagatelliserte MBH sine problemer, mtp at de ikke ville tvinge ham på rehab fordi det kunne bli kjedelig for ham.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

https://www.tv2.no/underholdning/varslet-kronprinsparet-om-hoiby/17178899/

Så vet vi ingenting om motpartens syn. 

Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

Det vi vet er at Snekkestad sin familie opplevde å varsle, for så å bli møtt med taushet. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jbqerb/hoeiby-siktelsen-snekkestads-mor-varslet-kronprinsen-direkte

Vi vet at også NH opplevde at kronprinsparet bagatelliserte MBH sine problemer, mtp at de ikke ville tvinge ham på rehab fordi det kunne bli kjedelig for ham.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

https://www.tv2.no/underholdning/varslet-kronprinsparet-om-hoiby/17178899/

Er "varsle" egentlig det rette ordet for å beskrive en henvendelse som kom flere år etter at forholdet var avsluttet?

Er ikke "varsle" noe man gjør for å si fra om noe som pågår, med det formål at de skal slutte?

Det har blitt en trådsannhet at familien til Snekkestad "varslet", men det var da ikke det de gjorde. De tok kontakt om det økonomiske oppgjøret, lenge etter bruddet, og orienterte i den forbindelse om volden. Men det å fortelle om noe som skjedde for lenge siden er da virkelig noe helt annet enn å "varsle".

Alt dette står i lenken til Aftenposten som du viser til. Jeg ser jo at Aftenposten bruker ordet "varsle", men det betyr jo ikke at det er en dekkende beskrivelse. 

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Så vet vi ingenting om motpartens syn. 

Jo, vi vet at man igjen tar til seg en person som har voldtatt noen i kjelleren på eiendommen han nå igjen bor. Vi vet at Se&Hør og Nettavisen har kilder som sier han har adgang i flere boenheter. Vi vet at man ghostet Snekkestads mor.

Summa summarum viser det at man støtter voldsmannen over alle andre. Man klarer ikke en gang å få seg til å ta avstand fra at folk er voldtatt på kongelig eiendom.

Endret av Ellie42
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Er "varsle" egentlig det rette ordet for å beskrive en henvendelse som kom flere år etter at forholdet var avsluttet?

Er ikke "varsle" noe man gjør for å si fra om noe som pågår, med det formål at de skal slutte?

Det har blitt en trådsannhet at familien til Snekkestad "varslet", men det var da ikke det de gjorde. De tok kontakt om det økonomiske oppgjøret, lenge etter bruddet, og orienterte i den forbindelse om volden. Men det å fortelle om noe som skjedde for lenge siden er da virkelig noe helt annet enn å "varsle".

Alt dette står i lenken til Aftenposten som du viser til. Jeg ser jo at Aftenposten bruker ordet "varsle", men det betyr jo ikke at det er en dekkende beskrivelse. 

MBH og Snekkestad slo opp i mars 2022. Varslingen ble begått mellom da og januar 2023. Meg bekjent er ikke det "flere år" samme hvordan man vender på det.

Det er noe med det å kalle noe en trådsannhet i ett innlegg hvor man kommer med regelrett faktaforfalskning for å få noe til å se mindre alvorlig ut enn det er. 

Marius er for øvrig nå dømt for å ha begått langvarig vold mot Nora i nettopp perioden HM ble varslet om hans vold. Så dette argumentet må du dessverre lengre ut på landet med.

Endret av Ellie42
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Dette er kverulering på så lavt nivå at jeg blir flau på dine vegne. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Skadelig omtale av arbeidsgiver, varsling osv.?  Det blir ofte vanskelig advokatmat.  Jeg vet ikke så mye om dette Arbeidstakers plikter og opptreden på jobb - Codex Advokat

Jeg har taushetsplikt i jobben min selv. Det er ikke for å beskytte lederen min.

https://www.vg.no/nyheter/i/Qd3qx/slottet-refses-av-juseksperter

Gammel artikkel, men jeg har ikke funnet info om at noe er endret siden da.

Jusprofessor og spesialist i offentlig rett, Carl August Fleischer, mener Slottet her har tatt munnen «litt for full«.

- Taushetserklæringen er altfor generelt utformet, og kan gi uttrykk for at den forbyr langt mer enn det jeg tror er adgang til å forby. Det er en tendens i Norge at slike erklæringer blir utformet for å beskytte folk i posisjoner, sier Fleischer - som nylig ga ut en bok hvor beskyttelseskulturen blir behandlet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Jo, vi vet at man igjen tar til seg en person som har voldtatt noen i kjelleren på eiendommen han nå igjen bor. Vi vet at Se&Hør og Nettavisen har kilder som sier han har adgang i flere boenheter. Vi vet at man ghostet Snekkestads mor.

Summa summarum viser det at man støtter voldsmannen over alle andre. Man klarer ikke en gang å få seg til å ta avstand for at folk er voldtatt på kongelig eiendom.

Det hadde vært fint om du forholdt deg til temaet, evt.ikke siterte meg når du skriver om noe helt annet enn hva jeg tematiserer. Nå er det vel tredje temaet (minst) på rappen hvor dette skjer, og det blir vanskelig å ta det seriøst. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

MBH og Snekkestad slo opp i mars 2022. Varslingen ble begått mellom da og januar 2023. Meg bekjent er ikke det "flere år" samme hvordan man vender på det.

