Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Når en voldsmann er voksen og velger å bruke vold, kan man ikke gå tilbake i tid for å peke på en utløsende årsak, derimot må man holde voldsmannen ansvarlig for de handlingene han har gjort og for å sørge for at han endrer adferd. (Ved å velge det!)

Det er mange ulike årsaker til at folk gjør dårlige valg i livene sine, men å hevde med skråsikkerhet at dette tilfellet vi diskuterer her handler om en oppdragelse ingen av oss som diskuterer i denne tråden, har god nok innsikt i, gjør det helt feil å trekke bastante  konklusjoner.

Jeg mener at man kjøper historien til Mbh, når man deltar i the blame game. Han skylder på press i oppveksten, pressens rolle i livet hans, gærne kjærester, egen viljeløshet i forhold til å ikke bruke rus og så videre. Mange i denne tråden er rasende på foreldrene hans og mener det er deres feil. Man deltar i pekingen på årsaker utenfor - selv om man peker pp andre årsaker enn han gjør.
I retrospekt kan man ikke vite hva som har vært utslagsgivende, men det man vet er hva han har Gjort, og hva han er dømt for, hva som er anket, og hva som ikke er det. 

Og så tenker jeg at man kan holde seg for god til å karakterisere andre som kunnskapsløse, alt jeg skriver på generell basis om det man vet folk som bruker vold i nære relasjoner, er kunnskapsbasert. Jeg har også en rekke ganger postet ulike linker som handler om hva man vet.

Det som uansett er helt sikkert er at alle voksne mennesker har et helt fullstendig og selvstendig ansvar for hvordan de velger å forholde seg til andre mennesker, og hva de velger å utsette andre mennesker for. Når en 28-åring velger å banke opp kjæresten sin, er det hans valg, hans ansvar og han som må stå til rette for det. Vi kan ikke sitte i ettertid å fastslå årsakssammenhenger. 

Og i hvert fall ikke skylde på mora hans!

Takk for knakende godt innlegg, som alltid:blomst2:

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (40 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at du er kunnskapsløs, jeg skrev at det du skrev  er kunnskapsløst.  For det du skrev var jo at man kan se bort i fra alle andre årsaker enn egen vilje. At for eksempel en «ræva barndom» ikke spiller noen rolle. Og det er beviselig feil.

Det er alltid årsaker til atferd, ingen «velger» bare plutselig å bli voldelige. Men selvsagt er det den voksne voldeliges eget  ansvar å regulere seg, og de må selv ta konsekvensene.  Det er så selvfølgelig at ingen er uenige i det.

Problemet er jo nettopp at han ikke har blitt holdt til ansvar - han har ikke fått noen konsekvenser- fordi han er den han er og fordi han har blitt beskyttet av sin status og ikke minst av familien sin. Selv nå, i varetekt, lever han luksus-livet.

Det er sånn at det er kronprinsparet som er offisielle personer, og vi har rett til å mene noe om hvordan de har håndtert og fortsatt håndterer situasjonen. Jeg mener det sender et totalt feil signal, ikke bare til Marius sine ofre, men til alle ofre for vold og seksuelle overgrep at deres hovedfokus nå er å «støtte» Marius. Det burde være tvert i mot! De burde ha tatt krystallklar avstand fra ham og insistert på at han skal behandles som alle andre. 

(Og nei, å klandre kronprinsparet er da ikke å kjøpe Marius sitt narrativ. Jeg kan ikke se at han har skyldt på dem. Det er vel heller kronprinsparet som har nørt opp under dette narrativet med pressen som den stygge ulven osv).

Fint om du leser innleggene mine før du kritiserer dem. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (24 minutter siden):

Og en ting til: alle som kjenner det minste til Marius sin barndom og ungdom vet godt at det ikke er snakk om «en skjevutvikling i voksenlivet». 
Nesten komisk å hevde det. 

Enig i at det var dårlig formulert. Har rettet det. 

• Liker 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

. Når en 28-åring velger å banke opp kjæresten sin, er det hans valg, hans ansvar og han som må stå til rette for det.

Skulle ønske kronprinsparet kunne sagt det samme som deg.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Skulle ønske kronprinsparet kunne sagt det samme som deg.

Det vet vi jo ikke om de har sagt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Om så var at MBHs forbrytelser var foreldrenes feil og de burde ha handlet annerledes, så gjorde de ikke det. Det får vi aldri gjort noe med.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (21 minutter siden):

I tillegg til oppdragelse har du faktorer som øvrig miljø, arv og personlighet, livshendelser, egne valg...Som jeg sa, sammensatt. 

