Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilket alternativ til Skaugum foretrekkes? Sånn bortsett fra varetekt i fengsel? Det ble jo stor ståhei i tråden da han leide sist, og det var mye snakk om bl.a hvordan han hadde råd til det, hva naboene tenkte om å ha ham som nabo og om han klarte å ikke rasere leiligheten som var annen manns eiendom. Ved å bo på Skaugum slipper han å få penger fra foreldrene, de er naboene og han slipper antakeligvis å betale leie. Raserer han huset så er det hans egen mor (og stefar) som det går ut over, og ikke en tredjepart. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (9 timer siden):

Det er ikke deres ansvar. Det er ikke de som kommer i fengsel hvis han bryter besøksforbudet. Det gjør han selv. Jeg antar du ser den forskjellen hvis du tenker deg om.

En gang så ga det mening at garden voktet de kongelige eiendommene. Det betød bl.a.  at de kriminelle skulle hindres adgang til disse eiendommene. 

Nå er det seksualforbryter med fotlenke som skal nyte godt av denne symboltunge tjenesten. Til å vemmes av dette.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Hvilket alternativ til Skaugum foretrekkes? Sånn bortsett fra varetekt i fengsel? Det ble jo stor ståhei i tråden da han leide sist, og det var mye snakk om bl.a hvordan han hadde råd til det, hva naboene tenkte om å ha ham som nabo og om han klarte å ikke rasere leiligheten som var annen manns eiendom. Ved å bo på Skaugum slipper han å få penger fra foreldrene, de er naboene og han slipper antakeligvis å betale leie. Raserer han huset så er det hans egen mor (og stefar) som det går ut over, og ikke en tredjepart. 

Enig.

Jeg skjønner heller ikke hvordan det å la ham bo i huset han har disponert på Skaugum er å "enable", mens å leie en annen bolig for ham et annet sted ikke skulle være det? (I det hele tatt opplever jeg dette begrepet som en slags trumfkort man bare kan slenge på bordet for å stoppe all diskusjon, uten at det har blitt gitt noe reelt innhold).

Dette er kongefamilien, jada, men det er også en familie som har gjennomgått to helt vanvittige år med dype personlige kriser, og som fremdeles står midt i Mette-Marits pågående rekonvalesens og opptrening etter lungetransplantasjonen. At de i denne situasjonen ikke prioriterer å skaffe en ny bolig til Borg Høiby, og påføre et nytt nabolag sjenansen og viraken ved et vedvarende presseoppbud ved gatedøren, det skjønner jeg godt. De opplevde det kanskje ikke som spesielt hensiktsmessig eller vellykket sist: https://www.seher.no/kongelig/bor-i-luksusbolig-i-ambassadestrok/83892431

At deler av befolkningen opplever det som en personlig fornærmelse og krenkelse at Borg Høiby igjen skal holde hus på Skaugum-eiendommen er antakeligvis ikke avgjørende eller tungveiende nok i sammenhengen. Her dreier det seg nok mer om å holde seg flytende sammen gjennom kaos og krise.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Enig.

Jeg skjønner heller ikke hvordan det å la ham bo i huset han har disponert på Skaugum er å "enable", mens å leie en annen bolig for ham et annet sted ikke skulle være det? (I det hele tatt opplever jeg dette begrepet som en slags trumfkort man bare kan slenge på bordet for å stoppe all diskusjon, uten at det har blitt gitt noe reelt innhold).

Dette er kongefamilien, jada, men det er også en familie som har gjennomgått to helt vanvittige år med dype personlige kriser, og som fremdeles står midt i Mette-Marits pågående rekonvalesens og opptrening etter lungetransplantasjonen. At de i denne situasjonen ikke prioriterer å skaffe en ny bolig til Borg Høiby, og påføre et nytt nabolag sjenansen og viraken ved et vedvarende presseoppbud ved gatedøren, det skjønner jeg godt. De opplevde det kanskje ikke som spesielt hensiktsmessig eller vellykket sist: https://www.seher.no/kongelig/bor-i-luksusbolig-i-ambassadestrok/83892431

At deler av befolkningen opplever det som en personlig fornærmelse og krenkelse at Borg Høiby igjen skal holde hus på Skaugum-eiendommen er antakeligvis ikke avgjørende eller tungveiende nok i sammenhengen. Her dreier det seg nok mer om å holde seg flytende sammen gjennom kaos og krise.