Det er noe med det å kalle noe en trådsannhet i ett innlegg hvor man kommer med regelrett faktaforfalskning for å få noe til å se mindre alvorlig ut enn det er. 

Marius er for øvrig nå dømt for å ha begått langvarig vold mot Nora i nettopp perioden HM ble varslet om hans vold. Så dette argumentet må du dessverre lengre ut på landet med.

Kontakten mellom moren og HM var i februar 2023. Volden skjedde i 2019.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rastebenk skrev (27 minutter siden):

En gjennomsnittlig, ung kvinne har ingenting å komme med mot en av Norges mektigste familier. Jeg kan aldri tenke meg at kongehuset må presse noen for å få sine interesser gjennom.

Hva svarer du på her, egentlig? hva har dette med det jeg skriver å gjøre?

Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

Dette er kverulering på så lavt nivå at jeg blir flau på dine vegne. 

Jeg blir flau av folk som ikke får med seg enkle fakta som påpekt i innlegget du siterer. 

• Nyttig 2
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

Kontakten mellom moren og HM var i februar 2023. Volden skjedde i 2019.

Volden var ikke EN episode.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (3 timer siden):

En ting denne saken har gjort er jo å løfte frem store feil og hull i lovverket vårt. Vold i nære relasjoner har latterlig lav strafferamme. Jeg tviler jeg på at jeg er den eneste i Norge som ikke har visst hvor lite straff man får for sånt. Smugfilming av sex/underliv har latterlig lav strafferamme. Saken har vist oss at vi trenger en samtykkelov. Og leke-varetekten MBH sitter i nå, der hver dag han koser seg på Skaugum i luksus trekkes fra på straffen hans, viser at vi trenger andre regler her også.

Dette er ting som bør endres på, ikke for å straffe MBH hardere, det løpet er jo kjørt, i hvert fall frem til neste gang han blir rabiat, men for samfunnets del. Saken med den serie-voldelige afghaneren som nettopp drepte eksen sin er et annet godt eksempel på akkurat de samme hullene i lovverket.

Dette! Jeg ble ikke overrasket over hvor « mild» dommen til Marius var, tvert imot . Fordi strafferammene er latterlige. Det er det som er problemet. 
jeg driter litt i om Marius har tilgang på svømmebasseng og politimontert  grill i varetekt, men synes det er positivt at han ble dømt også for noen av sovevoldtekt og smugfilming , og faktisk fikk fengselsstraff . 
Det er jo kjekt at folk har våknet litt , i kommentarfeltet her også, men våkn opp for andre som utsettes for partnervold og sovevoldekt , for stort sett går gjerningsmannen fri for fengselsstraff og besøksforbud er bare bløff. 

• Liker 1
Skrevet
Pilaff skrev (Akkurat nå):

Volden var ikke EN episode.

Helt sikkert ikke, men det var en episode det ble orientert om i kommunikasjonen i februar 2023. 

• Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (1 minutt siden):

Jeg blir flau av folk som ikke får med seg enkle fakta som påpekt i innlegget du siterer. 

@SusieDerkins kverulerer på bruken av ordet «varsle». Altså, det vitner om at det er bunnskrapt for argumenter. FLAUT.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Helt sikkert ikke, men det var en episode det ble orientert om i kommunikasjonen i februar 2023. 

Jeg hørte faktisk på intervju med henne på podcast i går. Det forholdet var aldri sunt, og hun opplevde den psykiske volden som verst. Den er det ikke så lett å ta bilde av.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Pilaff skrev (2 minutter siden):

Jeg hørte faktisk på intervju med henne på podcast i går. Det forholdet var aldri sunt, og hun opplevde den psykiske volden som verst. Den er det ikke så lett å ta bilde av.

Nei, helt klart. Men det ble ikke videreformidlet i den kommunikasjonen med HM i februar 2023, så vidt vi vet. 

• Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (2 timer siden):

Varsel? Du varsler ikke foreldrene til en voksen sønn, der hendelsen varselet handler om skjedde flere år før. Da varsler du offentlige instanser. At spørsmålet om å sende bilder samtidig som økonomiske spørsmål kom opp, vil av noen bli karakterisert som noe helt annet enn et varsel om kriminelle hendelser. Hvis man med en slik henvendelse mener at foreldrene skal melde til politiet, er man ganske naiv. Vil man at politiet skal involveres, varsler man selv. Iallfall om det stemmer at HM ikke svarte på å få bilder og andre bevis tilsendt. Og ja, det hadde vært til det beste at Borg Høiby ble anmeldt våren 2023, det skjønner alle i etterkant. 

CeXNS skrev (5 minutter siden):

@SusieDerkins kverulerer på bruken av ordet «varsle». Altså, det vitner om at det er bunnskrapt for argumenter. FLAUT.

Helt saklig, jeg skrev om det over også. 

• Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (3 minutter siden):

Helt saklig, jeg skrev om det over også. 

Det var ikke dette innlegget det var snakk om. Du viser veldig tydelig hvilket lavmål av uredelighet og debattskikk som også ble eksemplifisert av @SusieDerkins. Takk for nok et eksempel. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...