Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Holger Pan skrev (9 timer siden):

Uenig i hva? Rettens beslutninger? Jeg stoler på at faglig kompetente folk har mer kunnskap og erfaring med dette enn slike som oss på KG.

Selvsagt kan man være uenig. Rettsavgjørelser er bindende, men de er ikke hevet over kritikk. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Holger Pan skrev (9 timer siden):

Uenig i hva? Rettens beslutninger? Jeg stoler på at faglig kompetente folk har mer kunnskap og erfaring med dette enn slike som oss på KG.

Her blir jeg meget nysgjerrig på hvem denne «oss» er, som du henviser til, som ikke er fagkompetente på noe som helst. Det er lett å gjøre den feilen at man går ut i fra at de man diskuterer med er like lite fagkompetente som en selv, men som bruker på SoMe aner man ikke hvem man snakker med bak de anonyme brukernavnene. Her kan det skjule seg personer fra tunge fagmiljøer, psykisk syke personer, ja, selv Mette-Marit eller andre fra flokken hennes kan skjule seg bak ett av disse brukernavnene. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Her blir jeg meget nysgjerrig på hvem denne «oss» er, som du henviser til, som ikke er fagkompetente på noe som helst. Det er lett å gjøre den feilen at man går ut i fra at de man diskuterer med er like lite fagkompetente som en selv, men som bruker på SoMe aner man ikke hvem man snakker med bak de anonyme brukernavnene. Her kan det skjule seg personer fra tunge fagmiljøer, psykisk syke personer, ja, selv Mette-Marit eller andre fra flokken hennes kan skjule seg bak ett av disse brukernavnene. 

Veldig enig

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
TigerK skrev (1 time siden):

Det er ganske enkelt. Jeg skrev nemlig ikke at ingen på KG har fagkompetanse.

Jeg skrev at jeg har større tillit til vurderingene til dem som faktisk sitter med saken, dokumentene og beslutningsgrunnlaget enn til ymse brukere på et diskusjonsforum.

Retten består ikke av tilfeldige enkeltpersoner med mulig kompetanse. Den består av fagkompetente personer som faktisk har saken foran seg, tilgang til dokumentene, prosessmaterialet, vitneforklaringene og de juridiske vurderingene.

Selv om en professor i strafferett skulle sitte på KG, ville vedkommende fortsatt mangle store deler av saksgrunnlaget. Eller som nylig, en bruker med påstått kompetanse fra kriminalomsorgen som ennå ikke har svart på hvordan den nye ordningen med elektronisk varetekt prosesseres.

Endret av Holger Pan
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. Før de siste innleggene utvikler seg minner jeg om at tråden handler om MBH, ikke trådens brukere og deres erfaringer eller kunnskap. 

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Helt forferdelig. Da er det bedre at marius får være med på dette programmet til politiet som handler om vold, fremfor 60 dager i fengsel.

(...)

Det er programmer i fengslet også gjennom kriminalomsorgens egne programmer som handler om voldsforebygging, som feks alternativ til vold https://programbank.no/programoversikt/samtalegrupper-for-voldsdomte/

Marius er altså ikke avhengeig av å være i varetekt med fotlenke for å få tilbud som kan hjelpe han med å ikke begå voldshandlinger igjen. Han får også psykologhjelp i fengselet slik jeg har forstått det, men akkurat det finner jeg ikke noen lenker på nå. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (50 minutter siden):

Det er ganske enkelt. Jeg skrev nemlig ikke at ingen på KG har fagkompetanse.

Jeg skrev at jeg har større tillit til vurderingene til dem som faktisk sitter med saken, dokumentene og beslutningsgrunnlaget enn til ymse brukere på et diskusjonsforum.

Retten består ikke av tilfeldige enkeltpersoner med mulig kompetanse. Den består av fagkompetente personer som faktisk har saken foran seg, tilgang til dokumentene, prosessmaterialet, vitneforklaringene og de juridiske vurderingene.

Selv om en professor i strafferett skulle sitte på KG, ville vedkommende fortsatt mangle store deler av saksgrunnlaget. Eller som nylig, en bruker med påstått kompetanse fra kriminalomsorgen som ennå ikke har svart på hvordan den nye ordningen med elektronisk varetekt prosesseres.

Hva er det du mener jeg ikke har svart på? Jeg har svart på det jeg har blitt spurt om, i den grad jeg kan det. 
Jeg kan kun svare helt generelt, ikke direkte om MBH. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (15 timer siden):

Nei det har du ikke lov til . du har ikke lov å gå i hagen, på terassen etc. Du må være inne i boligen innenfor dører og vinduer. Du kan ikke fritt gå over til naboen, ei heller over til hans mor når han vil. Alt det må avklares med kriminalomsorgen.  Om tomta di er et halvt mål, har du ikke lov å bevege deg i den. Ikke sitte på terassen heller. 

Og noen kommer til å bo med han. Da det også er et krav for hjemmesoning og det er med en godkjent person. Så blir ikke overasket om det blir bestemor.

Hvor har du dette fra? Det er ikke vanlig ikke få lov å gå ut på terassen og at bestemor må flytte inn. 

• Liker 13
Skrevet
Amra_ skrev (2 timer siden):

Hva er det du mener jeg ikke har svart på? Jeg har svart på det jeg har blitt spurt om, i den grad jeg kan det. 
Jeg kan kun svare helt generelt, ikke direkte om MBH. 

