Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Eva-Lena skrev (44 minutter siden):

Hvorfor i all verden skulle bestemoren hans flytte inn hos han? Hun bor bare en kort rusletur unna

Hva? Bor Marit Tjessem på Skaugum?

Eller Mette Borg?

Det har jeg ikke fått med meg. 

Endret av Hareena
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten89 skrev (13 minutter siden):

Det står at man må være i arbeid eller Under utdanning for å sone med fotlenke. Hvordan oppfyller Marius det kravet?

og hva er egentlig straffen med å sone med fotlenke? Han kommer jo til å kunne leve omtrent som før.. 

Han skal være med på risk. 

Står om det nederst i denne artikkelen

Marius Borg Høiby får sitte fengslet hjemme: Et godt kompriss https://www.dagbladet.no/meninger/et-godt-kompromiss/84901584

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (55 minutter siden):

Du må prøve å følge litt bedre med før du svarer. Dette begynte med at @gulline påstår at han soner en voldsdom. Det er jo helt feil, og @Aricias svar om varetekt er 100 prosent korrekt, og da er jo ditt svar om luksuseiendommer og alminnelig rettsfølelse fullstendig god dag mann økseskaft og bare støy egentlig.

Nei, det er det ikke. Det ER hån mot vanlige folks rettsfølelse at han nå skal sone varetekten på SKAUGUM.

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Du sitter inne, du sitter ikke ute. Så i utgangspunktet er ikke terassen et sonings sted. Dog kan kriminal omsorgen bestemme noe annet. Men man skal ikle kunne bevege seg fritt på egen eiendom nei.

Så du mener at en som soner hjemme må søke om å måke snøen som har kommet i løpet av natta, siden det er utendørs og det ikke er soningststed? Eller søke om å få klippe gresset? 

Skulle jeg hatt fotlenke og sone hjemme, så ville det vært helt teit å nekte meg å sitte på terrassen. Om jeg sitter i sofaen eller i sittegruppen på terrassen utgjør bare maks 40 cm. Kun en yttervegg mellom sofa og sittegruppe. 

Som jeg har skrevet flere ganger så er det nok avklart på forhånd at Marius kan bevege seg utendørs innenfor tomtegrensen på Skaugum. Da slipper han å søke om å få sitte på terrassen eller besøke familien noen få minutters spasertur unna.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hareena skrev (11 minutter siden):

Eller Mette Borg?

Marit, mora til MM har bodd på Skaugum i flere år. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Han sitter i VARETEKT.

Ja, nettopp - og bla pga alvorlige voldshandlinger. Har aldri hørt at noen får sone med fotlenke når det har vært vold involvert. Men det vet kanskje du?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Nei det har du ikke lov til . du har ikke lov å gå i hagen, på terassen etc. Du må være inne i boligen innenfor dører og vinduer. Du kan ikke fritt gå over til naboen, ei heller over til hans mor når han vil. Alt det må avklares med kriminalomsorgen.  Om tomta di er et halvt mål, har du ikke lov å bevege deg i den. Ikke sitte på terassen heller. 

Og noen kommer til å bo med han. Da det også er et krav for hjemmesoning og det er med en godkjent person. Så blir ikke overasket om det blir bestemor.

Du har egentlig ingen anelse om hva slags vilkår han skal leve under på Skaugum. Hvis du vet det  får du lenke til kriminalomsorgens vilkår for han  Marius Borg Høiby.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Hareena skrev (9 minutter siden):

Eller Mette Borg?

Marit Tjesse Høiby har bodd der i flere år tror jeg. Hun var slik jeg har forstått det fast barnepasser for barna da de vokste opp. 

Syns det var litt vanskelig å finne gode lenker på det nå, men mener jeg har lest det før at hun også bor i ett av husene på eiendommen. 

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/herogna/kongelig/lar-mormor-styre-skaugum-3089136

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Katten89 skrev (20 minutter siden):

Det står at man må være i arbeid eller Under utdanning for å sone med fotlenke. Hvordan oppfyller Marius det kravet?

og hva er egentlig straffen med å sone med fotlenke? Han kommer jo til å kunne leve omtrent som før.. 

man er pliktig til å ha en sysselsetting som arbeid eller skole når man soner en DOM med fotlenke. Varetektsinnsatte er unntatt fra denne plikten, både i fengsel og ved fotlenke. Det kommer av prinsippet om at man er uskyldig frem til man er dømt. (jeg sier ikke at MBH er uskyldig.) 

Når det er sagt, så er KIF (kriminalomsorg i frihet/friomsorgen) behjelpelige med å finne en sysselsetting. Man må altså ikke ha arbeid fra før av. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Så du mener at en som soner hjemme må søke om å måke snøen som har kommet i løpet av natta, siden det er utendørs og det ikke er soningststed? Eller søke om å få klippe gresset? 

Skulle jeg hatt fotlenke og sone hjemme, så ville det vært helt teit å nekte meg å sitte på terrassen. Om jeg sitter i sofaen eller i sittegruppen på terrassen utgjør bare maks 40 cm. Kun en yttervegg mellom sofa og sittegruppe. 