Og det var vel også på grunnlag av å ville være i nærheten av familien at han ønsket seg fotlenke. Hadde han skulle bodd langt unna moren, kunne han like greit bodd i varetektscella, så at de godkjente det røde huset som hans bolig, er jo logisk. Man kan jo selvsagt mislike det, og jeg er selv spent på om han klarer å vise endringsmønster, men alt-i-alt er jo dette den mest brukbare løsningen hvis varetekt i fengsel utgpr som alternativ. Man kunne risikert full løslatelse i stede.

• Liker 4
Skrevet (endret)
keops skrev (1 time siden):

En gang så ga det mening at garden voktet de kongelige eiendommene. Det betød bl.a.  at de kriminelle skulle hindres adgang til disse eiendommene. 

Nå er det seksualforbryter med fotlenke som skal nyte godt av denne symboltunge tjenesten. Til å vemmes av dette.

Huset til mbh ligger utenfor sikkerhetssonen på Skaugum - alle leieboligene gjør det. Garden går ikke vakt rundt dem.

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Huset til mbh ligger utenfor sikkerhetssonen på Skaugum - alle leieboligene gjør det.

Hvorfor kunne ikke politiet pågripe ham der da? 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du jeg vet det? 

• Hjerte 3
Skrevet
pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du jeg vet det? 

Fordi du snak om sikkerhetssonene på Skaugum. Jeg tenkte kanskje du hadde satt deg inn i det du uttaler deg om. Beklager det.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (12 minutter siden):

Fordi du snak om sikkerhetssonene på Skaugum. Jeg tenkte kanskje du hadde satt deg inn i det du uttaler deg om. Beklager det.

Jeg antar at alle som skal inn porten må klareres. Men utleieboligene voktes  ikke av garden. Residensen har vakter på plass 24/7

Endret av pøbelsara
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Hvorfor siterer du meg for å si dette som har null sammenheng med mitt innlegg?

Du skriver litt om ansvar, at det skal være et slags pre for kronprinsparet at det ikke er deres skyld om junior åker inn for å ha brutt vilkår under varetekt.

Da synes jeg det er helt på sin plass å minne om at denne plassen, og disse rollene er veldig symboltunge. Og betyr mye for mange.

Så får vi heller være enige om å være uenige i om dette har betydning, eller er relevant for debatten.

Alt henger sammen med alt. Tror det er voldsomt naivt å tenke at denne fotlenke-soningen ikke kommer til å få negativ effekt for alle på sikt 

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (55 minutter siden):

Huset til mbh ligger utenfor sikkerhetssonen på Skaugum - alle leieboligene gjør det. Garden går ikke vakt rundt dem.

Symboleffekten er uansett der.

Bare trist dette.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Først og fremst ønsker jeg at MBH tar imot hjelp slik at han klarer å slutte med rus, og får mer impulskontroll. Aner ingenting om hvorfor han har forgrepet seg på kvinner, om det er i rusutløst psykose eller whatever - men håper han kan hjelpes til å forstå, innse og rehabiliteres. 

Jeg håper virkelig det, og straffen må han ta - når den tid kommer. 

Men frem til da kan det være at det er best at han er i  nærheten av familien. Det kan være med på å gi han motivasjon i positiv retning. Det ser ikke ut til å ha gjort det før alt skjedde  men situasjonen er en helt annen nå. 