Her må jeg legge meg flat. Du har svart andre brukere i en periode jeg var avlogget, og ikke leste på forumet. Siden du ikke svarte ut mitt innlegg, antok jeg feilaktig at du forsvant fra tråden. Beklager dette.

Har nå lest innleggene dine, og takker for mer innsikt om elektronisk kontroll under varetekt.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Her må jeg legge meg flat. Du har svart andre brukere i en periode jeg var avlogget, og ikke leste på forumet. Siden du ikke svarte ut mitt innlegg, antok jeg feilaktig at du forsvant fra tråden. Beklager dette.

Har nå lest innleggene dine, og takker for mer innsikt om elektronisk kontroll under varetekt.

Ingen problem :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (2 timer siden):

Hvor har du dette fra? Det er ikke vanlig ikke få lov å gå ut på terassen og at bestemor må flytte inn. 

Nja, det varierer vel fra sak til sak. Det er fullt mulig å få begrensning på hvor langt utenfor boligen du kan bevege deg, slik at en eventuell stol havner akkurat på grensen til den grønne, solfylte flekken i hagen. Det skjedde en jeg kjente en gang.

Men at man ikke kan bo alene har jeg aldri hørt om.

Endret av Holger Pan
Skrevet
Amra_ skrev (16 timer siden):

Det gir ikke automatisk avslag, nei. Som hovedregel så skal ikke voldsdømte få sone med fotlenke, men det skjer så absolutt. 

Hvordan vet du det? Kilde? 

• Liker 1
Skrevet
Kønn skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du det? Kilde? 

Fordi jeg jobber i kriminalomsorgen. Nei, jeg har ingen kilde til dette på nett. Alle saker blir behandlet individuelt. En voldsdom er i prinsippet uegnet til å sone med elektronisk kontroll, men om det er andre tungtveiende faktorer inne, så kan denne også bli godkjent. Gangen er ofte at en søker først, så får man kanskje avslag, så klager man på avslaget. Da kan det bli vurdert grundigere, for å se om du oppfyller andre tungtveiende faktorer. Feks med familie (primært svært små barn), jobb, helse eller andre ting. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (4 timer siden):

Det er programmer i fengslet også gjennom kriminalomsorgens egne programmer som handler om voldsforebygging, som feks alternativ til vold https://programbank.no/programoversikt/samtalegrupper-for-voldsdomte/

Marius er altså ikke avhengeig av å være i varetekt med fotlenke for å få tilbud som kan hjelpe han med å ikke begå voldshandlinger igjen. Han får også psykologhjelp i fengselet slik jeg har forstått det, men akkurat det finner jeg ikke noen lenker på nå. 

Marius kan ikke sitte i varetekt uten dom for evig tid. Han skal og etter loven må han ut. Så at han kan sitte  på hjemme soning gå i et program for  å  hjelpe til med volds problrmatikken og ikke minst kartlegge voldsproblrmet hans. Er bedre enn at han bare blir slipt rett ut. Greia med hjemme vare tekt er jo at hvis han ikke følger restriksjoner som er gitt, så står det fengselet og venter på han. 

I fengseley er tilbudene også svært dårlig

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Marius kan ikke sitte i varetekt uten dom for evig tid. Han skal og etter loven må han ut. Så at han kan sitte  på hjemme soning gå i et program for  å  hjelpe til med volds problrmatikken og ikke minst kartlegge voldsproblrmet hans. Er bedre enn at han bare blir slipt rett ut. Greia med hjemme vare tekt er jo at hvis han ikke følger restriksjoner som er gitt, så står det fengselet og venter på han. 

I fengseley er tilbudene også svært dårlig

Så klart hverken skal eller kan han ikke sitte i varetekt for evig. 

Poenget mitt er at oppføling for å forebygge vold ikke er avhengig av soningsformen: han kan få oppfølging i fengslet også mens han er i varetekt der, så han må ikke være hjemme for at oppføring og forebygging av vold skal kunne skje. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Så klart hverken skal eller kan han ikke sitte i varetekt for evig. 

Poenget mitt er at oppføling for å forebygge vold ikke er avhengig av soningsformen: han kan få oppfølging i fengslet også mens han er i varetekt der, så han må ikke være hjemme for at oppføring og forebygging av vold skal kunne skje. 

Det beste er om han får hjelp til dette utenfor murene. Nå er det jo opp til han å ikke drite seg ut på ny. Han er fortsatt i varetekt og ikke en fri mann. Med fotlenke soning trenger de ikke følge fra fengsel, da trenger han bare tider han må være inn igjen. Så billigere for spningsutgifter på han

Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det beste er om han får hjelp til dette utenfor murene. Nå er det jo opp til han å ikke drite seg ut på ny. Han er fortsatt i varetekt og ikke en fri mann. Med fotlenke soning trenger de ikke følge fra fengsel, da trenger han bare tider han må være inn igjen. Så billigere for spningsutgifter på han

Ja, det spørs om han klarer det. Synes det høres ut som et hans nye tilværelse er ganske fri:

https://www.vg.no/nyheter/i/43WK5R/marius-borg-hoeibys-varetekt-hjemme-kan-han-drikke-oel-ha-venner-paa-besoek-og-bestille-foodora

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Tikkende bombe han der, han har ikke endret seg. Trangen til rus og damer er nok som en sulten klegg på huden for han der! Tror jeg. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...