Selvfølgelig. Det er aldri EN årsak til atferd. En blanding av arv ja (men det går det visst nesten ikke an å skrive her) og miljø. Miljø kan inkludere alt fra for eksempel mors rusbruk i fosterlivet til traumer i tidlig barndom til «feil venner». 
Men det blir banalt å hevde (nei, du gjør ikke det) at egne aktive valg er eneste årsak til at noen blir kriminelle. Ja, moralsk og strafferettslig er det selvsagt den enkeltes ansvar, men det er interessant å se på bakenforliggende årsaker også. 

Vi vet for eksempel at lav sosioøkonomisk status, lite ressurser og voldelige foreldre kan være medvirkende årsaker. Ingenting av dette gjelder jo Marius (så vidt vi vet). Så hvorfor? Hva har skjedd? 

Jeg mener (og det må vær lov å mene det) at vi finner en pekepinn i måten de har håndtert både dette «sakskomplekset» og for den saks skyld Epstein-saken på. Og jeg synes faktisk at nettopp kronprinsparets håndtering er det mest relevante å diskutere; det er tross alt de som har en unik posisjon i samfunnet.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Det vet vi jo ikke om de har sagt. 

Jeg mener åpenbart av det de har sagt som vi vet. De har uttalt seg masse om denne unge mannen med det åpne blikket, men det har aldri vært noe som helst som har tydet på at de ser på han som et voksent menneske som er ansvarlig for sitt eget liv. Tvert i mot.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Om så var at MBHs forbrytelser var foreldrenes feil og de burde ha handlet annerledes, så gjorde de ikke det. Det får vi aldri gjort noe med.

Jeg har ikke ment mye om det. Jeg mener derimot at å vokse opp og bli dyrket som en helt spesiell person, med vern mot det meste og at alt blir feid under teppet, det er problematisk. Og det kan vi gjøre noe med.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Det vi først og fremst reagerer på er hvordan de fortløpende håndterer saken NÅ. 
Varetekt på Skaugum for eksempel, det er tidenes vits. Og det viser at de gir fullstendig f i det som kalles «optics» - altså hvordan tar dette seg egentlig ut? 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig. Det er aldri EN årsak til atferd. En blanding av arv ja (men det går det visst nesten ikke an å skrive her) og miljø. Miljø kan inkludere alt fra for eksempel mors rusbruk i fosterlivet til traumer i tidlig barndom til «feil venner». 
Men det blir banalt å hevde (nei, du gjør ikke det) at egne aktive valg er eneste årsak til at noen blir kriminelle. Ja, moralsk og strafferettslig er det selvsagt den enkeltes ansvar, men det er interessant å se på bakenforliggende årsaker også. 

Vi vet for eksempel at lav sosioøkonomisk status, lite ressurser og voldelige foreldre kan være medvirkende årsaker. Ingenting av dette gjelder jo Marius (så vidt vi vet). Så hvorfor? Hva har skjedd? 

Jeg mener (og det må vær lov å mene det) at vi finner en pekepinn i måten de har håndtert både dette «sakskomplekset» og for den saks skyld Epstein-saken på. Og jeg synes faktisk at nettopp kronprinsparets håndtering er det mest relevante å diskutere; det er tross alt de som har en unik posisjon i samfunnet.

Det uthevede: Da er det misvisende å hevde at de pga.utfallet  har mislyktes totalt med oppdragelsen. For selv om du skriver at du mener resultatet og ikke hva de har gjort/ikke gjort, så er oppdragelsen nettopp det: Foreldrenes omsorgsutøvelse i oppveksten.

Oppdragelse er ikke de andre forholdene jeg nevner, som også spiller inn. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Det uthevede: Da er det misvisende å hevde at de pga.utfallet  har mislyktes totalt med oppdragelsen. For selv om du skriver at du mener resultatet og ikke hva de har gjort/ikke gjort, så er oppdragelsen nettopp det: Foreldrenes omsorgsutøvelse i oppveksten.

Det er også noe som heter voksenoppdragelse. Her feiler de stadig. Ikke bare gjør de det som virker som ingenting, de fortsetter å enable fyren uten jobb og utdanning.

Senest rett før han skulle tiltales tok vår kommende konge med MBH på utenlandstur. Han visste om siktelsene, han visste om hvordan MBH hadde oppført seg.

