Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Holger Pan skrev (24 minutter siden):

De anket, men trakk anken.

Ja, er klar over det. Skulle likt å vite om de var redde for å ikke få medhold eller om det var mer taktiske grunner til dette -men det får vi nok aldri svar på..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Muskath skrev (2 timer siden):

Helt enig. Dessuten er det en kjent gyllen regel innen rehabilitering mtp rus at misbrukeren må nå bunnen for å klare å forandre seg. MBH kommer aldri til å nå bunnen med mamma og stepappa som syr puter under armene på han, han kommer  ikke til å lære. 

Hvordan vet du at han ikke har nådd bunnen?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvordan skal han bryte besøksforbudet når han sitter med fotlenke? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Keaton skrev (7 minutter siden):

Hva tror du? At de får elektrisk støt hvis de beveger seg utenfor den frie radiusen?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (20 minutter siden):

Tror du ikke han klarer å kontakte henne med fotlenke? Eller åpne døra? Relasjonen deres er mer komplisert enn at han bare kom i utide til henne.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
amantha holden skrev (1 time siden):

Stusser på at påtalemyndigheten ikke anket beslutningen. Kanskje de forventer brudd på vilkårene og at dette kan gagne straffeutmålingen ved neste rettsrunde?

Mer sannsynlig at de skjønner at de ikke ville fått medhold…

• Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at han ikke har nådd bunnen?

Fordi ingenting tyder på noe selvransakelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Vg

"- Hun har sagt at hun fortsatt ønsker at det skal være besøksforbud, men hun vil ikke være til hinder for at han fremstilles for å møte sin mor i det som er en krevende tid, uttaler bistandsadvokaten i meldingen.

– Det er ikke opp til henne å vurdere om han skal være i varetekt eller ikke. Det hun bryr seg om er at besøksforbudet opprettholdes, står det videre."

Ser ut til at hun allerede har sagt ifra. At noen spekulerer i at hun plutselig ikke er i stand til det mer, er stygt.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (32 minutter siden):

Hva tror du? At de får elektrisk støt hvis de beveger seg utenfor den frie radiusen?

Hva tror du? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (På 15.7.2026 den 7.44):

Det er et stort samfunnsproblem. Det er hjerteskjærende hvor mange (i all hovedsak kvinner) som utsettes for dette. 

Det er både fortvilende og opprørende å se hvordan rettssystemet ikke tar tak i dette på en måte som beskytter. som du sier, er det alt for mange som slipper unna - og alt for mange som er blitt drept av en partner eller tidligere partner fordi dette ikke blir tatt på alvor i rettssystemet. Og det er alt for mye skam forbundet med å være i slike forhold, det er mye ansvar og skyld som legges på ofrene og familiene. -Hvorfor går de ikke? -Hvorfor setter de ikke grenser? 

Det er ganske fortvilende at folk flest rett og slett ikke forstår dynamikken i slike forhold. 

Jeg mener at denne saken har vært egnet til å opplyse folk - den er på mange måter veldig typisk akkurat for vold i nære relasjoner. Ansvarsfraskrivelsen. Bagatelliseringen. Men man må se det, da. Ikke bare hive seg med i «the blame game» og skylde på alle andre rundt. Da kjøper man jo voldsutøverens narrativ om at de er viljeløse ofre for håpløse folk og omstendigheter rundt.

noe av det som karakteriserer slike relasjoner, er jo at den som utøver vold, alltid skylder på andre, på omstendigheter, på årsakssammenhenger utenfor dem selv. Jeg tenker at å ta ansvar og selv stå for hvordan man velger å reagere  i relasjon til andre, er helt vesentlig. INGEN andre tvinger noen til å bruke vold, til å true, presse, slå, dytte, kvele, brøle etc. Det er et valg man selv tar og selv må stå til ansvar for.

Jeg mener derfor at å skylde på andre rundt, blir å frata ansvaret fra den eneste som kan gjøre noe med problemet og faktisk endre adferd, tilnærming og holdning. Den som kan gjøre noe med det, er den som utøver vold og press og overgrep. ikke ofrene. Ikke familien hans, kjærestene hans, mora hans, bestemor, stefar eller søsken. Bare han. Så lenge han ikke innser at det er et problem, vil det ikke stoppe. 

I saken mot MBH kom det fram at de to kjærestene han har utøvd vold mot, hadde helt ulik måte å respondere på. Likevel var hans modus operandi den samme. Brøling, utskjelling, krenkende skjellsord, knusing av telefoner og inventar, dytting, kvelning, slag. Selv om den ene sa ham i mot og tok igjen, og den andre bøyde av og tenkte at hun tålte det. Hans reaksjoner ig handlinger var likevel de samme.

Vi lever heldigvis i en rettsstat. Noen  ganger kan det være opprørende å se at også folk som har gjort fæle ting, har rettigheter og tilsynelatende eller reelt slipper unna, fordi beviskravene ikke er oppfylt. Eller fordi saker ikke engang etterforskes. I denne saken er det siste heldigvis ikke tilfelle. Men å hevde at denne saken har vært mer lemfeldig behandlet enn tilsvarende saker, er rett og slett ikke riktig.  

Jeg tenker at denne saken er en ypperlig anledning til å lære og forstå mer om dynamikken i slike saker. 

Jeg synes derimot ikke denne saken er egnet til å skylde på alle rundt, eller til å meske seg med saftig sladder. Jeg håper alle rundt ham får hjelp til å behandle traumer og støtte til å sette sunne grenser.

Og så synes jeg RISK høres ut som et veldig bra program. 

Takk for et innsiktsfullt innlegg❤️

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

Vg

"- Hun har sagt at hun fortsatt ønsker at det skal være besøksforbud, men hun vil ikke være til hinder for at han fremstilles for å møte sin mor i det som er en krevende tid, uttaler bistandsadvokaten i meldingen.

– Det er ikke opp til henne å vurdere om han skal være i varetekt eller ikke. Det hun bryr seg om er at besøksforbudet opprettholdes, står det videre."

Ser ut til at hun allerede har sagt ifra. At noen spekulerer i at hun plutselig ikke er i stand til det mer, er stygt.

Du kan ikke endre premissene i diskusjonen underveis. Du skriver at du tror at Frognerkvinnen kan si i fra hvis han bryter besøksforbudet, kunnskap om vold i nære relasjoner kan tilsi noe annet. Bare det at hun påtar seg skyld og oppfatter saken sin som et hinder, tilsier at dette fortsatt er vanskelig. Hun fremstår meget empatisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke endre premissene i diskusjonen underveis. Du skriver at du tror at Frognerkvinnen kan si i fra hvis han bryter besøksforbudet, kunnskap om vold i nære relasjoner kan tilsi noe annet. Bare det at hun påtar seg skyld og oppfatter saken sin som et hinder, tilsier at dette fortsatt er vanskelig. Hun fremstår meget empatisk. 

Jeg endrer ikke premiss for jeg hadde denne artikkelen i bakhodet da jeg skrev det. Og så postet jeg den for å underbygge det jeg selv sa. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er stengt for moderering.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...