Som jeg har skrevet flere ganger så er det nok avklart på forhånd at Marius kan bevege seg utendørs innenfor tomtegrensen på Skaugum. Da slipper han å søke om å få sitte på terrassen eller besøke familien noen få minutters spasertur unna.

Jeg vet bare at det var tilfelle der. At å gå ut på trappen eller terassen ikke var lov. Og forsøk på det ville utløse alarmen. 

Hva som er avklart med marius og ikke det blir jo bare spekulsajoner. 

Senderen har begrenset avstand, så langt unna husveggen lar seg ikke gjøre. 

I tilfellet som jeg nevnte, var det noe av  grunnen som ble oppgitt  iht hjemmesoningen at noen andre må ta seg av sånt som snømåking etc. Ser at man kan være alene ved soning. Vet ikke om det er endret, fordi i det tilfellet, så var det krav om at noen måtte bo med vedkommende og være godkjent iht omsorg for vedkommende.  Mulig det er annerledes nå?

Marius sitter i varetekt og ikke soning firøvrig, så akkurat hva som er forskjell på hjemmevaretekt og hjemmesoning, skal jeg ikke uttale meg om. Hovedpoenget her, er vel tap av frihet og hinder i gjentagelser av handlinger han sitter i varetekt for. Og det er vel kontakt med hans ex.

• Liker 1
Skrevet
TulleTall skrev (5 timer siden):

Skremmende at menn som begår så alvorlige kriminelle handlinger slipper ut av fengsel (med fotlenke).

Menn som begår så alvorlige handlinger slipper ikke ut av fengsel med fotlenke. Bare Marius Borg Høiby får det. Fordi han er den han er. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Du må prøve å følge litt bedre med før du svarer. Dette begynte med at @gulline påstår at han soner en voldsdom. Det er jo helt feil, og @Aricias svar om varetekt er 100 prosent korrekt, og da er jo ditt svar om luksuseiendommer og alminnelig rettsfølelse fullstendig god dag mann økseskaft og bare støy egentlig.

Du må virkelig unnskylde at jeg var ukorrekt. Men poenget mitt var vold. Får virkelig folk sitte hjemme med fotlenke når det dreier seg om alvorlige voldshandlinger? 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Muskath skrev (8 minutter siden):

Du har egentlig ingen anelse om hva slags vilkår han skal leve under på Skaugum. Hvis du vet det  får du lenke til kriminalomsorgens vilkår for han  Marius Borg Høiby.

Var det ikke det jeg skrev, at det er  kriminal omsorgen som setter kravene etter hva retten bestemmer og hva de selv bestemmer. 

Dey står ikke en lovtekst som sier han kan bli med sin mor på behandling eller ikke. Sånt må han søke om og få et ja eller nei på av dem. 

• Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Du må virkelig unnskylde at jeg var ukorrekt. Men poenget mitt var vold. Får virkelig folk sitte hjemme med fotlenke når det dreier seg om alvorlige voldshandlinger? 

Normalt sett ikke, men det er ikke heeelt uvanlig at det skjer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Var det ikke det jeg skrev, at det er  kriminal omsorgen som setter kravene etter hva retten bestemmer og hva de selv bestemmer. 

Dey står ikke en lovtekst som sier han kan bli med sin mor på behandling eller ikke. Sånt må han søke om og få et ja eller nei på av dem. 

Ja, men du har jo ikke anelse hva som er bestemt eller hva som er søkt på eller kommer til å bli søkt på. Så skriver du det som om det er faktum det du ramser opp. 

Endret av Muskath
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Amra_ skrev (2 minutter siden):

Normalt sett ikke, men det er ikke heeelt uvanlig at det skjer. 

Vanlig soning for voldsdom har alltid gitt automatisk avslag  på søknad om fotlenke. Og det er faktisk fullt forståelig. 

Endret av Gulline
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Vanlig soning for voldsdom har alltid gitt automatisk avslag. Og det er faktisk fullt forståelig. 

Det gir ikke automatisk avslag, nei. Som hovedregel så skal ikke voldsdømte få sone med fotlenke, men det skjer så absolutt. 

• Liker 4
Skrevet
Amra_ skrev (Akkurat nå):

Det gir ikke automatisk avslag, nei. Som hovedregel så skal ikke voldsdømte få sone med fotlenke, men det skjer så absolutt. 

Når da? Hvor langt tilbake er de tilfellene du snakker om?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Menn som begår så alvorlige handlinger slipper ikke ut av fengsel med fotlenke. Bare Marius Borg Høiby får det. Fordi han er den han er. 

Marius sitter ikke på soning av dom. Han sitter i varetekt pga gjentagelsefare for brudd på besøksforbud. Og at han har fortsatt brudd på dette i varetekt. 

Derfor sier Borgarting n

Derfor sier Borgarting nei til å løslate Høiby fra varetekt - Rett24 https://rett24.no/articles/derfor-sier-borgarting-nei-til-a-loslate-hoiby-fra-varetekt

• Nyttig 4
Skrevet

Ingen av oss vet hva som er bestemt.

Så indignasjon over hva han kanskje får lov til er akkurat like mye spekulasjon som antakelser om hva han ikke får lov til. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...