Om mitt barn skulle tiltales for voldtekt\vold\trusler\narkolovbrudd neste uke, hadde jeg ikke tatt han med på noen tur overhodet. HM virker jo som han driter i hvordan ofrene hans syntes han oppfører seg. Marius må jo ha det gøy liksom. Han må jo ha tilgang til badebassenget, liksom.

Hvis handling var et språk, hva forteller HM og MM oss og ofrene, sånn egentlig? Matcher det med flosklene de kommer med?

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

En god oppdragelse skal jo nettopp både forebygge og gi verktøy til å håndtere ulike miljøer og livshendelser. Det er liksom det som er hele poenget med en oppdragelse.

Man kan ikke si at man har lyktes godt med oppdragelsen når poden blir en seriekriminell volds-og vokdtektsmannn. Skjønner ikke at noen kan mene det.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. 

Skrevet
Nymerïa skrev (39 minutter siden):

Jeg mener åpenbart av det de har sagt som vi vet. De har uttalt seg masse om denne unge mannen med det åpne blikket, men det har aldri vært noe som helst som har tydet på at de ser på han som et voksent menneske som er ansvarlig for sitt eget liv. Tvert i mot.

Mannen (eller gutten?) med det åpne blikket var for snart 10 år siden. Ikke noe slik har blitt sagt i forbindelse med denne saken. Kan du ikke bare være bittelitt redelig?

Hadde hun sagt dette for å forsvare ham i saken mot ham, hadde jeg vært helt enig i at det ville vært ille. Men det ble sagt i en helt annen tid og en helt annen sammenheng.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (15 minutter siden):

En god oppdragelse skal jo nettopp både forebygge og gi verktøy til å håndtere ulike miljøer og livshendelser. Det er liksom det som er hele poenget med en oppdragelse.

Man kan ikke si at man har lyktes godt med oppdragelsen når poden blir en seriekriminell volds-og vokdtektsmannn. Skjønner ikke at noen kan mene det.

Skjønner ikke at noen kan hevde at det er oppdragelsen som har sviktet hvis man har litt kunnskap om nettopp tematikken i denne tråden.

Man kan virkelig ikke klandre foreldrene for dårlig oppdragelse når poden blir kriminell.  Man kan faktisk ikke fastslå direkte årsakssammenhenger. Det vet alle som har litt kunnskap om dette komplekse og vanskelige problemet. 

Det er selvsagt en sammensatt greie. 

Endret av pøbelsara
  • Nyttig 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (11 minutter siden):

Riktig så enkelt er det ikke. Som sagt, kan man gi god omsorg og det går likevel ikke bra. Hvert menneske har ulike sårbarheter og ressurser i møte med livshendelser og livet generelt. God omsorg er vesentlig, men ingen garanti for at det går bra i livet. 

• Nyttig 6
Skrevet
Pilaff skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke ment mye om det. Jeg mener derimot at å vokse opp og bli dyrket som en helt spesiell person, med vern mot det meste og at alt blir feid under teppet, det er problematisk. Og det kan vi gjøre noe med.

HVordan kan vi (hvem er "vi" her?) gjøre noe med dette nå?

OG hvordan vet du hvordan oppveksten til MBH har vært? 

• Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Riktig så enkelt er det ikke. Som sagt, kan man gi god omsorg og det går likevel ikke bra. Hvert menneske har ulike sårbarheter og ressurser i møte med livshendelser og livet generelt. God omsorg er vesentlig, men ingen garanti for at det går bra i livet. 

Ingen garantier, og det finnes både løvetannbarn og barn som har kommet helt feil ut med god omsorg og rettledning fra starten. Men at det er større sannsynlighet for at det går bra med en trygg barndom med trygge grenser og god omsorg fra foreldre og at det går dårlig med det motsatte er jeg ikke i tvil om. Min jobb går nettopp på å legge til rette for god omsorg og rettlede hvis det er utfordringer så jeg er ikke i tvil om at det har mye å si (og at min og andres jobb i forhold til forebygging er viktig). 

• Liker 11
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Spørs hva du mener med «går bra». 

Jeg mener tvert i mot  at god, trygg og tydelig oppdragelse faktisk ER en garanti for at barnet ikke havner som en seriekriminell og voldelige sedelighetsforbryter med  40 tiltalepunkter og 10+ fornærmede. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...