Det må være forferdelig å ha en voldelig voldtektsmann i familien uansett hvem man er, men som Norges mest offentlige familie, er det nok ikke noe tema å kutte hånden helt av han som kanskje mange andre ville gjort - de ville få lynende kritikk for det også. 

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Går ut i fra i de fleste gir blaffen i hvor MBH bor sånn teknisk sett. De aller fleste mennesker ønsker seg bare at samfunn hvor kvinner i alle aldre kan få leve livet sitt uten å risikere å bli voldtatt, misbrukt, mishandlet eller drept av en eller annen rabiat mann som mener hans behov går foran absolutt alle andres, uansett situasjon. 

Marius er en farlig mann i så måte, og ingen ønsker å bli utsatt for ham, eller at kvinner de kjenner eller er i familie med skal få livene sine ødelagt av ham. Fagfolk vet at for å forandre en slik mann (rehabilitere, om du vil) så kreves det visse ting, konsekvenser og ansvar er noe av det. Men når landets mektigste familie insisterer på å unnlate å holde ham ansvarlig ved å fortsette å legge til rette for ham slik at han smertefritt kan fortsette i samme spor, så er det et problem for hele samfunnet. 

Navlebeskuelsen har ingen ende og egosentrismen er ute av kontroll hvis kronprinsfamilien i fullt alvor tror at dette handler om spesifikke ting som hvor han bor etc. Poenget er at folk vil ha en slutt på slik oppførsel så de kan leve i et trygt samfunn, og kronprinsfamilien gjør alt for at den skadelige atferden kan få fortsette. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Tenker du at de var redd for å bli stoppet av gardister?

Personlig heller jeg mer mot at de var usikre på jussen ift at det var kronprinsens eiendom, og valgte å gjøre det slik for å være på den sikre siden. Bare en teori.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
keops skrev (33 minutter siden):

Du skriver litt om ansvar, at det skal være et slags pre for kronprinsparet at det ikke er deres skyld om junior åker inn for å ha brutt vilkår under varetekt.

Da synes jeg det er helt på sin plass å minne om at denne plassen, og disse rollene er veldig symboltunge. Og betyr mye for mange.

Så får vi heller være enige om å være uenige i om dette har betydning, eller er relevant for debatten.

Alt henger sammen med alt. Tror det er voldsomt naivt å tenke at denne fotlenke-soningen ikke kommer til å få negativ effekt for alle på sikt 

Jeg snakket om at det går ikke an å ha ansvar for andre myndige personers handlinger. Den som gjør noe straffbart, må ta straffen selv. Aner ikke hva ulne greier du snakker om, men det har ingenting med mitt poeng å gjøre.

• Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Enig.

Jeg skjønner heller ikke hvordan det å la ham bo i huset han har disponert på Skaugum er å "enable"…

Det er smertelig åpenbart! 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 minutter siden):

Tenker du at de var redd for å bli stoppet av gardister?

Personlig heller jeg mer mot at de var usikre på jussen ift at det var kronprinsens eiendom, og valgte å gjøre det slik for å være på den sikre siden. Bare en teori.

Helt sikkert riktig. Og nå bor han der igjen. Trygt og godt, passet på av mamma og stepappas gardister på et område hvor «vanlig» politi er usikre på om de har lov til å kontrollere eller sanksjonere ham. Det er jo veldig beleilig for Lille Marius, da. Litt verre for kvinnene han banker og voldtar, men det er forskjell på folk. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Vi har vel ingen kilder på at de IKKE kunne det, men politiet jobber - i likhet med mange andre - etter prinsippet om mildeste inngripen og forsvarlighet og kan avtale pågripelse andre steder enn der vedkommende oppholder seg.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 timer siden):

Skaugums vedlikehold betales av fellesskapet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Krokenguri skrev (17 timer siden):

Forskkellen nå er at han får begandling og nye rutiner hjemme. Ikke noe han holder på med i fengsel og bare blir sluppet ut fra.

Man får samme oppfølging fra RISK i fengsel om man vil. Dette er et ikke-argument.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...